0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
لوکیس

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی لوکیس

و چند داستان دیگر
درباره لوکیس

پروسپر مریمه شیفته‌ی عرفان و تاریخ بود، از‌این‌رو تحت‌تأثیر والتر اسکات و الکساندر پوشکین قرار گرفت. اما عمده‌ شهرت او مرهون داستان‌های نیمه‌بلندش در ژانر خیال‌انگیز و ترسناک است. از داستان‌های شناخته‌شده‌ی این نویسنده‌ می‌توان به کولومبا و کارمن اشاره کرد. داستان لوکیس در کشور لیتوانی اتفاق می‌افتد، جایی که آداب‌و‌رسومی خاص دارد و در آن خرافه و اعتقاد به مسائل فراطبیعی بسیار رایج است.


در جهان داستانی ترسناک، آدم‌ها و اشیاء ویژگی‌هایی تاریک و سیاه، سایه‌هایی بزرگ و دور از شکل واقعی خود، ضمیری مبهم و رازآلود، روحی بی‌قرار و پریشان‌گو دارند. گاهی نمی‌شود فهمید این جسم آن‌هاست که ما را با خط روایت داستان به سرزمین‌های سحرانگیز می‌کشاند یا روحی که آن‌ها را بازی می‌دهد؟

کتاب داستان‌های کوتاه «لوکیس و چند داستان دیگر» نوشته‌ی پروسپِر مِریمه، نویسنده و مورخ اهل فرانسه، روایتی از سال‌های دور، آمیخته با افسانه‌ها و خیال‌پردازی‌ها و خرافات یا واقعیتی ا‌ست که مردمان قرن نوزدهم، سینه‌به‌سینه آن‌ها را برای هم بازگو کرده‌اند. این اثر با توصیف صحنه‌ها و صداهای ناگهانی و بی‌منطق یا زمان و مکانی که کسی جز راوی در آن حضور ندارد، اتفاقات ترس‌آلودی را رقم می‌زند و رویدادهایی می‌آفریند که خواننده انتظارش را ندارد.

خیال‌پردازی و احساسات دردناکی که به یک اندازه جسم و روح را می‌آزارند، پریشانی خیال در میان جنگ‌های قبیله‌ای و کشتار، جنایت‌های ساده اما رعب‌انگیز، گم‌شدن در مکانی نامشخص و دیدار با اشباح، هم‌چنین حضور نابه‌هنگام شخصیت‌های انسانی و حیوانی عجیب و نمادین از ویژگی‌های پنج داستان کتاب است. مریمه در این اثر، با کورسوی نوری گوشه‌ای را روشن می‌کند و بعد، دوباره تریک. او با مفاهیمی مثل جادو، تاریکی مطلق، دیوارهای بلند بدون دریچه، کابوس‌ها، ردپای موجودات خیالی و قتل‌های بی‌سرنخ خواننده را با روایت‌های خود همراه می‌کند.

مریمه در تلاش بوده اهمیت تاریخ و باورهای مردمان در دوران‌ گذشته را در قالب داستان و قصه به‌شیوه‌ی جذابی بیان کند و آن‌ها را گاه با فضای وحشت‌انگیز تلفیق کند. در ادبیات وحشت، زمانی که مخاطب شک دارد که آن داستان بر اساس واقعیت روایت می‌شود یا نه، گاه موقعیت خود را امن احساس و تلاش می‌کند به حس وحشت و ترس در متن داستان نزدیک‌تر شود و آن را عمیقاً احساس کند.

رویارویی با ناشناخته‌ها و اتمسفر ناامن و متزلزل برای انسان، همیشه در او کششی را ایجاد کرده تا از دور یا از نزدیک خواهان هیجان خاصی در اتفاقات پیرامونش باشد. انگار در متن زندگی به دنبال رخدادی باشد که او را از جا بکند و به هزارتوی ذهن بفرستد؛ اما درنهایت، انسان دلیلی منطقی برای آن‌ها نیابد.

پروسپر مریمه خالق داستا‌ن‌های کوتاه، رمان و یادداشت‌هایی ا‌ست که درونمایه‌هایی تاریخی دارند و از نگاهش، معماری، هنر، فرهنگ، حتی ظروف و اشیاء در زمان‌های متفاوت، باورها و خرافات را می‌ساخته و آن‌ها را به نسل‌های بعد منتقل می‌کرده‌اند.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
279.۰۴ کیلوبایت
مدت زمان
۰۴:۵۷:۳۹
نویسندهپروسپر مریمه
مترجممحمود گودرزی
راویحامد عابدینی
ناشررادیو گوشه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۹/۱۵
قیمت ارزی
2 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۷۹.۰۴ کیلوبایت
۰۴:۵۷:۳۹

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
40,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
لوکیس
لوکیس
و چند داستان دیگر
رادیو گوشه
0
(بدون نظر)
40,000
تومان