0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
سرگذشت معماری در ایران
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی سرگذشت معماری در ایران

درباره سرگذشت معماری در ایران

نقد و بررسی کتاب سرگذشت معماری در ایران

کتاب سرگذشت معماری در ایران اثر مریم کهنسال نودهی و کاوه فولادی نسب، به قلمی شیوا و نثری روان، خواننده را به سفری در تاریخ پرفراز و نشیب معماری ایران می‌برد. این کتاب که از سوی انتشارات افق به چاپ رسیده، با نگاهی جامع و دقیق، سیر تحولات معماری ایرانی را از دوران پیش از تاریخ تا عصر حاضر به تصویر می‌کشد. این کتاب به جای تمرکز صرف بر تاریخ بناها، به بررسی رابطه معماری با فرهنگ، جامعه و محیط زیست در هر دوره می‌پردازد. کتاب سرگذشت معماری در ایران طیف وسیعی از بناها، از کاخ‌ها و مساجد تا خانه‌های مسکونی و بازارها را در بر می‌گیرد. نویسندگان با اتکا به منابع معتبر و یافته‌های باستان‌شناسی، تصویری دقیق و مستند از معماری هر دوره ارائه می‌دهند. این کتاب برای مخاطبان عام و علاقه‌مندان به تاریخ و معماری ایران نگاشته شده و از اصطلاحات تخصصی دشوار پرهیز شده است. تصاویر و نقشه‌های متعدد، درک مفاهیم و تجسم بناها را برای خواننده آسان‌تر می‌کند. اگر شما هم به خواندن کتاب‌های معماری و شهرسازی علاقه دارید حتما به دسته‌بندی معماری و شهرسازی فیدیبو سر بزنید.

مریم کهنسال نودهی و کاوه فولادی نسب، نویسندگانی در دنیای تاریخ و معماری

همکاری مشترک این نویسندگان در زمینه تاریخ و معماری ایران به سال ۱۳۸۰ باز می‌گردد. آنها در این سال، نگارش کتاب سرگذشت معماری در ایران را آغاز کردند و پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش، این کتاب در سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات افق به چاپ رسید. آثار مریم کهنسال نودهی و کاوه فولادی نسب به دلیل رویکردی نوین، جامعیت، دقت و زبانی ساده و قابل فهم، مورد استقبال مخاطبان عام و متخصصان قرار گرفته است. جهت مشاهده سایر آثار مریم کهنسال نودهی و کاوه فولادی نسب  کلیک کنید.

چرا کتاب سرگذشت معماری در ایران را بخوانیم

کتاب سرگذشت معماری در ایران اثری ارزشمند و خواندنی است که به علاقه‌مندان تاریخ و معماری ایران، درکی عمیق‌تر از این هنر اصیل و دیرینه می‌بخشد. این کتاب به بررسی سیر تحولات معماری ایران در طول تاریخ، از دوران پیش از تاریخ تا عصر حاضر می‌پردازد و طیف وسیعی از بناها را در بر می‌گیرد. نویسندگان با اتکا به منابع معتبر و یافته‌های باستان‌شناسی، تصویری دقیق و مستند از معماری هر دوره ارائه می‌دهند تا درک عمیق‌تر و جامع‌تری از تاریخ و معماری ایران به دست آورید. با شناخت تاریخ و فرهنگ هر ملتی، حس وطن‌دوستی و تعلق خاطر به آن را در افراد تقویت می‌کند. معماری ایران از دیرباز به دلیل زیبایی و ظرافت، مورد تحسین جهانیان بوده است. مطالعه این کتاب موجب می‌شود تا از زیبایی این هنر اصیل لذت ببرید. این کتاب نگاهی تحلیلی به معماری ایران و درکی عمیق‌تر از فرهنگ و تاریخ این سرزمین به شما می‌دهد.خواندن این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ و معماری ایران، دانشجویان رشته‌های معماری و تاریخ، معماران و طراحان، برنامه‌ریزان شهری، گردشگران و ایران‌گردان و هر کس که به فرهنگ و تاریخ ایران علاقه‌مند است را توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب سرگذشت معماری در ایران می‌خوانیم

مسجد جامع فهرج از ابتدا مسجد بوده است. بعضی از تاریخ‌نگاران معماری آن را نخستین مسجد ایران دانسته‌اند. این مسجد طرح شبستانی بسیار ساده‌ای دارد. شبستانی با سه دهانه که دهانه‌ی میانی بزرگتر از دو دهانه‌ی کناری است. این سه دهانه در جبهه‌ی جنوبی میان‌سرای کوچک مسجد قرار دارند. در جبهه‌های غربی و شرقی، هرکدام دو دهانه وجود دارد که متعلق به رواق‌ها است. در جبهه‌ی شمالی چهار صفه وجود دارد که در گذشته با درگاه‌هایی به هم راه داشته‌اند و امروزه این راه‌ها مسدود شده‌اند. ورودی اصلی مسجد جامع فهرج در همین جبهه قرار دارد. این مسجد مانند بسیاری از مساجد صدر اسلام بسیار ساده و بی‌پیرایه است. در طرح آن هنوز ویژگی‌های نیارشی و فنون ساخت‌وساز متعلق به عصر ساسانی به چشم می‌خورد. یکی از ویژگی‌های جالب و استثنائی این مسجد، این است که روی دیوار شرقی‌اش طرح درهای ساسانی با گچ نقش شده است. این کار تزئینی، آشکارا با سادگی مساجد صدر اسلام و و دوری‌شان از تجمل در تعارض است. به نظر می‌رسد معمار می‌خواسته به‌این‌ترتیب یادگار یا سندی از درهای زیبای عهد ساسانی را برای آیندگان به یادگار بگذارد. این مسجد در ابتدا بدون منار ساخته شده و منار موجود بعدها در قرن چهارم یا پنجم به آن اضافه شده است.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب سرگذشت معماری در ایران

اگر شما هم به خواندن کتاب‌های معماری و شهرسازی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب‌های زیر را که در فیدیبو در دسترس هستند، مطالعه کنید.


شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
181.۹۳ مگابایت
مدت زمان
۰۴:۱۰:۳۷
نویسنده مریم کهنسال نودهی
نویسنده دوم کاوه فولادی نسب
راویسروناز شریفی
ناشراستودیو نوار
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۱/۱۴
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱۸۱.۹۳ مگابایت
۰۴:۱۰:۳۷

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3
از 5
براساس رأی 4 مخاطب
5
ستاره
50 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
50 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

راوی انگار دارن برای کودک داستان میخونن! لطفا از گوینده‌های معتبر و خوش صدا استفاده کنین

3
(4)
48,000
٪30
33,600
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
سرگذشت معماری در ایران
٪30
سرگذشت معماری در ایران
مریم کهنسال نودهی
استودیو نوار
3
(4)
48,000
٪30
33,600
تومان