0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
نقشه هایی برای گم شدن

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی نقشه هایی برای گم شدن

جستار هایی از ربکا سولنیت
نویسنده:
ربکا سولنیت
درباره نقشه هایی برای گم شدن

پا گذاشتن در دنیایی با عدم قطعیت فراوان برای همه ما ترسناک و استرس‌زا است. همه روزه احساس می‌کنیم که با انواع حوادث و اتفاقات از پیش تعیین نشده روبرو هستیم. جهانی شدن نیز با وجود کمک به گسترش بازار، کاهش هزینه‌های تمام شده و افزایش رشد اقتصادی کشورهای فقیر همه ما را آسیب‌پذیر کرده است. زیرا کشور‌ها و مردمی که یک‌دیگر را نمی‌شناسند بیش از پیش به یک‌دیگر وابسته شده‌‌اند، یک شهروند ایالات متحده آمریکا ممکن است هیچ گاه نداند که قزاقستان در کجای نقشه جهان قرار گرفته است اما وقوع درگیری در آن کشور بر قیمت نهایی نفت و بنزینی که آن شهروند نیویورکی استفاده‌اش می‌کند تاثیر می‌گذارد. مهم‌ترین و عینی‌ترین تجربه‌ای که به عدم قطعیت در زندگی ما مربوط می‌شود فراگیر شدن کووید 19 در دنیا به صورت پاندمی است، کتاب صوتی نقشه‌ هایی برای گم شدن را می‌توان ترکیبی جذاب از تاملات فلسفی و خاطرات شخصی نویسنده دانست که به خودشناسی بهتر ما کمک می‌کند.

درباره کتاب صوتی نقشه هایی برای گم شدن

گم شدن در دنیای جدید به چه معناست؟ وقتی عبارت « گم شدن» را می‌شنویم اولین چیزی که به سراغمان می‌آید این است که قصد داشته‌ایم به مقصدی از پیش تعیین شده برسیم برسیم اما به هر دلیلی نتواسته‌ایم آن مقصد را پیدا کنیم. پس گم شدن را معمولا به صورت نفی چیزی دیگر تعریف می‌کنیم. اما این تعریف را نمی‌توان کافی و مناسب یا حتی دقیق به شمار آورد. بخشی از تاملات این کتاب را می‌توان تلاشی برای پیدا کردن جواب این سوال دانست که  گم شدن چه معنا و مفهومی دارد.

این کتاب قرار است تا ما را با مفهوم مهم دیگری نیز آشنا کند که همه زندگی ما را در بر گرفته است.  مفهومی به نام عدم قطعیت. عدم قطعیت یک مفهوم آماری است اما می‌توان آن را برای زندگی روزمره نیز به کار برد. کتاب فوق به دنبال یافتن جوابی شسته و رفته برای پرسش‌های پیچیده دنیای امروز نیست. بلکه تلاش می‌کند ا با عمیق شدن در موضوع و نگاه به زوایای جدیدتر به ما کمک کند تا بتوانیم پرسش‌های خود را پر و بال بدهیم و با توجه به تاملات خود به جواب برسیم. کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن، نقشه‌هایی به دست ما نخواهد داد تا مسیر را پیدا کنیم. بلکه نگاهی نو به جهان پیرامون ما خواهد داد تا بتوانیم در آن با وجود عدم قطعیت‌های فراوان زندگی کنیم.

کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن، یک مجموعه‌ ای سیر و سیاحت‌های ذهنی است که چشم اندازهایی نامنتظره و غیر قابل انتظار را در پیش پای خواننده می‌گذارد. این کتاب را می‌توان اثری درباره لذت‌ها، پیامدها و مخاطرات گم شدن دانست که به ما یاری می‌رساند تا درباره آن فکر کنیم و نسبت به چنین چیزی عمیق‌تر شویم. اثر فوق یک کتاب کلیشه‌ای و تکراری نیست .بلکه رویکردی بسیار رادیکال و ساختارشکن دارد اما جنس آن  نیز بسیار دلگرم کننده و امیدبخش است. خواندن این اثر در شرایط کنونی می‌تواند برای ما بسیار مفید باشد زیرا پس از دو سال از شروع انتشار بیماری کووید 19 زندگی همه ما به تدریج به حالت عادی خود بازمی‌گردد. پس بهتر است یادمان نرود که دنیای امروز چه ویژگی‌هایی دارد.

کتاب صوتی نقشه هایی برای گم شدن چه حرفی برای گفتن دارد؟

کتاب صوتی نقشه هایی برای گم شدن را می‌توان کتابی برای خودشناسی دانست، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت این کتاب با دیگر آثار خودشناسی نیست. آخر همه ما با انبوه کتاب‌‌هایی محاصره شده‌ایم که قرار است با یاد دادن تکنیک‌های جدیدی کمک‌مان کنند تا گوهر وجودی‌مان را بشناسیم تا بتوانیم در روابط کاری یا عاطفی موفق شویم و پیشرفت کنیم. اما این کتاب جنسی کاملا متفاوت دارد و بیشتر یک جستار فلسفی است.

نویسنده در این کتاب با استفاده از تجربیات شخصی خود در زندگی پای ما را به دنیای فلسفه باز می‌کند و به مضمون‌هایی همچون حس فقدان در آرای نویسندگان و اندیشمندان  مختلف می‌پردازد. این کتاب  را می‌توان اثری برای گفتن و شنیدن قصه‌هایی درباره باور، تردید و خاطره دانست و سفری پر از ابهام به دنیای هنر.  به عبارت بهتر کتاب فوق را  می‌توان ترکیبی سحر آمیز و هارمونیک از خاطرات شخصی، تاملات فلسفی و روایت‌هایی تازه درباره تاریخ فرهنگی، نقد هنر و طبیعت دانست.  نویسنده در این کتاب با جزئیات بی‌نظیری مواجه خواهد شد که تاکنون تجربه نکرده است. علاوه بر این ، نقشه هایی برای گم شدن به آثار هنری متعددی ارجاع می‌دهد که برای ما حس قدم زدن در یک گالری یا موزه را تداعی می‌کند.

قرار است با خواندن این اثر فلسفه به زندگی ما ، آن هم از دید نویسنده وارد شود و نوری بر دنیای ما بیاندازد. اما همان‌‌‎طور که می‌دانید فلسفه به دنبال یافتن پاسخی قطعی به پرسش‌های ما نیست و معمولا جواب‌ها در فلسفه بیش از تعداد سوال‌هاست.

درباره ربکا سولنیت نویسنده کتاب صوتی نقشه هایی برای گم شدن

ربکا سولنیت، نویسنده و فعال اجتماعی آمریکایی در سال 1961 در ایال کنتیکت آمریکا به دنیا آمده است. او وقتی 17 ساله بود برای تحصیل به پاریس رفت و پس از بازگشت به آمریکا در شهر سان فرانسیسکو اقامت گزید. در سن 23 سالگی بود که  توانست دوره ارشد خود در رشته روزنامه نگاری را با موفقیت پشت سر بگذراند. او به عنوان یک فعال اجتماعی مستقل  کمپین‌های زیادی را در حوزه محیط زیست برگزار کرده یا در آن‌ها مشارکت داشته است. ربکا  نویسنده‌ای توانمند به حساب می‌آید که درباره حقوق زنان،  محیط زیست، سیاست یا حتی نقد ادبی نیز می‌نویسد از نویسنده 61 سالگی بیش از 20 کتاب باقی مانده است.

درباره ترجمه کتاب صوتی نقشه هایی برای گم شدن و مدت زمان گوش دادن آن

کتاب صوتی نقشه هایی برای گم شدن خیلی زود در دنیای انگلیسی زبان با استقبال روبرو شد و مترجمان مختلفی تلاش کردند تا آن را به زبان ‌های خود بازگردانند. ترجمه این کتاب به زبان فارسی نیز توسط نیما اشرفی دانش آموخته مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه علامه طباطبایی و به همت نشر اطراف صورت گرفته است. فضای فکری نویسنده  و مترجم این کتاب تا حدی با یک دیگر قرابت دارد به همین دلیل می‌توان گفت که مترجم به متن اصلی وفادار بوده و توانسته است حس و حال کتاب را به خوبی منعکس کند. نسخه صوتی این کتاب با  گویندگی مهسا ملک مرزبان و توسط رادیو گوشه در فیدیبو منتشر شده است.

اگر هر روز یک ساعت از وقت خود را به گوش دادن این اثر اختصاص دهید، مطالعه کتاب فوق ظرف 8 روز به پایان خواهد رسید.

پس از گوش دادن به کتاب صوتی نقشه هایی برای گم شدن سراغ خواندن چه کتابی برویم؟

کتاب نقشه هایی برای گم شدن را می‌توان جستاری فلسفی – هنری دانست. اگر ازب این کتاب خوشتان آمده است؛ توصیه می‌کنیم که در گام بعدی کتاب امید در تاریکی تالیف همین نویسنده را مطالعه کنید. کتاب فوق توسط انتشارات مهرگان خرد و با ترجمه نرگس حسن لی در سال 1397 به فارسی برگردانده شده است.

در بخشی از کتاب صوتی نقشه هایی برای زنده شدن می‌شنویم:

یکی از روزهای بی‌نظیر چله تابستان, سه سال بعد از آن شبی که من وارد زندگی مرد گوشه گیر شدم و او وارد زندگی من, صبح زود در کلبه‌ای چشم‌هایم را باز کردم که پنجره اتاق خواب پشتی‌اش به روی چشم‌نوازترین منظره‌ای با می‌شد که تا به حال دیده‌ام و پنجره آشپزخانه‌اش رو به زمینی شیب‌دار بود, طوری که وقت بر کردن کنری چشم‌درچشم خرگوش دم‌پنبه‌ای جوانی شدم. چشم‌هایش مثل آينه سیاه و گردی بود که تصویر بوتهُ قطران و چارچوب پنجره را باز می‌تاباند و چون من را از پشت شیشه نمی‌دید ترسی نداشت. آن روز حیاط پر بود ازا ین خرگوش‌های دم‌پنبه‌ای و بعد لاک‌پشت صحرایی بزرگی را دیدم که سلانه‌سلانه می‌رفت تا میوه‌های کاکتوس را به دندان بکشد انگار تصادفاً به آن حکایت مسابقه لاک پشت و خرگوش تیزرو پا گذاشته باشم حکایتی که اغلب خودم و مرد گوشه‌ گیر را در آن تصور می‌کردم. او آن‌چنان خویشتن‌دار و دقیق و صبور و من این چنین حساس و تندمزاج و عجول. به همسایه و آن مرد گوشه‌گیر خبر دادم و آن‌ها هم بیرون آمدند و مثل مردان دیگر,گفتند قبلاً هم لاک‌پشت به آن بزرگی دیده‌اند. پرسیدم از این بزرگ‌تر هم دیده‌اید و آن‌ها سکوت کردندو به آن حیوان خیره شدند که داشت دهان منقارمانندش را باز می‌کرد و با هجومی پردرنگ کاکتوس را می‌برید.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
1.۰۲ گیگابایت
مدت زمان
۰۷:۳۶:۲۴
نویسندهربکا سولنیت
مترجم نیما م اشرفی
راوی مهسا ملک مرزبان
ناشررادیو گوشه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۶/۰۲
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱.۰۲ گیگابایت
۰۷:۳۶:۲۴

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 48 مخاطب
آرامش‌بخش 🌱 (2)
اجرای روان 🎙️ (2)
5
ستاره
66 ٪
4
ستاره
8 ٪
3
ستاره
18 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
6 ٪
25 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

رویای گم‌‌شدن، حتی اگر موقتی و کوتاه باشد، احساسی فراگیر و تقریبا همگانی‌ست. بیشتر آدم‌هایی که می‌شناسم، رویای زدن به طبیعت و مکان‌های بکر و خلوت را ستایش می‌کنند. حتی برای یک آخر هفته‌ی کوتاه، قدم زدن در جنگل و صعود به یک قله و اقامت در خانه‌ای روستایی و بی‌امکانات انتخاب خیلی‌هاست. انگار بیرون از مرز شهرها و خیابان‌بندی‌ها و ازدحام جمعیت، چیزی مرموز و فراموش‌شده از گذشته‌های دور هست که آدم‌ها را به خود دعوت می‌کند. اما همه‌ش این نیست، مکان‌هایی داخل شلوغی شهرها هست که متروکه و پرت‌افتاده‌اند و میل به پرسه زدن و کشف را در آدم بیدار می‌کنند. شاید به همین خاطر است که خانه‌های قدیمی با اتاق‌های تودرتو و دالان‌ها و حیاط‌هایشان چشم‌ها را به خود برمی‌گرداند. شاید رجعت به گذشته‌ی نامعلوم و تاریکی که همه از آن آمده‌ایم، رویای فراموش‌شده‌ی‌ جمعی ماست. این کتاب دعوتی‌ست برای گشت‌و‌گذار در مکان‌های پرت‌افتاده و متروک و نامکشوف. تا اطلاع ثانوی ربکا سولنیت، ذهن درخشان و محبوب من است.

5

کتاب عجيبی بود، تعداد کمی نویسنده این طور می نویسند، قدم زدن در ذهن و گم شدن برای پیدا شدن، همیشه دوست داشتم زندگی را به شکلی بنویسم که در ذهنم جریان پیدا می کند مبهم، پیچیده ساده، شگفت انگیز ربکا سولنیت شکل دلخواه نوشتن را پیدا کرده و طوری خواننده را وارد دنیای ذهنی خودش می کند که دلت نمی خواد بیرون بیای تو در ذهن راوی کتاب ها فیلم ها آدم ها وتنهایی را می بینی به آبی دوردست آسمان خیره میشی دنبال مکانی می گردی که هیچ ذهنیتی از آن مکان نداری ولی رسیدن به آن مکان را هدف زندگیت می دونی احتمالا بقیه کتاب هاش را هم بخونم نویسنده الآن ۶۰ ساله است نمی دونم این کتاب را در چند سالگی نوشته ولی دیدن زندگی را از ذهن نویسنده را دوست دارم و می خوام بدونم تو کتاب های دیگر چطور به زندگی نگاه می کند

3
آموزنده 🦉

روز دوم چالش کتابخوانی کتاب اولش خیلی خوب شروع میشه ولی اواسط کتاب مملو از داستان هایی میشه که تو رو هم در خودشون گم میکنن یک جورایی صبر و حوصله میخواد کامل کردن این کتاب من یاد این شعر مینداخت: گم شدن در گم شدن دین من است...نیستی در هست آیین من است گویندگی رو خیلی دوست نداشتم صدای گوینده انرژی خاصی نداشت و در طول داستان ریتمی یکسان داشت و باعث میشد ذهن از کتاب پرت بشه و متمرکز نمونه

5
حال‌خوب‌کن ✨
آرامش‌بخش 🌱
اجرای روان 🎙️
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

‏دغدغه او حرکت و یک جا نماندن است، دعوت به سفر، مسافر ماندن و نرسیدن! نوشتن برای او نوعی پیاده روی به مقصدی نامشخص است به عشق ِرفتن و گم شدن. حاضرم باز هم بخوانمش، عالی و قابل تفکر.

5

از جمله کتاب‌هایی است که گوش کردن به آن آرامش‌بخش است. ترجمه روان، صدای مناسب و شیوه روایت، که گویی با باور به آنچه که خوانده مي‌شود همراه است، شنیدن آنرا لذت‌بخش کرده است

4

از کتاب‌باز با این کتاب آشنا شدم، خش‌های اولیه برام جالب بود ولی با چند بخش دوم ارتباط برقرار نمی‌کردم، شایدم چون با جستار آشنایی ندارم، این احساس برام پیش اومده بود.

3

این کتاب فوق العادست اما کاش خوانش کتاب به عهده ی آدم حرفه ای تری بود . لهن خانوم مرزبان خسته کننده و بی احساس هست .

5

خیلی کتاب جالبی بود. بویژه واسه افرادی که قصد مهاجرت دارند، می تونه دید تازه ای بده. ممنون از خانم ملک مرزبان و صدای دلنشینشون.

5

این کتاب رو خیلی دوست داشتم. شبیه ترکیبی از فلسفه و هنر و تجربه ی زنده بودن و زندگی هست. زندگی در دنیایی که همه چیز موقتی هست

5

به نظر من این کتابیه برای خوندن و مزه مزه کردن بسته به حال و هوا. اما نه برای شنیدن هرچند راوی خوب میخونه.

نمایش 15 نقد دیگر
4.3
(49)
گیرا 🧲 (2)
63,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
نقشه هایی برای گم شدن
نقشه هایی برای گم شدن
جستارهایی از ربکا سولنیت

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
نقشه هایی برای گم شدن
نقشه هایی برای گم شدن
جستار هایی از ربکا سولنیت
رادیو گوشه
4.3
(49)
گیرا 🧲 (2)
63,000
تومان