0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
شیفتگان مرگ

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی شیفتگان مرگ

درباره شیفتگان مرگ
سیویتلانا الکسیویچ نویسنده اهل بلاروس و برنده جایزه ادبی نوبل در سال ۲۰۱۵ است که پس از دریافت این جایزه در میان مخاطبان ایرانی جایگاه ویژه‌ای به دست آورده است. کتاب «شیفتگان مرگ» از وی که برای نخستین بار به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است داستانی است از مصاحبه‌های نگارنده با شیفتگان حکومت سوسیالیستی در شوروی که اندکی قبل یا حین اعلام فروپاشی این کشور دست به خودکشی زده‌اند. سیویتلانا الکسییویچ در این کتاب تلاش کرده تا عواقب روانی وارده شده به مردم کشور شوروی سابق در پی فروپاشی این کشور را مورد کنکاش قرار دهد و برای همین مهم سال‌ها در سراسر اقلیم شوروی سابق سفر کرد و سراغ افرادی را گرفت که پس از فروپاشی یا اندکی قبل از آن دست به خودکشی زده بودند. او در این کتاب سعی کرده تا با این افراد در صورت زنده ماندن و یا با نزدیک‌ترین عضو باقی مانده از خانواده آنها به صحبت بپردازد. بخشی از این تجربه ابتدا در کتابی با عنوان «زمان دست دوم» و به صورت کامل در این کتاب منتشر شده است. این کتاب به طور مشخص درباره ۲۲ مورد خودکشی به بررسی پرداخته است که درباره آنها در کتاب قبلی خود به اظهار نظر نپرداخته است و طرح موضوع نیز نکرده است به ویژه اینکه خود وی به این مساله اذعان داشت که برخی از افراد در سال ۱۹۹۳ که وی در تدارک تالیف کتاب بوده است حاضر به گفتگو با وی نشده‌اند و پس از تدوین کتاب با وی تماس و ابراز تمایل به گفتگو می‌کنند. این کتاب از منظر ترسیم روحیه و ساختار ذهنی انسان‌های زیسته در دیکتاتوری سوسیالیستی شوروی و چرایی و چگونگی مسخ روح و روان و ساختارهای فکری آنها اثری قابل تامل به شمار می‌رود که در زمان انتشار خود نیز با بازتاب‌های بسیاری مواجه شده است. سیویتلانا الکسیویچ بیش از هر چیز به عنوان یک پژوهشگر نویسنده شناخته شده است که پس از دریافت جایزه ادبی نوبل در سال ۲۰۱۵ آثار و افکارش بیش از پیش مورد توجه و نقد قرار گرفت و بار دیگر توجه را به ساختارهای برجای مانده از زندگی و تفکر سوسیالیستی در کشورهای جدا شده از شوروی سابق جلب کرد. کتاب فوق برای نخستین بار با تلاش و ترجمه شهرام همت‌زاده از روسی به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
490.۲۷ مگابایت
مدت زمان
۱۱:۵۴:۰۰
نویسندهسویتلانا آلکسیویچ
مترجم شهرام همت زاده
راویمریم محبوب
ناشرانتشارات کتاب نیستان
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۹/۱۲/۱۸
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۴۹۰.۲۷ مگابایت
۱۱:۵۴:۰۰

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.6
از 5
براساس رأی 7 مخاطب
پربار 🌳 (1)
اجرای روان 🎙️ (1)
5
ستاره
42 ٪
4
ستاره
28 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
28 ٪
6 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5
اجرای روان 🎙️
تلخ ☕️
پربار 🌳
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

کتابهای سویتلانا بخاطر ماهیت مصاحبه‌ایشون غالبا چندصدایی هستن و جهت‌گیری چندان آشکاری ندارن. صدای موافق و مخالف در اونها منعکس میشه. و بخاطر ماهیت مصاحبه‌شوندگانشون روحیه و قضاوت جاری در بطن جامعه و مردم عادی رو نشون میدن. شیفتگان مرگ مربوط به سالهای پایانی حکومت کمونیستی شوروی و سالهای آغازین بعد از فروپاشیه و به همین دلیل هم بیانگر شوک ناشی از فروریختن بنای امپراطوری شوروی و مبهم بودن آینده‌ست. در حالی که کتاب زمان دست دوم مربوط به سالها بعد میشه و ملت تا حدی از شوک خارج شدن و آینده هم تا حدی از پشت ابرها بیرون اومده. بنظرم خوبه که این دو کتاب با همین ترتیب مطالعه بشن و چه بهتر که قبل از اونا کتابهایی مثل دن آرام و مجمع‌الجزایر گولاگ و قصه‌های کولیما و ... رو بخونیم تا با فضای سیاسی و اجتماعی دوران شوروی آشناتر بشیم. همچنین کتاب بچه‌های آربات از ریباکوف که در این کتاب هم چندباری بهش اشاره میشه.

1

متاسفانه یا خانم محبوب هیچ اطلاعی از شوروی و روسیه ندارند یا مترجم توجهی به تلفظ صحیح اسامی افراد، رویدادها و … نکردند. این کتاب معروف، در حقیقت منعکس کننده تاثیرات ایدئولوژی کمونیسم و سوسیالیسم بر زندگی و افکار مردم جوامع دوره شوروی و پساشوروی هست ولی خوانشش به شدت روایی، داستانگونه و دم دستی هست.

4

متاسفم برای مترجم و انتشارات نیستان! همان کتاب زمان دست دوم را برداشته و چند روایت را کنار هم گذاشته و کتاب‌سازی کرده!!! همان زمان دست دوم از نشر چشمه را از فیدیبو بخرید و بخوانید . این کتاب خلاصه ناشایست همان است جای تاسف دارد

4

دقیقا همون زمان دست دوم...روایات تکراری اما از زبان شخصیتی دیگر برای منحرف کردن ذهن خواننده. چون بلافاصله بعد از کتاب زمان دست دوم این کتاب رو شروع کردم تمام داستان‌ها برام تکراری بود...

1

دو قسمت گوش دادم حالم بد شد این چه کتابیه اخه عصبی شدم حیف وقت که بزاریم برای همچین کتابی

5

عالی حتما گوش دهید

3.6
(7)
گیرا 🧲 (1)
38,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
شیفتگان مرگ
شیفتگان مرگ
سویتلانا آلکسیویچ

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
شیفتگان مرگ
شیفتگان مرگ
سویتلانا آلکسیویچ
انتشارات کتاب نیستان
3.6
(7)
گیرا 🧲 (1)
38,000
تومان