0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
ماتیلدا

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی ماتیلدا

نویسنده:
رولد دال
درباره ماتیلدا

دنیای کودکان پر از عجایب و زیبایی‌ها است. برای همراه شدن با کودکان گاهی لازم است پابه‌پای آن‌ها کودکی کنید، مثل آن‌ها بخندید، بازی کنید و خلاصه در کنارشان لذت زندگی را دو چندان کنید.

نقد و بررسی کتاب صوتی ماتیلدا

کتاب ماتیدا  Matilda توسط نویسنده رولد دال به رشته تحریر درآمده است. این کتاب در سال 1988 در انگلستان به چاپ رسید. ماتیلدا یکی از پرطرفدارترین کتاب داستان‌ها برای کودکان سراسر دنیا است. این کتاب به بررسی دنیای کودکان، نیازها و نقش والدین در اخلاق کودکان می‌پردازد. در قالب داستان نکته‌های آموزنده بسیاری را هم به کودکان و هم والدین گوش‌زد می‌کند. فضای داستان کودکانه اما بسیار دوست‌داشتنی و دلنشین است. این کتاب سومین رمان برتر کودک و نوجوان در دنیا است.

ماتیلدا دختر کوچک خانواده ورم وود است. این خانواده چهارنفری در انگلستان زندگی می‌کنند. پدر دلال اتومبیل و مادر خانه‌دار است. این خانواده دو فرزند به نام‌های مایکل و ماتیلدا دارند. مایکل پسر بچه لوس و تنبل خانواده است. اما ماتیلدا برعکس او دختری باهوش و متفاوت است. ماتیدا در 18 ماهگی کامل می‌توانست صحبت کند. او قبل از شروع مدرسه کتاب‌های بزرگترها را می‌خواند. اما همیشه از سمت پدر و مادرش نادیده گرفته می‌شود. پدر و مادر ماتیلدا توجی به دخترشان ندارند و همیشه او، موفقیت‌ها و شادی ماتیلدا را سرکوب می‌کنند.

بی‌احترامی والدین ماتیلدا به او باعث کارهای عجیب این دختر می‌شود. برای مثال با ریختن چسب در کلاه پدرش باعث چسبیدن کلاه به سر او می‌شود. یا طوطی‌ای را در لوله بخاری پنهان می‌کند تا پدر و مادرش را بترساند. ماتیلدا تمام این کارهای بچگانه را برای انتقام گیری از پدر و مادرش انجام می‌دهد. زندگی ماتیلدا به همین منوال تا زمان مدرسه طی می‌شود. زمان ورود او به مدرسه معلمش جنیفر هانی متوجه توانایی‌های این دختر می‌شود. خانم هانی تلاش‌های بسیاری را برای رشد هرچه بیشتر ماتیلدا انجام می‌دهد. ماتیلدا مانند الماس در بین بچه‌های معمولی می‌درخشد. پس از مدتی خانم هانی سعی می‌کند ماتیلدا را به کلاس بالاتر بفرستد. اما مدیر مدرسه که زنی مستبد و خشن به نام آگاتا ترانچ‌بال است مانع این کار می‌شود. سپس خانم هانی تصمیم می‌گیرد که خانواده ورم وود را از شرایط دخترشان آگاه کند. اما بحث در این مورد با آن‌ها کاملا بی‌فایده است.

خانم هانی کمک‌های بسیاری برای موفقیت ماتیلدا انجام می‌دهد. آنها به دو دوست صمیمی برای یکدیگر تبدیل می‌شوند. مدیر مدرسه خانم ترانچ‌بال از این صمیمیت و کمک‌ها هیچ خوشش نمی‌آید. برای همین خانم هانی را از مدرسه اخراج می‌کند. ماتیلدای زیرک با روش‌های عجیب خود به خانم هانی کمک می‌کند. او حق معلمش را از مدیر ظالم مدرسه پس می‌گیرد. در نهایت ماتیلدا با خانم هانی به اسپانیا سفر می‌کنند.

در داستان این کتاب شخصیت‌ها سیاه و سفید هستند. شخصیت‌هایی که یا مطلقا خوب و یا کاملا بد هستند. در بین شخصیت‌های خیالی داستان، پدر ماتیلدا یعنی آقای ورم وود واقعی است. آقای ورم وود براساس یک شخصیت واقعی در داستان وجود دارد. این شخصیت فردی در زادگاه نویسنده کتاب رولد دال است. به علاوه کتابخانه‌ای که ماتیلدا به آنجا می‌رفت نیز در شهر نویسنده واقعا وجود دارد.

تصویرگری کتاب ماتیلدا توسط کوئنتین بلیک Quentin Blake انجام شده‌است. به علاوه این کتاب به صورت صوتی نیز موجود است. گویندگی کتاب صوتی ماتیلدا در سال 2014 توسط هنرپیشه کیت وینسلت Kate Winslet انجام شده‌است.

اقتباس‌های سینمایی و نمایشی از کتاب ماتیلدا

با اقتباس از کتاب ماتیلدا در سال 1996 یک فیلم سینمایی ساخته شد. کارگردان این فیلم دنی دویتو Danny DeVito است. در این فیلم مارا ویلسون Mara Wilsonدر نقش ماتیلدا حضور دارد. این فیلم در فروش گیشه‌ها موفقیت آمیز نبود. اما در زمان اکران با استقبال بسیاری از منتقدان روبرو شد. فیلم ماتیلدا در سایت روتن تومیتوز Rotten Tomatoes بر اساس بررسی بیست و یک منتقد امتیاز 90 را کسب کرد.

با اقتباس از این کتاب دو تئاتر موزیکال بروی صحنه‌ها رفته است. اولین نمایش در سال 1990 با بازی آنابل لانیون در نقش ماتیلدا و جاناتان لینسلی در نقش خانم ترانچ‌بال بروی صحنه‌ها رفت. اولین نسخه تئاتر موزیکال یک تور بزرگ را در سراسر سالن‌های نمایش لندن تجربه کرد. نسخه دوم این تئاتر موزیکال در سال 2010 بروی صحنه سالن‌های انگلستان رفت. بعد از آن با استقبال بسیاری روبرو شد. به همین دلیل تور نمایش موزیکال ماتیلدا در سال 2014 به آمریکا و در سال 2015 به استرالیا رسید. موفقیت این نمایش آنقدر زیاد بود که چندین جایزه اولیور Olivier را در انگلستان و چند جایزه تونی Tony را از آمریکا دریافت کرد. به علاوه در 27 نوامبر سال 2018 اعلام شد که شرکت نتفلیکس در حال ساخت انیمیشن کتاب ماتیلدا است.

ترجمه کتاب صوتی ماتیلدا به زبان فارسی

کتاب ماتیلدا بارها به زبان فارسی ترجمه شده‌است. از مترجمان این کتاب می‌توان به پروین علی‌پور، محبوبه نجف‌خانی، شهلا طهماسبی و فاطمه اسحاق‌تبار اشاره کرد. کتاب الکترونیکی ماتلیدا به ترجمه خانم پروین علی‌پور در فیدیبو موجود است. کتاب صوتی ماتیلدا نیز توسط دو مترجم خوب کشورمان یعنی علی هداوند و پروین علی‌پور ترجمه شده‌است. اما در فیدیبو کتاب صوتی ماتیدا با ترجمه علی هداوند موجود است.

کتاب صوتی ماتیلدا به ترجمه علی هداوند در سال 1399 توسط انتشارات کتاب‌سرای نیک  منتشر شد. گویندگان این کتاب شهره روحی، فرهاد اتقیایی و فریبا فصیحی هستند. علی هداوند در سال 1325 چشم به جهان گشود. او یکی از پرکارترین و با سابقه‌ترین مترجمان کشورمان است. علی هداوند سال‌ها در دانشگاه تدریس می‌کرد. در کارنامه هنری وی آثار بسیاری از جمله جادوگر شهر اُز، سقوط شادی‌بخش، کله پوک‌ها، انگشت جادویی و ... وجود دارد. کتاب ماتیلدا یکی از پرطرفدارترین آثار این مترجم محسوب می‌شود. زیرا او به زیبایی تمام ترجمه‌ای را ارائه داده است که کودکان از آن لذت می‌برند. علی هداوند در نهم اسفند ماه سال 1398 براثر سکته قلبی درگذشت.

شما می‌توانید کتاب صوتی ماتیلدا به قلم رولد دال و ترجمه علی هداوند و صدای دلنشین شهره روحی، فرهاد اتقیایی و فریبا فصیحی را از همین صفحه در فیدیبو دانلود و تهیه نمایید.

درباره‌ی نویسنده کتاب صوتی ماتیلدا رولد دال

رولد دال Roald Dahl در سیزدهم سپتامبر سال 1916 در ولزِ بریتانیا چشم به جهان گشود. دال مدتی در ارتش نیروی هوایی بریتانیا خلبان هواپیمای جنگنده بود. اما دست از این کار کشید و در سفارت‌خانه بریتانیا در آمریکا مشغول به فعالیت شد. او کار نویسندگی را از همین نقطه آغاز کرد. رولد دال یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان برای کودکان است. داستان‌های این نویسنده از آن دسته از داستان‌هایی است که باید در کودکی بخوانید. اولین کتاب او در سال 1943 به نام گرملین‌ها منتشر شد. آثار دال همیشه برای تمامی مردم دنیا محبوب بوده‌است. رولد در سال 1983 برند جایزه ویت برد شد. در تمامی داستان‌های دال قهرمانان کودکان هستند. کودکانی باهوش که مشکلات دنیای بزرگ‌ترها را حل می‌کنند. او با داستان‌هایش ذهن کودکان را پرورش می‌دهد. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان از چارلی و کارخانه شکلات‌سازی، انگشت جادویی، چیتی چیتی بنگ بنگ، تمساح قول پیکر و ... نام برد. آثار این نویسنده در چند گروه کتاب‌های کودکان، شعر کودکان، داستان‌های بزرگ‌سالان، رمان‌ها، داستان‌های کوتاه، آثار غیر داستانی، فیلم‌نامه‌ها و نمایش‌نامه‌ها تقسیم بندی می‌شوند. از آثار رولد دال فیلم‌، انیمیشن و نمایش‌های بسیاری ساخته شده‌است. این نویسنده نام آشنا سرانجام در سال 1990 براثر بیماری نادر درگذشت.

بخشی از کتاب صوتی ماتیلدا

مرد مو نقره‌ای

ماتیلدا شک نداشت که این آخرین حماقت پدرش را باید با یک گوشت مالی درست و حسابی پاسخ می‌داد و همونطور که بی‌اعتنا روبروی تلوزیون نشسته بود و ماهی سرخ کرده و چیپس مزخرف را می‌خورد، ذهنش راه‌های گوناگون را جستجو می‌کرد. پاش به رخت خواب که رسید، تصمیمش را گرفته بود. صبح روز بعد زودتر از همیشه بیدار شد و رفت حموم و در را قفل کرد. همانطور که می‌دانید موهای خانم ورم وود طلایی و نقره‌ای بود، خیلی شبیه موهای زنایی که تو سیرک روی طناب راه می‌روند.

 

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
286.۱۶ مگابایت
مدت زمان
۰۵:۰۹:۳۸
نویسندهرولد دال
مترجمعلی هداوند
راویفریبا فصیحی
راوی دومشهره روحی
راوی سومفرهاد اتقیایی
ناشرانتشارات کتاب‌سرای نیک
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۹/۰۸/۱۸
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
43,200 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۸۶.۱۶ مگابایت
۰۵:۰۹:۳۸

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 56 مخاطب
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
5
ستاره
76 ٪
4
ستاره
12 ٪
3
ستاره
1 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
8 ٪
33 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5
حال‌خوب‌کن ✨
اجرای روان 🎙️
سرگرم‌کننده 🧩

خیلی کتاب جذاب و خنده دار و دردناکی هستش بخشهای ابتدایی کتاب من را یاد دیالوگی از فیلم حسابدار می اندازد که پدر پسر در بچگی جمله ای میگوید با این مضمون که، دنیا جای خیلی خوبی برای زندگی نیست ولی پسر من باید یاد بگیره که توی همین دنیا زندگی کنه

4

خیلی خوب و باحال بود گوش دادنش کیف داشت گویندگیش فوق العاده بود جوری دوبله کردن انگار داری فیلم میبینی و اونا دارن تعریف میکنم توام به راحتی تو ذهنت میتونی تصور کنی توصیه میکنم به دوستان

3

یکم دیر خوندمش ولی کی گفته ژانر کودک و نوجوان فقط برای همین رنج سنیه. معمولا موقع گوش دادن به کتابای صوتی اونقدری که باید تمرکز ندارم و این کتاب، اولین کتاب صوتی هستش که تونستم تمومش کنم

5

اگه همش رو رایگان می کردید بهتر بود ولی تا آنجایی که اینترنتی و من خوندم واقعا داشت راست می گفت و معرکه بود

4

هرچی بگم ازین کتاب کم گفتم، چقد خوب اجرا شده بود همه شخصیت ها عالی اجرا شده بود و هماهنگی ها عالی

5

عالی بود من دوبار گوش دادم دادم همسرم هم گوش داد حتما دخترم یکم بزرگتر بشه برای اونم میذارم

4

به نظرم قدرت نباید می رفت بلکه میماند و اگه اون جور بو عالی بود ام من خوب میدم . خوب

5

من که عاشق شدم خیلی خیلی عالی بود دلم میخواد ۱۰۰ بدم ??????? خیلی خیلی خوب بود

5

عالی عالی عالی خیلی جذاب هستش

5

عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی ۷ سالمه عاشقشم

نمایش 23 نقد دیگر
4.5
(56)
اجرای روان 🎙️ (1)
67,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
ماتیلدا
ماتیلدا
رولد دال
انتشارات کتاب‌سرای نیک
4.5
(56)
اجرای روان 🎙️ (1)
67,000
تومان