از ادبیات داستانی اصفهان چه بخوانیم؟ (۲)

در مقاله از ادبیات داستانی اصفهان چه بخوانیم؟ با سبک و سیاق نویسندگان اصفهانی و دو نویسنده بزرگ معاصر اصفهان یعنی هوشنگ گلشیری و بهرام صادقی آشنا شدیم. در ادامه نگاهی داریم به دیگر نویسندگان مکتب اصفهان در ادبیات معاصر و داستان‌نویسی ایران.

معرفی ۳ نویسنده معاصر اصفهانی

 

محمد رحیم اخوت 

آشنایی رحیم اخوت با ادبیات داستانی به سالهای جنگ ادبی اصفهان برمی‌گردد، او پس از آشنایی با جلیل دوستخواه، احمد میرعلایی و هوشنگ گلشیری به طور جدی وارد عرصه داستان‌نویسی شد.

البته اخوت داستان‌نویسی را از اواسط دهه چهل شروع کرده بود اما خیلی‌ دیرتر از این حرف‌ها به فکر چاپ آثارش افتاد و اولین داستان بلندنش به نام «تعلیق» را در سال ۱۳۷۸ منتشر کرد. در همین اولین قدم او بسیار مورد توجه و تحسین اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفت. پس از این دوره سال‌هایی را به ادبیات کودک پرداخت و چند اثر هم در این حوزه منتشر کرد اما به گفته خودش به آن حوزه تعلق نداشت.

کتاب بعدی اخوت با عنوان «چهار فصل در بازخوانی شعر» مجموعه جستارها و مقاله‌هایی بود که در چهار فصل به شعرهایی از محمد حقوقی، ضیاء موحد و کیوان قدرخواه پرداخته است. کتاب «نیمه­‌ سرگردان ما»ی این نویسنده نیز در سال ۱۳۸۱ به عنوان مجموعه داستان برگزیده‌ دومین دوره‌ جایزه‌ ادبی هوشنگ گلشیری معرفی شد. اما موفقت عمده اخوت مدیون رمان «نام‌ها و سایه‌ها»ست که پس از انتشار در فهرست نهایی جوایز ادبی ایران در سال ۱۳۸۳ قرار گرفت و توانست جایزه‏‌های «مهرگان» و «یلدا» را از آنِ خود کند.

از میان دیگر آثار محمدرحیم می‌توان به کتاب‌هایی چون «خورشید»، «باقی‌مانده‌ها»، «داستان‌های نانوشته»، «نمی‌شود»، «مشکل آقای فطانت» و «عذاب یا هفت‌خان زندگی» اشاره کرد.

علی خدایی

خدایی از نویسندگان متاخر اصفهانی است که در جوایز بسیاری به عنوان داور نیز حضور داشته است. او با مجموعه داستان تمام زمستان مرا گرم کن و پس از دریافت جایزه هوشنگ گلشیری در محافل ادبی بیش‌تر شناخته شد. البته موفقیت‌های این مجموعه داستان به همینجا ختم نشد و در نظرسنجی جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعات عنوان بهترین مجموعه داستان دهه ۸۰ را به دست آورد.

از خدایی می‌توانید داستان کوتاه «عادله دواچی و آقای طلوع» را رایگان در فیدیبو بخوانید.

– سیامک گلشیری

سیامک گلشیری یکی از پرطرفدارترین و پرخواننده‌ترین نویسندگان سالهای اخیر ماست. گلشیری علاوه بر نویسندگی سالهای زیادی مشغول آموزش داستان‌نویسی به علاقه‌مندان نیز بوده است. او متولد ۱۳۴۷ در اصفهان است، او تحصیلاتش را در رشته زبان آلمانی ادامه داد و فعالیت‌های ادبی‌اش را در دهه هفتاد آغاز کرد. اولین داستان کوتاه او به نام «یک شب؛ دیروقت» در مجله آدینه به چاپ رسید و پس از آن بود که با بسیاری از مجلات ادبی آن زمان از جمله زنده‌رود،‌ کلک، کارنامه و زنان همکاری کرد.

اولین مجموعه داستان سیامک گلشیری به نام «عشق و مرگ» منتشر شد. از سیامک گلشیری تاکنون بیش از بیست رمان و مجموعه داستان منتشر شدهاست که بسیاری از آنان موفق به دریافت جوایز متعدد ادبی شده‌اند. اما سیامک گلشیری را بیش‌تر با ادبیات کودک و نوجوان می‌شناسند چون رمان های پنج‌گانه «خون آشام» او عنوان پرفروش‌ترین مجموعه رمان تاریخ ادبیات کودک و نوجوان را از آن خود کرد.

نشست دیدار با سیامک گلشیری برگزار می شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری