شش کتاب در یک روز

پنج کتاب کوتاه که می‌شه یه روزه خوند!

یه روز گرم و تعطیل تابستون رو تصور کن که دلت می‌خواد یه کار هیجان‌انگیز بکنی! مثلا دوست داری یه کتاب باشه که بتونی یه روزه بخونیش، ولی نمی‌دونی چه کتاب‌های خوب و سرگرم کنی می‌تونی پیدا کنی که از یه روز تابستونی لذت بیش‌تری ببری. در ادامه این متن با چند‌تا کتاب ِ خوب و کوتاه که می‌تونی یه روزه بخونیشون آشنا می‌شیم.

 مردی به نام اوه

  • مردی به نام اوه رو فردریک بکمن نوشته و از اون دست کتاب‌هایی که به محض انتشار توجه همه رو به خودش جلب کرده. مردی به نام اوه یه داستان خطی ساده داره؛ داستان پیرمردی که چند وقت پیش همسرش رو از دست داده و مدتیه که خونه‌نشین شده و نمی‌تونه فقدان زنش رو تحمل کنه برای همین تصمیم می‌گیره خودکشی کنه. شاید به نظر عجیب بیاد چطور این داستان تبدیل به یک کتاب موفق شده اما شوخ‌طبعی و طنازی بکمن در این کتاب باعث شده که این رمان بسیار مورد اقبال قرار بگیره و وارد لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون هم بشه.
    مردی به نام اوه در ایران با ترجمه فرناز فرحناکیان و نشر نون منتشر شد که مثل دیگر کشورها تو ایران هم بسیار مورد توجه قرار گرفت. البته این تنها نسخه ترجمه شده از این کتاب نیست و ناشران و مترجمانی دیگه‌ای از جمله؛ نشر چشمه ترجمه حسین تهرانی، انتشارات راه معاصر آیدین پوررضیایی، نشر یوشیتا محمدجواد حیدری هم این کتاب رو منتشر کردن.
    نکته قابل توجه اینه که نسخه صوتی این کتاب نیز در ایران بسیار محبوب شده. کتاب صوتی مردی به نام اوه را نیز دو ناشر با دو گوینده مختلف تولید و منتشر کرده‌اند، نشر نون با صدای مریم محبوب، و آوانامه با صدای آرمان سلطانزاده که هر کدام جذابیت‌های خود را دارد.
    مردی به نام اوه از آن دست کتاب‌هایی است که می‌تواند یک روز خوبِ تابستانی براتون بسازه و از خوندن یا شنیدنش لذت ببرید.

مزرعه حیوانات

مزرعه حیوانات یا قلعه حیوانات (Animal Farm) یکی از شاهکارهای ادبی در تاریخ ادبیاتِ قرن بیستمه. از اون دست کتاب‌هایی که همیشه می‌تونی در فهرست ۱۰۰ کتابی که باید پیش از مرگ بخوانید پیداش می‌کنی. مزرعه حیوانات اثر تمثیلی جورج اوروله که در سال ۱۹۴۵ منتشر و طی این مدت تبدیل به یکی از پرخواننده‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا شده. داستان مزرعه حیوانات همونطور که از اسمش پیداست درباره حیواناتیه که در یک مزرعه کنار هم زندگی می‌کنند ولی یک روز خوک‌ها تصمیم می‌گیرند یک تغییر بزرگ در زندگی حیوانات مزرعه بدن و کاری کنند که از شر حکومت انسان بر مزرعه راحت بشن. با هدایت خوک‌ها این اتفاق می‌افته اما کم‌کم نتایج و روند اتفاقات اون چیزی نمی‌شه که همه حیوانات ازش راضی باشند.

نسخه اصلی مزرعه (قلعه حیوانات) ۱۱۲ صفحه است و از اون دسته کتاب‌هایی که می‌تونید تو یک روز بخونید و البته بعد از اون روز احتمالا نظرتون نسبت به خیلی‌ چیزها عوض می‌شه. از این کتاب‌ هم ترجمه‌های زیادی در بازار کتاب موجوده و بهترین ترجمه مزرعه حیوانات رو می‌شه از بین این‌ها پیدا کرد: انتشارات جامی با ترجمه امیر امیرشاهی، نشر چشمه با ترجمه کاوه میرعباسی، نشر ماهی احمد کسایی‌پور.
البته خبر خوب اینه که کتاب صوتی مزرعه حیوانات هم با صدای آرمان سلطانزاده در نشر آوانامه، ملیحه رحمانی در انتشارات شنیدار و گروهی از گویندگان در نشر نوین کتاب منتشر شده و شنیدنش می‌تونه انتخاب متفاوتی برای یک روز باشه.

هنر جنگ

این کتاب سان تزو بیش‌تر شبیه شیوه‌نامه‌ای برای تمام زندگی است، اگر زندگی را شبیه میدانی بزرگ از مواجهه و نبرد با انواع مسائل و چالش‌‌ها ببینی، این کتاب مثل یه راهنما می‌تونه همیشه به کارت بیاد چون مهم‌ترین چیزی که برای این نبرد لازم داری رو یادت می‌ده و اون استراتژی داشتنه. این‌که برای هر مرحله از زندگی‌ات چه استراتژی بچینی، اگه تصمیم داری وارد بازار بورس یا ارزهای دیجیتال بشی، اگه می‌خوای کنکور شرکت کنی، اگه کسی تو زندگی‌ات هست که به ازدواج باهاش فکر می‌کنی و هر گامی که می‌خواهی برداری هنر جنگ می‌تونه کمکت کنه. این کتاب سراسر تمثیل و روش‌های کارآمد برای پیروز شدن در نبردهای زندگیه که می‌تونی تو یه روز تمومش کنی. کتاب هنر جنگ با اسم انگلیسی «the art of war» ترجمه‌های مختلفی در ایران داره که از جمله می‌شه به ترجمه محمدجواد نعمتی نشر یوشیتا، احمدرضا رسولی نشر هورمزد اشاره کرد. کتاب صوتی هنر جنگ نیز با صدای مصطفی طالبیان و توسط نشر شنیدار منتشر شده که می‌تونی انتخاب خوبی برای یه روز باشه.

شب‌های روشن

نوبتی هم باشه نوبت یه کتاب عاشقانه است. رمان شب‌های روشن از اون دست عاشقانه‌هایی که سخت‌گیرترین کتاب‌خوان‌ها هم دوستش دارن. داستایفسکی در این رمان کوتاه تصویری عاشقانه و پر از احساسات به نمایش می‌گذاره، داستان از جایی شروع می‌شه که یه جوان رویاپرداز و تنها که عادت به پیاده‌روی در شهر داره یکباره با دختری برخورد می‌کنه که اون هم به نظر آدم درمونده و تنهایی میاد اما قرار نیست و این دیدار سرآغاز ماجرایی بسیار خواندنی و تاثیرگذار می‌شه. اگه می‌خوایید حال و حواتون عوض بشه و یه روز ِ پر تلاطم و پر اشتیاق مثل ِ خود عاشقی داشته باشید خوندن این رمان حالتون رو عوض می‌کنه. بهترین ترجمه رمان شب‌های روشن اثر سروش حبیبیه که نشر ماهی منتشر کرده و البته ترجمه‌های دیگه‌ای هم ازش تو بازار هست و مثل بقیه کتاب‌ها این کتاب هم خوشبختانه نسخه صوتی داره که با صدای آرمان سلطانزاده و توسط نشر آوانامه منتشر شده و گوش دادن بهش بسیار لذت بخشه.

مسخ

برای پایان این فهرست بریم سراغ یکی از مشهورترین و سورئالیستی‌ترین کتاب‌های معاصر؛ مسخ اثر کافکا یکی از شاهکارهای ادبی جهانه و تاکنون بسیار مورد توجه قرار گرفته. مسخ با سرگذشت عجیب گریگور سامسا شروع می‌شه که یه روز صبح از خواب پا می‌شه و می‌فهمه تبدیل به سوسک شده! بله سوسک! و داستان با همین طرح اولیه شکل می‌گیره و ما وارد یکی از سورئال‌ترین و تمثیلی‌ترین جهان‌های داستانی می‌شیم. جهانی که در اون گرگور به عنوان تنها نان‌آور خانواده در یک اتفاق عجیب تبدیل به سوسک شده و به همین دلیل خانواده‌اش با سختی‌های زیاد و چالش‌های جدیدی رو به رو می‌شن. این کتاب تصویری از جهانِ معاصر ما و وضعیت انسان در جهانِ سرمایه‌ محوره که هویت هر شخص با کارآمدیش تعریف می‌شه.  اولین ترجمه از مسخ کافکا توسط صادق هدایت انجام شده و خودش هم خیلی تحت تاثیر ادبیات و دنیای کافکا قرار گرفته. مسخ منبع الهام بسیاری از کارگردانان و هنرمندان تئاتر و سینما بوده و ترجمه‌های زیادی هم ازش وجود داره. اما ترجمه صادق هدایت به عنوان مشهورترین ترجمه شناخته می‌شه و کتاب صوتی مسخ رو هم آرمان‌ سلطانزاده با همون اجرای و صدای گرم همیشگی‌اش بازخوانی کرده. رمان کوتاه مسخ رو هم می‌تونید تو یه روز بخونین و فلسفه و نگاه‌تون به جهان رو محک بزنین.

 

One Response

  1. بینهایت ازتون ممنونم ، فهرستی پرمحتوا و جذابی بود ، البته این کتاب ها اینقدر معروف هستن که هر کتاب خوانی مطمئنا به سراغشون رفته ، با این حال ، واسه من یکی تازگی داشتن و انشالله باعث روشنایی بیشتر ذهنم بشن .
    با تشکر و قدردانی از فیدیبو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری