0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
دختران و اوقات فراغت

معرفی، خرید و دانلود کتاب دختران و اوقات فراغت

ناشر:
گیوا
درباره دختران و اوقات فراغت

هیچ وقت فارغ و بیکار ننشین» تکاهل در تو وجود نداشته باشد، همینکه از کاری فارغ شدی به کار دیگر مشغول شود، در کارها میل و رغبت و توکل و توجه به خداوند تعالی باشد (آیه مبارکه ۷ و ۸ از سوره انشراح)

- پیامبر اسلام در جهت رشد استعدادها و پرورش جسم و روح جوانان همیشه آنان را تشویق می‌نمودند و فرموده‌اند «الهو اولعبو فانی اکراه فی دینکم غلطه»

«تفریح کنید، بازی کنید، زیرا دوست ندارم، که دی دین شما خشونتی دیده شود»

- حضرت رضا علیه السلام فرموده است:«کوشش کنید اوقات روز شما چهار ساعت باشد ساعتی برای عبادت و خلوت با خدا، ساعتی برای آمیزش و مصاحبت با برادران مورد اعتماد و کسانیکه شما را به عیوبتان واقف می‌سازند و در باطن نسبت به شما خلوص و صفا دارند و ساعتی را به تفریحات و لذائذ خود اختصاص دهید و از مسرت و نشاط ساعت تفریح نیروی انجام وظایف ساعات دیگر را تأمین نمائید. (مجلسی، ۱۳۶۴)

نمونه‌هائی از اشکال گوناگون گذران اوقات فراغت از دیدگاه اسلام

الف- گردش و مسافرت: که در اسلام بسیار به آن تأکید شده و نقش آن را در شکوفائی ذهنی و نیز استفاده از تجارب و سنن گذشتگان بیان نموده است. مثلاً در آیه ۱۰۹ سوره مبارکه یوسف داریم:

«چرا به گردش و سیر و سیاحت نمی‌پردازید تا بنگرید عاقبت کسانیکه پیش از شما بوده‌اند و چه شده‌اند؟

و یا در آیۀ ۶۵ سوره مبارکه نحل آمده است: «در زمین گردش کنید و عاقبت انکارکنندگان را بنگرید»

ب- ورزش: تأثیر ورزش بر روح و روان و حفظ سلامتی انسان از دیرباز مورد توجه پیامبران و امامان بوده است. در بهار جلد ۱۵ آمده است. رسول اکرم (ص) فرمود: «خوشبخت کسیست که آئین اسلام را پذیرفته و به قدر معاش خود درآمد دارد و قوای بدنش نیرومند است.

پیامبر اکرم (ص) همیشه تأکید بر این مورد داشتند که ورزش اسب‌سواری و تیراندازی را همه بیاموزند و این مسئله اهمیت ورزش را در دیدگاه مقدس اسلام بیان می‌نماید:

ج- خدمت به همنوعان: یکی از مواردی است که در اسلام بر آن بسیار تکیه شده است و توجه به آن یکی از ارزشهای اساسی یک مسلمان می‌باشد و در قرآن کریم هم به آن اشاره شده است.

«جز این نیست که صدقه و بخششها برای پاره‌ای از فقراء و تهی‌دستان و مساکین و ناتوانان و کارکنان آن صدقه برای تلطیف قلوب و پیونددادن دلهای، برای خروج کردن در آزادکردن اشخاص از گرفتاریها و پرداخت وام و...... (توجه، آیه ۶۰)

س- معاشرت با دوستان: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: پیوند خویشاوندان شهرها را آباد می‌سازد و بر عمرها می‌افزاید، اگرچه انجام دهندگان آن از نیکان هم نباشند.»

ش- استفاده از وسایل ارتباط جمعی: یکی دیگر از راههای گذران اوقات فراغت که در اسلام مورد توجه می‌باشد آگاهی از وضع و اخبار روز می‌باشد و همچنین استفاده از برنامه‌هایی که از وسایل ارتباط جمعی مثل تلویزیون و رادیو پخش می‌شود می‌باشد و سرگرم شدن با آنها که اگر برنامه‌ها تأثیر منفی نداشته باشد یکی از منابع بسیار مناسب می‌باشد.

د- کتاب و کتابخوانی: در اسلام به امر مطالعه و علم آموزی بسیار تأکید شده است تا جایی که علم و دانش را زندگی و نادانی و جهل را مرگ نامیده‌اند و پرداختن به آن یکی از مناسبترین اعمال برای گذران اوقات فراغت می‌باشد.

و- استفاده از سینما، تئاتر، مراکز فرهنگی، هنری: امام خمینی (ره) در این باره گفته‌اند: «ما با سینما مخالف نیستیم با فحشاء مخالفیم».

سرگرمی و تفریح، آدمی را از ملامت کارهای یکنواخت خسته و کنندۀ زندگی خلاص می‌کند و برای مدت کوتاهی بار سنگین مسئولیت را از دوش وی برمی‌دارد و زنجیرهای وظایف روزمره را موقتاً از دست و پایش می‌گشاید. تفریح برای استراحت بدن و جبران خستگی‌های ناشی از کار یک نیاز اساسی و اجتناب‌ناپذیر است (فلسفی، ۱۳۴۸).

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
1.۴۳ کیلوبایت
تعداد صفحات
94 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۰۸:۰۰
نویسندهمنیره اردانی
ناشرگیوا
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۱۰/۰۶
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
99,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۱.۴۳ کیلوبایت
۹۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
19,900
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
دختران و اوقات فراغت
دختران و اوقات فراغت
منیره اردانی
گیوا
0
(بدون نظر)
19,900
تومان