0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
نقش آمریکا در جنگ ایران و عراق

معرفی، خرید و دانلود کتاب نقش آمریکا در جنگ ایران و عراق

نویسنده:
مومن شهپری
ناشر:
هورین
درباره نقش آمریکا در جنگ ایران و عراق

با پیروزی انقلاب اسلامی، نوعی عدم توازن قدرت میان ایران و عراق ایجاد شد، بدین معنا که زمینه برای رشد نظامی عراق نسبت به ایران فراهم شد. چنین وضعیتی برای عراق که سودای برتری طلبی در سر می پروراند و خواهان موقعیت بهتر در خلیج فارس بود، اغوا کننده بود. روزنامه کریستین کینس مانیتور در این باره نوشت: «فروپاشی قدرت ایران که نقش کلیدی در توازن و تعادل قوا در تمام منطقه داشت، واقعیتی مسلم است.اکنون در جایی که زمانی شاه با قدرت ایستاد ه بود، خلاء وسوسه کننده ای خمیازه می کشید در حالی که عراق از مدت ها پیش برای چنین فرصتی لحظه شماری می کرد».(درویشی ۱۳۷۸، ص ۶۵).

با وجود اینکه جزئیات تصمیم عراق برای شروع جنگ با ایران نامعلوم باقی مانده است. جنگ برای عراق ترکیبی از انگیزه های پیشگیری، تنبیه و جاه طلبی در کنار ترس، فرصت طلبی واعتماد به نفس بیش از حد بود.(مواران ۱۳۷۹، ص۳).

علی رغم زمینه های درگیری میان ایران وعراق و شرایط خاص محیطی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و در حالی که هنوز نظام دو قطبی بر جهان حاکم بود، بسیار بعید به نظر می رسید که صدام بتواند بدون توافق و جلب نظر ابرقدرتها به چنین اقدام پرخطری دست بزند، کشورهایی که دارای سطحی از قدرت با مقیاس میانی و منطقه ای می باشند(همانند عراق در روند اعمال جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران) برای انجام مداخله گری نیازمند کسب پشتیبانی کشورهای دیگر به ویژه قدرت های بزرگ می باشند. با توجه به این امر می توان تأکید داشت که کشور عراق نمی توانست بدون دریافت کمک های نظامی از اتحاد شوروی و یا سیاست موازنه منطقه ای غرب، تهاجم نظامی سال ۱۹۸۰ را در امتداد و عمق مرزهای جمهوری اسلامی ایران به انجام رساند.(متقی ۱۳۷۶، ص۷۳).

-متن از مقدمه کتاب-

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
803.۰۰ بایت
تعداد صفحات
156 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۱۲:۰۰
نویسندهمومن شهپری
ناشرهورین
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۷/۱۷
قیمت ارزی
1 دلار
قیمت چاپی
100,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۸۰۳.۰۰ بایت
۱۵۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(1)
33,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
نقش آمریکا در جنگ ایران و عراق
نقش آمریکا در جنگ ایران و عراق
مومن شهپری
هورین
5
(1)
33,000
تومان