0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
توسعه پایدار شهر

معرفی، خرید و دانلود کتاب توسعه پایدار شهر

ناشر:
آذرفر
درباره توسعه پایدار شهر

شهرها نیز مانند موجودات زنده به رشد نیاز دارند رشد متناسب و پایدار می تواند عامل موثری برا پیشرفت و شکوفایی شهرها باشد به عبارت دیگر شهرها نیاز به توسعه ای هماهنگ و برنامه ریزی شده دارند تا بتوانند با توجه به قابلیت و توان موجود نیازهای شهروندان کنونی و همچنین نسل های آینده را برآورده کنند.

عدم توجه به توسعه ی پایدار می تواند مشکلات فراوانی را برای مردم و مدیران شهری ایجاد کند که از این جمله می توان خدمات شهری نامناسب، آلودگی هوا، انباشته شدن انواع پسماندها، آلودگی خاک، ترافیک سنگین، تاسیسات و زیرساخت‌های شهری ناکارآمد، حاشیه نشینی و انواع آسیب های اجتماعی را نام برد.

شهر پایدار و شهرسازی پایدار، مبتنی بر توسعه و استفاده ی مطلوب از زمین، تراکم بهینه، اختلاط مطلوب کاربری ها، پیاده محوری و به کارگیری از دوچرخه، توسعه ی مبتنی بر حمل و نقل همگانی، حفظ عناصر هویت بخش و از همه مهمتر توجه به مشارکت مردم در تصمیمات و فرایند مدیریت شهری است همان گونه که در بیانیه ی هریودوژانیرو در سال ۱۹۹۲ آمده است برای دستیابی به توسعه ی پایدار لازم است که انسان در مرکز توجهات قرار گیرد و انسان‌ها شایسته ی داشتن زندگی ای سالم و هماهنگ با طبیعت اند. پس جنبش جهانی در تمام شهرها بر محوریت انسان است بدین منظور ضرورت ایجاد روش مدیریت نوین شهری برای دستیابی به اهداف توسعه ی پایدار امری اجتناب ناپذیر است.

«رشد هوشمندانه» عبارت است از نوعی توسعه که در خدمت اقتصاد جامعه و محیط زیست است. این رشد چارچوبی برای اخذ تصمیم های آگاهانه درباره ی شیوه و زمینه ی رشد فراهم می کند. رشد هوشمندانه به جوامع امکان می دهد تا به گونه ای رشد کنند که توسعه‌ی اقتصادی و مشاغل را حمایت کنند، محله‌های توانمند و طیفی از گزینه‌های مسکونی، تجاری و حمل و نقل پدید آورند و جوامع سالمی ایجاد کنند که خانواده‌ها را در یک محیط زیست سالم جای دهد.

رشد هوشمندانه راه‌حل‌هایی برای حل مسائل و مشکلات جوامعی که در پنجاه سال اخیر به صورت توسعه‌های بسیار پراکنده رشد کرده‌اند، ارائه می‌دهد. جوامع، خواهان رشد هستند، پس هزینه‌ی اقتصادی رها کردن زیرساخت‌های درون شهری و ساخت دوباره‌ی آنها را در مناطق حاشیه‌ای‌تر زیر سوال می‌برند. آنها نمی‌دانند چرا باید نواحی درون محلات قدیمی را رها کرد و فضای باز یا زمین کشاورزی ممتاز را توسعه داد و در نتیجه، به محیط زیست در حاشیه‌ی شهرها لطمه وارد کرد. این مسائل اهمیت روزافزونی یافته و سیاست گذاران، برنامه‌ریزان، سازندگان و دیگران برای یافتن راه حل به رشد هوشمندانه روی آورده اند.

در اوایل دهه ی نود نهادهایی متعدد با مشکلات جوامع آشنا بودند آنان در ۱۹۹۶، گرد آمدند و شبکه‌ی رشد هوشمندانه را ایجاد کردند که اکنون از ۳۲ سازمان تشکیل شده است. این شبکه ابتدا خصوصیات جوامع موفق را بررسی و سپس ده اصل رشد هوشمندانه را تدوین کرد. این اصول، خصوصیات جوامع سالم، شاداب و متنوع را نشان می‌دهد که به ساکنان خود حق انتخاب شیوه و محل زندگی را میدهند و سیاست گذاری در سطح محلی برای اجرای رشد هوشمندانه را مشخص می‌کنند.

این ده اصل، گام نخست در تدوین مفاهیم رشد هوشمندانه است. برای آگاهی جوامع از مزایا و روش‌های مربوط به این اهداف، انجمن بین‌المللی مدیریت شهر و روستا،آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا و شبکهی رشد هوشمندانه، سه کتاب را منتشر کرده‌اند که شامل: «چرا رشد هوشمندانه»، «بهترین شیوه‌های توسعه» و «طراحی حمل و نقل پیاده مدار» بود. چهارمین کتاب، «دستیابی به رشد هوشمندانه» نام دارد که شامل ۱۰۰ سیاست اجرایی است.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
5.۰۷ کیلوبایت
تعداد صفحات
316 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۰:۳۲:۰۰
نویسندهجواد توکلی هشجین
ناشرآذرفر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۷/۰۴
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
55,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۵.۰۷ کیلوبایت
۳۱۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
16,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
توسعه پایدار شهر
توسعه پایدار شهر
جواد توکلی هشجین
آذرفر
0
(بدون نظر)
16,500
تومان