0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
عقلانیت بی مرز

معرفی، خرید و دانلود کتاب عقلانیت بی مرز

جلوه‌ ی عقل الهی در تمدن اسلامی
نویسنده:
شهلا بهداد
ناشر:
هورین
درباره عقلانیت بی مرز

ترسیم چشم اندازهای یک جامعه دینی جامعه ای که قران کریم آن را به مسلمانان نوید داده باید با عقل دینی و الهی و بایک نگاه معنوی بررسی شود وبرای شناخت آن نباید از عقل سکولار استفاده شود. ترسیم جهانی که جان انسانهاشکوفا شودو استعداد های الهی آنها به منصه ظهور در آید. حال این سوال مطرح میشود که آیا با عقلانیت سکولار میتوان به نظاره این پروسه و این جهان شگفت انگیز نشست؟ آیا عقلانیت سکولار می تواند در خدمت ارزشهای قدسی باشد؟ عقل سکولار و عقل غیر الهی نه فقط جهان مادی را مبتنی بر پیش فرضهای حسی میداند بلکه درکارکرد هم در خدمت تحقق ارزشهای اسلامی نیست. کلیه شبهاتی که در زمینه های جامعه شناسی و دینی در جوامع نو بنیاد مطرح میشود مربوط میشود به آ گاهی نداشتن از شناخت عقل الهی و عقل عرفی و عقل علمی است که البته هر کدام یک مفاهیم اعتباری است و ترازهایی از شناخت عقلی را در بر میگیرد و هر کدام عمق و معرفت خاصی دارد. ولی در موقعیت خودش ممکن است تبدیل به یک مکتب فکری و یک ایده شود. در این میان. دید گاههای روشنفکرانه مغرض و سکولار خواهان ایجاد عقل انتقادی در جامعه رو به پیشرفت و مدرن و متهم کردن عقل الهی یا به بیان دیگر بینش الهی به عقل جزمی و مطلق هستند پدید آمده و این سمت و سو گیری دامنه بسیار طولانی دارد که با یک دید زیر بنایی و یک تحلیل کاملادینی میتوان راه حل مناسبی برای آن ارائه نمود.

در این مبحث در پی شناخت عقل دینی و عقل عرفی و عقل علمی و عقل انتقادی و الگوی قرآنی شجره طوبی برای رشد و تربیت دینی افراد یک جامعه و خانواده های آنها هستیم. الگوی قرآنی شجره طوبی می تواند نمودارکارکرد عقل الهی و چگونگی عملکرد آن در جامعه و خانواده بوده وحلال همه مشکلات فردی و اجتماعی انسانها باشد. فلسفه های وجودی و تئوری های معرفت شناختی دینی نیز به اثبات همین ایده پرداخته اند. فلسفه اسلامی بخوبی توانسته است بخوبی این الگوی فکری را در قالب عرفان و مسائل وجود شناسی به ما بشناساند. به طور کلی اگر دین را به معنای جریان های الوهیت وربوبیت وولایت خدای که ولایت نور است نسبت به حیات انسانی تعریف کنیم باید گفت انسان نسبت به پذیرش این ولایت آزاد است و در مسیر «الله ولی الذین امنو یخرجهم من الظلمات الی النور» که سرپرستی نور و هدایت است باید حرکت کند. این سرپرستی باید در حوزه عقلانیت بشر جاری شود انسان میتواند عقل و یا تعقل خود را بخد ا تسلیم کند یا نکند. اگر تسلیم نکردفلسفه های حسی درست میشود و اگر تسلیم کرد عقلانیت فلسفی جدید ی درست می شود. بر این اساس عقلانیت تابع دین میشود. حالا یک سوال مطرح میشود که دین میتواند عقلانیت را اغنا کند یا آن را فقط به تعبد دعوت کند جواب بسیار روشن است دین باید عقلانیتی ارائه دهد که آن عقلانیت انسان و ذهن است و قدرت فهم انسان را تسلیم دین کند یعنی باید قدرت برهان کردن خویش را داشته باشد به این معنی قبول باید داشته باشیم که باید فلسفه و عقلانیت دین را اثبات کند اما نه اینکه فلسفه مستقلی از دین باشد. دین باید یک عقلانیتی را رهبری کند یعنی به گونه ای فلسفه سازی کند که بتواند قدرت فهم انسان را متقاعد کند پس به این معنا قابل قبول است۱. در این مطالعه سعی شده همین نتیجه گیری از کلیه موارد عنوان شده گرفته شود و در پی آن از طریق الگوی تربیتی شجره طوبی به حقانیت شیعه جعفری پرداخته و زمینه های روائی و عقلانی آن را نیز کند و کاو نموده تا علاوه بر آن که اثبات حقانیت شیعه دوازده امامی بشود راهی برای شناخت مهدویت و جایگاه آن در جامعه مدرن امروزی نیز باشد و اینکه تنها یک عقل و بینش الهی میتواند از عهده تبیین جهان بر آید و مکتبهای فکری دیگر ناکام در این زمینه هستند.

تنها یک حکومت دینی میتواندضامن خوشبختی و بر آورده شدن تمام احتیاجات معنوی یک امت باشد حکومتی که تنها با احکام الهی اداره میشود. این مطالعه در جواب تمام کسانی است که معتقدند که حکومت باید دمکراسی باشد و دین یک مسئله شخصی است و نباید به دامن جامعه کشیده شود. دین تمام اجزای وجودی انسان را در بر میگیرد و تحلیلهای عرفی و علمی و سطحی و جامعه شناختی و روانشناختی تنها میتواند ساحات محدودی از انسان را بشناساند.

-مقدمه کتاب-

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
344.۰۰ بایت
تعداد صفحات
90 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۰۰:۰۰
نویسندهشهلا بهداد
ناشرهورین
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۶/۲۷
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳۴۴.۰۰ بایت
۹۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5
حال‌خوب‌کن ✨

چه اسم زیبایی داره، عقلانیت بی مرز.سپاس از نویسنده محترم

5
(2)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
30,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
عقلانیت بی مرز
عقلانیت بی مرز
جلوه‌ ی عقل الهی در تمدن اسلامی
هورین
5
(2)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
30,000
تومان