0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
چک لیست

معرفی، خرید و دانلود کتاب چک لیست

چگونه کارها را درست انجام دهیم؟
نویسنده:
آتول گوانده
درباره چک لیست
آتول گوانده (Atul Gawande) نویسنده هندی‌تبار کتاب چک‌ لیست که حرفه اصلی‌اش پزشکی‌ست، در آخرین کتاب پرفروش خود نشان می‌دهد، ایده‌ی ساده چک لیست چه چیزی را در مورد پیچیدگی زندگی ما آشکار می‌کند و اینکه چطور می‌توانیم از آن استفاده کنیم. دانش عملی و مهارت بشر تقریباً در همه حوزه‌های کاری به صورت چشمگیری گسترش یافته و در نتیجه میزان مشکلات ما برای بکارگیری و ارائه آنها نیز افزایش یافته است. اما مشکل اینجاست، تقریباً در هر حوزه کاری که دارای پیچیدگی و میزان زیادی از اطلاعات است، شاهد این موضوع هستیم که با خطاهای بسیار ساده‌ اما رایجی مثل فراموش کردن مواجه هستیم. متأسفانه در عصر کنونی نیمی از بیمارانی که دچار حمله قلبی می‌شوند، به موقع درمان نمی‌شوند و دو سوم میزان مرگ‌ومیر به علت خطاهای انسانی است. در واقع متخصصان در یک محیط پیچیده با دو مشکل اصلی جایزالخطابودن حافظه و دقت بشر روبرو هستند. مخصوصاً در بحث امور روزمره که به سادگی تحت تأثیر خیل اتفاقات پرفشار روانی نادیده گرفته می‌شوند (وقتی بیماری دارید که استفراغ می‌کند و یکی از اعضای نگران خانواده‌اش از شما می‌پرسد که چه اتفاقی افتاده، می‌توانید براحتی فراموش کنید که نبض بیمار را کنترل کنید). در آنچه مهندسان آن را فرآیند صفر و یک می‌نامند، حافظه پر اشتباه و حواس پرتی، خطری خاص است. چه برای خرید مواد لازم کیک در حال رفتن به سوپرمارکت باشید، چه در حال آماده کردن هواپیما برای بلند شدن یا در حال ارزیابی بیماری در بیمارستان، اگر فقط یک مرحله مهم و اساسی را فراموش کنید، انگار که هیچ تلاشی نکرده‌اید. چک‌لیست‌ها در مقابل چنین خطاهایی از ما محافظت می‌کنند. آنها کم اهمیت‌ترین مراحل را به ما یادآوری و آنها را آشکار می‌کنند. نه تنها به ما امکان بازنگری می‌دهند بلکه نظمی خاص برای عملکرد بهتر را به ما القاء می‌کنند. چک‌لیست‌ها لیستی تکرارپذیر برای انجام کارهایی هستند که احتمال خطای انسانی در انجام آن‌ها بالاست. همچنین در طول کتاب به این مهم پرداخته می‌شود که چگونه بفهمیم چک لیست‌ها در کدام موقعیت‌ها می‌توانند به ما کمک کنند و در کدام‌شان نمی‌توانند؟ آیا چک لسیت می‌تواند مثل صابون برای مراقبت‌های جراحی باشد؛ ساده، ارزان، مؤثر و قابل انتقال؟ ویژگی‌های یک چک لیست خوب/بد چیست؟
دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۳۷ مگابایت
تعداد صفحات
213 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۷:۰۶:۰۰
نویسندهآتول گوانده
مترجممریم شبیری
ناشرنشر نوین
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
The Checklist Manifesto
تاریخ انتشار
۱۳۹۹/۰۴/۲۳
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
45,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۳۷ مگابایت
۲۱۳ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.8
از 5
براساس رأی 88 مخاطب
آموزنده 🦉 (1)
انگیزه‌بخش 🚀 (1)
5
ستاره
40 ٪
4
ستاره
23 ٪
3
ستاره
17 ٪
2
ستاره
5 ٪
1
ستاره
12 ٪
34 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

کتاب در مورد لزوم استفاده از چک لیست برای انجام دقیق کارها و جلوگیری از اشتباهات هست. برای اثبات اینکه چقدر چک لیست می تونه مؤثر باشه، نویسنده از دو شغل پر خطر (پزشکی و خلبانی) نام برده که حتی آواا هم لز چک لیست استفاده می کنند. به نظرم زیادی نویسنده کتاب رو طولش داده و می تونست مختصرتر باشه. اما شاید به این دلیل باشه که به خوبی بزای خوانندگانش لزوم استفاده از چک لیست رو بیان کنه. اگر شما هم می خوایین در کارتون دقت نظر داشته باشین و بتونین بحران ها رو مدیریتکنیذ، خوندن این کتاب می تونه براتون مفید باشه و راهکارهای خوبی ارائه بده.

3

من این کتاب رو نخوندم ولی تد تاک این نویسنده درباره کتابش رو دیدم کتابش برای اینه که برای کار های اصلی که داریم یه لیست درست کنیم همون طوری که پزشک برای معاینه بیمارش باید چک لیستی داشته باشد که از بیمارش بپرسه تا همه چیز را بررسی بکنه امیدوارم خواندنش بهم کمک کنه

1

من چندین سال هست که از چک لیستهای مختلف استفاده میکنم. فکر کردم این کتاب در مورد روشهای گوناگون تهیه و استفاده از چک لیست باشه. اما در کل کتاب نویسنده داره با قصه‌های مختلف ثابت کنه که چک لیست داشتن چیز خوبیه....

4

من تصور کردم که این کتاب، درباره تمام کارهای عمومی زندگی است. ولی تمام ۳۳ صفحه نمونه کتاب درباره علم پزشکی حرف زده و من ترجیح میدم این کتاب را نخرم. اصلا جلد و عنوان کتاب با محتویاتش همخوانی نداره.

2

مثل خیلی از کامنت ها من هم معتقدم نویسنده زیاد از حد در خصوص مزایای استفاده از چک لیست صحبت می کنه و حرف عملی نمی زنه. به علاوه مثال هایی که ارائه می کنه مربوط به کار تیمی هست. به عبارت دیگر چک لیست مکمل کار تیمی شناخته شده و در برخی موارد هم اشاره می کنه که چک لیست بدون کار تیمی کارامدی نداره.

4

از فیدو بعید هست که همچین کتاب هاى بى محتوایی بزاره

5

این کتاب به دانشجو های پزشکی و رشته های مرتبط با درمان توصیه میشه

4

کتاب خوبی بود شاید بعضیا به خاطر مثالای زیادی که نویسنده آورده و اونارو به تفصیل توضیح داده حوصلشون سر بره اما در کل کتاب خوبیه برای منی که رشته ام پزشکیه خیلی خوب بود خوندنش

3

تاریخچه چک لیست رو خوب توضیح میده و تجربیات استفاده از آن رو در پزشکی و سایر علوم بیان میکنه. بیشتر به حوزه کاری می پردازه و به اثر چک لیست در بعد زندگی فردی نپرداخته.

3

خلاصه این کتاب بهتر از خوندن کل کتاب است

نمایش 24 نقد دیگر
3.7
(91)
انگیزه‌بخش 🚀 (1)
49,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
چک لیست
چک لیست
چگونه کارها را درست انجام دهیم؟
نشر نوین
3.7
(91)
انگیزه‌بخش 🚀 (1)
49,000
تومان