در صورتی که از فیدیبو کد هدیه دریافت کرده‌اید، اینجا را کلیک کنید.

 راه زنده نگاه داشتن عاشورا

در این دهه محرم و نزدیک به عاشورای حسینی حال آدم متفاوت است انگار که دستش به هیچ کاری دنیوی نمی رود دلش تنها عزاداری و راز و نیاز می خواهد، حال هر کس برای این کار روش خاص خود را دارد، یک عده به هیات ها می روند، تمام وقت خود را در دسته های عزاداری سپری می کنند، عده ای دیگر هم ترجیح می دهند علاوه بر مراسم عزاداری کمی هم در خلوت  باشند و در تنهایی خود به قیام امام حسین و ابعاد آن بیندیشند، انها خوب می دانند اگر بخواهند واقعا عاشورا را زنده نگاه دارند باید تفکر عاشورایی و چرایی قیام را بدانند و در راه ترویج آن بکوشند، آنها هرگز آن حدیث پیغمبر را فراموش نخواهند کرد که تفكر یك ساعت بهتر از عبادت یك سال است.اگر شما هم جز دسته اخیر هستید، احتمالا پیشنهاد خواندن کتاب هایی با موضوع عاشورا و تفکر امام حسین را رد نخواهید کرد، کتابهایی که کمک می کنند امام سوم شیعیان را از منظری نو ببینید و با سیره عملی او بیشتر آشنا شوید

نگاهی به زندگی حضرت عباس 

سقای آب و ادب، اثری است متفاوت از سید مهدی شجاعی و البته جدیدترین اثرش هم؛ رمان و روایتی از زندگی حضرت عباس(ع)، که بعد از سالها، اندک اندک جامه خلق پوشیده و این روزها در ظرف کتاب تقدیم مخاطبان شده است. رمان به یقین متفاوت است با آثاری از همین قلم، هم از حیث فرم و هم از حیث نوع نگاه محتوایی. در بیشتر فصول نویسنده دقیق و کامل بر اساس مستندات تاریخی، به روایت زندگی حضرت عباس(ع) میپردازد

 

قدم قدم با امام حسین از تولد تا عاشورا

فيض الدموع (به معنای ريزش اشک ها) مقتلی به زبان فارسی است که محمد ابراهيم نواب طهرانی ملقب به بدايع نگار در دوران قاجاريه نگاشته است. این اثر با نثری ساده و به فارسیِ فصیح و بلیغ نگاشته شده و متن آن با تولد امام حسین(ع) آغاز و با بازگشت کاروان اسرا به مدینه پایان یافته است. نویسنده به تفصیل به وقایع عاشورا پرداخته و در این راه از منابع شیعی به ویژه لهوف سید بن طاووس استفاده فراوانی کرده است تا آنجا که برخی فیض الدموع را ترجمه اللهوف دانسته اند

 

چه کسانی امام حسین راکشتند؟

اگر در میدان جنگ تنها ابن زیاد و یزید و عمربن سعد بودند، آیا امام حسین به آن شکل دردناک به شهادت میرسید؟ یقیناً نه. پس چگونه توانستند چنین جنایتی کنند؟ به فرمان فرمانده و اجرای مجریان و تأییدِ تأییدکنندگان و سکوت خاموشان. یعنی میتوانیم بگوییم آن امت، همگی با قول و فعل و سکوت و خشنودی و فرمانبری خود بر کشتن امام حسین (ع) اجماع کردند. همگی در رقم زدن واقعۀ کربلا توافق داشتند، جز اندکی از آنان.

 

از صلح امام حسن تا قیام عاشورا

نوشته حاضر متن سخنرانی لطف الله میثمی به مناسبت عزاداری سیدالشهدا در روز عاشورای سال ۱۳۸۸ در منزل مهندس هاشم صباغیان است که در نشریه چشم اندازایران (شماره ۵۹) با اندکی تلخیص و ویرایش منتشر شده است. آیت الله محمدعلی کوشا (پژوهشگر قرآن و معارف اسلامی) پس از مطالعه این نوشته، مطلبی را برایمان ارسال کردند . ایشان پیشنهاد دادند که این نوشته را به صورت کتاب منتشر کنیم تا در دسترس خوانندگان بیشتری قرار گیرد