
اسفندماه ماه نفت است. در این ماه بود که بعد از چندین سال تلاش و بیشتر از چند ماه مجلس شورای ملی و بعد مجلس موسسان به نام سعادت ملی نفت ایران را ملی اعلام کردند. هرچند که نفتی که در روز ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ ملی اعلام شد تا حدود بیست و دو سال بعد در همان شکل قانون ماند و در سال ۵۱ بعد از خروج کامل ایران از قرارداد کنسرسیوم به صورت رسمی ملی شد. یعنی درآمد حاصله از فروش نفت بدون واسطه به خزانه ایران واریز میشد. در نهمین شماره قرن بیستم به رویدادهای مهم نفت بین سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ از قتل ویس قنسول آمریکا تا آتش زدن قرارداد دارسی توسط رضا شاه پرداخته شده است.منابع روزنامههای ایران دوره دومشفق سرخروزنامه ناهیدروزنامه اطلاعاتخواب آشفته نفت نوشته دکتر محمدعلی موحد نشر کارنامه ج اول و ج سوم از قرارداد دارسی تا سقوط رضاشاهخاطرات و خطرات خاطرات مهدیقلیخان هدایت۵۰ سال نفت ایران از مصطفی فاتح خاطرات دوران سپری شده یوسف افتخاری
موسیقیهای استفاده شده در این اپیزود هم از آثاری است که در سالهای ۱۳۰۳ و ۱۳۱۱ اجرا شده است. از آثار عارف قزوینی و علیاکبر شهنازی و روحالله خالقی و علینقی وزیری و مشیرهمایون شهردار صدای خوانندگانی چون ظلی، ایران الدوله هلن و قمرالملوک وزیری و روحانگیز و ملوک ضرابی----------------------------نشر چرخ، حامی پادکست ما.:لینک تهیهی کتابهای نشر چرخhttps://www.cheshmeh.ir-----------------------------
نویسنده و راوی: فرزانه ابراهیمزادهصدابرداری، میکس و مسترینگ: ایمان لطفیانتهیهکننده: گوشهی پادکست
اینستاگرام قرن بیستم:https://instagram.com/gharnbistom.pod
تلگرام:https://t.me/gharnbistompod Hosted on A. See a.com/privacy for more information.
برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید:
See omnystudio.com/listener for privacy information.