0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
افول و سقوط شاهنشاهی ساسانی

معرفی، خرید و دانلود کتاب افول و سقوط شاهنشاهی ساسانی

اتحادیۀ ساسانی پارتی و فتح ایران به دست عرب ها
ناشر:
نشر نی
درباره افول و سقوط شاهنشاهی ساسانی
افول و سقوط شاهنشاهی ساسانی (اتحادیۀ ساسانی ـ پارتی و فتح ایران به‌دست عرب‌ها)، اثر ارزشمند پروانه پورشریعتی، پژوهشی است ژرف با نظریه‌پردازی‌های بی‌باکانه. نویسنده بر سر آن بوده است تا از تاریخ دورۀ پسین ساسانی ابهام‌زدایی و از بخشی از اطلاعات پراکنده و آشفته دربارۀ این تاریخ رمزگشایی کند؛ بدان‌سان که از آن‌چه در این دوره و پس از یورش عرب‌ها بر سرزمین ایران رفت تصویری روشن و معنادار از منظر ایرانی به‌دست دهد. پایمردی نویسنده در یافتن روزنه‌های امید و آزمودن همۀ راه‌های ممکن برای روشنگری دربارۀ ابهامات و یافتن حلقه‌های اتصال پراکندگی‌های تاریخی به‌راستی درخور ستایش است. بدین‌سان، نویسنده با رویکردی ریشه‌ای، انتقادی و مقایسه‌ای دربارۀ یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین عرصه‌های تاریخ نظریه‌های زیرو زبرکننده و شورانگیز پیش رو نهاده است. نویسنده با بررسی دوبارۀ مجموعۀ گسترده‌ای از منابع نوشتاری و یافته‌های فرهنگی مادی و با مقابلۀ دقیق داده‌های گوناگون دربارۀ چرایی سقوط شاهنشاهی ساسانی و چگونگی فتح ایران به‌دست عرب‌ها به نظریه‌ای تازه دست یافته است. نظریه‌ای که در این کتاب طرح شده است دست‌کم از چند جهت درخور توجه جدی است. همان‌طور که خود نویسنده در پیش‌گفتار و سخن پایانی کتاب شرح داده است، دلایلی دست به دست هم داده‌اند تا نتیجه آن شود که جامعۀ پژوهشی به تاریخ دورۀ باستانی پسین ایران با همۀ اهمیتی که در سیر بعدی تاریخ ایران و تاریخ خاورمیانه دارد توجهی ناچیز، نزدیک به هیچ، نشان دهد. نخستین ویژگی برجستۀ این کتاب آن است که، پس از سال‌ها رکود پژوهشی در حوزۀ مطالعات تاریخی دورۀ باستانی پسین ایران، توجه پژوهشگران را به این حوزۀ مطالعاتی جلب کرده و در این عرصه جنب‌وجوشی تازه پدید آورده است. کارستان دیگر این اثر آن است که نویسندۀ کتاب حاضر الگوهای نظری را که از زمان استاد فقید، کریستنسن، در حوزۀ مطالعات دورۀ باستانی پسین ایران جا افتاده و مسلم انگاشته شده بود از نو بررسید و با دلایلی مقنع نادرستی بخش‌هایی از آن‌ها را نشان داد. همین دریافت به‌تنهایی ما را بر آن می‌دارد تا در دستاوردهای بسیاری از پژوهش‌های پیشین که این الگوها را فرضیات مسلم خود قرار داده بودند تردید کنیم. بدین‌ترتیب، بازنگری در الگوهای نابجا مسلم انگاشته‌شده به ضرورت بازاندیشی در نتایج حاصل از آن‌ها می‌انجامد. از دیگر نقاط قوت این پژوهش آن است که نویسنده در پژوهشی روش‌مند اساس کار خود را بر همنشینی و مقابلۀ متونی قرار داده است که در گسترۀ زمانی مورد نظر در سرزمین‌های گوناگون و به زبان‌های متفاوت نوشته شده‌اند. همین شیوه در شناسایی بعضی شخصیت‌های پارتی که ذکر آن‌ها در منابع مختلف به‌نام‌های متفاوتی رفته راهگشا بوده و در بازیابی حلقه‌های مفقودۀ بعضی روایات تاریخی کارساز افتاده است. در این کتاب ثبت اَعلام و ارجاعات نیز به‌شیوۀ روش‌مند انجام گرفته و نویسنده برای رفع هرگونه ابهامی روش کار خود را در آغاز کتاب به‌دقت تشریح کرده است. این شیوه برای کسانی که قصد دارند از این کتاب بهرۀ پژوهشی ببرند هم آموزنده است هم کار آن‌ها را آسان می‌کند. این کتاب در دو بخش اصلی «تاریخ سیاسی» و «جریانات دینی» تنظیم شده است. چنان‌که از این عناوین پیداست، بخش نخست کتاب به بررسی عوامل و وقایع سیاسی مؤثر در فروپاشی سلسلۀ ساسانی اختصاص یافته و در بخش دوم آن نقش تعاملات جریانات دینی رایج در گسترۀ فرمانروایی ساسانیان در به‌فرجام‌رسیدن روزگار این سلسله بررسی شده است.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
8.۵۶ مگابایت
تعداد صفحات
642 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۲۱:۲۴:۰۰
نویسندهپروانه پورشریعتی
مترجم آوا واحدی نوایی
ناشرنشر نی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۱۰/۱۷
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
250,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۸.۵۶ مگابایت
۶۴۲ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 19 مخاطب
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
پربار 🌳 (1)
5
ستاره
78 ٪
4
ستاره
5 ٪
3
ستاره
5 ٪
2
ستاره
10 ٪
1
ستاره
0 ٪
7 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

این کتاب برخوردار از چندین رویه تحقیقی برجسته در خصوص تاریخ ایران باستان هست، ولی به دیدگاه من، برجسته‌ترین رویه تحقیقی پرداختن به شخصیت‌های برجسته سیاسی در امپراطوری ساسانیان به ویژه در دو قرن پایانی این امپراطوری و نقش آنها در تحولات سیاسی آن روزگار است. بنابراین، با اندکی چشم‌پوشی می‌توان از این کتاب به‌عنوان دانشنامه مشاهیر سیاسی ایرانیان در قرون پایانی قبل از ظهور اسلام (دوره تاریخی باستان متأخر) یاد کرد. این کتاب همچنین این نکته را روشن می‌سازد که برتری اعراب بر امپراطوری ائتلافی ساسانیان از دل یک فرایند جنگ و صلح با خاندان‌های پارسی و پارتی طی سه دهه بوده است. امری که نهایتا موجب شکل‌گیری ائتلاف‌های سیاسی جدید بین خاندان‌های برتر ایرانی با اعرابی گردید که مرکزیت آنها خاندان قریش در شبه‌جریره عربستان بود. موضوعی که موجب گردید پس از حدود سه دهه از آغاز جنگ‌های اعراب با محوریت خاندان قریش با آخرین پادشاه ساسانی (یزدگرد سوم)، امپراطوری ائتلاف‌گونه‌ی ساسانیان منحل گردید و قرائت نوینی از حکومت‌داری تحت عنوان خلافت اسلامی آغاز گردید که بر پایه ائتلاف سیاسی بین برخی از خاندان‌های ایرانی با خاندان‌های عرب بود که به‌نظرم می‌توان آن را خلافت اسلامی_ایرانی در محدوده جغرافیایی ایرانشهر و فراتر از آن دانست.

5

همچنان که در پاسخ یکی از نظرات بیان کرده بودم در ترجمه آقای بهاری تقریبا نیمی از کتاب ترجمه نشده است که ترجمه او را به صورت کامل غیر قابل قبول می کند. ابتدا گمان می کردم که به سبب آنکه مترجم حاضر تخصصی در تاریخ ندارد این ترجمه هم چندان مناسب نباشد اما با توجه به مقدمه نویسنده کتاب متوجه شدم که اساتید برجسته تاریخ، ترجمه را دیده و تایید کرده اند و نویسنده فارسی زبان نیز ترجمه را مناسب می داند که برای پذیرش هر ترجمه ای کافی است.

5

یک پژوهش حسابی، بعد از مدت ها رکود در پژوهش های تاریخی. با سه چهار نظریه جسورانه و جدید، که نگاه ما رو به دوران ساسانی و تصوری که از ایران پیش و پس از اسلام داریم به کلی تغییر می‌ده. ترجمه بدک نیست، هر چند اینجا و اونجا اشکالاتی داره که توی متن بعضیا رو یادداشت کردم.

5

کتاب عالی است؛ اما بهای نسخه دیجیتال به نسبت کاغذی، گران است.‌من ترجیح دادم نسخه کاغذی را بگیرم.

5

این که نظریه پردازی کرده. گفته احتمالا دو به اضافه دو شاید بشه پنج

5

کتاب باارزش وعالی است،...توصیه میشوند مطالعه کنید.

5

کتابی فوق‌العاده و پژوهشی فوق‌العاده‌.

4.5
(19)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
225,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
افول و سقوط شاهنشاهی ساسانی
افول و سقوط شاهنشاهی ساسانی
اتحادیۀ ساسانی پارتی و فتح ایران به دست عرب ها
نشر نی
4.5
(19)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
225,000
تومان