0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مائده های زمینی
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی مائده های زمینی

نویسنده:
آندره ژید
درباره مائده های زمینی

اگر قصد معرفی کتاب مائده های زمینی را در یک جمله داشته باشیم می‌توانیم بگوییم این اثر درباره شور و عشق و شوق به زندگی نوشته شده است. در مائده‌های زمینی جلوه‌های هستی هر یک نشانی از نشانه‌های وجود خداوند هستند. این اثر آندره ژید از ما می‌خواهد که به باطن خود فکر  کنیم و در تلاش باشیم تا بتوانیم به خودآگاهی بیشتری برسیم. البته این شناخت ما از خود، نباید با حسرت و افسوس همراه باشد بلکه باید تلاش کنیم تا با غنیمت شمردن لحظات به زندگی خود عشق بروزیم، به باور نویسنده این اثر، عشق ورزیدن به جلوه‌های هستی و طبیعت، عشق به خداوند است.

زندگی و زمانه آندره ژید

کتاب مائده های زمینی اثر نویسنده نامدار ادبیات فرانسه در قرن بیستم، آندره ژید است.  آندره ژید در22 نوامبر سال 1869 در شهر پاریس فرانسه چشم به جهان گشود. او به خانواده‌ای فرهیخته و متمول تعلق داشت. پدرش به عنوان استاد در دانشگاه تدریس می‌کرد و مادرش به یک خانواده بورژوای اهل نرماندی تعلق داشت. آندره در خانواده‌ای تحت تاثیر آموزه‌های مذهب پروتستان بزرگ شد، لازم است بدانیم که در فرانسه، پروتستان‌ها در اقلیت قرار داشتند و بیشتر مسیحیان پیروی کلیسای کاتولیک بودند. آندره ژید در سن 11 سالگی پدرش را از دست داد و توسط مادر منضبط و سخت‌گیرش بزرگ شد. او در محیطی نسبتا زنانه زندگی می‌کرد و به جای رفتن به مدرسه در خانه و زیر نظر معلمانی مجرب و توان‌مند درس می‌خواند.  

این نویسنده و فیلسوف فرانسوی، فعالیت ادبی را از سن 22 سالگی در سال 1891 آغاز نمود. اولین اثر او یادداشت‌های روزانه آندره والتر نام داشت که خیلی زود توجه علاقه‌مندان به ادبیات را جلب کرد. او تا دو سال بعد کتاب‌هایی همچون سرداب واتیکان، رساله نرگس، شعرهای آندره والتر و سفر اورین را تالیف کرد.

او در سال 1893 به مدت 2 سال به کشو تونس رفت و در آفریقای شمالی که آن زمان مستعمره فرانسه بود اقامت گزید. این سفر به کمک‌های فراوانی کرد پس از برگشت از تونس، با مادلین روندو، دختر خاله ساده، بی‌آلایش و مهربانش ازدواج کرد. ازدواج این دو تا پایان عمر مادلین در سال 1938 برقرار باقی ماند. این سفر خاص و ازدواج با مادلین، آرامش ذهنی و رهایی از قید و بندهای سنتی را برای او به ارمغان آورد. کتاب مائده‌های زمینی  را می‌توان حاصل همین آرامش دانست.

آندره ژید با دوستان همفکرش نشریه ادبی را راه‌اندازی کرد که با وجود تعویق‌های مقطعی در انتشار، هنوز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.  با آغاز جنگ جهانی اول او کتاب کوریدون و سکه سازان را منتشر کرد. اولی کتابی بحث‌انگیز مربوط به تمایلات آندره ژید و دومی رمانی پیچیده و چندوجهی است که  سبکی  جدید در رمان نویسی محسوب می‌شود. در سال 1925 او آفریقای غربی سفر می‌کند و با دیدن وضعیت اسف‌بار ساکنان مستعمره‌ها، کتابی به نام سفر به کنگو را نوشت و در این اثر، استعمار را امری غیراخلاقی و ظالمانه دانست. در سال 1935 او کتاب مائده های زمینی اش را تصحیح نمود و بخشی به نام مائده های تازه را نیز به آن اضافه کرد.

تحت تاثیر فضای روشنفکری فرانسه، او نیز گرایش‌های سوسیالیستی داشت. به همین دلیل در دهه سی او را به اتحاد جماهیر شوروی دعوت کردند. این سفرها به ژید نشان داد که حکومت کمونیستی نمی‌تواند به وعده‌های خود عمل کند، پس از پایان سفر او کتاب بازگشت از شوروی را در سال 1936 منتشر کرد این سفرنامه انتقادی، باعث شد تا بسیاری از دوستان کمونیستش او را تنها بگذارند. دو سال پس از این حوادث مادلین همسر با وفای آندره فوت کرد و کمی پس از آن جنگ جهانی دوم آغاز شد. با شروع جنگ جهانی دوم و اشغال پاریس، آندره فرانسه را ترک کرد و در تونس ساکن شد. تونس که از مستعمره‌های فرانسه بود تسلیم دولت فرانسه ویشی نشد و به دولت در تبعید مارشال دو گل وفادار ماند. با پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945، آندره به شهر زادگاهش بازگشت.

1947 سالی بسیار مهم برای آندره ژید به حساب می‌آمد. او در آن سال جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد که برایش موفقیت بسیار بزرگی بود. بسیاری از اندیشمندان فرانسوی نظیر ژان پل سارتر و امیل زولا از این نویسنده برجسته، برای خلق آثارشان الهام گرفته‌اند.

چهار سال پایانی زندگی این نویسنده در آرامش سپری شد و او در 19 فوریه سال 1951 در سن 81 سالگی در شهر زادگاهش پاریس درگذشت. از این نویسنده بیش از 20 رمان و صدها مقاله باقی مانده است.

درباره مفاهیم کتاب مائده های زمینی

کتاب مائده های زمینی را می‌توان یک اثر فلسفی محسوب کرد با وجود آن‌که نویسنده در هنگام خلق این اثر سن جوانی دارد اما تحت تاثیر سفر و  تحول روحی‌ای که داشته، از نظر فلسفی به کمال رسیده است. درباره منابعی که نویسنده تحت تاثیر آن‌ها این کتاب را نوشت، سخنان بسیاری وجود دارد. به طور کلی آندره ژید به کتاب مقدس علاقه ویژه‌ای داشت و آن را مطالعه می‌کرد، ما می‌توانیم اشراف او بر کتاب مقدس را در داستان کوتاه سمفونی پاستورال مشاهده کنیم. منابع تاثیرگذار دیگر بر افکار نویسنده کتاب مائده های زمینی را می‌توان اندیشه فیلسوف برجسته آلمانی فریدریش ویلهلم نیچه دانست. از سوی دیگر بسیاری معتقدند که این کتاب از اندیشه‌های شرقی نیز الهام پذیرفته است و برخی از متونش به آرا و انیشه‌های صوفیان  شباهت دارد. یکی از مهم ترین درون‌مایه‌های کتاب مائده های زمینی را می‌توان در سرکوب نکردن امیال طبیعی و اهمیت دادن به آن‌ها دانست.

نثر و ساختار کتاب مائده های زمینی، مائده های تازه چگونه است؟

کتاب مائده های زمینی، مائده های تازه در دو بخش نوشته شده است. بخش اول 8 فصل و بخش دوم 4 فصل دارد. نثر و زبان این اثر، بسیار فاخر و آهنگین است. شما در این اثر با حکایات، اشعار، ترانه ها و غزل‌واره‌های فراوانی روبرو می‌شوید. جالب است بدانید که بخش اول و دوم کتاب، با 40 سال فاصله از یک دیگر نوشته شده‌اند.

 فروش این کتاب در 10 سال اول پس از چاپش، تنها پانصد عدد بود اما با شروع جنگ جهانی دوم و اضافه شدن بخش دوم، استقبال از آن زیاد شد و فروش بسیار بالایی پیدا کرد. کتاب مائده های زمینی در شرایط بهت و التهاب، می‌توانست شور زندگی را در مردم زنده نگهدارد و به آن‌ها آرامش ببخشد.

این کتاب و دیگر آثار ژید، یک سال پس از مرگ او در فرست کتاب‌های ممنوعه کلیسای کاتولیک قرار گرفتند و کلیسا از پیروانش خواست تا آثار وی را نخوانند.

خرید کتاب صوتی مائده‌های زمینی را به چه کسانی توصیه می‌کنیم؟

اگر شما به فلسفه و عرفان علاقه‌مند هستید و ادبیات فرانسه قرن نوزدهم و بیستم را دنبال می‌کنید، گوش دادن به این کتاب برایتان بسیار مناسب خواهد بود. این اثر به شما کمک می‌کند تا از زندگی و طبیعت بیشتر لذت ببرید.

درباره ترجمه کتاب صوتی مائده های زمینی به فارسی

کتاب مائده‌های زمینی توسط مترجمان گوناگونی به زبان فارسی ترجمه شده است. حسن هنرمندی در سال 1334، سیروس ذکا در سال 1336 و پرویز داریوش و جلال آل احمد به صورت مشترک این اثر را در سال 1343 به فارسی برگردانده‌اند.

در سال 1381، نشر نیلوفر به همت مهستی بحرینی این کتاب را ترجمه کرد. نسخه صوتی این کتاب نیز  توسط آوانامه و به گویندگی احمد گنجی در سال 1395 منتشر شده است.

در بخشی از کتاب صوتی مائده های زمینی می‌شنویم:

و گاه به نظرم می‌رسید که دیگران در پیرامون من تنها برای آن در جنبش اند که تنها احساس درونی من از زندگی فردی‌ام بیفزاید.

دیروز در این‌جا بودم، امروز در آن‌جا هستم.

خداوندا !

با من سر چه دارند همه آن کسان که

می‌گویند..

می‌گویند..

می‌گویند ...

دیروز در این جا بودم، امروز در آن‌جا هستم.

روزگاری را به یاد می‌آورم که اگر با تو، خود تکرار می‌کردم که  دو دوتا هنوز چهارتا می‌شود، برای این‌که از نوعی احساس سعادت لبریز شوم، کافی بود و تنها با دیدن مشت خود بر روی میز..

و روزهای دیگر که این امر برایم کاملا یکسان بود.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
468.۰۷ مگابایت
مدت زمان
۰۸:۲۹:۵۰
نویسندهآندره ژید
مترجممهستی بحرینی
راویاحمد گنجی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۷/۲۹
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۴۶۸.۰۷ مگابایت
۰۸:۲۹:۵۰

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 90 مخاطب
انگیزه‌بخش 🚀 (1)
گیرا 🧲 (1)
5
ستاره
71 ٪
4
ستاره
11 ٪
3
ستاره
7 ٪
2
ستاره
6 ٪
1
ستاره
3 ٪
53 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

کتاب در بخش هایی به دلیل نوع ادبیات خاصش که شبیه به یک اتوبیوگرافی بود، خسته کننده و آزار دهنده می‌نمود! درخشان ترین بخش کتاب فصل پایانی آن بود که نویسنده سعی داشت ماحصل زندگی خود را در اختیار خواننده یا مخاطبش قرار دهد! به نظر من کل این کتاب را و حتی جامع تر از آن را می‌توان در ابیات شیرین و درخشان حکیمی برای تمام فصول خیام بزرگ یافت! خیام اگر ز باده مستی خوش باش با ماهرخی اگر نشستی خوش باش چون عاقبت کار جهان نیستی است انگار که نیستی چو هستی خوش باش البته او به درستی در پایان سعی دارد به مخاطب خود بقبولاند که تنها او و عمل اوست که سرنوشتش را رقم می‌زند و نه الزاما قضا و قدر! او در پیایان از مخاطبش میخواهد زندگی را زندگی کند و از پرستش بت ها و الگوهای غلط باز ایستد.

5

کتاب به این خوبی و اجرای خوب رو زحمت کشیدین گذاشتین. ما هم خریداری میکنیم. آیا نباید در ترتیب فایلها دقت بیشتری کنید؟ این دومین کتاب صوتیه که خریداری میکنم و ترتیبش مشکل داره

5

روایت کننده اجرایشان خوب است .‌ محتوای کتاب خیلی نزدیک به عرفان شرق هست .گاهی حضرت حافظ و گاهی حضرت مولانا را به ذهن میاورد. به همین دلیل برای من کمی تکراری و یکنواخت و خسته کننده شد . در عین حال این دریافتم برایم جالب بود اینکه اکثر ادمها در هرجا و هر فرهنگی که باشند تعریف مشابهی از مقدمات سعادت ارائه میکنند .

4

متن کتاب بسیار عجیبه مثل یه کتاب درسی انگار هر جنله یا ماراگرافشو باید تو ذهن مرور بشه که نکته اون رو دریافت ولی متاسفانه نحوه روایت مناسب این متن نیست و تصویر سازی درست انجام نمیشه و خسته کننده هست به نطرم باید متن رو خودم بخونم اسم نمی برم کلی دو نفر از گویندگان دیگر هستن که کاملا برای این متن متاسب هست صدا و لحنشون

5

من کتاب و کتاب صوتی مائده های زمینی همزمان میخونم و گوش میدم. دقیقا همه قسمتها رو نمیفهمم مخصوصا استعاره ها رو... بااین حال،ی حسی بازهم منو سمت کتاب برمیگردونه. فکرکنم عواطف شفاف و واقعی نویسنده اجازه نمیده کتاب رو فراموش کنی?

5

کتاب دوست داشتنی و پر مغز???امیدوارم فیدیبو هر روز قوی تر و تو کار خودش حرفه ای تر بشه و مجموعه ای کامل با آرشیوی قوی تر(و نه آرشیوی که بیشتر بازاری و خوش فروش باشه) رو ارائه بده.با آرزوی موفقیت و خدا قوت برای تیم فیدیبو??

5

هوس های ما را سودی هست و سیری از آنها را نیز سودی.چرا که سیری بر میل می افزاید.به درستی که هر هوسی بیش از دست یافتن ظاهری بر آنچه را همین را بر می انگیزد،مرا ارضا کرده است. #مائده_های_زمینی #پل_گیوم_آندره_ژید

3

چون خیلی تعریفش رو شنیده بودم تصمیم گرفتم گوش بدم ولی ترتیب فهرست رو که راوی اول هر فصل میگه با چیزی که نوشته شده فرق داره، ولی به نظر من جزو کتابهایی هست که باید کتاب رو بگیری دستت و ورق بزنی و بخونی، گوش دادنش به من نچسبید?

3

صدای گوینده خوب بود اما

5

متن قدرتمند و سرشار از عشق نویسنده با همراهی آوای زیبا و حرفه ای راوی در کتاب صوتی، محتوای جذابی ایجاد کرده. شنیدنش رو به دوستان توصیه می کنم.

نمایش 43 نقد دیگر
4.4
(90)
گیرا 🧲 (1)
89,000
٪30
62,300
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مائده های زمینی
٪30
مائده های زمینی
آندره ژید
آوانامه
4.4
(90)
گیرا 🧲 (1)
89,000
٪30
62,300
تومان