0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
هوپاتیا

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی هوپاتیا

نویسنده:
سندی دونوان
درباره هوپاتیا

«ظهر هنگام بود و خورشید بر فراز خیابان‌های اسکندریه در مصر می‌تابید. اوایل بهار بود، ایام چله‌ی روزه و مسیحیان شهر برای تعطیلات عید پاک آماده می‌شدند. شهر اسکندریه که در سال 415 میلادی بخشی از امپراطوری روم به شمار می‌رفت، رسماً شهری مسیحی بود و فصل روزه یکی از مقدس‌ترین اوقات سال بود» این جملاتی است که سندی دونوان داستان زندگی هوپاتیا را با آن آغاز کرده است و فضای عصری که او می‌زیست را برای مخاطب به تصویر کشیده است. کتاب هوپاتیا یکی از جذاب‌ترین سرگذشت نامه‌های دانشمندان است که اگر خواندنش را آغاز کنید به این سادگی زمین نخواهید گذاشت.

درباره هوپاتیا، اولین ریاضیدان زن

هوپاتیا فیلسوف، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس امپراطوری بیزانس است. تاریخ تولد او بین سال‌های 350 تا 370 میلادی در اسکندریه به دنیا آمد. جزئیات زیادی از زندگی او در دست نیست اما میدانیم که پدرش تئون استاد دانشگاه بود و ذوق و قریحه‌اش در دانش را به دخترش منتقل کرده بود. هوپاتیا کتابدار کتابخانه‌ی اسکندریه بود و در طول زندگی‌اش به‌عنوان یک پژوهشگر و معلم ماهر شناخته می‌شد.

هوپاتیا در زمانه‌ای می‌زیست که کلیسا قدرت زیادی داشت و البته با هر دانشی مخالف بود. بر اساس اسناد تاریخی هوپاتیا از سوی طرفداران کلیسا به جادوگری متهم شد و درنهایت هوپاتیا را روزی از درشکه‌اش بیرون کشیدند و به طرز دردناکی کشتند. درباره‌ی شیوه‌ی قتل هوپاتیا روایت‌های مختلفی وجود دارد و گور او نیز مشخص نیست اما در سال‌های گذشته او به‌عنوان زنی پیشرو و نمادی برای فمینیسم شناخته‌شده است.

‌درباره‌ی کتاب هوپاتیا اثر سندی دونوان

کتاب هوپاتیا: ریاضیدان، مخترع و فیلسوف با عنوان اصلی «Hypatia: mathematician, invento and philsopher» اولین بار سال 2008 منتشر شد. سندی دونوان در این کتاب داستان زندگی اولین ریاضی‌دان زن تاریخ را آورده و سرگذشت دردناک او را برای مخاطب به تصویر کشیده است. در این کتاب درگیری‌های دانشمندان و کلیسا و تقابل علم و دین در اروپا بیان‌شده و اثرات این پدیده منعکس‌شده است. سندی دونوان با استفاده از تصویر جذاب این روایت را برای مخاطب ملموس‌تر کرده است. کتاب هوپاتیا با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده و به زبان‌های مختلف برگردانده شده است.

مروری بر فصل‌های کتاب هوپاتیا

کتاب هوپاتیا با پیشگفتاری درباره‌ی یونان باستان آغازشده است. در ادامه داستان زندگی و فعالیت‌های هوپاتیا در 9 فصل آمده است. عناوین فصل‌های این کتاب به شرح زیر است:

فصل 1: کشتار در خیابان‌ها

فصل 2: شهر دانش

فصل 3: دختر تئون

فصل 4: افلاطونیان، کافران و مسیحیان

فصل 5: درگیری بین علم و دین

فصل 6: ویرانی یک معبد

فصل 7: اسقف اعظم بی‌رحم

فصل 8: پایانی غم‌انگیز

فصل 9: میراث یک فیلسوف

در پایان کتاب گاه‌شمار زندگی هوپاتیا آمده است که در آن به وقایعی که هم‌زمان با دوران هوپاتیا در جهان رخ‌داده پرداخته‌شده است و در ادامه نیز زندگی هوپاتیا در یک نگاه آمده و منابعی هم برای مطالعه‌ی بیشتر افراد علاقه‌مند آمده است.

درباره سندی دونوان، نویسنده‌ی کتاب هوپاتیا

سندی دونوان با نام اصلی ساندرا دونوان (Sandra donovan) نویسنده و روزنامه‌نگاری بسیار پرکار است. او تعداد زیادی کتاب نوشته است که بیشتر آن‌ها مناسب گروه‌های سنی کودک و نوجوان است. موضوع کتاب‌های او عمدتاً به تاریخ و زیست‌شناسی اختصاص دارد. کتاب «Channel Tunnel» از این نویسنده یکی از نامزدهای نهایی جایزه‌ی کتاب مینسوتا بود.

ترجمه‌ی کتاب هوپاتیا به فارسی

نشر ققنوس بخشی به نام کتاب شخصیت‌ها دارد که در آن زندگینامه‌ی بسیاری از مشهور منتشرشده است. کتاب هوپاتیا نیز یکی از آثار همین سری است که سال 92 روانه‌ی بازار کتاب ایران شد.

انتشارات آوا نامه کتاب صوتی هوپاتیا را با ترجمه‌ی فاطمه شاداب عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

چرا باید کتاب هوپاتیا را خواند؟

داستان زندگی مشاهیر جهان بسیار جذاب است. انسان‌های برجسته‌ای که اغلب از زمانه‌ی خود جلوتر بوده‌اند و تغییر ایجاد کرده‌اند. هوپاتیا یک زن پیشرو است، در قرن چهار میلادی که از زنان تنها توقع در خانه ماندن و بچه‌دار شدن می‌رفت او در بحث و درس شرکت می‌کرد و دانشش را به رخ می‌کشید. داستان زندگی این زن که جزئیات اندکی از آن در دسترس است بازگوکننده‌ی دوران تلخی در تاریخ بشر است که تعصب بیجا و مقدس انگاری افراطی همه‌چیز را تحت تأثیر خود قرار داده بود. داستان مرگ غم‌انگیز هوپاتیا حرف‌های زیادی در خود دارد که شاید برای انسان امروز هم مفید باشد. این کتاب برای همه‌ی علاقه‌مندان به تاریخ و دانش کتابی بسیار ارزشمند و جذاب خواهد بود.

کتاب هوپاتیا در دسته‌ی کتاب‌های سرگذشت نامه علمی قرار دارد.

کتاب هوپاتیا مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.

خوانش کتاب صوتی هوپاتیا را فرناز مرکباتی به عهده داشته است.

کتاب هوپاتیا حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع سرگذشت نامه علمی را بخوانند مفید خواهد بود.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب هوپاتیا اثر سندی دونوان بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی سرگذشتنامه علمی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

‌در بخشی از کتاب هوپاتیا می‌خوانیم

کافران بعد از هر عروسی، گاوی قربانی می‌کردند به امید این‌که خدایان به زوج تازه از روی محبت نظر کنند.

قرن‌ها قبل از عصر هوپاتیا، اسکندریه ملغمه‌ای بود از نژادها و دین‌های مختلف. در زمان حیات هوپاتیا در اسکندریه، مصریان، یونانیان و رومیان در این شهر ساکن بودند. مسیحیان؛ یهودیان و کافران هم در جوامع جدا از هم در اسکندریه زندگی می‌کردند.

هرکدام از جوامع دینی برای اجرای مراسم دینی و پرستش خدای خود مکان خاصی در اختیار داشتند. کنیسه‌ها، کلیساها و معابد بت‌پرستان مثل موسیوم و سراپیوم همگی در اسکندریه موجود بودند. گروه‌های مختلف مذهبی یکدیگر را تحمل می‌کردند. گهگاه جنگ و خشونت‌های خیابانی بین مسیحیان و غیر مسیحیان - یهودیان و کافران -درمی‌گرفت. در اواخر دهه 50 م. خشونت در سراسر شهر رو به افزایش گذاشت.

دین رسمی اسکندریه هم مثل بقیه امپراتوری روم مسیحیت بود. ولی اسکندریه چون مرکز آموزش و فلسفه بود. خاستگاه بعضی از اندیشمندان پیشرو بی‌دین ازجمله هوپاتیا بود. هنگامی‌که محبوبیت او در مقام معلم و سخنران رو به افزایش گذاشت اعتماد رهبران مسیحی نسبت به او کم‌تر شد. آن‌ها از این واقعیت که او تعالیم مسیحیت را آموزش نمی‌داد ناراضی بودند. آن‌ها نگران این بودند که هوپاتیا در میان مردم اسکندریه؛ پیروان بیش‌تری بیابد. چون او مهم‌ترین استاد زنده سراسر امپراتوری بود، حتی بعضی از خانواده‌های معروف مسیحی نیز پسرانشان را برای تحصیل نزد او می‌فرستادند. هوپاتیا با بیانیه‌های عمومی علیه دین سازمان‌دهی شده، مسائل را پیچیده‌تر کرد:

تمام ادیان رسمی توهم آفرینند (می‌توانند به‌آسانی مردم را به خطا راهنمایی کنند) و افرادی که برای خود ارزش و احترام قائلند، هیچ‌گاه نباید آن‌ها را بپذیرند.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
88.۶۳ مگابایت
مدت زمان
۰۱:۳۶:۱۳
نویسندهسندی دونوان
مترجمفاطمه شاداب
راویفرناز مرکباتی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۷/۲۳
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۸۸.۶۳ مگابایت
۰۱:۳۶:۱۳

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
3 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

شخصیت تحسین برانگیز هوپاتیا باعث جذابیت کتاب هست... شخصیت و تفکرات عالی این زن حتی از بعضی زنان امروز فراتر بوده ... حیف که بعضی پیروان ادیان، دانش و علم رو قدر نمیزارن و متأسفانه هوپیاتیا که یک فیلسوف، ریاضیدان، مخترع و دانشمند علوم هست به اتهام جادوگری که توسط یک اسقف بهش زده شده کشته میشه... ممنون از مولف کتاب و عوامل تهیه کتاب صوتی

5

یه کتاب مختصر بود و برای شناختش بد نیست اما صدای روای چون حروف ش رو سوت میزنه(شش میزنه) گوش ادم رو یکم اذیت میکنه

5

خیلی خوب بود بعد از هزار و چهارصد سال هنوز دید بشریت به زن و خرافات همونه.

5
(3)
41,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه صوتی شخصیت‌های تاثیر‌گذار
شامل 33 عنوان کتاب
هوپاتیا
هوپاتیا
سندی دونوان
آوانامه
5
(3)
41,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر