0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تهران شهر بی آسمان

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی تهران شهر بی آسمان

درباره تهران شهر بی آسمان

«تهران، شهر بی‌آسمان» از شاهکارهای مسلم ادبیات معاصر ایران است. این کتاب یکی از سیاسی‌ترین رمان‌های کوتاه فارسی است، کتابی که توانسته نام «امیرحسین چهل تن» را بیش از پیش در ذهن مخاطب فارسی زبان پررنگ و ماندگار کند. چهل تن نویسنده‌ی جسوری است که توانسته در فضای محافظه‌کار و ظاهرا اخلاق‌گرای ادبیات ایران، از مضامین و واقعیت‌هایی حرف بزند که کمتر نویسنده‌ای توان آن را دارد. چیزی که تقریبا همیشه در آثار چهل تن دیده می‌شود و این اثر هم مستثنا نیست، خشونت، مردسالاری، اقتدارگرایی و زنان آسیب دیده و محکوم به ظلم این مردان است. با وجود کتاب‌هایی مانند تهران، شهر بی‌آسمان، هنوز هم می‌توان به آثار فاخر و ارزشمند ایرانی در بازار آشفته‌ی کتاب امیدوار بود. نسخه‌ی صوتی این کتاب با صدای «آرمان سلطان زاده» و همکاری انتشارات نگاه و آوانامه منتشر شده است.

خلاصه داستان کتاب صوتی تهران، شهر بی‌آسمان

این کتاب داستان زندگی «کرامت» است، مردی که در کودکی مورد ستم و سوء استفاده‌های زیادی قرار گرفته و از زندگی انتظاری جز بدبختی و سیاهی ندارد. او در فضایی ضداخلاقی و ضداجتماعی رشد می‌کند و تمام عقده‌ها و آسیب‌هایش را با خود به دوران جوانی و میانسالی می‌کشاند. کرامت حالا یک لمپن و جاهل تمام عیار است.

لمپن‌ها در بن‌بست‌های تهران

روایت این کتاب نوعی سیال ذهن است. وقایع کتاب از ذهن کرامت می‌گذرد. داستان چند خطی است و از چند مسیر مختلف روایت می‌شود، اما به دلیل انسجام جان‌مایه‌ی اصلی، همیشه برمی‌گردیم به همان جایی که باید، به کرامت و تهران؛ دو عنصری که کنار هم و با هم معنا پیدا می‌کنند. ماجراها از یک جای مشخص شروع و به جای مشخصی ختم نمی‌شوند. داستان زندگی کرامت را تکه تکه می‌شنویم و با این حال شیرازه‌ی داستان را گم نمی‌کنیم.

حوادث این کتاب در فاصله‌ی بین کودتای 28 مرداد و انقلاب 57 و سال‌های پس از آن اتفاق می‌افتد. با این که زمان این رمان خیلی دور و از دست رفته است، به جرات می‌توان گفت که این کتاب و حوادث و شخصیت‌های آن صرفت متعلق به همان دوره نیست. این کتاب صد و چند صفحه‌ای نماینده‌ی کوچکی از مردمی است که در فضای در ادبیات ایران کمتر شناخته شده‌اند و چندان به آن‌ها پرداخته نشده است. نویسنده کرامت را در شرایط و محیط‌های مختلف اجتماعی قرار دهد تا ببیند یک لمپن تمام و کمال مثل کرامت از این امکانات استفاده می‌کند و می‌تواند هویت اجتماعی مشخصی به دست آورد، یا این که قرار است تا پایان عمر در همان نقش مرداب‌گونه‌ای که دارد، فرو رود. به نظر می‌رسد، چهل تن چندان امیدی به کرامت ندارد. هر چه نباشد او یک لمپن تمام عیار است. هر چند جبر روزگار و گناه مردمان هم بر دوش کرامت سنگینی می‌کند. پس شاید گاهی بتوان از نفرت محض نسبت به این شخصیت چشم‌پوشی کرد و کمی هم با او هم‌دردی کرد.

لمپنیسم در ادبیات ایران

تهران، شهر بی‌آسمان از حیث لمپنیسم و پرداختن به افراد خرده‌طبقه‌ایِ جامعه، به کتاب‌های «گور و گهواره» اثر «غلامحسین ساعدی» و «شب هول» اثر «هرمز شهدادی» پهلو می‌زند. «حسین نوش‌آذر» در نقد لمپنیسم در ادبیات ایران معتقد است که نویسنده در‌ آثاری مانند شب هول و گور و گهواره، در واقع همان روشن‌فکر ایرانی است که طبقه‌ی جامانده‌ای از زندگی شهری و اجتماعی را سوژه قرار داده است. این روشن‌فکر سرانجام در کتاب تهران، شهر بی‌آسمان توانسته در فاصله‌ی امنی از لمپن‌ها قرار گیرد و از سازش یا شورش دوری کند. «سیمین بهبهانی» هم در نقد این اثر نوشته است: «امير حسن چهل‌تن،‌ ماهرانه و شاعرانه، در دو كلمه تكليف تهران را روشن كرده است: شهر بی آسمان، مثل اين كه بگوييم: آدم بی سر. نفی آسمان برای فضای زیست يعنی نفی همه چيز. به اين ترتيب تهران شهری‌ست كه به هيچ شهر ديگر شباهت ندارد و نمی‌توانيم به تهرانی‌ها بگوييم: به هر كجا كه روی آسمان همين رنگ است». در آثار دیگر چهل تن هم رد پایی از لمپنیسم دیده می‌شود. تا جایی که در کتاب «عشق و بانوی ناتمام» در جایی از کتاب به صراحت می‌گوید «در وجود هر ایرانی یک لمپن کوچک وجود دارد که نشانه‌های آن در رفتار روزمره‌مان آشکار است».

درباره‌ امیر حسین چهل تن

امیر حسین چهل تن روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی ایرانیِ متولد سال 35 است. او چندین بار کاندید دریافت جوایز ادبی مختلف مانند جایزه‌ی هوشنگ گلشیری و کتاب سال جمهوری اسلامی شده است. او در بیست و چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال برای کتاب «سپیده دم ایرانی» نامزد این جایزه شد. این نویسنده در اعتراض به سیاست‌های وزارت ارشاد از نامزدی این جایزه انصراف داد. چهل تن طی نامه‌ای رسما اعلام کرد که «تا زمانی که حتی یک کتاب برای دریافت مجوز معطل یا از حق انتشار محروم مانده باشد، خود را اخلاقاً مجاز به شرکت در این رقابت نمی‌دانم و لذا از سر لطف مرا از این نامزدی معاف بدارید».

چهل تن نویسنده‌ای است که توانسته مرزهای جغرافیایی را بشکند و در خارج از ایران هم به چهره‌ای سرشناس تبدیل شود. او در سال 89 به دعوت دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، چند ماه به عنوان نویسنده‌ی مهمان در لس‌آنجلس اقامت داشت. در سال 2019 هم طی دعوتی رسمی، چهل تن به آلمان رفت و با رییس جمهور این کشور، «فرانک والتر اشتاین‌مایر»، دیدار کرد.

چهل تن «صیغه» و «دخیل بر پنجره‌ی فولاد» اولین آثارش را در حالی که فقط بیست و یکی و دو سال داشته، نوشته است. «تالار آیینه»، «مهرِ گیاه»، «عشق و بانوی ناتمام» از برترین آثار چهل تن هستند. کتاب‌های این نویسنده تا امروز به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، سوئدی و عربی ترجمه شده است.

در بخشی از کتاب تهران، شهر بی آسمان می‌شنویم

از روی قالیچه‌های ابریشم گذشت. به ایوان رفت و به باغ خیره شد. از میان شاخه‌های پیچ در پیچ سبز رطوبتی خنک به سمتش می‌آمد. حس کرد شاخه‌ها تکان می‌خورند و یا مثلا... تیمسار اِشراقی روی کاناپه‌ی تاب نشسته است و یک حوریِ بهشتی هم گلابی‌ای قاچ کرده دهانش می‌گذارد. یک‌هو ترس برش داشت. نکند برگردند؟ سر و گردن را با هول لرزاند. حتی چیز موهومی را از جلوی چشم‌ها پس راند. و بعد به فکر و خیالش خندید. حالا کجا بودند! چشم‌ها را به سمت آسمان دَراند. یک عمر خون ملت را توی شیشه کردند، تا توانستند جاسوسی‌یِ اجانب را کردند و حالا هم آمریکا و این ور و آن ور فراری شده‌اند. و بعد صف خائنین از برابرش گذشت، از یک راهروی باریک و خودش آن بالا بود، دست‌ها به کمر، به پاهای ورم کرده نگاه می‌کرد.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
199.۲۷ مگابایت
مدت زمان
۰۳:۳۶:۰۷
نویسنده امیر حسن چهل تن
راویآرمان سلطان زاده
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۷/۰۳
قیمت ارزی
6 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱۹۹.۲۷ مگابایت
۰۳:۳۶:۰۷

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 31 مخاطب
5
ستاره
64 ٪
4
ستاره
12 ٪
3
ستاره
9 ٪
2
ستاره
6 ٪
1
ستاره
6 ٪
22 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
2

در ابتدا بگویم که اجرای راوی عالی بود ولی خود داستان با اینکه زمانی حدود سی سال را شامل میشود داستانکهای کم بنیه و اصولا کمی را شامل است در شخصیت پردازی هم غیر از شخصیت اصلی بقیه همه در سطح باقی میمانند و در انتها از نظر من هرچقدر از لحاظ اسفاده از واژه ها و تکنیک غنی هست ولی از لحاظ حسی لنگ میزند

4

یکی از رمان های خوب سیاسی ایران... توصیف شخصیت ها و فضاسازی خیلی عالیه... ولی روند داستان شاید مورد پسند بعضی ها نباشه. و اینکه متاسفانه نسخه اصلی چاپ نشده و این کتابی که دست همه هست ۴۰ درصدش سانسور شده... اجرای جناب سلطان زاده هم که نیازی به تعریف نداره از بس فوق العاده هستن

5

یکی از بهترین رمان های سیاسی ایرانی است توصیف لمپن هایی که در کودتا ۲۸ مرداد بازیچه دست دیگران بودند لمپن هایی که حاکمان امروز ایران از نسل همان بیسوادها هستند که تمام افتخارشان به نرینگی شان و تفکرات متحجرانه شان بود

4

خیلی دیر باهاش ارتباط برقرار کردم و چند بار وسطش تصمیم‌گرفتم ادامه اش ندم ولی در کل خوب بود. رو به آخر میره سریعتر پیش میره و میتونین نبض داستان رو حس کنین. تجربه خاص و خوبی بود.

5

از بهترین کتابهای این روزها بود. نویسنده چنان از کلمات استفاده می کرد که دوست داشتم بارها و بارها جملات تکرار شوند. اجرای آقای سلطان زاده هم که مثل همیشه محشر بود.

3

نویسنده ذره بین رو گذاشته رو شخصیت اصلی داستانش و در موقعیت ها و دوره مختلف زندگی توصیفش میکنه. شخصیتی به شدت مردانه و جاهل مآب با دافعه و جاذبه های مخصوص خودش

1

اجرای راوی مثل همیشه عالی بود ولی ازکتاب هیچ مطلب مهم واموزندهای برداشت نمیشد جزاینکه‌گویی دقیقا مثل فیلمنامه فیلم فارسی روگوش می کنیم

5

از بهترین رمانهای ایرانی که تا به امروز خوانده ام. فضاسازی خیلی جذاب. یک سیر و نگاه تاریخی با لطافت در لایه های زیرین دنبال میشود

5

واقعا لذت بردم احتمالا نسخه‌ی کاغدیش و هم بخرم و دوباره بخونم از بس که عالی بود قلم نویسنده؛ صداگذاری هم که حرف نداشت مرسی ?

5

آقا سلطان زاده عالی هستن ولی کتاب زیاد جذبم نکرد بخاطره صدای آقای سلطان زاده که خیلی دوسشون دارم ۵ ستاره میدم

نمایش 12 نقد دیگر
4.2
(31)
63,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
تهران شهر بی آسمان
تهران شهر بی آسمان
امیر حسن چهل تن
آوانامه
4.2
(31)
63,000
تومان