0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
گراردوس مرکاتور

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی گراردوس مرکاتور

نویسنده:
آن هاینریش
درباره گراردوس مرکاتور

«در یک روز سرد زمستانی در سال 1544 گراردوس مرکاتور سلانه سلانه از میان کوچه پس کوچه‌های زادگاهش عبور می‌کرد. اینجا روستای روپلمونده بود که اینک بخشی از کشور بلژیک به شمار می‌رود. ناگهان سربازان مسلح مرکاتور را دستگیر کردند. هنگامی که او را پیاده در شهر می‌چرخاندند، همسایه‌ها و دوستان قدیمی‌اش با ترس نگاهش می‌کردند.  بالاخره به برج منحوس قلعه‌ی روپلمونده رسیدند. طبیعتا نگهبانان مرکاتور را به سلولی سرد و تاریک انداختند و سپس در را به رویش بستند.» این جملات آغاز داستان گرداروس مرکاتور پدر علم نقشه کشی نوین است. کسی که در روزگار جوانی به جرم ارتداد دستگیر شد اما در پایان عمر توانست اولین نقشه‌های علمی جهان را منتشر کند.

‌درباره‌ی کتاب گراردوس مرکاتور اثر آن هاینریکنز

کتاب گرادوس مرکاتور : پدر علم نقشه‌کشی نوین با عنوان اصلی «Grardus Mercator: father of modern mapmaking» سال 2008 منتشر شد. این کتاب داستان زندگی کسی را روایت می‌کند که نقشه‌کشی و کارتوگرافی را به صورت علم درآورد و تلاش کرد نقشه‌ی کامل و درستی از جهان ارائه دهد تا دریانوردان بتوانند سفرهایشان را به سلامت به پایان برسانند. آن هاینریکنز داستان زندگی او را با جزئیات آورده  و سعی کرده است با استفاده از تصاویر جالب و مربوط آن را برای مخاطب ملموس‌تر کند.

کتاب گراردوس مرکاتور در سراسر جهان با استقبال خوبی از جانب مخاطبان مواجه شده و تاکنون به چند زبان مختلف برگردانده شده است.

مروری بر فصل‌های کتاب گراردوس مرکاتور

کتاب گراردوس مرکاتور با پیشگفتاری درباره‌ی انقلاب علمی آغاز شده است. در ادامه محتوای اصلی کتاب در ده فصل آمده است. عنوان فصل‌های این کتاب به شرح زیر است:

فصل اول: پشت میله‌های زندان

فصل دوم: روزهای گرسنگی

فصل سوم: ترک منزل

فصل چهارم: زندگی دانشگاهی

فصل پنجم: حل مشکلات، آموختن کسب و کار

فصل ششم: به روی کاغذ آوردن جهان

فصل هفتم: غیرمنصفانه‌ترین مجازات

فصل نهم: مسطح‌کردن جهان مدور

فصل دهم: بافتن پارچه جهان

در ادامه گاهشماری از زندگی گراردوس مرکاتور آمده است که نگاهی به آن می‌تواند اطلاعات زیادی از او به خواننده بدهد. همچنین در پایان کتاب به مناعی که مطالب هر فصل از آن آمده اشاره شده است تا خواننده علاقه‌منده م بتواند صحت مطالب کتاب را بسنجد و هم مطالعه‌ی بیشتری درباره‌ی موضوعات مختلف داشته باشد.

‌‌ترجمه‌ی کتاب گراردوس مرکاتور به فارسی

کتاب گراردوس مرکاتور را  شیوا مقانلو برای انتشارات ققنوس به فارسی برگردانده است. این ناشر که در سال‌های اخیر مجموعه‌ای تحت نوان شخصیت‌های تاثیرگذار منتشر می‌کند، این کتاب را هم سال 92 روانه‌ی بازر کتاب ایران کرد.

انتشارات آوا نامه صوتی کتاب گراردوس مرکاتور را با ترجمه‌ی شیوا مقانلو عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است.

چرا باید کتاب گراردوس مرکاتور را خواند؟

گراردوس مرکاتور اولین کسی است که تلاش کرد نقشه‌ی کره‌ی زمین را به درستی به شکل تخت رسم کند. در نتیجه‌ی تلاش‌های این دانشمند بلژیکی سیسنمی ایجاد شد که امروزه آن را به عنوان سیستم تصویر مرکاتور یا فراتابی مرکاتور می‌شناسیم. این سیستم در زمان خود پیشرفته‌ترین سیستم و تنها یستم علمی نقشه کشی بود و تا مدت‌ها به خاطر قابلیت‌های بسیار خوبش به‌عنوان سیستمی استادندارد برای رسم نقشه‌های دریایی به شمار می‌رفت . گراردوس مرکاتور تا پایان عمر نتوانست همه‌ی نقشه‌هایش را منتشر کند. اما بیشترین بخش‌هاب کارش را منتشر کرد. خواندن کتاب گرداروس مرکاتور اطلاعات جالبی درباره‌ی علم نقشه‌کشی به مخاطب می‌دهد و در پس زمینه‌ی آن قرون وسطی و رفتار کلیسا با دانشمندان هم در جریان است. بنابراین این اثر نه تنها یک اثر علمی که روایتی است که خواننده را با مناسبات اجتماعی و سیاسی زمانه‌ی مرکاتور که در حقیقت دوران حکومت کلیساست آشنا می‌کند. شنیدن این داستان می‌تواند شما را برای چند ساعتی از دنیای اطرافتان جدا کند و به جایی در قرون وسطا ببرد. هدیه دادن این کتاب به نوجوانان هم ایده‌ی مناسبی است تا آن‌ها را با دنیای علم آشنا کند.

کتاب گراردوس مرکاتور در دسته‌ی کتاب‌های سرگذشتنامه علمی قرار دارد.

کتاب گراردوس مرکاتور مناسب برای گروه سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان است.

خوانش کتاب صوتی گراردوس مرکاتور را سعید مرزبالی به‌عهده داشته‌است

کتاب گراردوس مرکاتور حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع سرگذشتنامه علمی را بخوانند مفید خواهد بود.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب گراردوس مرکاتور اثر آن هاینریکنز بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی سرگذشتنامه علمی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

در بخشی از کتاب گراردوس مرکاتور می‌خوانیم

مرکاتور در تمام عمرش شيفتة کتاب مقدس بود. داستان آفرینش از همان روزهای تحصیل ذهنش را پرکرده بود و سفر خروج کتاب مقدس (داستان مهاجرت یهودیان از مصر به‌سوی فلسطین) هم به همان اندازه شیفته‌اش می‌کرد. مرکاتور تصمیم گرفت نخستین کار بزرگش رسم نقشه‌ای از فلسطین باشد. در زمان او، فلسطین نامی بود که به «ارض مقدس» داده بودند: سرزمینی که وصفش در کتاب مقدس آمده است

نقشه‌ای از سرزمین فلسطین مطمئناً حسابی به فروش می‌رفت. چون کتاب مقدس کتابی بود که مردم معمولی بیش از هر کتابی با آن آشنا بودند و با داشتن نقشه‌ای از «ارض مقدس» می‌توانستند در حین خواندن داستان‌های کتاب مقدس بفهمند که آن اتفاقات کجا رخ‌داده‌اند. این نقشه به کار زائران بیت‌المقدس هم می‌آمد.

مرکاتور کتاب مقدس را با دقت مطالعه کرد تا بتواند مکان‌ها را درجای صحیحشان قرار دهد. سپس مهارت قلم‌زنی ظریفش را برای تزیین نقش به کاربست: کوهستان‌های ناهموار بر فراز چشم‌اندازهای مسطح سر برافراشته بودند. فرشته‌ها از میان ابرها فوت می‌کردند و باد می‌وزاندند. امواج پرچین و شکن روی رودخانه‌ها تصویر شده بودند؛ و کشتی‌ها و ماهی‌ها در دریاهای غلطان سر می‌خوردند. چادرهای کوچکی هم اردوگاه‌های بنی‌اسرائیل را در حین فرارشان از مصر مشخص می‌کرد. مرکاتور در آخر به شاهکارش نوشته‌هایی هم افزود.

او طرز استفاده از نقشه‌اش را هم آسان کرده بود. نقشه را روی شش برگ کاغذ جدا چاپ کرد که همه داخل یک پاکت جا می‌گرفتند و می‌شد کنار هم گذاشتشان و یک نقشه کامل ساخت. نقشه مرکاتور از فلسطین که در سال ۱۵۳۷ چاپ شد، بی‌نهایت محبوب شد و تا چند دهه به نقشه معیار «ارض مقدس» معروف بود.

اینک مرکاتور آماده‌ی رسم نقشه جهان بود؛ و در سال ۱۵۳۸ نخستین نقشه‌اش از جهان را منتشر کرد. این نخستین نقشه‌ای بود که آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی را هم نشان می‌داد. او برای حل مشکل هندسه تصویری - ترسیم کر زمین مدور روی یک سطح صاف- سخت تلاش کرد.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
103.۵۴ مگابایت
مدت زمان
۰۲:۰۲:۱۹
نویسندهآن هاینریش
مترجمشیوا مقانلو
راویسعید مرزبالی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۷/۰۲
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱۰۳.۵۴ مگابایت
۰۲:۰۲:۱۹

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
41,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه صوتی شخصیت‌های تاثیر‌گذار
شامل 33 عنوان کتاب
گراردوس مرکاتور
گراردوس مرکاتور
آن هاینریش
آوانامه
0
(بدون نظر)
41,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر