0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
الفبای فلسفه

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی الفبای فلسفه

درباره الفبای فلسفه

پیش از آنکه مطالعه‌ی فلسفه را آغاز کنیم باید از ارزشی که مطالعه‌ی فلسفه خلق می‌کند آگاه باشیم. مطالعه‌ی فلسفه به معنی سروکله زدن با مفاهیم انتزاعی و بدیهی نیست. بلکه به معنی یافتن پرسش‌ها و کشف مفاهیم است. فسلفه نوعی تفکر به زندگی و نگاه نقادانه داشتن به مسائل هستی است. فلسفه را می‌توان نوعی هنر دانست،؛ هنر زندگی کردن که در مواجهه با تمامی مسائل زندگی بشر بتواند، متفکرانه و نقادانه عمل کند. نایجل واربرتون نویسنده کتاب الفبای فلسفه سعی کرده است که به زبان بسیار ساده پرسش‌های فلسفی را مطرح کند و مطالبی سودمند درباره‌ی آن‌ها را آموزش دهد. کتاب برای افراد مبتدی و ناآشنا با فلسفه بسیار سودمند است.

‌درباره‌ی کتاب الفبای فلسفه اثر نایجل واربرتون

نایجل واربرتون راوی فلسفه به زبان آسان و ساده است. او در کتاب الفبای فلسفه تلاش کرده است تا برخلاف دیگر کتاب‌های فلسفی که بسیار پیچیده و سنگین هستند، با زبانی ساده مسائل پیچیده را آموزش دهد. در این کتاب با تاریخ فلسفه سر و کار نداریم و برای آموزش فلسفه قرار نیست که با فیلسوف‌های مهم آشنا شویم یا  نظرات آن‌ها را بدانیم. از این جهت با دیگر کتاب‌هایی که سعی کردند فلسفه را به صورت ساده آموزش دهند متفاوت است. برخلاف کتاب «دنیای سوفی» نوشته «یوستین گردر» که برای  آموزش فلسفه تاریخچه آن را بررسی می‌کند، در کتاب الفبای فلسفه پرسش‌های اساسی مطرح شده و سعی بر آن بوده که شکل‌گیری تفکر نقادانه و وارد کردن فلسفه به زندگی روزمره آموزش داده شود.

مروری بر فصل‌های کتاب الفبای فلسفه

این کتاب از 7 فصل تشکیل شده است. مقدمه کتاب با پرسش «فلسفه چیست؟» آغاز می‌شود و نویسنده تلاش می‎‌کند تعریف جامعی از فلسفه ارائه دهد. فصل اول با پرسش «آیا می‌توانید وجود خداوند را به اثبات برسانید؟» آغاز می‌شود. در این فصل دلایل وجود خدا از نظر فلاسفه به ویژه فیلسوفان غرب بیان شده است و آن‌ها را نقد می‌کند. «چگونه در گستره اخلاق درست را از نادرست تشخیص می‌دهیم؟» سوالی ابتدایی فصل دوم را شکل می‌دهد. در این فصل با شر، راه حل‌های بی پایان برای شر و دفاع بر اساس اختیار و ایمان خواننده آشنا می‌شود.

در فصل سوم که عنوان آن حسن و قبح اخلاقی است، اخلاق مسیحی و کانتی مطرح و نقد می‌شود پرسش فصل سوم نیز «آیا گاهی باید از قانون سرپیچی کرد؟» است و مطالب حول این پرسش می‌چرخند.

«آیا جهان واقعا به همان صورتی است که تصور می‌کنید؟» آغاز کننده فصل چهارم کتاب است و نظریاتی مفید درباره جهان خارج در آن به چشم می‌خورد. علم، ذهن و هنر درون‌مایه سه فصل پایانی کتاب است که با پرسش‌های «آیا می‌دانید راه و رسم علم چیست؟»، «آیا ذهن شما جدا از بدن شماست؟» و «آیا می‌توانید هنر را تعریف کنید؟» سوالات ابتدایی این فصول هستند.

‌درباره‌ی نایجل واربرتون نویسنده‌ی کتاب الفبای فلسفه

نایجل واربرتون فیلسوف سرشناس در سال 1962 در انگلیس متولد شد. او تحصیلات خود را در دانشگاه بریستول ادامه داد و دکترای خود را در رشته‌ی فلسفه از دانشگاه کمبریج اخذ کرد. واربرتون پیشتر از آنکه وارد دانشکده فلسفه دانشگاه اوپن شود به عنوان سخنران در دانشگاه ناتینگهام فعالیت می‌کرد. در سال 2013 او از شغل خود به عنوان سخنران ارشد در دانشگاه اوپن کناره‌گیری کرد. واربرتون بیشتر به عنوان نویسنده کتاب‌های فلسفه آسان برای مخاطبان عام شناخته می‌شود. از مهم‌ترین کتاب‌های او می‌توان به «الفبای فلسفه»، «فلسفه کلاسیک» و «تفکر از صفر تا صد» اشاره کرد. او همچنین ویراستار کتاب «فلسفه: مطالعه مقدماتی» نیز بوده است. «مطالعه فلسفه سیاسی: ماکیاولی تا میل» اثر نایجل است که با همکاری دیگر نویسندگان نوشته شده است. او همچنین  نایجل واربرتون زندگینامه «ارنو گلدفینگر» معمار نوگرا را نیز به رشته تحریر در آورده است.

واربرتون علاوه بر نویسندگی در حوزه‌های دیگر نیز فعالیت دارد. او به طور منظم در گالری تِیت مدرن دوره‌های فلسفه برگزار می‌کند و در مجله «پراسپکت» ستون ماهانه «هرروز فلسفه» را می‌نویسد. وبلاگ «فلسفه مجازی» نیز توسط نایجل اداره می‌شود و مطالب سودمند فلسفی در آن انتشار می‌دهد. او به همراه دیوید ادموندس در وبلاگش پادکستی را تولید می‌کنند که به مصاحبه با فیلسوفان مطرح می‌پردازد. همچنین کتاب فلسفه کلاسیک را نیز به صورت صوتی منتشر کرده است. نایجل نویسنده گاردین نیز هست.

ترجمه‌ی کتاب الفبای فلسفه به فارسی

مسعود علیا مترجم توانا و سرشناس کتاب الفبای فلسفه را به فارسی ترجمه  کرده است. انتشارات ققنوس نسخه‌ی چاپی و نشر آوانامه نسخه‌ی صوتی این اثر را منتشر کرده است. نسخه صوتی کتاب با صدای «آرمان سلطان زاده» در بازار کتاب یافت می‌شود.

چرا باید کتاب الفبای فلسفه را خواند؟

کتاب الفبای فلسفه در دسته‌ی کتاب‌های فلسفی قرار دارد. این کتاب به گروه سنی بزرگسال اختصاص دارد. الفبای فلسفه یکی از بهترین منابع آموزشی فلسفه است. این کتاب برای آن دسته از افرادی که به دنبال شروع فلسفه هستند و از کتاب‌های سنگین و پیچیده گریزانند، یک انتخاب عالی است.

‌در بخشی از کتاب الفبای فلسفه می‌خوانیم

 ذهن چیست؟ آیا ما دارای نفوسی غیرمادی هستیم؟ آیا فکر هیچ نیست الا صورتی از ماده. الا محصول فرعی اعصابی که در مغز تحریک شده‌اند؟ چگونه می توانیم یقین داشته باشیم که دیگران صرفا روبات هایی پیچیده نیستند؟ چطور می توانیم بگوییم که آن ها واقعا دارای آگاهی یا شعورند؟ این پرسش‌ها جملگی در مقوله فلسفه ذهن قرار می‌گيرند.

فلسفه ذهن و روان شناسی

هرچند فلسفه ذهن و روان شناسی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. بین اين دو باید فرق گذاشت. روانشناسی بررسی علمی رفتار و انديشه آدمی است: روان شناسی بر مشاهده افراد. آن هم غالبا در شرایط تجربی و آزمایشگاهی: مبتنی است. در مقابل. فلسفه ذهن در رده رشته های تجربی قرار ندارد: فلسفه ذهن مستلزم مشاهدات علمی در عالم واقع نیست. فلسفه به تحلیل مفاهیم و تصورات ما توجه دارد.

مشغله فلاسفه ذهن آن مسائل مفهومی است که وقتی درباره ذهن تفکر می‌کنیم مطرح می‌شوند. روانشناس درباره، مثلا؛ اختلالات شخصیت نظیر اسکیزوفرنی پژوهش می‌کند و این کار را با مشاهده و معاینه بیماران؛ اجرای آزمایش‌هایی روی آن ها و کارهایی از این قبیل انجام می‌دهد. در مقابل فیلسوف سوالاتی مفهومی طرح می کند. نظیر این که «ذهن چیست؟» یا «منظور ما از بیماری روانی چیست؟» نمی‌توان تنها با بررسی موارد واقعی به اين سوالات جواب داد: لازم است معنای اصطلاحاتی را که این پرسش‌ها در قالب آنها بیان می‌شوند تحلیل کنیم.

برای روشن شدن مطلب مثال دیگری را در نظرآورید. عصب روان شناسی که درباره فک انسان پژوهش می‌کند ممکن است مشاهداتی در زمینه الگوهای تحریک عصبی در مغز انجام دهد. فیلسوف ذهن این مسئله مفهومی اساسی‌تر را طرح می کند که آیا فعالیت این اعصاب عین تفکر است. یا آیا در تصور ما از فکر وجهی وجود دارد که دلالت کند براین که فکر را نمی توان به رخدادی مادی تحویل کرد. ياء به تعبیر سنتی تر آیا ما ذهنی داریم جدا از بدن خویش؟

مسئله ذهن/ بدن

ما در نحوه توصیف خویشتن و عاللم هستی معمولا ین وجوه ذهنی و جسمانی [یا فیزیکی] تمایز قائل می‌شویم. وجوه ذهنی اموری است مانند تفکر، احساس, تصمیم گیری, خواب دیدن تخیل کردن, آرزو کردن و امثال آن‌ها. وجوه جسمانی مشتمل است بر پاها اعضا و جوارح، مغزمان، فنجان چای، ساختمان امپایر استیت و نظایر آن‌ها.


دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
463.۲۸ مگابایت
مدت زمان
۰۸:۲۴:۴۹
نویسندهنایجل واربرتون
مترجممسعود علیا
راویآرمان سلطان زاده
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۷/۰۱
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۴۶۳.۲۸ مگابایت
۰۸:۲۴:۴۹

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.1
از 5
براساس رأی 94 مخاطب
پربار 🌳 (1)
5
ستاره
50 ٪
4
ستاره
28 ٪
3
ستاره
6 ٪
2
ستاره
7 ٪
1
ستاره
7 ٪
52 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

چه در نسخه ی صوتی و چه در نسخه ی الکترونیک چیزی که به نظرم لازمه کنار دستتون باشه کاغذ و قلمه؛ تا شما هم بتونید در بحث با نویسنده شریک شوید و صرفا یک دریافت کننده و خواننده ی منفعل نباشید! نویسنده ادعا نمی کند همه چیز را درباره ی فلسفه می داند اما تمام تلاشش را کرده تا آنچه را که می داند در ذهن خودش یکبار حلاجی کند و سپس به زبانی ساده و همه فهم بیان کند. این روش به شما اجازه می دهد وارد بحث نویسنده شوید و علاوه بر آراء فلاسفه، نظرات نویسنده را نیز مورد نقد و کنکاش قرار دهید.

5

خیلی فکر کردم چی بنویسم که بدرد کسانی که نظرات دیگران در خرید کتاب براشون مهمه بخوره. بعد از کلی این در و اون در زدن بنظرم این جمله عالیه: اگر این کتاب را بخوانید گذشته را میبازید و آینده را میبرید و اگر نخوانید گذشته را برده اید و آینده را باخته اید. تصمیم با خودتان. من که یکسال در سوگ گذشته باخته ام نشستم تا تونستم دوباره خودمو جمع و جور کنم اما اینبار محکم و با دید متفاوتی نسبت به تقریبا همه چیز!! تو این مدت کتاب های دنیای سوفی، رواقی گری، هنر شفاف اندیشیدن، انسان خردمند. بسیار کمک کننده بودند. الآن که نگاه میکنم انگار تو این یکسال یه خونه کلنگی رو کوبیدن و یه برج بجاش ساختن... شاد باشید.

5

من این کتاب رو دو بار نسخه چاپی رو با دقت خوندم و سپس نسخه صوتی رو با دقت گوش دادم.کلا این کتاب از اون کتابهاییه که کسی که می خواد جدی فلسفه بخونه برای روشن شدن موتور ذهنیت فلسفیش بسیار مناسبه ولی گوش دادن نسخه صوتی به تنهایی در صورتی کارا است که مرتب نگه داشته بشه و نکاتش یادداشت بشه و به مساله مطرح شده عمیقا فکر بشه.در کل توصیه می کنم حداقل یکبار نسخه چاپی خوانده شود و نکات آن یادداشت گردد و بعد از آن به سراغ نسخه صوتی بروید.

4

خیلی ممنون و اینکه همیشه دنبال کتابهای این چنینی که از ابتدا توضیح بده و مخاطب رو آشنا کنه می گشتم یه پیشنهاد که شما کتب ابتدایی ومتوسط مخاطبین رو مد نظر قرار می دید اگر کتب پیشرفته هم و وجود داشته باشه بخصوص کتب فنی با عکس و یا صوتی آن با گزینه که مرحله به مرحله اجرا شود خیلی خوب می شود تشکر خدا قوت

1

فقط در همین مقدمه،نویسنده چندین بار تکرار میکنه که از کلمات تخصصی و کلملت سخت و قلمبه صلمبه استفاده نکردم و از کلمات قابل فهم استفاده کردم، ولی به جاش مترجم محترم تا دلت بخواد از کلمات قلمبه استفاده کرده و کتاب الفبای فلسفه رو تبدیل کرده به کتابی غیر قابل فهم برای کسی که تازه مطالعه فلسفه رو آغاز کرده....

4

عجیبه که یه کتاب تقریبا تخصصی نسخه صوتی داره. اونم با صدای یکی از بهترین‌ها. صوتیشو گوش نکردم ولی خب برای آشنایی اولیه با فلسفه واقعی بنظرم خوبه. کتابهای اینچنینی معمولا با محور تاریخ پیش میرن ولی نایجل واربرتون اومده طبق دسته بندی موضوعات و تئوری ها پیش رفته.

1

سلام من ۱۸ ساله هستم رشته ریاضی سال دوازدهم، به نظرم اصلاً کتاب باحالی نبود و حس میکنم که فقط وقتم رو تلف کردم! تنها نکته مثبتش این بود که فهمیدم هیچ علاقه ای به فلسفه ندارم! من این کتاب رو به هیچکس توصیه نمیکنم

5

بسیار عالی ، روان و دقیق همه مباحث فلسفی رو توضیح داده و بسیار جملات رو علمی استفاده کرده تا درکش آسون باشه ، توصیه میکنم حتما گوشش بدین .این نظر منه که هیچی نمیدونستم ، شاید یروزی که خیلی خوندم بگم کم و زیادی بود

1

کتاب خوب مولف خوب ترجمه بد نریتور افتضاح این نریتور اصلا نمیدونه تون صداشو کجا بالا پایین کنه، یه چیزی گفتن بهش هرجا هم که لازم نیست الکی تون صدا رو بالاپاییم میکنه طبق یه روند ثابت و تکراری

5

این کتاب حتی اگه اهل کتاب هم باشید باز هم چیزی برای خوندن و شنیدن داره و خیلی ساده شما رو مجبور می‌کنه که بار ها و بار ها اونو بخونید و گوش کنید حتی اگه اهل کاغذ و قلم باشید و نکات رو بنویسید

نمایش 42 نقد دیگر
4.1
(94)
پربار 🌳 (1)
89,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
الفبای فلسفه
الفبای فلسفه
نایجل واربرتون

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
الفبای فلسفه
الفبای فلسفه
نایجل واربرتون
آوانامه
4.1
(94)
پربار 🌳 (1)
89,000
تومان