0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
دانشنامه فلسفه استنفورد ، اخلاق زنانه نگر
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی دانشنامه فلسفه استنفورد ، اخلاق زنانه نگر

درباره دانشنامه فلسفه استنفورد ، اخلاق زنانه نگر

کتاب «اخلاق زنانه‌نگر» مقاله‌ای جامع و کامل باارزش بالای ادبی و فلسفی است که به بررسی نقد زنانه نگر بر جریان اصلی اخلاق زیستی می‌پردازد و تحول و رشد اخلاق زیستی زنانه نگر را به ترتیب زمان مطرح می‌کند.  

درباره کتاب صوتی اخلاق زنانه‌نگر

کتاب صوتی «اخلاق زنانه‌نگر» ترجمه‌ی مقاله‌ای به نام Feminist Ethics نوشته‌ی «روزماری تانگ» و «نانسی ویلیامز» است که به دانشنامه فلسفه استنفورد تعلق دارد. این دانشنامه از سال 1995 از سوی دانشگاه استنفورد منتشر می‌شود که مقالاتی در ارتباط با حوزه‌ی جامعه‌شناسی، فلسفه و زیبایی‌شناسی را در برمی‌گیرند. این کتاب باهدف بررسی دیدگاه‌های مختلف فمینیسم در سده‌ی هجدهم و نوزدهم درباره‌ی اخلاق به نگارش درآمده است. این مقاله نظرات و رویکردهای گوناگون فمینیست‌ها ازجمله «آلیسون جگر» «گیلیگان» را بیان کرده و در ابتدا اخلاق زنانه‌نگر یا فمینیستی را تلاشی برای بازبینی، صورت‌بندی مجدد یا بازاندیشی اخلاق سنتی معرفی کرده است. این مقاله درباره‌ی «فروید»، نظریات و تأثیرات او بر زنان هم صحبت کرده و از او به‌عنوان فردی متفکر و سنتی که زنان را اخلاقاً فروتر از مردان می‌دانسته، یاد کرده است.

کتاب صوتی «اخلاق زنانه‌نگر» برای علاقه‌مندان به حوزه‌ی فلسفه، جامعه‌شناسی و فمینیست بسیار خواندنی است. این اثر در دو  بخش «اخلاق زنانه‌نگر» و «اخلاق زیستی زنانه‌نگر» به نگارش درآمده است که فصل‌های بخش اول کتاب عبارت‌اند از اخلاق زنانه نگر، زمینه تاریخی، رهیافت‌های زنانه نگر مراقبت محور به اخلاق، رهیافت‌های زنانه نگر جایگاه محور به اخلاق و نتیجه‌گیری. «سرچشمه‌های اخلاق زیستی زنانه‌نگر»، «شکوفایی اخلاق زیستی زنانه‌نگر» و «چشم‌انداز رو به گسترش» عناوین سه فصل بخش دیگر این کتاب هستند. «روزماری تانگ» Rosemarie Tong و «نانسی ویلیامز» نویسندگان مقاله‌ی کتاب صوتی «اخلاق زنانه‌نگر» هستند، آن دو از پژوهشگران و محققان حوزه‌ی فلسفه و فمینیسم هستند. آن‌ها این اثر را بدون جانب‌داری نگاشته و تنها نظریات افراد را بیان کرده‌اند.

در بخشی از کتاب صوتی اخلاق زنانه‌نگر می‌شنویم

رهیافت‌های زنانه نگر مراقبت محور و جایگاه محور به اخلاق، معیار هنجاری واحدی را بر زنان تحمیل نمی‌کنند، بلکه به آنان شیوه‌های متعددی برای فهم نحوه‌های تأثیر جنسیت، نژاد، طبقه و غیره بر تصمیم‌های اخلاقی‌شان پیشنهاد می‌دهند. از آن جا که رهیافت‌های زنانه نگر به اخلاق معمولاً علاوه بر این‌که حساس به جنسیت هستند، زن محورانه اند، منتقدان غیرزنانه نگر آن‌ها گلایه کرده‌اند که این رهیافت‌ها «تعصب زنانه» دارند. این منتقدان تأکید می‌کنند که اخلاق نمی‌تواند از منظر خاصی در اینجا، از منظر زنان پیش برود و همچنان اخلاق محسوب شود. درواقع اخلاق سنتی بر اساس این فرض پیش رفته است که ارزش‌ها و قواعد آن به‌طور برابر به همه اشخاص عقلانی مربوط می‌شوند. با وجود این، به نظر می‌رسد که بیشتر نظریه‌های اخلاقی سنتی بر تجربه اخلاقی مردان معمولاً مردان قدرتمند -مبتنی‌اند نه زنان.

زنانه نگرهایی که رهیافت‌های مراقبت محور و جایگاه محور به اخلاق را مطرح کرده‌اند می‌توانند با اطمینان استدلال کنند که درصدد انجام دادن کاری هستند که اخلاق دانان سنتی باید در درجه اول انجام می‌دادند، یعنی توجه به تجربه اخلاقی زنان به‌اندازه توجه به تجربه اخلاقی مردان. همان‌طور که مورخان اضطراب‌ها، نگرانی‌ها و تقلاهای جهان خصوصی کودکان، کلیسا و آشپزخانه را نادیده گرفته‌اند و بر انقلاب‌های اقتصادی، آشوب‌های سیاسی و فتوحات نظامی جهان عمومی تمرکز کرده‌اند، اخلاق دانان سنتی نیز بیش از اندازه بر منافع، علایق، مسائل و ارزش‌های اخلاقی مردان متمرکز شده‌اند و این امور را در زنان نادیده گرفته‌اند. بنابراین، هنگامی‌که طرفدار اخلاق زنانه نگر بر برجسته‌سازی اخلاق یا اخلاقیات زنان تأکید می‌کند، چه بسا صرفاً در حال انجام دادن کاری جبرانی باشد: افزودن تجربه‌های اخلاقی زنان به سنت اخلاقی‌ای دارای سوگیری مردانه که به‌شدت نیازمند آن‌هاست.

اما چه بسا او کاری بیش از این انجام می‌دهد. شاید می‌خواهد بگوید که برای اخلاقی سنتی کافی نیست که منافع، علایق و مسائل زنان را لحاظ کند و زنان را به‌عنوان عامل‌های اخلاقی‌ای بپذیرد که باید جدی گرفته شوند. در مقابل، ممکن است او در حال ترغیب اخلاق سنتی به بازاندیشی درباره مفروضات وجود شناختی و معرفت‌شناختی‌ای باشد که تفکرش بر آن‌ها مبتنی است و نیز ترغیب این اخلاق به در نظر گرفتن این امکان که اصول، قواعد، قوانین هنجارها  و معیارهای آن نه‌تنها منابع رهایی انسانی نیستند، بلکه به‌واقع در خدمت الگوهایی از سیطره و انقیادند که همگان را بی‌اخلاق می‌کنند.

ترجمه کتاب صوتی اخلاق زنانه‌نگر به زبان فارسی

کتاب صوتی «اخلاق زنانه‌نگر» نوشته‌ی «روزماری تانگ» و «نانسی ویلیامز » را ناشر صوتی آوا نامه با صدای «فرناز مرکباتی» منتشر کرده است که در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. این اثر را «مریم خدادادی» به فارسی ترجمه کرده و نشر ققنوس آن را در سال 1395 منتشر کرده است که نسخه‌ی الکترونیک آن هم در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای مطالعه موجود است. «مریم خدادادی» مترجم و پژوهشگر ایرانی است که در حوزه‌ی فلسفه پژوهش می‌کند. از آثار دیگر او می‌توان به ترجمه‌ی کتاب «تمهیدی بر پدیدار شناسی اخلاق»، «عاملیت مشترک»، «شکنجه» و «مرگ» اشاره کرد که نسخه‌ی صوتی و الکترونیک آن‌ها در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای دانلود و مطالعه وجود دارد.

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
95.۶۳ مگابایت
مدت زمان
۰۱:۴۴:۲۰
نویسندهروزماری تانگ
نویسنده دومنانسی ویلیامز
مترجممریم خدادادی
راویفرناز مرکباتی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۷/۰۱
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۹۵.۶۳ مگابایت
۰۱:۴۴:۲۰

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
5
ستاره
66 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
33 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

خوب بود

4.3
(3)
41,000
٪30
28,700
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
دانشنامه فلسفه استنفورد ، اخلاق زنانه نگر
٪30
دانشنامه فلسفه استنفورد ، اخلاق زنانه نگر
روزماری تانگ
آوانامه
4.3
(3)
41,000
٪30
28,700
تومان