0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
حرف بزنم یا نزنم

معرفی، خرید و دانلود کتاب حرف بزنم یا نزنم

نویسنده:
عزیز نسین
درباره حرف بزنم یا نزنم

یکی از چهره‌های دنیای طنز ادبیات، عزیز نسین نویسنده اهل ترکیه است. او به واسطه نزدیکی فرهنگ و جغرافیای ترکیه و ایران برای فارسی زبانان چهره‌ای آشناست. او نویسنده پر کاری است که در عرصه نوشتن با خلاقیت و مهارت تمام وارد شده و تک تک کتاب‌هایش برای خواننده لبخند به ارمغان می‌آورد. او در کتاب حرف بزنم یا نزنم داستان‌های کوتاه جالبی برای خواننده تعریف می‌کند.

درباره کتاب حرف بزنم یا نزنم

کتاب حرف بزنم یا نزنم مجموعه داستان‌های کوتاهی از عزیز نسین نویسنده اهل ترکیه است. این کتاب اولین بار در سال 1967 منتشر شد و جزو کتاب‌های پرفروش این نویسنده است که با ترجمه‌های زیادی در سراسر جهان به فروش می‌رسد. این کتاب در ایران هم با ترجمه‌ی ثمین باغچه‌بان در 240 صفحه توسط انتشارات موسسه انتشارات نگاه در سال 1397 به چاپ رسیده است.

عزیز نسین لحن طنزگونه‌ای دارد و داستان‌های او جنس واقع‌گرایانه دارد. اگرچه خواندن هر قصه‌ای از نسین از حیث شباهت فضا به ایران می‌تواند برای خوانندگان فارسی‌زبان ملموس‌تر و قابل درک تر باشد. فضای نوشته‌های عزیز نسین به مردم و جامعه گره خورده است. او در داستان‌های خود از طیف گسترده‌تری از مردم استفاده می‌کند و درعین‌حال که مخاطبش را می‌خنداند او را با لایه‌های غمگین و واقعی جامعه آشنا می‌کند.

درباره عزیز نسین

عزیز نسین نویسنده، طنزپرداز و مترجم برجسته ترکیه‌ در 20 دسامبر سال 1915 در اطراف استانبول به دنیا آمد. او در کودکی به استانبول آمد و تحصیلاتش را آنجا دنبال کرد. بر اساس آنچه در خاطراتش آمده است پدر و مادرش فقیر بودند و بااینکه جزیره‌ای که او در آن به دنیا آمد ییلاق ثروتمندان ترکیه بود اما خانواده‌ی او هیچ بهره‌ای از ثروت نداشتند. مهمت 13 ساله بود که خانواده‌اش به استانبول آمدند و او تحصیلات مقدماتی‌اش را در این شهر به پایان رساند و در ادامه وارد مدرسه نظام شد و به‌عنوان افسر ازآنجا فارغ‌التحصیل شد. او برخلاف علاقه‌اش مدتی را هم در این حوزه فعالیت کرد ولی آن را رها کرد و به دنبال علاقه‌اش، نویسندگی رفت. او نوشتن داستان‌های کوتاه را آغاز کرد و سردبیر تعدادی از مجلات طنز شد. او با استفاده از نام‌های مستعار نوشته‌هایش را منتشر می‌کرد و نام پدرش «عزیز» را بر خودش گذاشت. او در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی بسیار فعال بود و بارها به زندان رفت. او مسائل و شرایط نابسامان جامعه‌ی ترکیه را در داستان‌هایش به‌نقد می‌کشید و آن‌‌ها را با زبان طنز بیان می‌کرد.

عزیز نسین، یکی از پرکارترین نویسنده‌های ادبیات معاصر در جهان شناخته می‌شود. «عزیز نسین» یکی از نویسندگان برجسته قرن بیستم ادبیات ترکیه است. او در سال ۱۹۵۶ برنده‌ی مدال طلای فکاهی‌نویسان جهان شد و طی سه سال در مسابقات بین‌المللی طنزنویسی به مقام اول راه یافت. آثارش به شهرت جهانی رسید و به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شد. آثار او در فضایی واقعی خلق شده‌اند و به همین دلیل بسیار قابل‌درک برای خوانندگان هستند. این نویسنده اشعار بسیار شیوا نیز سروده است که بازتابی از احساسات قوی و ذوق هنری‌اش است. اکثر کارهای این نویسنده به فارسی ترجمه شده‌اند و در میان خوانندگان فارسی‌زبان بسیار پرمخاطب هستند.

در بخشی از کتاب حرف بزنم یا نزنم می‌خوانیم

وقتی برای بار اول به سفر اروپا رفتم، چیزی که بیش از هر چیز دیگر در شهرهای برلن و ورشو توجهم را جلب کرد، کثری معلولان بود. راستی تعداد معلولان در این شهرها به شکل غیر قابل باوری فراوان بود... اما این چلاق‌های عصابه‌دست، همه خیلی مردانه و سرافراز راه می‌رفتن، چون این‌ها مبارزان معلول جنگ دوم جهانی بودند. من در جاهای دیگر ندیده‌ام که شل بودن و چلاق بودن سبب افتخار و غرور باشد؛ اما معلولان اینجا، با چوب پا و عصا چنان سرافراز راه می‌رفتند که معلوم بود از علیل بودن خود مغرور و سربلند هستند.

به وطنم برگشتم و سال‌ها از این مسافرت گذشت. یک روز از خانه خارج شدم. داشتم دنبال کاری می‌رفتم. در دور مرد چلاقی را دیدم که با کمک چوب پا به طرف من می‌آمد. وقتی به من نزدیک شد، خودم را در یکی از شهرهای جنگ‌زده اروپا احساس کردم، برای اینکه این هموطن چلاق، مثل چلاق‌های چنین شهری، مغرور و مردانه راه می‌رفت. خیلی زنده و استوار... خیلی سرافراز...

وقتی به هم رسیدیم، چند لحظه‌ای به هم نگاه کردیم، بعد همدیگر را در آغوش کشیدیم و سر و روی همدیگر را غرق بوسه کردیم... این مرد علیل، هم‌دوره من بود. سال‌هایی از عمرمان را، در کنار هم گذرانده بودیم.

جای زخم عمیقی روی لبش بود. این زخم هدیه‌ای بود که من در دوران جوانی و جهالت به او داده بودم. سی سال بود که همدیگر را ندیده بودیم. بعد هم وقتی او را در این حال دیدم، احساس شرمندگی غیرقابل توصیفی کردم.

کوچک‌ترین تاسفی نداشت، کوچک‌ترین اثری از غم و غصه در صورتش دیده نمی‌شد. وقتی حالش را پرسیدم با خوش‌بینی و متانت جواب داد:

- حالم خوبه، حالم خوبه... حالم خیلی خوبه... مرضو شکستش دادم... روز به روزم دارم بهتر می شم... نگران نباش!...

خداحافظی کردیم. او روی چوب پایش تکیه کرد و راه افتاد؛ اما چقدر مردانه، چقدر استوار... پای چلاقش روی زمین کشیده می‌شد، اما چه مردانه و متین...

وقتی از من دور شد، راه افتادن با دو پای سالم، در نظرم قباحتی دیده می‌شد.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب حرف بزنم یا نزنم از عزیز نسین بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی داستان‌های طنز می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۱۲ مگابایت
تعداد صفحات
240 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۸:۰۰:۰۰
نویسندهعزیز نسین
مترجم ثمین باغچه بان
ناشرانتشارات نگاه
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Havadan sudan
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۶/۱۰
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
24,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۱۲ مگابایت
۲۴۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
3 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

من کتابو دوست داشتم نکته‌هایی که داشت قانعم کرد خیلی چیزا رو ما خودمونم میدونیم اما نیازه یک نفر کامل توضیح بده تا گوشمون واقعا بشنوه و مغزمون قانع بشه و رام بشه این کتاب تاثیر مثبتی توی زندگی من داشت. ورزش کردنم، کاهش وزنم چون من عاشق شیرینی شکلاتم و هربار که دستم میره سمتش میدونم همین یدونه امروز کاری نکنه یدونه یدونه‌ها برام دردسر می‌شن.

5

عزیز نسین برای ما ترک‌ها افتخار بزرگی است.

5

عالی

5
(3)
40,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
حرف بزنم یا نزنم
حرف بزنم یا نزنم
عزیز نسین
انتشارات نگاه
5
(3)
40,000
تومان