0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
دوزخ

معرفی، خرید و دانلود کتاب دوزخ

نویسنده:
ژان پل سارتر
درباره دوزخ
اتاقی تزیین شده به سبک دوره‌ی امپراتوری دوم فرانسه است. سه کاناپه با رنگ‌های مختلف در اتاق قرار گرفته، یک مجسمه‌ی حجیم فلزی که بر روی یک بخاری قرار دارد و هم‌چنین یک میز تحریر که روی آن یک عدد کاغذبُر قرار گرفته است. زنگی در داخل اتاق تعبیه شده و لوستری که منبع نور است، در سقف مشاهده می‌شود. هم‌چنین یک دریچه یا پنجره‌ی کوچکی که کاراکترهای نمایش اتفاقات زمین را از آن‌جا مشاهده می‌کنند. گارسن: (به همراه مستخدم وارد می‌شود و به اطراف نگاهی کنجکاوانه می‌اندازد.) این‌جاست؟ مستخدم: بله آقای گارسن. گارسن: همین شکلی؟ مستخدم: بله. گارسن: اثاثیه‌ی زمان امپراتوری دوم! به نظرم باید رفته رفته به وسایل این‌جا عادت کرد. مستخدم: خب بعضی‌ها عادت می‌کنن و بعضی‌ها نه. گارسن: اتاق‌های دیگه هم این‌جوریه؟ مستخدم: خب بله، این‌جا همه‌چیز برای راحتی فراهمه. مثلاً این‌جا آدمای چینی ـ هندی و... هم می‌آن. پس فکر می‌کنین که این مبلمان دوره‌ی امپراتوری دوم به چه دردشون می‌خوره؟ گارسن: خب واقعاً چه نیازی به ایناست؟ اصلاً به چه درد من می‌خوره؟ شما می‌دونین من کی بودم؟ البته زیاد هم مهم نیست. ولی می‌خوام حقیقتی رو بگم. من میون اثاثیه‌ای زندگی می‌کردم که دوست‌شون نداشتم. به نظر شما این اتاق با این وضعیت تصنعی عجیب نیست؟ مستخدم: شما به زودی پی می‌برین که زندگی کردن در اتاقی به سبک دوره‌ی امپراتوری دوم زیاد هم بد نیست. گارسن: صحیح... پس این‌طور! به‌هرحال من انتظار چنین اتاقی رو نداشتم. راستی شما از حرفایی که بیرون از این‌جا گفته می‌شه اطلاعی دارین؟ مستخدم: در چه موردی؟ گارسن: خب در مورد... این اتاق و... مستخدم: واقعاً شما چه‌طور می‌تونین این مزخرفاتو باور کنین؟ اونم از کسانی که تابه‌حال این‌جا نیومدن؟
دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
286.۳۵ کیلوبایت
تعداد صفحات
56 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۱:۵۲:۰۰
نویسنده ژان پل سارتر
مترجمحمید سمندریان
ناشرنشر قطره
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Huis Clos, 1,962
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۵/۲۴
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
15,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲۸۶.۳۵ کیلوبایت
۵۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 68 مخاطب
گیرا 🧲 (4)
پربار 🌳 (2)
5
ستاره
70 ٪
4
ستاره
13 ٪
3
ستاره
7 ٪
2
ستاره
5 ٪
1
ستاره
2 ٪
32 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5
خوش‌خوان 🪶
سرگرم‌کننده 🧩
تلخ ☕️
پربار 🌳
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

"جهنم یعنی دیگران." این جمله، خلاصه‌ای از نماشنامه دوزخ نوشته ژان پل سارتره که در سایت کافه بوک به چشمم خورد. توی این نمایشنامه ما شاهد زندگی پس از مرگ سه انسان هستیم؛ گارسِن، اینس و استل. همه اونا به یک اتاق منتقل میشن. در ابتدا انکار میکنن که گناهی مرتکب شدن و میگن که احتمالا اونا رو تصادفی در کنار هم قرار دادن. اونا دنبال جلاد میگردن تا شکنجه جسمی بشن ولی کسی برای شکنجه جسمی اونجا نیست. در ادامه اونا شروع به کنکاش توی زندگی همدیگه و اظهار نظر در مورد هم میکنن. به همین ترتیب جلو میره تا جایی که قضاوت ها آزادهنده میشن و بینشون اختلاف و دعوا به وجود میاد. اونا تبدیل به عاملی برای شکنجه روح و روان هم میشن. جهنمی به وجود میاد که جسمی نیست، فکریه. شاید بزرگترین و سخت ترین شکنجه برای ما آدما، تحمل نظرات دیگران در مورد خودمون باشه. از طرفی، نجاتمون هم دست همون آدماست. اگر از ما تعریف کنن، اگر بگن اشکال نداره، ما خودمون رو مقصر نمیدونیم و همه کارهامون توجیه میشن اما اگر به ما بگن گناهکار، نمیتونیم از دام افکارمون خلاصی پیدا کنیم. مسئله آینه موضوع جالبی بود. برداشت من از آینه این بود؛ ما آدما وقتی خودمون به خودمون نگاه میکنیم، فقط چیزهایی رو میبینیم که دلمون میخواد. فقط نقص های سطحی رو میبینیم که بنظرمون برطرف شدنی هستن، مثل رژ لبی که استل نگران بد زده شدنش هست، اما واقعیتِ ما چیزی هست که دیگران از ما میبینن و درک میکنن. وقتی استل توی اتاق متوجه میشه که آینه ای در کار نیست و بقیه باید در موردش نظر بدن، به هم میریزه. همونطور که همه ما از قضاوت دیگران فراری هستیم و ترجیح میدیم خودمون اعمالمون رو قضاوت کنیم. با این اوصاف، ما آدما به نظرات بقیه اهمیت میدیم؛ برای همین هم هست که اونا نمیتونن از گوش دادن به نظرات بقیه چه روی زمین و چه توی اتاق، درمورد خودشون دست بردارن. در طول داستان، اونا دائم به زمین نگاه میکنن تا ببینن بعد از مرگشون بقیه در چه وضعیتی هستن و چه حرفایی درموردشون میزنن. نسبت به هر کدوم هم عکس العمل نشون میدن و در آخر، وقتی دیگه صدایی از زمین نمیشنون ناامید میشن، چون دیگه نمیتونن نظرات دیگران در مورد خودشون رو بشنون. از طرفی میبینیم که به همدیگه در اتاق پرخاش و توهین میکنن و این رو راهی برای رهایی از فکر گناهان خودشون میدونن. در واقع با بزرگنمایی گناهان بقیه، گناه خودشون رو کوچکتر نشون میدن و سعی میکنن عذاب روحی خودشون رو با عذاب دادن دیگری، کم کنن. نکته جالب توجه هم برقی هست که هیچوقت خاموش نمیشه، اونا دیگه نمیتونن بمیرن و خلاصی پیدا کنن و این یعنی باید تا ابد به هم نگاه کنن و در معرض قضاوت هم قرار بگیرن.

4

این اولین کتابی بود که از جناب سارتر خواندم و خوب اولین بار بود که نمایشنامه می خواندم . موضوعش برام جالب بود و تازگی داشت. با ظرافت خاصی یکی از باورهای عامه در مورد جهنم ، عذاب و دوزخیان را به چالش کشیده بود و فکر گنم پیامش این بود که خود انسان ، باورها و نگاهش البته در غالب قضاوت ها و باز خوردهایی که از دیگران دریافت می کند بدترین عذابش هست. یکجور حس تایید شدن و کنار آمدن با اعمال را عذاب واقعی تصور کرده بود. به هر حال کتاب کوتاه و خواندنی است و توصیه می کنم .

2

ژان پل سارتر از نویسندگان مورد علاقه ی منه,من نمایشنامه ای خوندم با نام. "در بسته" از این ایشون که مربوط به چاپ قبل لز انقلاب بود و خیلی ازش لذت بردم.این رو هم خوندم و اصلن ترجمه اش رو دوست نداشتم و متوجه شدم که این همان نمایشنامه ی "در بسته" است که بارِ دیگر ترجمه و چاپ شده و اصلن قابلِ مقایسه با آنچه خونده بودم,نبود..

5

نکته جالب توجه برام این بود که انسان میتونه با وجدانش کنار بیاد ولی با قضاوت دیگران (هویت) کنار نمیاد، و همینطور که جاودانگی در نهایت به عذاب تبدیل میشه، پس مرگ فکر لازم به نظر میرسه و در نهایت هیچ بودن بهتر از همیشه بودنه!!!

5

;گارسن: پس اینجا جهنمه. هیچوقت باور نمی‌کردم. یادتونه چه حرفهایی راجع به جهنم می‌زدن؟ جهنم پر از آتیش، شلاق‌های سیمی.....گرزهای داغ...چقدر مضحکه! به وسایل شکنجه هم احتیاجی نیست. جهنم دیگرانن. جهنم شما هستین. بی‌نظیر بود.

3

بسیار لذت بردم. ترجمه خوب بود. سارتر به بیان بسیار ساده و شیوا دوزخ واقعی رو به مخاطب نشون میده. چقدر عالی میشه اگه همه ماها به آگاهی برسیم و از افسانه ها و تفکرات منسوخ دور بشیم. قطعا مطالعه این کتاب رو به همه توصیه میکنم.

5

سارتر نویسنده محبوب منه، تمام آثارش شاهکارن در مورد این نمایشنامه هم در نهایت اختصار و ایجاز چنان مفاهیم رو تحلیل کرده که فقط از خود سارتر برمیاد فقط به نظرم این ترجمه بهترین ترجمه این اثر نبوده

2

از اول هم راه حل تیری سام بود. فکر کنم آخرش به همین نتیجه رسیدن. ولی فارغ از شوخی اینکه نتیجه گرفت جهنم همین کنار هم بودن و تحمل همدیگه است رو دوست داشتم.

5

کتاب بسیار جالبی بود، جهنم نیازی به جلاد و اتش سوزاننده ندارد، آدم های اطرافت به مراتب می توانندآزاردهنده تر از جهنم سوزان باشند.

4

کتابی که بار هر بار خواندن چیز جدیدی در آن کشف می‌کنیم. سه شخصیت می‌توانند سه بخش از وجود هر انسان باشند.

نمایش 22 نقد دیگر
4.4
(69)
گیرا 🧲 (4)
14,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
دوزخ
دوزخ
ژان پل سارتر
نشر قطره
4.4
(69)
گیرا 🧲 (4)
14,000
تومان