0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
پروانه و تانک
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی پروانه و تانک

درباره پروانه و تانک

در طول تاریخ زندگی انسان‌ها هیچ‌گاه از مبارزه و جنگ خالی نبوده است. جنگ موضوعی است که نه تنها در واقعیت بلکه در ادبیات و سینما هم اهمیت زیادی پیدا کرده و در زمان ما یک ژانر پرطرفدار محسوب می‌شود. آثار سینمایی و ادبی بزرگان با روایتی از عواطف و احساسات آدمی، سختی‌ و فقر و همدلی‌ مردم در صحنه‌های جنگ‌، در طول تاریخ تاثیری غیرقابل انکار بر روح و جان مخاطبان داشته است. ارنست همینگوی یکی از این نویسندگان تاثیرگذار است. همینگوی در کتاب پروانه و تانک وقایع جنگ را به شکلی تاثیرگذار و زیبا بیان کرده است.

خلاصه داستان‌های کتاب پروانه و تانک

کتاب پروانه و تانک از 4 داستان کوتاه با موضوع جنگ داخلی اسپانیا تشکیل شده است. داستان‌های کتاب به ترتیب «خبرچینی»، «پروانه و تانک»، «شب قبل از نبرد» و «در زیر تیغ» هستند.

خلاصه داستان خبرچيني: در شهر مادريد کافه‌ی قدیمی و پر مشتری به نام چیکوته وجود دارد كه مشتري هاي قديمي و خاص در آن تردد می‌کنند. با شروع جنگ داخلی اسپانیا يكي از گارسون‌های این کافه تصميم مي‌گيرد  يكی از مشتريان قديمي را که فاشيست است لو بدهد.

خلاصه داستان پروانه و تانك: مردي خوشحال و شادمان سعي مي‌كند شادی خود را با پاشيدن عطر به آدم‌ها و محیط كافه نشان دهد.

خلاصه داستان شب قبل از نبرد : ال مردی است که باید خود را برای نبرد سخت فردا آماده کند. او که احتمال می‌دهد در این جنگ کشته شود شب آخر را كنار دوست خود می‌گذارند.

خلاصه داستان در زير ستيغ : فيلم بردار‌هايي كه برای ثبت جنگ به منطقه رفته‌اند طي یک حمله  ناچارند به سنگر سربازان پناه ببرند. آ‌ن‌ها در سنگر از نزدیک شاهد ترس‌ها و رشادت‌های آن‌ها در جبهه هستند.

ارنست همینگوی؛ زندگی و جنگ

ارنست میلر همینگوی (1961-1899) نویسنده‌ی برجسته‌ی امریکایی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات است. پدر همینگوی پزشک و مادرش معلم آواز و پیانو بود. او از کودکی به ادبیات علاقه داشت.

زندگی همینگوی از دوران نوجوانی با جنگ گره خورد. بعد از دبیرستان گزارشگر یک ماهنامه شد و بعد در جنگ جهانی اول داوطلب خدمت در ارتش شد اما به دلیل ضعف بینایی معاف شد و در عوض به عنوان راننده آمبولانس صلیب سرخ در نزدیکی جبهه‌ی ایتالیا خدمت کرد. در سال 1918 مجروح شد و چندین ماه در بیمارستان بود.

زمانی که همینگوی به آمریکا برگشت کار خبرنگاری و داستان‌نویسی را از سر گرفت. او که بیش‌تر در پاریس زندگی‌ می‌کرد بین سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۶ به شهرت رسید چرا که در سال ۱۹۲۵ با انتشار مجموعه داستان «در زمانه‌ی ما» سبک و قلم خاص همینگوی باعث تاثیرگذاری او بر ادبیات مدرن قرن بیستم شد. شهرتی که حاصل قدرت بیان و توصیف او در داستان‌هایش بود.

همینگوی با اولین رمان خود «خورشید همچنان می‌درخشد» که نتیجه‌ی تجربیات او از سفرش به اسپانیا در سال 1926 بود به اوج شهرت رسید و از این زمان کار او به عنوان یک نویسنده‌ی حرفه‌ای شروع شد.

مجموعه داستان مردان بدون زنان در سال 1927  و رمان وداع با اسلحه در سال  1929 اثر دیگر او بودند.

همینگوی بیش‌تر عمر خود را جسورانه در پی ماجراجویی بود؛ از سفرهای گردشی گرفته تا حضور در جنگ جهانی و جنگ داخلی اسپانیا و ماهی‌گیری و شکار همگی از تجربیات ناب همینگوی بوده‌اند که جای پای آن‌ها در داستان‎های او وجود دارد.

جنگ داخلی اسپانیا در سال 1936 با شورش نیروهای ضد دولتی به فرماندهی ژنرال فرانسیسکو فرانکو شروع شد. جنگی خونین که تبعات زیادی برای مردم این کشور داشت.  زمانی که جنگ شروع شد، بسیاری از روشنفکران، گزارشگران، نویسندگان، عکاسان و حتی فیلمسازان برای ثبت وقایع در اسپانیا حضور داشتند. ارنست همینگوی از نویسندگانی بود که به عنوان خبرنگار جنگی و مشاور کارگردان در جنگ داخلی اسپانیا حضور داشت و در صف جمهوری‌خواهان علیه فاشیسم می‌جنگید چرا که باور داشت حق با جناح جمهوری‌خواهان است.

نویسندگانی معروفی مثل ارنست همینگوی و جورج اورول که در جنگ داخلی اسپانیا به عنوان گزارشگر حضور داشتند نه تنها با سلاح جنگ بلکه با سلاح قلم خود هم برای عدالت و حق جنگیدند و دست به خلق آثاری ماندگار از دل تاریخ جنگ اسپانیا زدند.

داستان‌های جنگ اسپانیا (پروانه و تانک) و یک نمایشنامه با عنوان «ستون پنجم» از اولین تجربه‌های شخصی ادبی همینگوی در جنبه‌های مختلف جنگ اسپانیاست که آن‌ها را در سال‌های 1938 تا 1939 زمانی که در هتلی در مادرید اقامت داشت نوشت. مجموعه داستان‌های پروانه و تانک زمینه‌ساز رمان بعدی همینگوی «زنگ ها برای که به صدا در می آیند» شد که آن را در سال 1940 منتشر کرد. رضا قیصریه مترجم این کتاب در مقدمه نوشته است «شخصیت‌های داستان‌های این مجموعه در عین حال که با قهرمانان داستان‌های دیگر همینگوی تشابه دارند اما در رمان زنگ ها برای که به صدا در می آیند به صورت بارزتری متبلور شده‌اند».

پیرمرد و دریا یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین آثار همینگوی است که در سال 1952 منتشر شد و در سال 1954 برای همینگوی نوبل ادبی را به ارمغان آورد.

همینگوی در طول زندگی خود بیش‌از 5 رمان و بیش‌از 50 عنوان داستان کوتاه نوشت. مردی که پدر داستان‌نویسی مدرن لقب داشت سر انجام در سال 1961 طی اقدامی ناباورانه با تفنگ محبوبش خودکشی کرد.

کتاب‌های الکترونیک pdf پی دی اف «برف‌های کلیمانجارو»، «پیرمرد و دریا»، «زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند» و آثار دیگر ارنست همینگوی برای علاقه‌مندان در سایت فیدیبو قرار گرفته است.

فیلم همینگوی و گلهورن؛ داستانی رمانتیک در جنگ

در سال 2012 «فیلیپ کافمن» کارگردان آمریکایی فیلمی تلوزیونی با موضوع آشنایی، ازدواج و جدایی «ارنست همینگوی» با «مارتا گلهورن» ژورنالیست آمریکایی در جنگ اسپانیا ساخت. مارتا زنی بود که برای نگارش کتاب «زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند» الهام‌بخش همینگوی بوده است.

آشنایی همینگوی و مارتا گلهورن زمانی اتفاق افتاد که آن‌ها به عنوان گزارشگر برای ثبت وقایع جنگ داخلی به اسپانیا رفته بودند. «نیکول کیدمن» در نقش گلهورن و «کلایو اوون» در نقش همینگوی در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم از شبکه‌ی اچ بی او HBOپخش شد.

سبک نگارش همینگوی در کتاب پروانه و تانک

ارنست همینگوی یکی از بنیان‌گذاران سبک ادبی به نام «وقایع‌نگاری» است. این نویسنده‌ی رئالیست داستان‌های پروانه و تانک را بر اساس مشاهدات و برداشت‌های خود از حوادث و وقایع جنگ اسپانیا روایت کرده است. ریزبینی و ژرف‌اندیشی به کار رفته در این اثر که منحصر به قلم و زاویه دید همینگوی است، خواننده را در فضایی تلخ و پر احساس قرار می‌دهد.

سبک نگارش همینگوی با جملات کوتاه و دوست‌داشتنی گره خورده است و داستان‌های او در مجموعه‌ی پروانه و تانک هم شامل این قاعده شده‌اند.  

همینگوی در داستان‌های مجموعه‌ی پروانه و تانک با زبان و لحن ساده و نگاهی موشکافانه و تاثیرگذار احساسات افراد را به نمایش می‌گذارد. به عنوان مثال با نگاه بر داستان زیبای پروانه و تانک می‌توان دریافت که احساسات لطیف و شاد مرد که در زمان جنگ همه جا را عطرآگین می‌کند شبیه پروانه‌ای است که به تانک جنگی برخورد می‌کند و از بین می‌رود. حس تاثیرگذار و غم‌انگیزی که از قلم همینگوی برمی‌آید و به جان خواننده می‌نشیند.

توصیفات همینگوی در داستان «شب قبل از نبرد» از توصیفات فوق‌العاده‌ای است که می‌توان در داستان کوتاه مثال زد و حتی از آن برای نوشتن الگو گرفت. او در این داستان احساسات مردی را نشان می‌دهد که می‌داند ممکن است این آخرین شبی باشد که می‌خوابد. در داستان‌های دیگر می‌بینیم افرادی که با وجود علاقه به هم در جناح‌های مقابل هم قرار می‌گیرند، همه به نوعی نشان از تضاد دارند، تضاد بین جنگ و صلح که همینگوی آن‌ها را با ظرافت تمام ترسیم می‌کند.

در بعضی از داستان‌های این مجموعه مثل «خبرچینی» می‌توان تبلیغات ضد فاشیسم همینگوی و جانب‌داری او از حزب جمهوری‌خواه را به شکل نامحسوس درک کرد.

همینگوی حضور جدی در صحنه‌ی جنگ داشته است و مجموعه داستان‌های پروانه و تانک  نشان‌ می‌دهد که او چقدر در ترسیم جزئیات حالات انسان‌ها و وقایع استاد است. صحنه‌های دلخراش، غم‌انگیز و در عین حال زیبایی که او در جنگ دیده و درک کرده همه یک پیام دارند که جنگ چقدر کثیف است.

انتشارات کارگاه اتفاق کتاب صوتی پروانه و تانک را با ترجمه‌ی رضا قیصریه و خوانش مهرداد اسکویی منتشر کرده است. خرید و دانلود این اثر در سایت فیدیبو امکان‌پذیر است.

رضا قیصریه مترجم کتاب پروانه و تانک

دکتر رضا قیصریه(1319-) نویسنده و مترجم به نام ایرانی است. او از مترجمان پرکار و برجسته در حوزه‌ی ادبیات و هنر ایتالیا است که ترجمه‌ی بیش‌از بیست عنوان کتاب ادبی را در کارنامه‌ی خود دارد.

رضا قیصریه عضوهیئت علمی گروه زبان ایتالیایی است. او نه سال در ایتالیا زندگی و تحصیل کرده است و از سال 1358 مدرس زبان و ادبیات ایتالیایی در دانشگاه تهران بوده است. رضا قیصریه از سال 1368 در دانشگاه آزاد مشغول به تدریس شد و مترجمان زبردستی را آموزش و تربیت کرد.

رضا قيصريه چند کتاب از همینگوی هم ترجمه کرده است. به همین دلیل می‌توان گفت او لحن و قلم  ارنست همينگوي را به خوبی می‌شناسد و کتاب پروانه و تانک را نزدیک به سبک همینگوی به فارسی برگردانده است.

«کافه نادری» و «هفت داستان» از آثار تالیفی قیصریه هستند که در فیدیبو موجود است. از جمله ترجمه‌های رضا قیصریه «شب عید میلاد در خانه کوپی یللو»، «نداهای درون»، «قارچ‌ها در شهر»، «کلاغ آخر از همه می‌رسد»، «آدمکش» و «روز جغد» هستند که خرید و دانلود آن‌ها در فیدیبو امکان‌پذیر است.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
124.۳۳ مگابایت
مدت زمان
۰۳:۰۱:۰۴
نویسندهارنست همینگوی
مترجمرضا قیصریه
راویمهرداد اسکویی
ناشرکارگاه اتفاق
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۱/۲۱
قیمت ارزی
2.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱۲۴.۳۳ مگابایت
۰۳:۰۱:۰۴

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.7
از 5
براساس رأی 9 مخاطب
5
ستاره
44 ٪
4
ستاره
11 ٪
3
ستاره
22 ٪
2
ستاره
11 ٪
1
ستاره
11 ٪
5 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

عموم مباحث کتاب در مورد مشروب، شامپاین، ویسکی و... مستی، بدمستی و موضوعات کافست

3

کتاب خوبی بود ولی برای من اونقدرها جذابیت نداشت که بی وقفه گوش کنم.

5

خوبه راضی ام

4

جالبه

3

خوبه

3.7
(9)
30,000
٪50
15,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
پروانه و تانک
٪50
پروانه و تانک
ارنست همینگوی
کارگاه اتفاق
3.7
(9)
30,000
٪50
15,000
تومان