0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
رهبر عزیز

معرفی، خرید و دانلود کتاب رهبر عزیز

نگاهی به درون کره شمالی
نویسنده:
جنگ جین سونگ
درباره رهبر عزیز

به تاریخ معاصر که نگاهی بیندازیم، کشورهایی به چشم می‌آیند که وضعیت حکومتی خاص‌شان آن‌ها را بر سر زبان‌ها انداخته و جهانیان آن‌ها را حتی با وجود تغییر و تحول نظامی‌شان هم‌چنان با آن شرایط به خاطر می‌آورند. کره شمالی یکی از این کشورهاست که هر وقت که نامش به میان می‌آید، مردم سایر جهان را به یاد حکومتی استبدادی می‌اندازد. واقعا چه در کره شمالی می‌گذرد و چقدر از اظهارنظرها درباره‌ی آن درست است؟  جنگ جين سونگ اهل کره شمالی در کتاب رهبر عزیز تصویری از کره شمالی ارائه می‌دهد که حقایق باورنکردنی از این کشور و نحوه‌ی زندگی در آن را در اختیار جهانیان قرار می‌دهد.

خلاصه کتاب رهبر عزیز

کره شمالی کشوری عجیب است. آرمان‌های منحصر به فردی مثل وفاداری به رهبر و ارزش کار باعث شده تا شرایط اجتماعی متفاوتی با سایر کشورهای جهان داشته باشد. حاکمیت این کشور سال‌ها دست خانواده‌ی «کیم» است. «کیم ایل سونگ» ملقب به رهبر کبیر، حاکم پیشین کره شمالی است که بیش از چهل سال بر این کشور فرمانروایی کرد. او که از ابتدا با چریک‌های کمونیست در ارتباط بود و همراه با آن‌ها ژاپنی‌ها را شکست داده بود، به آرمان‌های کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی گرایش داشت و با کمک آن‌ها پایگاه سلاح اتمی در کشورش احداث کرد. پسر او «کیم جونگ ایل» (1994 2011م) رهبر بعدی کره و ملقب به رهبر عزیز است که توانسته با کنترل رسانه‌ها و فضای اطلاعاتی جامعه تاریخی دروغین جعل کرده و مردم را فریب دهد. حاکمیت این کشور مردم را بر اساس اعمال خاندان‌شان به سه طبقه‌ی اصلی با بیش از پنجاه زیرطبقه تقسیم کرده است. جنگ جين سونگ نویسنده‌ی کتاب رهبر عزیز،  شاعری است که تجربه‌ی کار در بالاترین سطوح قدرتی را داشته و به خوبی از وضعیت سران کره شمالی آشناست. او عضو گروه ممتاز «پذیرفته‌شدگان» است که از نزدیک با رهبر عزیز ارتباط دارند. حضور در این طبقات فرصت کشف رازهای مخوف پشت پرده را به سونگ می‌دهد و او علاوه‌بر شرح چگونگی فرارش از کره شمالی، اطلاعات بسیاری در زمینه‌های مبهم و ناشناخته‌ی عملکرد سیستم حکومتی کره شمالی در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

نگاهی به آثار نجات‌یافتگان کره شمالی

رهبر عزیز در حالی به بازار کتاب ایران راه یافته که پیش از آن چند نمونه‌ی مختلف از این دست خاطرات از فراریان کره شمالی منتشر شده بود. در مقدمه‌ی کتاب آمده است که «شین دونگ هیوک» روایت‌گر کتاب «فرار از اردوگاه ۱۴»  شخصی است که در اردوگاه‌های کار کره شمالی به دنیا آمده و در آن به کار مشغول بوده و در نهایت توانسته از آن‌جا فرار کند. شین بیش از بیست سال از عمر خود را در این اردوگاه‌ها به سر برد و بارها شکنجه شد. ناشر این کتاب در ایران نشر چشمه است. کتاب «آکواریوم‌های پیونگ یانگ» نیز شرح ده سال زندانی بودن «کانگ چول هوان» در اردوگاه شماره ۱۵ کره شمالی است که انتشارات ثالث آن را ترجمه و در اختیار فارسی‌زبانان قرار داده است. انتشار داستان این افراد بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت. این روایت‌ها حقایق دردناکی از زندگی مردم کره شمالی را در اختیار خوانندگان جهانی خود قرار دادند.

چطور کشوری که پایبند ارکان و اصول کمونیستی است و خودش را بهشت کارگران می‌خواند، در عمل چنین جهنمی برای ساکنینش به وجود آورده است؟ سیستم بسته و امنیتی کره شمالی با کنترل اخبار آن عملا کره را در پشت دیوارهای آهنی از نگاه جهانیان پنهان کرده است. به گفته‌ی فراریان کره‌ای، اغلب مردم در این کشور تحت تاثیر تبلیغات این سیستم فکر می‌کنند که در بهشت زندگی می‌کنند و وضعیت آن‌ها خیلی بهتر از کشورهای دیگر جهان است. آن‌ها این شرایط را مدیون حاکمیت سوسیالیستی کشور به خصوص رهبر عزیزشان می‌دانند و فاصله‌ی زیادی از درک واقعیت دارند.

خاطراتی که تا پیش از کتاب رهبر عزیز در اختیار خوانندگان قرار گرفته بود، بیش‌تر به شرح وضعیت متناقض مردم کره شمالی مربوط می‌شد. فراریان اغلب از طبقه‌ی پایین کره شمالی محسوب می‌شدند و تمام عمر خود را در اردوگاه‌های کار اجباری سپری کرده بودند. وقتی که موفق به فرار از کره شمالی شدند، تازه فهمیدند در جهان چه خبر است و چقدر با کشورهای همسایه حتی چین که حکومتی سوسیالیستی دارد، فاصله دارند. کتاب رهبر عزیز اما روایتی متفاوت از کره شمالی به دست می‌دهد. از آن جایی که جنگ جين سونگ به طبقات بالای حکومتی دسترسی داشته است موفق می‌شود افشاگري حيرت انگيزي از وضعیت کره انجام داده و اطلاعاتی فراتر از شرح اردوگاه های کار اجباری کره شمالی به دست دهد.

تکه‌هایی از واقعیتی به اسم کره شمالی

به آن دسته از رژیم‌های استبدادی که نه تنها با اعمال ترس و انواع مجازات‌های فیزیکی کشور را کنترل می‌کنند بلکه بر کلیه‌ی ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی، فرهنگی و حتی خصوصی‌ترین قسمت زندگی افراد نظارت می‌کند، رژیم توتالیتر گفته می‌شود. حکومت‌های فاشیستی هیتلر و موسولینی و نظام‌های کشورهای کمونیستی از جمله‌ رژیم‌های توتالیتری یا تمامیت‌خواه در تاریخ معاصر هستند.

این حکومت‌ها در راستای ایدئولوژى سیاسى خویش با توسل به زور و خشونت مخالفان خود را سرکوب می‌کنند. قدرت در این حکومت‌ها دست افراد محدودی است. با این تعاریف، کشور کره شمالی نیز حکومتی استبدادی و توتالیتری دارد که همه‌ی مردم به دستور «کیم جونگ ایل»، رهبر عزیز زندگی می‌کنند. این مردم وظیفه دارند بدون هیچ پرسش و کندوکاوی روزانه ساعت‌های طولانی کار کنند، در حالی که اغلب آن‌ها با شکم گرسنه می‌خوابند و از سوءتغذیه رنج می برند.

حکومت‌های توتالیتری مثل کره‌ی شمالی به شدت به وحدت و انسجام تاکید دارند. نقش رهبر، پیشوا و بنیان‌گذار برای تجلی این یک‌پارچگی حائز اهمیت است. سیستم تمام سعی و تلاشش را می‌کند تا با استفاده از انواع شگردهای تبلیغاتی مردم را به فرمانبرداری بی چون و چرای خود سوق دهد. برای این کار، به یک ایدئولوژی، یک اندیشه و یک آرمان نیاز است تا مردم برای تحقق آن‌ها به رهبر خود اقتدا کنند.

حکومت‌ استبدادی کره شمالی به هیچ عنوان اجازه‌ی بروز افکار و عقاید مختلف را به مردم نمی‌دهد و خود برای هر فرد نحوه‌ی زندگی اش را تجویز می‌کند. هرگونه مخالفتی با این مسیر به شدت پاسخ داده می‌شود. پلیس سیاسی، دادگاه‌های فرمایشی، حکم‌های غیرقانونی، اردوگاه‌های کار اجباری و اعدام‌های مخالفین از جمله روش‌های سرکوب است. قبح مقاومت در برابر رژیم کره شمالی به‌قدری زیاد است که سیستم افراد وابسته به فرد متخاطی را نیز تنبیه می‌کند تا مخالفین دیگر از ترس رنج و عذاب خانواده و اطرافیان‌شان دست به خطا نزنند.
 
مروری بر فصل‌های کتاب رهبر عزیز

کتاب رهبر عزیز زندگینامه سونگ، یک پیشگفتار و سه بخش دارد. نویسنده‌ی کتاب روایت خود را از ماجرای مه ۱۹۹۹ آغاز می‌کند و تا سال ۲۰۰۴ که موفق به فرار شد، شرح می‌دهد. با این‌که از ۲۰۰۴ تاکنون شرایط کره شمالی تغییرات زیادی کرده است و «کیم جونگ اون» رهبر فعلی آن است، اطلاعات دست اول سونگ به درک بهتر ماهیت حکومت آن کمک بزرگی کرده است. به گفته‌ی چانگ چین سونگ امکان ندارد که غریبه‌ها با سفر به کره شمالی و بازدید از آن به واقعیت پشت پرده‌ی آن پی ببرند.

در پیشگفتار کتاب، سونگ ماجرای نیمه‌شبی در سال ۱۹۹۹ را تعریف می‌کند که از او خواسته می‌شود با پوشیدن بهترین کت و شلوارش آماده‌ی ورود به یک گردهمایی ضروری شود که احتمال بالایی دارد در آن رهبر عزیز را ملاقات کند. در این بخش با شرح جزییات خواندنی با لحنی داستانی، خواننده با بخشی از ویژگی‌های کره شمالی آشنا می‌شود.

در بخش اول کتاب با عنوان «دیکتاتوری»، سونگ به برخی از ابعاد حکومت استبدادی کره شمالی از جمله جنگ روانی، مفهوم خانه و جرم سرک کشیدن به فراسوی مرزها اشاره می‌کند.

«فراری» عنوان بخش دوم است و شرح چگونگی فرار سونگ از کره شمالی است. بخش پایانی کتاب «آزادی» نام دارد و ادامه‌ی سفر سونگ و خروجش از کره شمالی را روایت می کند.

انتشارات ققنوس این کتاب را با ترجمه‌ی «مسعود یوسف حصیرچین» منتشر کرده است. نسخه‌ی‌ pdf کتاب برای مطالعه در دستگاه‌های الکترونیک با قیمت درج شده برای خرید و دانلود در فیدیبو قرار گرفته است.

در بخشی از کتاب رهبر عزیز می‌خوانیم

«انگار متوجه مطلب نیستی ها؟ هیچ آینده‌ای برای من وجود نداره. تو حداقل تو پیونگ‌یانگی، جایی که آدم می‌تونه با کار سخت زندگیش رو جلو ببره. تو حتی تونستی شغلت رو انتخاب کنی. این جا، بهترین کاری که می‌تونم بکنم اینه که جون بکنم تا وعده‌ی غذایی بعدیم رو جور کنم. حتی اگه غذای امروز جور بشه، باید نگران فردا باشم. و فرداش. تمام مدت بیداری از این می‌ترسم که دوباره می‌تونم غذا بخورم یا نه. وضع زندگی من بهتر از حیوون‌ها نیست. توی ایستگاه با چشمای خودت دیدی. می‌دونی که احوال‌پرسی قبلا چطور بود: غذا خوردی؟ اما الان نمیشه این رو بگی، چون چی می‌خوای جواب بدی؟ نه، نخوردم، حالا چه غلطی می‌تونی بکنی؟ متوجه نیستی؟ بیرون پیونگ‌یانگ اوضاع متفاوته. و توی پایتخت با این مسائل روبه‌رو نیستین، ها؟

به جایی که اشاره می‌کرد نگاه کردم. روی دیوارهای دو طرف بازار به جای لیست قیمت اجناس، با رنگ سیاه شعارهایی نوشته شده بود. «کسانی که از قوانین رفت‌وآمد سرپیچی کنند، به مرگ با جوخه آتش محکوم می‌شوند!»، «کسانی که غذا احتکار کنند به مرگ با جوخه آتش محکوم می‌شوند!» شعارها چنین القا می‌کردند که هر اشتباهی مرگ با جوخه آتش در پی دارد.»

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۵۲ مگابایت
تعداد صفحات
343 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۱:۲۶:۰۰
نویسنده جنگ جین سونگ
مترجم مسعود یوسف حصیرچین
ناشرگروه انتشاراتی ققنوس
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Dear Leader: my escape from North Korea s, . © 2,014
تاریخ انتشار
۱۳۹۶/۰۸/۰۱
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۵۲ مگابایت
۳۴۳ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 86 مخاطب
گیرا 🧲 (1)
تلخ ☕️ (1)
5
ستاره
73 ٪
4
ستاره
15 ٪
3
ستاره
2 ٪
2
ستاره
3 ٪
1
ستاره
5 ٪
55 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

کتاب جالبی بود.. اما دو تا نکته اش می تونست محل تامل باشه، اول اینکه نویسنده ای که به عنوان یه پناهنده زندگی می کنه و پیش تر شغل اش رفو کردن واقعیت ها به نفع کره شمالی بوده به نظر من نمی تونه صد در صد قابل اعتماد باشه.. هرچند اطلاعات و کلا چیزهایی که از کره شمالی نقل می کنه قابل تامله ولی خب موقعیت فعلی و شغل قبلی و تا همین چند سال قبل ش می تونی انگیزه های خودآگاه و ناخودآگاهی در تحریف واقعیت ایجاد کنه.. ویژگی دیگه ی کتاب اینه که تو خیلی فصلها خیلی تحلیل های جزیی ای از درون ساختار کره شمالی با تاریخ اش مطرح میشه که مجموعا روند داستانی کتاب رو مختل می کنه انگار که داری روزنامه یا تحلیل سیاسی تاریخی می خونی، این نکته کنار اشارات خیلی کم به فرهنگ و آداب و ماوقع کره شمالی قدری توقع م رو نابراورده باقی گذاشت.. هر چند بهرحال خوندنش تصویر بی نقش م رو از کره شمالی قدری شفاف تر کرد!

5

جوانان کره شمالی دیکتاتوری ندیده‌اند. بنده نیز کره شمالی را به نسخه جنوبی‌اش ترجیح می‌دهم. این خوب است.

4

این کتاب واقعیات بسیار جالب و در عین حال عجیبی رو در مورد حکومت کره شمالی، دیکتاتوری مطلقش، تصمیم گیری حکومت در مورد حتی جزئیات زندگی خصوصی مردم، بی رحم بودن شدید نظام حاکم و اشارتی به فساد در این کشور رو بیان میکنه. کتاب بی نظیریه که نشون میده چقدر یک حکومت خودکامه، میتونه باعث عقب موندگی یک ملت بشه. متاسفانه تشابهات بسیار زیادی هم بین اونا و حکومت کشور خودمون وجود داره

4

من کتاب‌های زیادی از کره شمالی و افرادی خوندم که از این کسور فرار کردن. اما اگر بخوام فقط یک کتاب معرفی کنم که وضعیت این کشور رو به وضوح بیان کنه، قطعا کتاب رهبر عزیزه. کتاب از زبان مرد جوونی روایت میشه که یکی از بالاترین مقام‌ها تو این کشور رو داره. اما روزی متوجه میشه نمیتونه این همه دروغ و تبعیض رو تحمل کنه . پس با دوستش فرار میکنه و با کلی مشقت،خودش رو به کره جنوبی میرسونه و تو اون کشور پناهنده میشه. روایت مستند هست و راوی مفصل از سیاست‌های این حکومت توتالیتر گفته. راوی جوان، تحصیل‌کرده و از مقامات بلندمرتبه کره‌ای بوده پس به نظر من راوی معتبریه. علاوه بر اون شاعری بوده که احساسات انسان‌های کشورش رو به خوبی درک کرده. پس اگر میخواسن کتابی تو این زمینه بخونید، رهبر عزیز بهترین انتخابه. تنها مشکلش پرگویی و تکرار مکررات نویسنده تو بعضی قسمتهاس که ممکنه حوصله‌تون رو سر ببره

5
سرگرم‌کننده 🧩
تلخ ☕️
پربار 🌳
گیرا 🧲

با سلام من این کتاب رو واقعا با لذت کامل خوندم نه لذت از اتفاقات و روایی داستان که لذت از اینکه نگاهم رو خیلی وسعت بخسید درذخصوص نظام سیاسی کره شمالی و وضعیت جامعه. این کتاب از نظر بنده که غالب کتاب های مربوط به کره شمالی رو از قبیل روح گریان من، فرار از اردوگاه ١۴، و ... خوندم قابل اتکا ترین و دقیق ترین کتاب در مورد حکومت و شرایط مردم در کره شمالیه و با توجه به اینکه از زبان یکی از سیاستمدران ارشد سابق اون کشوره و وقایع رو با جزییات تشریح کرده از منظر سیاسی هم قابل اتکا است و بطور کامل توضیح میده طوریکه اگر کسی این کتاب رو بخونه بقیه کتاب های مربوط به کره شمالی براش تبدیل به قصه و سرگرمی میشه

5

تنها چیزی که قلبم میتونه باور کنه راجع به کره شمالی اشک های مردمشون بعد از از دست دادن رهبرشونه اون سیل جمعیت که به سبک بچه ها گریه میکردن... یک دیکتاتور و اینقدر دوستدار و عاشق! هر کس در این دنیا با آمریکا در بیفتد بدستور آمریکا رسانه ها وجهه اون فرد و یا تفکر رو خراب میکنن رسانه ها قوی ترین و موثرترین عامل شکل گیری عقاید و یا حتی احساسات ما هستند

5

از نظر نگارش نثر جذاب و روانی داره. خوب ترجمه شده. روند کتاب داستان گونه است که به جذابیتش اضافه می کنه. با توجه به این که نویسنده در بالاترین رده های حکومتی کره شمالی خدمت کرده اطلاعاتی رو فاش کرده که هر کسی ازش خبر نداشته و این ارزش کتاب رو دو چندان می کنه. در کل توصیه میشه.

4

برای به تصویر کشیدن چگونگی لایه های ساختار قدرت در کره شمالی کتابی مفید و ارزشمنده که مطالعه ش میتونه بسیار مفید باشه اما در نحوه به تصویر کشیدن صحنه ها و رخدادها و تلاش برای دراماتیک کردن و همینطور منطقی جلوه دادن اتفاقاتی ک در بستر داستان رخ میده نسبت به کتاب آکواریوم های پیونگ یانگ تا حدودی ضعیفتر عمل کرده!

5

خیلی خوب بود..یه رمان مستند از روزگار کره شمالی..من خیلی دوست داشتم از کره یه تصویر ذهنی داشته باشم و حالا پیدا کردم..باید اردوگاه ۱۴ را هم بخونم فکر کنم جالب باشه..ممنون فیدیبو

5

رهبر عزیز خخخخخخ

نمایش 45 نقد دیگر
4.5
(86)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
110,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
رهبر عزیز
رهبر عزیز
جنگ جین سونگ

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
رهبر عزیز
رهبر عزیز
نگاهی به درون کره شمالی
گروه انتشاراتی ققنوس
4.5
(86)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
110,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر