0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
جنسیت مغز

معرفی، خرید و دانلود کتاب جنسیت مغز

تفاوت های واقعی میان زنان و مردان
نویسندگان:
آن مویر
،
دیوید جسل
درباره جنسیت مغز

«مرد که گریه نمی‌کند»، «مثل دخترا جیغ نکش» و هزاران جمله‌ی مشابه دیگر که نگاه جنسیتی‌ دارد و شکلی قراردادی در تربیت کودکان پیدا کرده را هر روز می‌شنویم. هر کدام از ما تا به حال دست کم چند باری به چنین جملاتی به‌شدت اعتراض کرده‌ایم و با شرطی کردن رفتار کودک در قالب جنسیتش مخالف بوده‌ایم. حالا خیلی تعجب خواهید کرد اگر بشنوید بالاخره محققان کشف کردند که چرا پسرها باید رفتاری محکم و تهاجمی داشته باشند و دختران لطیف و احساسی‌تر باشند. زمان آن رسیده که بپذیریم زنان و مردان تفاوت‌های زیادی با هم دارند. این تفاوت‌ها فقط منحصر به ویژگی‌ها و خصوصیات ظاهری نمی‌شود. ماجرا خیلی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. پس از سال‌ها مطالعه و تحقیق روی گروه‌های مختلف زنان و مردان و نوع رفتار، عملکرد و حتی تصمیم‌گیری آن‌ها، بالاخره متخصصان رازی را برملا کردند که شاید خیلی هم برای برخی افراد خوشایند نباشد: زن و مرد با هم برابر نیستند. درواقع ساختار مغز و مکانسیم‌های ذهنی در این افراد آن‌قدر متفاوت است که حتی اگر هم بخواهیم، واقعیت‌های زیستی اجازه‌ی برابری زن و مرد را نمی‌دهد. در کتاب «جنسیت مغز» با «آن مویر» و «دیوید جسل» همراه شوید تا با جزییات این پدیده بیشتر آشنا شوید.

مروری بر بخش‌های کتاب جنسیت مغز

در کتاب جنسیت مغز، ابتدا یاد می‌گیریم که اصلا منظور از تفاوت چیست و چه تفاوت‌هایی میان مرد و زن وجود دارد. در بخش بعدی می‌بینیم که چطور هورمون‌ها می‌توانند باعث تفاوت در جنسیت و رفتار هر فرد شوند. حتی تاثیر هورمون‌ها در مرحله‌ی جنینی هم چیزی است که به‌طور کامل در این بخش از کتاب توصیف شده است. سپس وارد مبحث پیچیده و جالب جنسیت مغز می‌شویم. چرایی و چگونگی تمام رفتارها و افکار در افراد مختلف در اینجا مورد بررسی قرار گرفته است. ضمن این که ساختار مغز و وظایف هر یک از بخش‌های آن به‌طور دقیق بررسی شده است. در این قسمت آزمونی آمده که مشخص می‌کند مغز شما زنانه است یا مردانه. تفاوت‌های دوران کودکی از دوران نوزادی تا مدرسه و ارتباط مغز با سن در بخش‌های بعدی این کتاب آمده است. در ادامه با تفاوت توانایی‌ها و تفاوت‌های پدر و مادرها هم آشنا می‌شویم. این کتاب حتی نقش جنسیت ذهن را در محیط کار و تاثیر آن روی عملکرد حرفه‌ای افراد هم بررسی کرده است. در کنار تمام واقعیت‌های علمی که در این کتاب آمده است، از نمونه‌های واقعی افرادی استفاده شده که درستی هر ادعا را در زندگی افراد معمولی نشان می‌دهد. نویسنده در پایان یادآوری کرده که این کتاب، اثری توصیفی نیست، بلکه مجالی است تا یک بار دیگر نگاه عمیق‌تر و دقیق‌تری به خود داشته باشیم تا بتوانیم از زندگی منطقی‌تر و سالم‌تری برخوردار شویم.

 

درباره کتاب جنسیت مغز

در جنسیت مغز اسراری فاش می‌شود که ممکن است شنیدنش برایتان دردناک باشد. شاید از این که تمام این مدت به اشتباه افکاری را در سرتان کرده‌اند و رفتارهایی را به شما القا کرده‌اند، خشمگین شوید. اما جای نگرانی نیست. به محض این که به نویسنده اعتماد کردید، او به آرامی و مانند دوستی دلسوز با شما همراهی می‌کند تا این درد را تسکین دهد. او از تمام مردان و زنان درخواست می‌کند که این واقعیت‌ها را بپذیرند. پذیرفتن تفاوت‌های ریشه‌ای زن و مرد، باعث می‌شود خیلی از مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی کم‌رنگ شود و حتی والدین بتوانند تعامل سازنده‌تری در برخورد با فرزندان و تربیت نسل‌های آینده داشته باشند. اگر مردان در نقشه‌خوانی بهتر عمل می‌کنند، زنان هم توانایی شخصیت‌خوانی قوی‌تری دارند. این تفاوت‌ها از کنترل افراد و جامعه بیرون است. همه چیز در مغز و هورمون‌ها خلاصه می‌شود. نویسنده در این کتاب یادآوری می‌کند که زنانی که تا سی و چهل سالگی خود را مانند مردان زندگی کرده‌اند، درد و رنج فراوانی تجربه کرده‌اند.

 

زن و مرد برابر هستند، اما این واقعیت زمانی معنا دارد که آن‌ها را در بستر جامعه‌ی بشری در نظر بگیریم. در غیر این ‌صورت، باید بپذیریم که آن‌ها در هوش، مهارت و رفتارهای فردی و اجتماعی تفاوت‌های زیادی با هم دارند. خیلی ساده است! مغز زن و مرد با هم تفاوت دارد، پس زن و مرد متفاوت هستند و با هم برابر نیستند. علت تفاوت این دو گروه در این است که ساختار مغز زنان و مردان با هم فرق می‌کند. مغز اطلاعات را به شکلی کاملا متفاوت پردازش می‌کند و همین تفاوت باعث می‌شود که هر یک از این افراد، در شرایط مختلف تصمیمات متفاوتی بگیرند و عملکرد خاص خودشان را داشته باشند. در ابتدای این کتاب، خاطره‌ی جالبی از پدر و مادری آمده که برای این که روحیه‌ی تهاجمی فرزندشان را کاهش دهند، به جای اسباب‌بازی‌های جنگی و سرباز، شخصیت‌های اسباب‌بازی جدیدی مانند معلم و کارمند در اختیار او گذاشتند. اما پس از مدتی یک روز متوجه می‌شوند که پسرشان با همان معلم و کارمند، جبهه‌ی جنگ درست کرده است. البته این پدر و مادر آن‌قدر باهوش بودند که تصمیم گرفتند از آن به بعد دیگر برای تغییر پسرشان کاری نکنند و او را همان طوری که هست بپذیرند.

طی ده سال گذشته، بسیاری از پزشکان، دانشمندان، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان تحقیقات زیادی انجام داده‌اند که همه‌ی آن‌ها به یک نتیجه ختم شده و هر کدام تصویری کاملا متفاوت از زن و مرد ارائه کرده‌اند. با این که دانشمندان یافته‌های زیادی کشف کرده بودند که خیلی از آن‌ها به‌دلیل مشکلاتی که احتمال داشت در اوضاع جامعه و زندگی مردم ایجاد کنند، نادیده گرفته شدند. اما این که ما چیزی را نمی‌دانیم، به معنای این نیست که آن چیز واقعیت ندارد یا درست نیست. در بحث تفاوت‌های مغزی، هورمون‌ها نقش تاثیرگذاری دارند. هورمون‌هایی که در مغز زن و مرد ترشح می‌شود، هر کدام میزان و عملکردی متفاوت دارد که باعث می‌شود در نهایت افراد رفتارها و تصمیمات متفاوتی داشته باشند. به گفته‌ی یکی از روان‌شناسان کانادایی، «مغز اندامی دارای جنسیت است». هورمون‌ها فقط در ظاهر و رفتارهای افراد تاثیر ندارند. اگر در مراحل مختلف رشد و زمانی که فرد در حالت جنینی است، هورمون‌ها را کم و زیاد کنیم، در جنسیت و رفتار او هم تغییراتی به وجود می‌آید. چنین آزمایشاتی بارها روی حیوانات مختلف انجام شده و نتایج آن شاهد این حقیقت است.

درباره نویسنده

آن مویر، نویسنده و محقق بریتانیایی است که در زمینه‌ی عصب‌شناسی و تفاوت‌های زن و مرد تخصص دارد. او تاکنون کتاب‌های زیادی در همین زمینه نوشته که باعث شده دروازه‌ی جدیدی در دنیای علم باز شود. دیوید جسل هم یکی از شخصیت‌های مطرح خبری است که در کنار کار نویسندگی، فعالیت‌های اجتماعی زیادی هم دارد. همکاری این دو نفر زمانی آغاز شد که آن مویر، پس از تحقیقات فراوان به نتایج جدید و جالبی درباره‌ی مکانیسم مغزی زنان و مردان رسیده بود، اما به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن واکنش‌ها، به‌ویژه از سمت طرف‌داران برابری حقوق زن و مرد، چندان با صراحت از یافته‌های خود صحبت نمی‌کرد. مویر که به همراه دیوید جسل در تلویزیون بی‌بی‌سی کار می‌کرد، روزی راجع‌به تفاوت‌های زن و مرد صحبت می‌کنند و اینجا بود که مویر به حرف آمد و گفت که تفاوت‌های زن و مرد تنها منحصر به مکانیسم زاد و ولد و آناتومی بدن نیست. او اعتراف کرد که اطلاعات جدیدی در دنیای علم به دست آمده است. این اطلاعات و یافته‌ها به دلیل واکنش‌های اجتماعی، هنوز با رسانه‌ای در میان گذاشته نشده است. این گفت‌وگو، بهانه‌ای شد برای این که سال‌ها بعد این دو نفر، با همکاری هم تدارک یک برنامه‌ی تلویزیونی در همین‌باره را بریزند. آن‌ها هر ماه مقالات و پرونده‌های مختلفی درباره‌ی تفاوت مغز زن و مرد را با هم بررسی می‌کردند. تا این که ناگهان متوجه شدند، با جمع‌آوری این اطلاعات و خلاصه‌نویسی آن‌ها درواقع کتابی نوشته‌اند؛ کتابی که آن را جنسیت مغز نامیدند.

ترجمه کتاب جنسیت مغز به فارسی

«مهدی قراچه داغی» یکی از مترجمان بسیار موفق و خوش‌نام ایران است. قراچه داغی در زمینه‌های مختلفی مانند روان‌شناسی، کسب و کار، موفقیت و رمان بیش از 500 کتاب ترجمه کرده که بیش از 350 عنوان از این کتاب‌ها، روان‌شناسی هستند. «مردان مریخی، زنان ونوسی»، «عشق هرگز کافی نیست»، «از حال خوب به حال بد» و «روان‌شناسی تصویر ذهنی» از معروف‌ترین ترجمه‌های این مترجم بزرگ است. باتوجه به این که این مترجم بزرگ تجربه و مهارت بالایی در فن ترجمه دارد، می‌توانید مطمئن باشید که مفاهیم و پیام‌های نویسنده به خوبی در متن ترجمه شده، منتقل شده است.

در بخشی از کتاب جنسیت مغز می‌خوانیم

از همان آغاز زندگی، نوزاد دختر به برقراری ارتباط با بزرگ‌ترها علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهد. در جریان یک بررسی در مورد کودکان دو تا چهار روزه معلوم شد که دخترها دو برابر پسرها تماس چشمی برقرار می‌کنند. اگر بزرگ‌ترها حرف بزنند، برقراری تماس چشمی دخترها از این هم طولانی‌تر می‌شود. اما حیطه‌ی توجه پسرها، چه وقتی بزرگ‌ترها صحبت می‌کردند و چه ساکت می‌ماندند، تفاوتی نمی‌کرد. آن‌ها به آن‌چه می‌دیدند، در مقایسه با آنچه می‌شنیدند، توجه بیشتری داشتند.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۷۳ مگابایت
تعداد صفحات
176 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۵۲:۰۰
نویسندهآن مویر
نویسنده دومدیوید جسل
مترجم مهدی قراچه داغی
ناشرانتشارات درسا
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Brain sex: the real difference between men and women
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۰۳/۰۹
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۷۳ مگابایت
۱۷۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.5
از 5
براساس رأی 28 مخاطب
5
ستاره
39 ٪
4
ستاره
25 ٪
3
ستاره
7 ٪
2
ستاره
3 ٪
1
ستاره
25 ٪
18 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

مطالب این کتاب صحت علمی ندارن و اغلب از فرضیه های قرن ۱۸ که اصرار داشت زن ها و نژاد های غیر سفید رو پست تر از مردهای سفید نشون بده برای تایید عقاید نویسنده استفاده شده ،که خوب بعدا علم پیشرفت کرد و تقریبا همه این فرضیه ها با دانش جدید رد شدن . خوندن این کتاب چیزی جز اتلاف وقت نیست . مثلا توی این کتاب موضوعی مطرح شده که هر کسی با یه اطلاعات کمی از علم زیست شناسی میتونه اشتباه بودن اونو متوجه بشه : &#۳۴;اندازه مغز زن ها کوچیک و به اندازه مغز گوریل است، پس نمیتوان انتظار نبوغ از آن ها داشت &#۳۴; اگه این موضوع درست باشه اونوقت دایناسور ها ، فیل ها و حتی نهنگ ها باید باهوش تر از انسان باشن چون مغز همه اون ها ها از انسان بزرگ تره. ولی واقعیت اینه که هوش موجودات مختلف رو با نسبت اندازه سر به کل بدن اندازه میگیرن، خوب مشخصن زنا چون کوچک ترن اندازه مغز کوچیک تری هم باید داشته باشن. متاسفانه نویسنده این کتاب یک روزنامه نگاره که هیچ تحصیلاتی در مورد موضوع بحث نداره ،حتی با پایه ای ترین نکات دانش زیست شناسی هم آشنایی نداره ولی به خودش اجازه نوشتن یک کتاب و توهین به زنا رو هم میده ‌. به شما پیشنهاد میدم به جای خوندن این چرندیات ، کتاب &#۳۴;مغز جنسیت زده &#۳۴;که توسط یک پروفسور انگلیسی نوشته شده و تمام مطالبش بر پایه تحقیقات علمی و اثبات شده هست بخونید تا واقیعت در مورد تفاوت زن و مرد براتون آشکار بشه

5

ببینید دوستان بحث تفاوت زن و مرد بحث همیشگی تقابل محیط با ژنتیکی....این بحث بوده خواهد بود از بعد داروین به طور منظم..دهه سی میلادی میگفتن بزهکاری و قتل و اینا در امریکا منشا ژنتیکی داره پس باید از بچه دار شدن این افراد جلوگیری کرد...دهه هفتاد و هشتاد با اوج گیری فمنیسم رادیکال باز کفه ی تاثیر محیط سنگین تر شد...اواخر قرن ۲۰ کفه ی زیست شناسی و امثالهم سنگین تر شد....این بیشتر تحت عامل سیاست و اقتصاده تا زیست شناسی و روانشناسی و جامعه شناسی...الان زیست شناسی و روانشانسی و جامعه شناسی و امثالهم طوری شدن ک از قبل مشخصه. فلان گروه فلان فرد وی قراره بدست بیاره...خیلی از علوم اینطوری شدن..فمنیست عمرا نمیاد بگه ک مثلا پراکندگی نوالغ در مرد ها بیشتره..و ضد فمنیست نمیتونه قبول کنه. مردان با بهره هوشی پایین بیشتر از زنان با بهره هوشی پایینند...به تجربیات فرد بستگی داره به ذهنیتش..و این مغایر با علمه....اساتید امریکایی به وضوح میگن تحقیقاتی ک نشون میده زن و مرد مث هم نیستن از خیلی جهات نمیتونن انتشار بدن مگر اینکه شغلشونو از دست بدن..اینم اشتباهه..اگر مبنای ما علمه کاملا باید جدا کنیم مسئله رو از چیزی ک میخواییم باشه..

1

من قبول دارم که زن و مرد با هم از نظر مغزی و طرز فکر متفاوتن ولی این نشد کتاب که !!... توی یک تحقیقی مردها و زن ها رو گذاشتن ...مرده خوب عمل کرد ...پس این یه حقیقت که مرد ها بهترن ...زن ها کمتر تونستن ...پس این یه حقیقت که زنا نمیتونن ...چون از نظر ذهنی متفاوتن(یا حتی برعکس مردا نتونستن زنا تونستن ) ...اگه این حقیقتو قبول نکنی پس یه واقعیتو رد کردی !!!!!....میتونی قبول کنی یا نه...این حقیقت رو تاریخم اثبات کرده !.. خوب اگه تاریخم قبول میکرد که پیشرفت نبود اخه!...زنا سعی کردن وارد جامعه بشن که بچه های اجتماعی تری بار بیارن و مردا سعی کردن به احساسات بیشتر فکر کنن و اهمیت بدن که تونستن امروزه محیط گرم تر وصمیمی تری ایجاد کنن توی خونه تا شرایط قبل که مردا فقط نان اور خونه بودن به نظرم کتاب کلیشه ای !!!!!!...کتاب باید به ادم یه چیزی اضافه کنه نه چیزی که واضح هستو با چند تا امار و تحقیق یاداوری کنه و تاکیید کنه برگردین عقب !!!

1

سلام ،این کتاب نزدیک ۳۰ یا ۴۰ سال پیش وقتی که جنبش فمینیست های رادیکال ( فمینیست های افراطی) اوج گرفت ، از روی تنفر برخی مردا از زنا و ترس از پیشرفت جنس مونث تو جامعه و از دست دادن خیلی از امتیازات مردا نوشته شد و فقط با یه سرچ ساده تو گوگل میتونید ببینید که تقریبا تمام مطالب این کتاب از نظر علمی بارها و بار ها نقص شدن . اصلا نیازی به اینترنت نیست ،به مثال های عینی تو آدم های اطرافتون نگاه کنید تا ببیند این کتاب نیست ، اشغاله حتی نویسنده این کتاب هم یه روزنامه نگار سادست و اصلا سواد و تحصیلاتی مربوط به موضوع بحث نداره ، مشخصه که این رمان به ظاهر علمی فقط از روی حسادت و تنفر از زنا نوشته شده تا جلوی راه پیشرفتی که زنا سی چهل سال پیش توش قرار گرفتن رو بگیره و امتیازات مردا رو برگردونه ، که خوب موفق هم نشد و زنا روز به روز دارن بیشتر پیشرفت میکنن

5

البته فلسفه شبه کمونیستی فمنیسم با وجود جنسیت متضرر خواهد بود کمر فمنیسم با جنسیت خواهد شکست! این موضوع به زمان بسته است اما قطعا اتفاق خواهد افتاد! همین جا بعضی از علاقمندان به فمنیسم از موضوع این کتاب متاثر شده اند و معتقدند کتاب مربوط به زمان های دوری است و نظریات علمی آن را رد میکنند البته که رسانه پشت ایده عجیب فمنیسم قرار گرفته که حتی به نحوی تکامل را هم ریشخند میکند! بیچاره داروین! بعد آن همه ملامت کلیسا شبه کمونیست ها خطکش برداشته اند تکامل را نصف میکنند! آقای سیمون بارون کوهن در پژوهشی در سال ۲۰۲۰دریافتند نوزادان پسر و دختر حتی در روزهای بعد تولد عکس‌العمل متفاوتی از هم نشان میدهند جنسیت مغز حتی در مورد دیگر موجودات مثل میمون ها هم مشاهده شده! فمنیست ها همپوشانی جنسی که نمایان گر انسان بودن ما است را بهانه انکار جنسیت مغز قرار داده اند! در همین رابطه مناظرات سر سیمون بارون کوهن با جینا ریپون دیدنی است!

1

هیچ کاری مردونه زنونه نیس! هر کس فارق از جنسیتش توانایی انجام هر کاری رو داره! درواقع تحقیقات ثابت کرده که زنان و مردان در انجام مسئولیت ها با هم فرقی نمیکنن! چه بسا زنانی که در مهندسی، قضاوت، نان آور بودن، ریاضیات و ... برتر هستند! چه بسا مردانی که در آشپزی، پرستاری، علوم انسانی و ادبیات، هنر و ... برتر هستند! این نوسینده فکر میکنه با نوشتن این چرندیات میتونه جلوی پیشرفت زنان رو بگیره، ولی کور خونده! اصلا این کتاب رو نخونید و اگه خوندید اصلا باور نکنید! بهتون کتاب مغز جنسیت زده که اثر پروفسور جینا ریپون هست رو پیشنهاد میکنم که بخونید، این کتاب مغز جنسیت زده کلیشه های جنسیتی رو درباره زنان و مردان انکار کرده!

5

سلام به نظرمن کتاب جالبیه. پیشنهاد میکنم بخونین. به نظرمن این کارهایی که در حوزه زنان انجام میشه اکثرش با خلقت زنان همسو نیست و سیاستمدارا و فرهنگیا باید در سمت و سوی نظام خلقت زن خدمت کنن. من با خوندن این کتاب بیشتر به این نتیجه رسیدم که دنیا هیچ کاری برا زنها نکرده. زنها و مردها خلقتشون باهم فرق داره ما باید نسبت به خلقتشون به شکوفایی برسونیمشون.

2

به نظرم مشکل اصلی کتاب فقیر بودن ایده ی اصلی کتاب بود. ایده سازمان دهنده پتانسیل پیش بردن کتاب تو این حجم رو نداشت و در نتیجه منجر شده بود که نویسنده بیش از حد نیاز کلامش رو طولانی کنه . خیلی حرف ها تکراری بود و شاید چندین دفعه قبل از اون هم گفته شده بود و خواننده رو به شدت اذیت میکنه چنین چیزی . در حالیکه نوشتن و کتاب مدیومی هست که باید سنجیده و گزیده و موجز باشه . به زبان ساده تر ما که حال نکردیم :) سرمون باد کرد

1

سلام . درسته که زنا و مردا میتونن در یکسری ویژگی ها باهم متفاوت باشند اما این به شکل یک مرز کاملا جدا کننده و صددرصدی نیست حتی در مدل های شخصیت مایگرز برگر هم ، یک مدل منحصرا برای زن یا منحصرا برای مرد وجود نداره.

4

من نسخه فیزیکی کتاب رو خوندم. بسیار فوق العاده است ولی کسانی که به فمنیسم و اصولش تعصب دارند خوندن این کتاب رو بهشون توصیه نمیکنم چون به شدت در مقابلش گارد خواهند گرفت. پس تعصبتون رو کنار بذارید و بخونیدش

نمایش 8 نقد دیگر
3.5
(28)
27,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
جنسیت مغز
جنسیت مغز
تفاوت های واقعی میان زنان و مردان
انتشارات درسا
3.5
(28)
27,000
تومان