0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
قانون کار

معرفی و دانلود رایگان کتاب قانون کار

نویسنده:
فیدیبو
ناشر:
فیدیبو
درباره قانون کار

در دنیای کسب و کار، یک روز حقوق بگیری هستی که عنوان کارگر و کارمند داری، یک روز کارفرما می‌شوی و بحث مدیریت نیروی کار پیش می‌آید. هر کاری شرایطی دارد که برای کارگر و کارفرما وظایف و حقوقی را تعیین می‌کند. دانستن حد و حدود روابط کاری تاثیر بسیاری در میزان رضایت از کار دارد. کتاب قانون کار برای تنظیم روابط کاری قوانینی را در نظر گرفته که شناخت آن‌ها قدم اول برای اجرای این قوانین است.

قانون کار چیست؟

برای موفقیت در هر فعالیتی لازم است تا قوانین آن را بدانیم و بر اساس قوانین، خطاها و حدود آن اقدام به همکاری کنیم. حوزه‌های مختلف کاری از جمله درمانی، مهندسی و خدماتی شرایط و قوانین مخصوص به ‌خود را دارند. همان‌طور که برای کار کردن در هر یک از این مشاغل به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و توانایی‌ها نیاز است، شناخت حقوق و حدود کاری هم مولفه‌ی مهمی به حساب می‌آید. چه کسی دوست دارد که در شرایطی کار کند که به دلیل ناآگاهی از حق و حقوق‌اش فریب خورده باشد و حق‌اش ضایع شده باشد.

هر کسی بخواهد برای فردی دیگر کار کند، کارگر نامیده می‌شود و بسته به حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کند حقوقی بر گردن کارفرمای خود دارد. قانون کار از قوانین جاری کشور است که برای هر نوع فعالیت کاری، مواد قانونی مخصوصی دارد. به مجموعه مقرراتی که روابط فردي و جمعی بین کـارگر و کارفرمـا را ساماندهی می‌کند، قانون کار می گویند که تابع قرارداد کار بوده و بین کارگر و کارفرما منقعد می شود.

کتاب قانون کار تنظیم شده به وسیله‌ی جهانگیر منصور در یازده فصل نکات کاربردی و آسان برای تنظیم روابط کار ارائه می‌دهد. دانلود کتاب قانون کار در نسخه‌ی pdf در فیبدیبو امکان‌پذیر است. «قوانین و مقررات کار، رفاه و تامین اجتماعی»، «قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۸ »، «قانون کار - بيمه بيكاری»، «قوانین و مقررات اجرای احکام» و «قوانین چک، سفته، برات» از جمله آثاری است که جهانگير منصور آن‌ها را تنظیم کرده است.

بخش‌های مختلف قانون کار درباره‌ی چیست؟

کتاب قانون کار شامل یازده فصل است که به فراخور موضوع، هر فصل از تعدادی مبحث تشکیل شده است. هر کدام از این مباحث هم شامل تعدادی ماده و تبصره هستند که مجموع ماده‌ها به 186 مورد می‌رسد.

فصل اول درباره‌ی محتوای حقوقی قانون کار مصوب 29 آبان 1369 است. این فصل 6 ماده دارد که قوانین پایه‌ی کار را شرح می‌دهد.

فصل دوم، به بررسی ماده‌های 7 تا 33 درباره‌ی قرارداد کار وشرایط اساسی انعقاد آن می‌پردازد. مبحث اول این فصل درباره‌ی مفاد قرارداد کار از جمله حقوق، ساعت کار، مرخصی‌ها و موارد دیگر است. برای مثال در این مبحث به تعیین مدت زمان دوره‌ی آزمایشی اشاره شده است که حداکثر مدت آن برای کارگر ساده و نیمه‌ماهر یک ماه است.

  مبحث دوم درباره‌ی تعلیق قرارداد کار است و به بررسی شرایطی می‌پردازد که کارگر به دلایلی مثل نظام وظیفه، مرخصی تحصیلی یا احتیاجات خانوادگی قادر است وقفه در کارش ایجاد ‌کند. مدت خدمت نظام وظیفه، به ازای پرداخت حق بیمه جزء سوابق خدمت و کار کارگران محسوب می‌شود.

مبحث سوم نیز شرایط خاتمه‌ی قرارداد کار را شرح می‌دهد. فوت کارگر، استعفای کارگر، بازنشستگی و ازکارافتادگی کلی کارگر از مواردی هستند که باعث خاتمه‌ی فعالیت کارگر می‌شوند.

جبران خسارت و پرداخت مزایای پایان کار در مبحث چهارم این فصل توضیح داده شده است. تشخیص موارد از کارافتادگی کلی یا جزئی، بیماری‌های ناشی از کار یا ناشی از غیر کار، فوت کارگر و میزان قصور کارفرما در ماده‌های این مبحث شرح داده شده است.

فصل سوم قانون کار مربوط به شرایط کار است. این فصل شامل ماده‌های 34 تا 84 است. مبحث اول آن درباره‌ی حق‌السعی و مزد کارگر است. برای مثال بر اساس ماده‌ی 46 قانون کار، به کارگرانی که به موجب قرارداد یا موافقت با کارفرما به ماموریت‌های خارج از محل کار اعزام می‌شوند، فوق‌العاده ماموریت تعلق می‌گیرد. این فوق‌العاده نباید کمتر از مزد ثابت کارگر باشد. هم‌چنین کارفرما موظف است وسیله یا هزینه‌ی رفت و برگشت آن‌ها را تامین کند. ماموریت به کاری اطلاق می‌شود که حداقل ۵۰ کیلومتر از محل کار دورتر باشد یا کارگر یک شب در آن‌جا توقف داشته باشد.

 مبحث دوم این فصل درباره‌ی مدت زمان کار و مبحث سوم نیز درباره‌ی تعطیلات و مرخصی‌هاست. بر اساس قانون کار، تاریخ استفاده از مرخصی با توافق کارگر و کارفرما تعیین می‌شود.

ماده‌های قانونی مربوط به شرایط کار زنان در مبحث چهارم شرح داده شده است. شرایط بارداری، مرخصی زایمان و شرایط مادران شیرده از جمله مواردی هستند که در این مبحث بررسی شده‌اند.

فصل چهارم قانون کار درباره‌ی حفاظت فنی و بهداشت کار است. کلیات و بازرسی کار از مباحث این فصل هستند و در آن به مواردی هم‌چون ایمنی دستگاه‌ها و ابزارآلات کاری و امنیت محوطه‌ی کار اشاره می‌شود.

فصل پنجم با موضوع آموزش و اشتغال شامل مباحث کارآموز و مراکز کارآموزی، اشتغال و اشتغال اتباع بیگانه است. برای مثال کارفرمایان مکلف‌اند قبل از اقدام به عقد هرگونه قراردادی با اتباع، نظر وزارت کار و امور اجتماعی را جویا شوند. حداکثر دوره‌ی آزمایشی برای کسانی که در یک زمینه‌ی شغلی ابتدا به صورت آزمایشی شروع به کار می‌کنند، یک تا سه ماه است. اگر در این مدت، همکاری توسط کارفرما منحل شود، کارفرما موظف است دستمزد کل دوره‌ی آزمایشی را بپردازد. اگر کارگر مایل به ادامه‌ی همکاری نباشد، کارفرما باید دستمزد همان مدت زمانی که کارگر مشغول به کار بوده است را بپردازد.

فصل ششم قانون کار درباره‌ی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی است و به موضوعاتی چون تاسیس انجمن‌های اسلامی، انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوطه اشاره می‌شود.

فصل هفتم با عنوان مذاکرات و پیمان‌های دسته‌جمعی کار و فصل نهم درباره‌ی مراجع حل اختلاف است. ماده‌های قانونی این قسمت به شرایط هیئت‌های حل اختلاف و مراحل انجام و پیگیری اختلافات اختصاص دارد.

جرائم و مجازات‌ها عنوان فصل یازدهم قانون کار است که در آن به بررسی شرایط متخلفان و میزان جرایم آن‌ها پرداخته می‌شود. برای مثال طبق ماده‌ی 181 قانون کار، کارفرمایانی که اتباع بیگانه را که فاقد پروانه‌ی کار‌ هستند یا مدت زمان اعتبار پروانه‌ی کارشان به پایان رسیده است، بپذیرند، به مجازات حبس از 91 روز تا 180 روز محکوم خواهند شد.

ابهامات قانون کار

امروزه کار کودک در ایران مانند سایر کشورهای در حال توسعه رواج دارد. کودکان بسیاری در ایران با هدف کمک به امرار معاش خود و خانواده‌شان مشغول کارند. پدیده‌ی کار کودک، مسئله‌ی حساسی در حوزه‌های مختلف اجتماعی به خصوص انجمن‌های حمایت از حقوق کودکان در سراسر جهان به‌شمار می‌رود. اشتغال کودکان اغلب ریشه‌ در فقر، ناآگاهی و نابرابری دارد. از آن جایی که این گروه سنی نمی‌توانند مانند بزرگسالان از حقوق خود دفاع کنند و کمتر مورد حمایت سرپرستان خود قرار دارند، بیشتر مورد ظلم و ستم قرار می‌گیرند.

عوامل متعددی مثل عوامل سازمانی و مدیریتی شامل بودجه، ساختار، مشارکت و نظارت، عوامل اقتصادی مثل فقر، عوامل فرهنگی مانند ارزش‌ها و سنت‌ها و عوامل قانونی-حقوقی بر شرایط اشتغال کودکان در جامعه تاثیر دارد. به نظر می‌رسد برنامه‌های کنترلی کاهش و پیشگیری از کار کودک در این سال‌ها موفق عمل نکرده‌اند و نیاز به بازنگری در قوانین کار کودکان است.

نظام‌های دستمزدی، مسئله‌ی دیگری است که مشاورین کسب و کار به آن اشاره کرده‌اند. بحث قراردادهای کاری یکی از مشکلات نظام دستمزدی است که هنوز یک سامانه‌ی نظام‌مند در ایران ندارد و مشخص نیست چه مشاغلی در ایران دارای جنبه‌ی مستمر و یا غیرمستمر هستند. از طرفی، وضعیت کارورزی و آموزش‌های حین کار در قانون کار مبهم است.

تعلق نگرفتن بیمه درمان و بیمه بیکاری به کارگران روزمزد باعث شده تا این کارگران بدون هیچ پشتوانه‌ای برای کسب درآمد تلاش کنند. کلمه‌ی کارگران روزمزد در متن قانون کار نیامده است. در چنین شرایطی برخی از کارفرمایان از این خلای قانونی سوءاستفاده کرده و حقوق کارگران روزمزد را اجحاف می‌کنند. از طرفی، کارگران روزمزد نیز به دلیل ناآگاهی از قوانین کار، نیاز به درآمد، گرفتاری‌ها و بحران‌های مالی و نداشتن امنیت شغلی، قادر به پی‌گیری خواسته‌ها و حقوق خود نیستند.

محاسبه ساعات اضافه‌کاری و نابرابری‌های جنسیتی از جمله موارد دیگری هستند که نیاز است تا بخشنامه و دستورالعمل مناسب برای رفاه حال کارگران از سوی مراجع مربوطه برای آن‌ها تهیه شود.

کتاب  قانون کار برای چه کسانی مناسب است؟

تمام کسانی که تصمیم گرفته‌اند وارد بازار کار شوند، با خواندن کتاب قانون کار با حقوق خود بسته به شرایط کاری آشنا می‌شوند و با آگاهی و شناخت بیشتر می‌توانند قراردادهای کاری مناسب با کارفرما ببندند. آن دسته از افرادی نیز که مشغول کار هستند با مطالعه‌ی کتاب می‌توانند میزان آگاهی خود از قوانین کاری را ارزیابی کنند و دانش خود را ارتقا دهند. کارفرمایان نیز با مطالعه‌ی کتاب قانون کار با وظایف خود در مقابل کارگران آشنا شده و با حفظ حقوق آن‌ها به یک وضعیت برد-برد دست می‌یابند.

کتاب قانون کار سال‌هاست با قطع جیبی منتشر شده است تا مطالعه و نگهداری آن برای عموم آسان باشد. در حال حاضر می‌توانید با خرید فایل پی دی اف pdf کتاب قانون کار و دانلود آن از فیدیبو  با ماده‌های قانون کار آشنا شد.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
387.۵۱ کیلوبایت
زمان تقریبی مطالعه
۰۰:۰۰
نویسنده فیدیبو
ناشرفیدیبو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۶/۰۱/۲۷
قیمت ارزی
2.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳۸۷.۵۱ کیلوبایت

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 86 مخاطب
پربار 🌳 (2)
آموزنده 🦉 (2)
5
ستاره
66 ٪
4
ستاره
16 ٪
3
ستاره
9 ٪
2
ستاره
5 ٪
1
ستاره
2 ٪
40 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
3

فصل دوازدهم (قوانین الکترونیک ) رو نیز اضافه کنید .از سال ۹۹ تمام کار ها به صورت در سامانه جامع روابط کار انجام میشود و نحوه‌ی کار و قوانینش ملزم به خواندن فصل دوازدهم است

5

سلام،خسته نباشید برخی از کتابها تعداد صفحات نوشته نشده ،لطفا بررسی کنید

4

کتاب های قانون بسیار مفید هستند اگر امکان داره کتاب های قانون را صوتی هم قراردهید

5

این کتاب متن قانون کار هست و بسیار عالی و روان و قابل خواندن و به تمام کارفرماها پیشنهاد به خواندن میشود

4
پربار 🌳
آموزنده 🦉

باسلام . افزودن فهرست و نگارش این کتاب کمک موثری در افزایش و سهولت در مطالعه می شود . باتشکر .

5

سلام به همه توصیه میکنم حتما مطالعه کنن تا از حقوقشون مطلع باشند

3

سلام وقتتون بخیر در این کتاب قوانین کار در سال 1402 توضیح داده شده؟

3

قانون کار از ۹۶ به بعد تغییر نکرده؟

3

سلام وقتتون بخیر در این کتاب قوانین کار سال 1402 توضیح داده شده؟

5

خوندن همچین کتابهایی واقعا لازمه هر فردیه ک مشغول ب کاره

نمایش 30 نقد دیگر
4.4
(86)
آموزنده 🦉 (2)
رایگان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
قانون کار
قانون کار
فیدیبو
فیدیبو
4.4
(86)
آموزنده 🦉 (2)
رایگان