0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
زنان در روزگارشان

معرفی، خرید و دانلود کتاب زنان در روزگارشان

تاریخ فمینیسم در غرب
نویسنده:
مارلین لگیت
ناشر:
نشر نی
درباره زنان در روزگارشان

«زمانی که در حال نوشتن این کتاب بودم، دخترم آخرین نسخه مجله میس را برایم خرید که بخش اصلی آن به مقاله‌ای با عنوان «50 راه فمینیست بودن» اختصاص داشت. مقاله حاوی تصاویر و توضیحاتی بود درباره پنجاه نفر و در جایی از آن نوشته‌شده بود: «زیبایی جنبش ما آن است که خیلی تغییر می‌کند... مدام در حال حرکت، تحول و رشد است... اگر می‌خواستیم تمام صفحات تمام شماره‌های مجله را برای 22 سال آینده اختصاص دهیم به توصیف راه‌های زیادی که برای به کار بستن فمینیسم وجود دارد بازهم جا کم می‌آوردیم و نمی‌توانستیم همه‌چیز را بگوییم.»

با خود گفتم چگونه می‌توانم چنین رویکردی را با تاریخ فمینیسم پیوند دهم.»

این‌ها کلماتی است که مارلین لگیت کتاب «زنان در روزگارشان» را با آن شروع کرده است. کتابی که تاریخ فمینیسم را روایت می‌کند. به گفته‌ی خودش او در این کتاب تلاش کرده است تمام راه‌هایی که زنان در ذهن و عمل برای رهایی از سلطه‌ی مردان انجام داده بودند را دسته‌بندی کند و ارزیابی مناسبی از آن‌ها ارائه دهد.

درباره کتاب زنان در روزگارشان

زنان در روزگارشان، تاریخ فمینیسم در غرب با عنوان اصلی «in their time: a history of feminism in western society» سال 2001 منتشر شد. نویسنده‌ی این کتاب که یک استاد تاریخ است، در این کتاب سعی کرده است تاریخ فمینیسم در غرب را روی کاغذ بیاورد. او از قرون‌وسطا آغاز کرده و تا قرن بیستم را بررسی کرده است. چالش‌های پیش روی زنان، حقوق زنان و مسیری که زنان در این مدت رفته‌اند تا حقوقشان را پس بگیرند موضوعاتی است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته‌شده است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده است با مخاطب ارتباط برقرار کند و دیدگاه‌هایش را برای او شرح دهد. او تلاش کرده فمینیسم را از زوایای مختلف تعریف کند و تغییر و تحرک پذیری آن در طول زمان را به‌خوبی نشان دهد.

مروری بر فصل‌های کتاب زنان در روزگارشان

عناوین فصل‌های کتاب به شرح زیر است:

فصل اول: درآمدی بر فمینیسم و مردسالاری

فصل دوم: از عیسی مسیح تا ژاندارک

فصل سوم: تأثیر رنسانس: زنان، تحصیل و هنرهای خلاق

فصل چهارم: دین، سیاست و ادبیات در دوران آغازین اروپای مدرن

فصل پنجم: انقلاب در فلسفه و سیاست

فصل ششم: رادیکال‌ها و اصلاح‌گران

فصل هفتم: آغاز موج اول فمینیسم

فصل هشتم: مسائل موج اول فمینیسم

فصل نهم: دوران جنگ و فمینیسم بین دو جنگ جهانی

فصل دهم: ریشه‌های موج دوم

پس از پایان فصل دهم بخشی تحت عنوان نتیجه‌گیری آمده است که نویسنده در آن کتاب را به این شکل به پایان برده است: «درنهایت آنچه عمل‌گرایی را ارزشمند می‌سازد، نه بخت موفقیت بلکه روند مبارزه است. اعتمادبه‌نفسی که تک‌تک زنان در زندگی شخصی خویش به دست می‌آورند و فرهنگ حمایتگری که در اتحاد با سایر زنان یا مردان در مبارزه‌ای مشترک شکل می‌دهند؛ بنابراین بازشناختن تلاش‌های فعالان زن طی قرون و نیز موانع رویاروی آن‌ها که هنوز هم هست، ما را نیز توانمندتر می‌سازد.»

پس از پایان متن کتاب بخشی به نام مطالعه‌ی بیشتر آمده است که در آن با جزئیات به تمام منابعی که در نگارش کتاب از آن استفاده‌شده، اشاره‌شده است. این فهرست منابع برای کسانی که می‌خواهند درباره‌ی نظریه‌ی فمینیسم، تاریخ این نظریه و حتی دوران اولیه مسیحیت و قرون‌وسطا اطلاعات کامل و کافی به دست آورند، منبع مناسبی است. همچنین پژوهشگران و دانشجویان هم می‌توانند از این فهرست استفاده کنند.

در بخشی از کتاب زنان در روزگارشان می‌خوانیم

فرانسوا پولن دو لابار (۱۷۲۳-۱۶۴۷) کشیش آزاداندیش فرانسوی که عاقبت به مذهب پروتستان گرایید. نمایانگر

تأثیر شگرف دکارتیسم بر مشاجره زنان است. درحالی‌که نویسندگان دیگر در موضع دفاع از زن با نقل‌قول از مراجع، رقیب یا گردآوردن نمونه‌های متعارف زنان مشهور نظرات خود را بیان می‌کردند، پولن انديشه فرودستی زنان را «صرفاً یک پیش‌داوری» نامید که «ما از ظاهر چیزها درمی‌یابیم، هنگامی‌که قادر به بررسی آن‌ها از نزدیک نیستیم». چنین اندیشه‌ای؛ که بر پایه عقل و خرد نبود، طبق معیارهای دکارت باید کنار گذاشته می‌شد. این نظرات حتماً سبب دلگرمی کریستین دو پیزان اولین زن مدافع زنان در مشاجره زنان می‌شد اما پولن از این هم پا فراتر نهاد و با بررسی ریشه‌ها حوادث تاریخی حکم دستورات لازم‌الاجرا را بيابند؛ و اين فکر را رد کرد که «زنان باید همچنان در موضع فرودستی که می‌بینیم باقی بمانند». تنها تفاوت میان دو جنس به تولیدمثل مربوط می‌شد. ذهن «بدون جنس» بود و «قلمروی خرد هیچ مرزی نمی‌شناخت». اين حرف بسیار معنی‌دار بود. پولن اعتقاد داشت که تمام قلمروهای دانش – فیزیک، پزشکی، پیکرشناسی، ریاضیات، حقوق و سیاست. جغرافی. تاریخ دینی و حتی الهیات و قانون کلیسای کاتولیک-می‌تواند به روی زنان باز باشد. او هیچ دلیلی نمی‌دید که زنان اگر بتوانند بر آثار شرایط اجتماعی غلبه کنند، نتوانند فرمانروا، قانون‌گذار، قاضی یا حتی سرباز شوند. پولن حتی کار انحصاری زنان، یعنی تولیدمثل را قدر می‌نهاد: «بنابراین؛ به نظر می‌رسد زنان باارزش‌ترین اعضای جامعه‌اند؛ زیرا خدمتی که آن‌ها به جامعه می‌کنند. بسیار بیش‌تر از دیگران است.»

اما از یک جنبه مهم، کار پولن دو لابار کاملاً متعارف بود: رساله او بیش از این‌که درباره زنان باشد درباره فلسفه بود. نیت اعلام‌شده او توضیح دادن شیوه دکارتی بود. پولن اذعان کرد که با آن هدف به دنبال «یک موضوع خاص و خیره‌کننده (که همگان از آن نفع برند)» و باوری «به قدمت جهان، به گستردگی زمین و به عمومیت نوع بشر» می‌گشته است. مبحث زنان کاملاً برای این منظور مناسب بود. آیا پولن دو لابار از تمام کسان دیگری که برای نشان دادن هنر جدل گری نوشتند. فمینیست صادق‌تری نبود؟ آیا فمینیسم او صرفاً در خدمت نشان دادن قدرت استنتاج منطقی اوست؟ کاملاً امکان دارد که او اين فرم را برای پنهان کردن بنیاد ستیزی رساله‌اش در مورد زنان انتخاب کرده باشد؛ اما از جهاتی نیز او بسیار محافظه‌کار بود. او هرچند مدعی برابری توانایی‌های زن و مرد بود، بخش بزرگی از کتاب خود را به توصیف «استعدادهای خاص زنان» اختصاص داد که به طرزی مأیوس‌کننده سنتی از کار درآمد. دختران» در کنار سایر ویژگی‌ها، ملایم‌تر سخت‌کوش‌تر صبورتر در کار، مطیع‌تر متواضع‌تر و خوددارترند. زنان به‌طور طبیعی تودارتر و متین‌تر پرهیزگارتر و لطیف‌تر از مردان‌اند. شفقت طبیعی که بی‌هیچ شگفتی در محبت بیش‌تر آن‌ها به کودکان انعکاس می‌یابد. آن‌ها را برای مراقبت از تهیدستان یا بیماران مناسب‌تر می‌سازد. هرچند پولن دو لابار با بحث‌های نوی خود به ژانری کهنه حیات بخشید؛ اما وفاداری او به فمینیسم جای تردید دارد...

درباره مارلین لگیت

مارلین لگیت مورخ اروپای مدرن است. او تحصیل در رشته‌ی تاریخ را در واشنگتن و در دانشگاه سنت لوئیس آغاز کرد و تا دکترا پیش رفت. او مدرک دکترای تاریخ خود را از دانشگاه ییل دریافت کرده است.. او در کالج کاپیلانو در ونکور کانادا استاد دانشگاه است، او تدریس را از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سن خوزه آغاز کرد و پس از آن مدت‌ها در دانشگاه‌های مختلف درس داد تا اینکه به کاپیلاتو آمد. بااینکه اروپای مدرن زمینه‌ی اصلی کار او بود اما در این دانشگاه تاریخ کانادا، تاریخ دین، تاریخ‌زنان، اروپا در قرون‌وسطا و همچنین تاریخ آمریکای لاتین هم تدریس کرده است. مارلین لگیت به حوزه‌ی زنان بسیار علاقه‌مند است و تاکنون مقاله‌های بسیار زیادی درباره‌ی تاریخ‌زنان و نظریه‌ی فمینیسم نوشته است.

او پیش از کتاب زنان در روزگارشان کتاب دیگری در سال 1996 نوشته بود که موضع آن‌هم به جنبش فمینیسم مربوط می‌شود. این کتاب «ایجاد امواج: تاریخ فمینیسم در جوامع غربی» نام دارد

ترجمه کتاب زنان در روزگارشان به فارسی

زنان در روزگارشان را نیلوفر مهدیان سال 91 برای نشر نی به فارسی برگردانده است. منیژه نجم عراقی این ترجمه را ویراستاری کرده است. زنان در روزگارشان تا سال 95 به چاپ چهارم رسید. در مقدمه‌‌ای که بر ترجمه‌ی فارسی این کتاب نوشته‌شده آمده است: «در واقع با انقلاب صنعتی جنبش بورژوازی غرب استثمار نیروی کار زنان و دختران جوان را در پیش گرفت و کار سخت و طاقت‌فرسا در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را علاوه بر کار منزل به آن‌ها تحمیل کرد.» در ادامه‌ی این مقدمه آمده است: «اکنون پس از سده‌ها از آغاز جنبش فمینیستی که غرب خود را سردمداران می‌داند، سرمایه‎‌داری نه‌تنها کرامتی انسانی به اکثریت زنان عطا نکرده بلکه زیبایی زنانه را به‌مثابه وسیله‌ای برای تبلیغ کالاهای صنعتی و سایر فعالیت‌های سوداگرانه خود به کار می‌گیرد.»

چرا باید این کتاب را خواند؟

این کتاب را یک استاد تاریخ نوشته و تاریخ صادقانه باید گفت که معمولاً بیش از نظریات حرف‌هایی برای گفتن دارد. مارلین لگیت در کتابش تلاش کرده است مسیر جنبش فمینیسم و تبعات ناشی از آن و نتایجی که زنان به کمک آن گرفته‌اند را بررسی کند و تمام نقاط تاریک و روشن یک چنین مسئله‌ای را بازگو نماید. مارلین لگیت جنبش اولیه و ثانویه‌ی فمینیسم را در کتابش آورده و از افراط و تفریط‌‌ها حرف زده است. کتاب مارلین لگیت کتابی تأمل‌برانگیز است که خواننده‌ی آگاه و نکته‌بین می‌تواند از مطالب آن استفاده‌ی زیادی کند.

آنچه در بالا خواندید، بررسی و نقد کتاب زنان در روزگارشان اثر مارلین لگیت با ترجمه‌ی نیلوفر مهدیان است. خرید و دانلود این کتاب در همین صفحه ممکن است.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
4.۶۱ مگابایت
تعداد صفحات
603 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۲۰:۰۶:۰۰
نویسندهمارلین لگیت
مترجمنیلوفر مهدیان
ناشرنشر نی
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
In Their Time: A History of Feminism in Western Society
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۱۱/۱۰
قیمت ارزی
7 دلار
قیمت چاپی
220,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴.۶۱ مگابایت
۶۰۳ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 30 مخاطب
5
ستاره
56 ٪
4
ستاره
23 ٪
3
ستاره
3 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
16 ٪
12 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

دیدگاه اسلام در باره ی زنان یک دیدگاه « موقعیتی » است . اسلام در باره زنان بر اساس شرایط « جزیرة العرب » سخن گفته است اگرچه بعضی هنجارهای جاهلیت را تعدیل کرده است ! اما این را باید دانست که « زن » در جامعه ی عرب جایگاهی نداشته و با دید یک آبژه ی جنسی به آن نگاه می کرده اند کما اینکه الان نیز چندان جایگاهی مانند سایر جوامع ندارد ! بررسی های تاریخی و جامعه شناختی نشان میدهد که زن جامعه ی عرب جاهلی ، گاهأ برهنه و نیمه برهنه بوده و اسلام امر به « پوشش » آنان کرد اگرچه بسیاری در آغاز نتوانستند با آن کنار بیایند. به هر حال ؛ تردیدی نیست که ضمن پذیرش بسیاری اصول و قواعد دینی و مذهبی پذیرفته شده ی ادیان و مذاهب ، باید مقتضیات اجتماعی و فرهنگی جدید را بر اساس توانایی های ذاتی بشر و زنان پذیرفت .

5

کتاب فوق العاده ای هست. میشه گفت جامع ترین کتاب درباره ی فمینیسم در ایران است. تاریخ کامل و توضیحات دقیق. به کسانی که تمایل دارند درباره ی تاریخ آزادی خواهی زنان مطالعه داشته باشند حتما پیشنهاد میکنم. با مطالعه ی این کتاب میتوانید وقتی در جمع دوستان یا آشنایان درباره حق زن صحبت می شود شما با ارجاع به این کتاب به طور علمی از حق خود دفاع کنید و از مثال های تلاش زنان در طول تاریخ بهره ببرید ممنون از فیدیبو

4

کتاب ازین نظر حائز اهمیته که نگاه تاریخی بسیار مهمی در زمینه‌ی فهم فمینیسم و موفقیت ها و شکست‌هاش به ما میده. به ما یاد میده تغییر در بنیان‌های فکری و معرفتی در جامعه نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری فمینیسم داره و سازماندهی پیدا کردن منجر به گسترش اون میشه.اما زمانی بیشترین تأثیر رو داره که با مطرح کردن مؤلفه‌های مردسالاری،ریشه‌های ستم بر زنان شناسایی میشه. با نقدی درون گفتمانی (اروپامحور،سفید،بورژوایی) هم،زمینه‌ی ایجاد گرایش‌های متعدد بوجود میاد (البته موج سوم در کتاب مطرح نشده)...نتیجه این هست که در ایران راه بسیار طولانی‌ای برای شکل‌گیری و سازماندهی فمینیسم وجود داره؛چراکه هنوز بنیانهای معرفت‌شناختی در جامعه تغییر نکرده‌ان و مردسالاری دینی و سرمایه‌داری سد راه تغییرات بنیادی در وضعیت زنانند.

5

این کتاب واقعا عالیه. پرسش مهمی در کتاب مطرح میشه در مورد تمایز گذاشتن بین آگاهی زنانه و آگاهی فمینیستی، اینکه آیا هر جنبشی در رابطه با زنان و مسائل زنان رو در تاریخ میشه فمینیستی نامید یا بین جنبش زنان و جنبش فمینیستی تفاوتی هست؟ آیا هر زنِ کنشگری که برای مسأله‌ای مرتبط به حقوق زنان فعالیت میکنه رو میشه فمینیست نامید یا خیر. کلی روایت از فعالیتهای زنان در طی تاریخ غرب از پیش از مسیحیت تا دوران معاصر رو میخونیم. دوبار خوندمش‌. کتاب ارزشمندیه.

5

کتاب بسیار خوب و جامعی درباره تاریخ مطالبات زنان که به قول نویسنده همیشه خیلی دیر و خیلی کم به ثمر نشسته(با توجه به تلاشهای فراوان و هزینه های بسیار). این کتاب دید تاریخی بسیار خوب و عالمانه ای به خواننده میده و تو فارسی نظیر نداره.

5

میشه گفت جامع ترین کتاب در مورد تاریخ فمینیسم و کلا مشکلات زنان و مردسالاری که در واقع نمود رفتار زنان از دوران مسیحیت تا ظهور جنبش ها در قرن نوزده و بیست رو با ذکر مثال های زیاد از زندگی زنان مختلف در ادوار مختلف نشون میده و یه دسته بندی کلی و منظم رو در مورد روند فمینیسم ارائه میده.

4

این کتاب برای گروه‌های مختلف آگاهی‌بخش و احتمالاً ضروری خواهد بود؛ نشان دادن راه‌های ارتقا یا اصلاح نظریات برای فمینیست‌ها، ایجاد تعادل در نظرات ضدفمینیست‌ها و ایجاد زمینۀ فکری لازم و صحیح برای افرادی که نه فمینیست هستند و نه ضد آن.

4

چند درصد از اهداف بنیانگذاران این جنبش در جامعه خودشان محقق شده اکثر کشورهایی که داد حقوق بشر میزنند خودشان بالاترین آمار تجاوز به زنان را دارند .

4

نتونستم با ترجمه ارتباط برقرار کنم . بر خلاف تصورم کتاب متن گیرایی نداره که فرد رو میخکوب کنه و بیشتر شبیه کتب دانشگاهیه . من موقع خوندن اذیت میشدم . البته که کتاب کاملیه

4

من این کتابو خریدم ولی هر کار میکنم دانلود نمیشه که بخوام نظر بدم

نمایش 2 نقد دیگر
4.1
(33)
184,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
زنان در روزگارشان
زنان در روزگارشان
تاریخ فمینیسم در غرب
نشر نی
4.1
(33)
184,000
تومان