0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مشاوره ی پیش از ازدواج

معرفی، خرید و دانلود کتاب مشاوره ی پیش از ازدواج

ناشر:
نشر نی
درباره مشاوره ی پیش از ازدواج

نهاد خانواده یک جزء تاثیرگذار از یک کل را تشکیل می‌دهد. این کل که جامعه نام دارد، سلامت روانی خود را وامدار سلامت روانی تک تک اعضای خود است. هر یک از اعضای جامعه در بستر خانواده رشد پیدا می‌کند. خانواده نیز از یک انتخاب آغاز می‌گردد. با دنبال کردن این زنجیره می‌توان به خوبی به اهمیت نهاد خانواده پی برد. هرچه این نهاد آگاه‌تر باشد، جامعه با ناهنجاری‌های کمتری روبه‌رو می‌گردد. اگرچه این فرضیه تاحدودی ایده‌آل به نظر می‌رسد اما می‌توان با ارائه راهکارهای کاربردی تصمیم‌های اشتباه در شروع این زنجیره را به حداقل رساند. روانشناسان و مشاوران خانواده در مسیر آگاهی بخشی جوانان مسئولیت سنگینی بر عهده دارند. کتاب «مشاوره پیش از ازدواج» بیشتر از آنکه برای زوج‌های جوان نوشته شده باشد، ابزار و راهنمایی برای مشاوران و روانشناسان است. دکتر محسن دهقانی در این کتاب علاوه بر برررسی مسائل چالش برانگیز بین زوجین، یک ساختار مدون برای برگزاری جلسات مشاوره طراحی کرده است.  

شناخت عمیق خود و احساسات کلید ازدواج موفق

شناخت از خود بر پایه عواملی نظیر هیجان‌ها، رفتارها، ویژگی‌های جنسیتی و عوامل اجتماعی شکل گرفته است. این شناخت تاثیر قابل توجهی بر عملکرد شخصی و اجتماعی فرد دارد. زندگی مشترک مجموعه‌ای از انتظارات، فرضیه‌ها، هیجانات و بایدها نبایدها است. هریک از زوجین با بینش و استاندارد مختص به خود وارد زندگی مشترک می‌شود که حاصل تربیت در خانواده، تحصیل در مدرسه و حضور در اجتماع است. افراد با شناخت نقاط ضعف  خود می‌توانند علت بسیاری از رفتارهای هیجانی و نادرست خود را پیدا کنند و در رفع آن بکوشند. آنها از این طریق می‌توانند بیشترین انطباق را با همسر خود پیدا کنند.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند ازدواج را تحت تاثیر قرار دهد عدم شناخت احساسات است. بارها پیش آمده است که فردی پس از دوره‌ی کوتاهی آشنایی جمله‌ی «من عاشق او هستم» را به کار می‌برد. روان‌شناس موظف است با دادن آگاهی‌های لازم فرد را متوجه تصمیم‌های هیجانی خود کند و منطق را در کنار احساسات قرار دهد.

تفاوت‌های جنسیتی، تفاوت‌های هورمونی

بخش عمده‌ای از اختلافات بین زوجین برگرفته از انتخاب‌های طبیعی است و انسان‌ها نقشی در به وجود آمدن آن نداشته است. آنها تنها با شناخت عمیق این تفاوت‌ها و سازگاری می‌توانند اختلافات را به حداقل برسانند. اما منظور از تفاوت‌های جنسیتی چیست؟ علاوه بر فیزیک منحصر به فرد، تفاوت‌های زیست شناختی و ساختار مغز باعث بروز رویکردهای متفاوت در دو جنس می‌گردد. تفاوت‌هایی در شنیدن و گفتن، تفکر در نگرش و بروز افکار و هیجانات و رابطه‌ی جنسی همگی از نتایج ساختار متفاوت مغز و زیست شناختی است.

تستوسترون و وازوپرسین، هورمون‌هایی مردانه هست که منجر به بروز رفتارهایی پرخاشگرانه و به دنبال آن دفع خطر احتمالی می‌شود. اگر چه در دوران شکارچی-گردآورنده‌ها، این هورمون نقش قابل تاملی در حفظ قلمرو بازی می‌کرد اما اکنون مانند قبل نیازی به ابراز خشونت نیست و این رفتار باید در مردان کنترل گردد. در مقابل هورمون اوکسی توکسین و استروژن متعلق به زنان است. آنها تحت تاثیر این دو هورمون می‌توانند با کسی که علاقه دارند ارتباط برقرار نمایند. هورمون‌ها بدون آنکه خود بدانیم بخش قابل توجهی از اعمال انسان‌ را کنترل می‌کند. در هنگام مشاوره‌ی پیش از ازدواج، مشاور باید کارکرد هورمون‌ها و تاثیر آن‌ها بر هر یک از اعمال را به درستی برای زوجین توضیح دهد.

مهارت‌های گفتگو و حل تعارض

ارتباط از سه بخشِ گوینده، شنونده و محتوای پیام تشکیل شده است. برای ایجاد یک ارتباط سالم نیاز است زوجین به کیفیت هر 3 بخش توجه کنند. مشاور باید مهارت‌های گوینده و مهارت‌های شنونده را برای زوجین شرح دهد. در رابطه با مهارت‌های گوینده می‌توان به حذف کلمات «هرگز» و «همیشه» در بین گفت‌وگوها اشاره کرد زیرا بار منفی و سرزنش را به شنونده القا می‎کند. زبان بدن مناسب و تغییر زاویه دید نیز از اصول یک شنونده خوب است.

یک مشاور خوب باید در کنار آموزش مهارت‌های حل مسئله عوامل ایجاد اختلافات را شناسایی کند. دیدگاه‌های متفاوت، عدم مهارت مذاکره، سوءتفاهم  و تفکرلات غیر منطقی می‌تواند اختلافاتی عمیق و حل نشدنی را به وجود بیاورد. در این شرایط زوجین هم اشتیاق خود را برای حل تعارضات از دست می‌دهند. در چنین شرایطی مشاور موظف است راهکارهایی برای حل مشکل ارائه دهد.یکی از این  راهکارها می‌تواند تحلیل الگوهای ارتباطی هریک از زوجین باشد. روانشناس باید الگوهای ناکارآمد بین زوجین را شناسایی کند و الگوی ارتباطی موثر را جایگزین نماید. در این رابطه می‌توان لحن نامناسب و سرعت بالا در حرف زدن را یک الگوی اشتباه دانست. استرس و خشم می‌تواند باعث بی احترامی و واکنش منفی از سمت هریک از زوجین شود. علاوه بر آن سریع صحبت کردن موجب کاهش تمرکز بر محتوا و گیج شدن مخاطب می‌گردد و شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

این کتاب مناسب چه کسانی است؟

تجربه نشان داده است اغلب افراد زمانی به مشاور مراجعه می‌کنند که آسیب‌های فراوانی در یک رابطه خورده‌اند و زندگی مشترک آنها در آستانه فروپاشی است. دکتر محسن دهقانی در کتاب «مشاوره پیش از ازدواج » تلاش کرده است تجربیات بالینی و پژوهشی را در قالب کتاب «مشاوره پیش از ازدواج » در اختیار علاقمندان قرار دهد. این کتاب علاوه بر راهنمایی مخاطب عام، مرجع کاملی برای مشاوران و روانشناسانی است که در ابتدای راه روانشناسی قرار دارند.

در بخشی از کتاب مشاوره پیش از ازدواج می‌خوانیم

علت اصلی شکایتهای زوجین ناآشنایی آنها با تفاوت های زیست شناختی و ساختار مغزی در دو جنس است. درصورت آشنایی با تفاوت های جنسیتی و تآثیر آن بر عملکرد هر فرد. زوج می توانند انتظارات واقع بینانه ای از یک دیگر داشته باشند و در تعامل با یک دیگر حداکثر انعطاف را نشان دهند. باید به یاد داشت که برخی از این تفاوت ها غیرقابل تغییرند و زوج باید آن ها را بشناسند و بیذیرند. درحالی که برای تغییر برخی دیگر از این تفاوت‌ها می توانند با یک دیگر توافق کنند و با همکاری یک دیگر آن ها را به حداقل ممکن برسانند. از این رودر این فصل به بررسی این تفاوت ها می پردازیم. این فصل مقدمه ای بر فصل آینده است که در آن به معرفی چند مهارت اساسی برای داشتن ازدواج موفق می پردازيم.

براساس یکی از نظریه های روان شناسی تکاملی به نام «شکارچی - گردآورنده» از ابتدای زندگی بشر هر جنس نقش خاصی را برعهده داشته است. مردان مسئولیت شکار را برعهده داشته اند و زنان مسئولیت گردآوری موادغذایی, مراقبت و تربیت فرزندان. هر فرد برای انجام مسئولیت هایش به ساختارهای مغزی و بیولوژیکی خاصی نیاز داشته است. امروزه هرچند مردان برای تأمین مایحتاج خانواده به شکار نمی روند و اغلب زنان نیز به دنبال گردآوری مواد غذایی از طبیعت نیستند. تفاوت های ساختاری در مغز و عملکرد آن همچنان باقی است که برخی از این تفاوت ها با تمرین و درشرایطی خاص قابل تعدیل و تغییرند. با مثالی ساده و روزمره به معرفی این تفاوت ها می پردازیم، مردان به عنوان شکارچی باید چشمانی دوربین می داشتند تا بتوانند شکار را از فاصله ی دور ببینند و آن را تعقیب کنند. از این روء دامنه ی دید آن ها کم تر از زنان است، درحالیکه در مقایسه با زنان مسافت طولانی تری را می‌بینند. این نمونه‌ای از تفاوت‌های دو جنس در زمینه ی دیدن است.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۰۱ مگابایت
تعداد صفحات
168 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۳۶:۰۰
نویسندهمحسن دهقانی
نویسنده دومفاطمه میرمحمدی
ناشرنشر نی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۱۱/۰۶
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۰۱ مگابایت
۱۶۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.9
از 5
براساس رأی 31 مخاطب
5
ستاره
41 ٪
4
ستاره
29 ٪
3
ستاره
9 ٪
2
ستاره
12 ٪
1
ستاره
6 ٪
15 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

من خانم میر محمدی و آقای دکتر دهقانی رو هم از نزدیک دیدم و هم باهاشون کار کردم. بسیار خوشحال شدم که این کتاب پر بار رو به چاپ رساندند. هر دو این عزیزان تو این زمینه بسیار با مطالعه هستند.

3

کتاب در اصل برای مشاورین نوشته شده اما عموم مطالب به گونه ای هست که برای سیارین هم کارایی داره. من کتاب رو برای خودم میخواستم و در کل کتاب مفیدی بود. اگر مثل من تراپیست نیستید، اگر کتاب اختصاصی تری پیدا کردید شاید بیشتر به کارتون بیاد.

4

مطالب بسیار دقیق و کاربردی هستش . مباحث کامل و جامعی مطرح شده که میتونه برای هر زوجی یا افراد مجردی که قصد ایجاد رابطه دارند بسیار مفیده

5

آقای دکتر دهقانی از فرهیختگان برجسته روزگار است و کتاب هایشان بسیار با ارزش

1

چرا نظرها اینطوریه کتاب اصلا حرفی برای گفتن ندارد کلی و مطالب عمومی

4

کتاب معتبر و روون و خوبیه

5

بسیار کاربردی و حرفه ای تشکر از استاد گرامی

2

کتاب های کامل تری در این حوزه وجود دارد.

4

سلام و درود کتاب بسیار خوب و کاربردی بود

4

بسیار عاااااااالی بود

نمایش 5 نقد دیگر
3.9
(31)
50,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مشاوره ی پیش از ازدواج
مشاوره ی پیش از ازدواج
محسن دهقانی
نشر نی
3.9
(31)
50,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر