0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
اولئانا

معرفی، خرید و دانلود کتاب اولئانا

نویسنده:
دیوید ممت
درباره اولئانا

‌درباره‌ی کتاب اولئانا اثر دیوید ممت

نمایشنامه‌ی اولئانا نوشته‌ی دیوید ممت برای نخستین بار در سال 1992 منتشر شد. این نمایسنامه یکی از مشهورترین نمایشنامه‌های نوشته شده توسط دیوید ممت است. علی اکبر علیزاد، مترجم، درباره‌ی این نمایشنامه می‌نویسد: «اولئانا، بحث‌انگیزترین و چه بسا مهم‌ترین نمایشنامه دیوید ممت تا اواخر دهه نود است. سوای مایه‌های شدیدا سیاسی، اجتماعی متن، که در همه اجراهای آن (در اروپا و امریکای شمالی) مناقشات زیادی را باعث شد، زبان و ساختار نمایشی آن فوق‌العاده جذاب، منحصربه‌فرد و آموزنده است. به‌رغم ظاهر گول‌زننده و رئالیستی آن، در نهایت نمی‌توان این نمایشنامه را کاملاً رئالیستی دانست. اولئانا به رغم پایبندی به برخی قواعد درام رئالیستی، در عمل، سازوکارهای رئالیسم را از درون ویران می‌کند.

اولئانا از ساختار مثلثی درام ارسطویی ــ که ظاهرا مورد ستایش خود ممت نیز هست ــ بهره می‌گیرد. نمایشنامه در سه پرده اوج‌گیرنده، کشمکشی حاد میان دو شخصیت کنش‌مند را شکل می‌دهد. بنابراین، ساختار رایج درام ارسطویی با شروع، میانه و پایان مشخص‌اش در اینجا به نحو بارزی حضور دارد. شخصیت‌ها کاملاً فعال و دارای مشخصه‌های بارز فردی‌اند. اما انحراف اولئانا از قواعد درام ارسطویی را در کجا باید جست‌وجو کرد؟ مشخص‌ترین عامل این انحراف، پایان بحث‌انگیز و غیرقطعی نمایشنامه است. کدام شخص پیروز می‌شود؟ کدام یک محقّ است؟ واکنش ما دقیقا چیست؟ گفته نهایی «کارول» دقیقا به چه چیز اشاره می‌کند؟ می‌توان به طور قطع گفت اولئانا واکنش‌های ما را چندپاره می‌کند. ما با پایانی باز روبه‌رو هستیم که در بهترین حالت به چیزی قطعیت نمی‌بخشد؛ البته این گفته به این معنی نیست که نمی‌توان اجرایی از اولئانا داشت که به پایان ممت قطعیت ببخشد.

خلاصه داستان کتاب اولئانا

نمایشنامه‌ی اولئانا تنها دو شخصیت دارد و داستان درباره‎ی جایگاه قدرت است. این داستان درباره‌ی دانشجویی به نام کارول است که استاد دانشگاه خود را متهم به آزار جنسی می‌کند و مسیر کاری آینده‌ی استادش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

‌درباره‌ی دیوید ممت نویسنده‌ی کتاب اولئانا

دیوید ممت یکی از مشهورترین نمایشنامه‌نویسان معاصر دنیاست. دیوید آلن ممت در 30 نوامبر 1947 در شیکاگو متولد شد. پدر و مادر ممت در سال 1958 از هم جدا شدند. او در مدرسۀ فرانسیس پارکر درس خواند و سپس به دانشگاه گدار رفت و در سال 1969 فارغ‌التحصیل شد. او در جوانی مشاغل مختلفی را تجربه کرد؛ از جمله پادویی در لاندن هاس و سکندسیتی، ویرایش در نشریات و...

در ۱۹۷۲ ممت شرکت سنت نیکولاس را با ویلیام اچ. میسی راه‌اندازی کرد. اولین شاهکارش با نام بوفالوی آمریکایی را در سال ۱۹۷۷ تهیه کرد. او در سال ۱۹۷۶ به نیویورک نقل مکان کرد. پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند اولین فیلمنامه‌ای بود که نوشت. ممت در طول سال‌های فعالیتش جوایز متعددی از جمله تونی، اوبی و پولیتزر را برده است.

ترجمه‌ی کتاب اولئانا به فارسی

انتشارات بیدگل کتاب اولئانا را با ترجمه‌ی علی اکبر علیزاد عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است. انتشارات بیدگل که به انتشارات تخصصی تئاتر و نمایشنامه مشهور است درباره‌ی علی اکبر علیزاد می‌نویسد: «علی اکبر علیزاد متولد 1352است. او عضو هیئت علمی دانشکده‌ی سینما و تئاتر است. از جمله‌ی کتاب‌های تألیفی و ترجمه شده‌ی او به فارسی می‌توان به «در انتظار گودو، ساموئل بکت»، «یادداشت هایی در باب سینماتوگرافی، روبر برسون»، «رویکردهایی به نظریه‌ی اجرا»، «راهنمای عملی نمایشنامه‌نویسی»، «اولئانا» و «سوء قصدهایی به زندگی آن زن» اشاره کرد. همچنین او ترجمه‌ی مشترک با منصور براهیمی کتاب «کارگردانی نمایشنامه، فرانسیس هاج» را داشته است.

علیزاد سردبیری مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل و مجموعه‌ی تئاتر، نظریه و اجرا در انتشارات بیدگل را عهده‌دار است. همچنین مقالات تالیفی و ترجمه‌ی زبادی داشته است که در بهترین نشریه‌های کشور منتشر شده‌اند.»

چرا باید کتاب اولئانا را خواند؟

کتاب اولئانا یکی از مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین نمایشنامه‌های نوشته شده در قرن بیستم در آمریکا است. نمایشنامه‌ی اولئانا نمایشنامه‌ای کوتاه است اما در این نسخه از کتاب، نقدی از این نمایشنامه هم ترجمه شده است که به خواننده کمک می‌کند درک بهتری از نمایشنامه داشته باشد.

  • کتاب اولئانا در دسته‌ی کتاب‌های نمایشنامه قرار دارد.
  • کتاب اولئانا مناسب برای گروه سنی بزرگسال است.
  • تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 140 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 7 روز بخوانید.
  • کتاب اولئانا حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع نمایشنامه را بخوانند مفید خواهد بود.

‌در بخشی از کتاب اولئانا می‌خوانیم

جان با تلفن صحبت می‌کند. کارول در آن سوی میز روبه روی او نشسته است.

جان: (با تلفن) و در مورد زمین چی. (مکث) زمین. و در مورد زمین چی؟ (مکث) در مورد اون چی؟ (مکث) نه. نمی‌فهمم. خب، آره، من من... نه مطمئنم که مهمه... مطمئنم که مهمه. (مکت) چون که مهمه... به جری زنگ زدی؟ (مکث) چون... نه، نه، نه، نه، نه، اونا چی گفتند...؟ با بنگاه صحبت کردی... زنه کجاست...؟

خب، خب، باشه. یادداشتهاش کجاست؟ یادداشت‌هایی که با اون برداشتیم کجاست. (مکث) فکر میکردم بودی؟ نه، نه، ببخشید، منظورم این نبود، فقط فکر می‌کردم تو رو دیدم وقتی اونجا بودیم... چی...؟ فکر می‌کردم تو رو اونجا با یه مداد دیدم. چرا الان؟ من می گم که... خب. به همین خاطر که می‌گم «به جری زنگ بزن.»

خب، الان نمی‌تونم بیام. چو...نه. من هیچ برنامه‌ریزی‌ای... گریس:« من هیچ... من خوب می‌دونم که... ببین: ببین. به جری زنگ زدی؟ به جری زنگ می‌زنی...؟ چون الان نمی‌تونم. می‌آم، مطمئنم که یه ربع، تا بیست دقیقه دیگه، اونجام، قصدم همینه. نه، ما از دستش نمی‌دیم. ما این خونه رو از دست نمی‌دیم. ببین: ببین، من دست کم نمی‌گیرم.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب اولئانا اثر دیوید ممت بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی نمایشنامه می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
669.۴۹ کیلوبایت
تعداد صفحات
140 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۴:۴۰:۰۰
نویسندهدیوید ممت
مترجم علی اکبر علیزاد
ناشرنشر بیدگل
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Oleanna, c۱۹۹۲
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۱۰/۲۵
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
45,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶۶۹.۴۹ کیلوبایت
۱۴۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 24 مخاطب
5
ستاره
45 ٪
4
ستاره
41 ٪
3
ستاره
4 ٪
2
ستاره
4 ٪
1
ستاره
4 ٪
13 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

میشه واقعا این کشمکش و تضاد شکاف‌ها رو مشاهده کرد. شکاف جنسیتی و یا حتی استاد و دانشجو رو. اما در نهایت برخلاف ادعای کتاب، دست به قضاوت بردن کار به شدت سختیه. اگرچه شاید به علت عدم مواجهه با نمایشنامه در حالت اجرا اینطور بوده باشه.

4

فقط بگم که اگه به نمایش‌نامه علاقه‌مند هستید، حتماً این اثر رو بخونید. بی‌شک از بهترین نمایش‌نامه‌هایی هست که می‌خونید.

2

خیلی خوشم نیومد. فرم دیالوگ نویسی خاصی داشت و با محتواش هم خیلی ارتباط برقرار نکردم. شاید برای این دوران دیگه چنین حرفهایی خیلی تازه نیست.

5

از اون نمایشنامه هاییه که تا تمومش نکنی کنار نمیذاری کتابو?

5

خیلی باحاله ولی یکم بحث زیاد داره که حوصله ادمو سر میبره

4

بعد از خوندن نمایشنامه ذهنتو مدت‌ها درگیر میکنه

4

دیالوگ های خیلی خوبی داشت???

5

دیوید ممت از خدایان نمایشنامه نویسیه

5

یکی از بزرگترین اثرات

5

عالیه حتما بخونید

نمایش 3 نقد دیگر
4
(29)
49,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
اولئانا
اولئانا
دیوید ممت
نشر بیدگل
4
(29)
49,000
تومان