0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مکانیزم های دفاع روانی

معرفی، خرید و دانلود کتاب مکانیزم های دفاع روانی

ناشر:
رادمهر
درباره مکانیزم های دفاع روانی

‌درباره‌ی کتاب مکانیزم‌های دفاع روانی  اثر زیگموند فروید

کتاب مکانیزم دفاعی نوشته‌ی زیگموند فروید است. این کتاب مبانی و نظریات فروید را درباره‌ی دفاع توضیح می‌دهد. مترجمان کتاب برای فهم بیشتر و بهتر این موضوع در ابتدا نکات کلی‌ای را درباره‌ی ادبیات فروید شرح داده‌اند: «او معتقد است که بسیاری از رفتارهای انسان، به ویژه رفتارهای پرخاشگرانه که ریشه ی اختلالات روانی هستند، تحت تاثیر انگیزه های ضمیر ناخودآگاه می باشند، اما می توانند با انتقال به بخش خودآگاه و از طریق معالجات روانکاوانه درمان شوند.

کتابی که پیش روی شماست، مجموعه مقالات پراکنده و نظریه های فروید درباره ی مکانیزم های دفاعی ضمیر ناخودآگاه می باشد که از سایت های اینترنتی و مقالات و کتب تالیف شده ی مختلف گردآوری و ترجمه شده است. او بیان می دارد که شخصیت از سه سطح تشکیل شده است: 

« نهاد » یا « اید »  که با نیازهای جسمی سر و کار دارد و مطابق اصل لذت طلبی عمل می کند؛ 

« فرامن » یا « سوپرایگو » که همان وجدان است و با اخلاقیات در ارتباط، 

و « من » یا « ایگو » که وظیفه اش برقراری تعادل بین خواسته های « نهاد » و « فرامن » است.

بنابراین « من » ، مهم ترین هسته ی شخصیت فرد است که می تواند در برابر هیجانات، اضطراب ها، شکست ها، تحقیرها و... مورد تهدیدات جدی قرار بگیرد. در این میان مکانیزم های دفاعی دست به کار شده، با محافظت از « من » در برابر این مشکلات عاطفی، سعی می کند تا با ایجاد سازگاری و تسکین اضطراب، آرامش را به فرد بازگرداند.»

مروری بر فصل‌های کتاب مکانیزم‌های دفاع روانی

کتاب مکانیزم‌های دفاع روانی در هفده فصل نوشته شده است.

فصل اول: مکانیزم‌های دفاعی

فصل دوم: انواع مکانیزم‌های دفاعی

فصل سوم: مکانیزم سرکوبی

فصل چهارم: مکانیزم جبران

فصل پنجم: مکانیزم برابرسازی

فصل ششم: مکانیزم توجیه

فصل هفتم: مکانیزم عکس‌العمل‌سازی

فصل هشتم: مکانیزم جابه‌جا سازی

فصل نهم: مکانیزم بازگشت

فصل دهم: مکانیزم گریز

فصل یازدهم: مکانیزم تکذیب

فصل دوازدهم: مکانیزم دورن فکنی

فصل سیزدهم: مکانیزم برونفکنی

فصل چهاردهم: مکانیزن برتری

فصل پانزدهم: مکانیزم وارونه‌سازی یا تبدیل

فصل شانزدهم: مکانیزم‌های نماد

فصل هفدهم: انواع دیگری از مکانیزم‌ها

درباره‌ی زیگموند فروید نویسنده‌ی کتاب مکانیزم‌های دفاع روانی

زیگموند فروید عصب‌شناس، نویسنده و فیلسوف مشهور اتریشی متولد سال 1856 است. او را پدر علم روانکاوی می‌دانند. او در خانواده‌ای یهودی با وضعیت مالی متوسط به دنیا آمد و کودکی خودش را در شهر فرایبورگ گذراند. زمانی که فروید تنها چهار سال داشت، همراه با خانواده‌اش به شهر وین اتریش رفت و وین شهری بود که فروید تا آخر عمرش در آنجا زندگی می‌کرد. زیگموند فروید در سال 1873 وارد دانشکده‌ی پزشکی وین شد و در کنار علم پزشکی مطالعات فلسفی جامع و کاملی هم داشت. فروید بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه وین به پاریس رفت و زیر نظر ژان مارتین، متخصص اعصاب و روان مشغول به کار شد. مارتین یکی از نخستین پزشکانی بود که برای درمان بیمارانش از روش هیپنوتیزم استفاده می‌کرد. فروید درزمانی که در پاریس بود توانست به چند زبان اروپایی مسلط شود و از آموزه‌های استادش مارتین بیشترین استفاده را کند.

زمانی که فروید به وین بازگشت به‌عنوان متخصص اعصاب و روان مشغول به کار شد. او نیز برای درمان بیمارانش از روش‌ هیپنوتیزم مارتین استفاده می‌کرد. بعد از گذشت چند سال فروید بیمارانش را ترغیب کرد که به‌جای فرورفتن در خلسه‌ای عمیق، بدون ترس آزادانه با او صحبت کنند. زیگموند فروید بعد از تحلیل کردن شخصیت‌ بیمارانش متوجه تأثیر رفتارهای جنسی در کودکان شد. رفتارهایی که نشات گرفته از تمایلات کودکان به بزرگ‌سالان است.

در سال 1900 بود که زیگموند فروید نخستین کتاب خودش را بانام رؤیا منتشر کرد. این کتاب یکی از عامه‌پسندترین آثار فروید است. او در این کتاب بیان کرد که روی‌ها بیان پنهانی از طرفی بیانگر آرزو و خواسته‌های ما و از طرف دیگر نشان‌دهنده‌ی ترس‌های ما هستند. رؤیاهای ما می‌توانند تأثیر بزرگی روی شخصیت ما دارند و نباید هرگز این تأثیر را انکار کنیم و یا نادیده بگیریم.

زيگموند فرويد سال‌های پایانی زندگی‌اش را درگیر بیماری سختی بود و به دلیل حضور نازی‌ها در اتریش به انگلستان مهاجرت کرد. او در سپتامبر 1939 با تزریق میزان زیادی مورفین درگذشت و خاکستر حاصل از سوزاندن جسدش را در پایه‌ی گلدانی که همیشه در اتاق فروید بود قراردادند. 

ترجمه‌ی کتاب مکانیزم‌های دفاع روانی  به فارسی

انتشارات رادمهرکتاب مکانیزم‌های دفاع روانی  را با ترجمه‌ی سید حبیب گوهری‌راد و محمد جوادی عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است. این دو مترجم در ابتدای کتاب مقدمه‌ای تنظیم کرده‌اند و در آن درباره‌ی کلیات نظریات زیگموند فروید توضیح داده‌اند. نکته‌ی جالب این است که دو مترجم در مقدمه نوشته‌اند: «ذکر این نکته ضروری است که امروزه بسیاری از نظریات فروید مورد نقد جدی دیگر روانشناسان بزرگ قرار گرفته و قابل استناد نمی باشد، به خصوص که برخی از نظریات او در تقابل با فرهنگ اسلامی و به طور کلی فرهنگ شرقی است و در اغلب موارد مورد پذیرش طیف وسیعی از مردم نمی باشد.»

  • کتاب مکانیزم‌های دفاع روانی  در دسته‌ی کتاب‌های روانکاوی  قرار دارد.
  • کتاب مکانیزم‌های دفاع روانی  مناسب برای گروه سنی بزرگسال است.
  • تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 134 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 12 روز بخوانید.
  • کتاب مکانیزم‌های دفاع روانی  حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع علمی را بخوانند مفید خواهد بود.

‌در بخشی از کتاب مکانیزم‌های دفاع روانی  می‌خوانیم

اگر تمام خواسته ها و نیازهای بشر به راحتی ارضا می شد، دیگر در زندگی چیزی به نام "مشکل" وجود نداشت، اما همان گونه که می دانیم موانع و مشکلات مختلف، آداب و رسوم، سنت های اجتماعی، قوانین قراردادی و... مانع ارضای بسیاری از نیازهای انسان است. از بین بردن برخی از این موانع آسان و رویارویی با برخی دیگر بسیار مشکل است، بنابراین زندگی انسان مالامال از کشمکش های همیشگی است.

همان گونه که میکروب باعث ناراحتی جسمانی می گردد، احساس گناه و عذاب وجدان و همچنین ارضانشدن خواسته ها و امیال نیز سبب به وجود آمدن « استرس روانی یا همان اضطراب می شود و موجب « تنش» می گردد و تا زمانی که« تعادل » دوباره بازنگردد، بهبود نمی یابد.

این حالت های روانی، واکنش های دفاعی "شخصیت" را تحریک کرده و مکانیزم های دفاعی وارد عمل می شوند. به بیان بهتر می توان گفت «من »، مرکزی ترین و اصلی ترین هسته ی شخصیت است و هرگونه کوچک شمردن ارزش آن، تهدیدی برای این هسته محسوب می شود. به همین خاطر به جهت محافظت از « من » در برابر فروپاشی و تحقیر، مکانیزم های دفاعی گوناگونی به وجود آمده است که هنگامی که ارزش و انسانیت فرد مورد تهدید قرار گرفته باشد، آشکار می شود تا میان انگیزه ها و کشمکش های متعارض سازگاری ایجاد کرده و سبب تسکین اضطراب ها و هیجانات شود.

این مکانیزم های دفاعی مورد استفاده ی همه ی ما انسان ها است، زیرا وجود آن ها برای بی اهمیت نشان دادن شکست ها و حمایت در برابر هیجانات و اضطراب ها و... احساس ارزشمندی است، به همین خاطر آن ها « واکنش های سازشی عادی » خوانده می شوند، مگر آن که به طرزی افراطی از آن ها استفاده شود که در نتیجه تمام آن حالات تدافعی که برای محافظت از ارزش های شخص ایجاد شده بودند، خود سبب ایجاد اختلالاتی می گردند.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب مکانیزم‌های دفاع روانی  اثر زیگموند فروید بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی روانکاوی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
گوینده هوشمند (AI)
راوی
حجم
811.۹۲ کیلوبایت
تعداد صفحات
134 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۴:۲۸:۰۰
نویسندهزیگموند فروید
مترجممحمد جوادی
مترجم دوم حبیب گوهری راد
ناشررادمهر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۱۰/۱۸
قیمت ارزی
2 دلار
قیمت چاپی
65,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
راوی
۸۱۱.۹۲ کیلوبایت
۱۳۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 137 مخاطب
پربار 🌳 (1)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
5
ستاره
64 ٪
4
ستاره
13 ٪
3
ستاره
13 ٪
2
ستاره
2 ٪
1
ستاره
5 ٪
76 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

کتابیه که خیلی به ادم کمک میکنه که بتونه خیلی از رفتاراشو تحلیل کنه و از خیلی جریانایی که توی ناخوداگاهش وجود دارن اگاه بشه. این کتاب از نظر من کتابی نیست که یه بار خونده بشه و تمام. خیلی از بخشای این کتاب احتیاج به فکر و تحلیل داره، بنابراین احتمالا من بعدها به این کتاب برمیگردم ولی نه برای خوندن از اول تا اخرش، برای خوندن بخشی که لازمش دارم، شبیه یه دیکشنری

5

یکسری از متفکرا میان بعضی وقت ا ی تحلیل ها و قوانینی رو کشف میکنن که دید جدیدی رو برای توجیه دنیای اطراف باز میکنه یکیش مثلا نظریه تکامل داروین ه که شما هر چیزی رو تقریبا میتونی با دید داروینی تحلیل کنی یکی دیگه اش هم به نظر من همین ناخودآگاهی هست ک فورید به اون اشاره کرد و باش میشه رفتار آدم ها رو تحلیل کرد کتاب عالی ه ولی حتما قبل از شروع به خوندن تو نت در مورد سه کلمه &#۳۴;نهاد&#۳۴; ، &#۳۴;من&#۳۴;و &#۳۴;من برتر&#۳۴; سرچ کنید تا کتاب قابل فهم باشه براتون ن کسل کننده

5

کتابی که رفتارهایی رو تحلیل میکنه که ما برای کاهش اثرات منفی تمایلات ذاتی که بیشتر به دلیل شرایط اجتماعی سرکوب شده بروز میدیم که اگه در بروز اون رفتارها اغراق کنیم ممکنه اثرات نامطلوبی داشته باشه. رفتارهایی که در طول روز به مراتب انجام میدیم و با خوندن این کتاب میتونیم اون رفتارها رو ریشه یابی کنیم.

1

کتاب نوسته فروبد نبست نمیفهمم چرا نوشته فروید. بسیار بد و مبهم هم توضیح داده مکانیسم ها رو. فقط به درد خودشون و اون استاد دانشگاهه مبخوره که مقدمه نوشته براش. خجالت آوره که اسم خودشونم مترجم گذاشتن. مثالاش هم بسیار سوگیرانه اس.

4

به کتاب دخل و تصرف شده ولی خب کسانی که فروید رو میشناسند قسمت های فرویدی رو از نافرویدی تشخیص میدن . امیدوارم یک روزی دست متجاوزین به کتابهای حقیقت محور ، قطع بشه .

3

واقعا نباید چنین کتابی اسم فروید رو یدک بکشه چون نوشته اون نیست. کتابش بدک نیست ولی چندان هم بدرد نمیخوره. متنش هم با وجود سادگی، جذابیتی ایجاد نمیکنه، تا حدی روان، ولی خنثی و مرده

5

برای عاشقان دنیای روانکاوی

1

آنقدر شهامت داشته باشید که اراجیف خودتان را به نام دیگری منتسب و منتشر نکنید. این یک دزدی تمام‌عیار بپد.‌از فیدیبو بعید بود این کتاب را منتشر کند.

5

فروید عجب نابِغه ای بوده ... چه تئوری حساب شده ای ... دمش گرم .

5

برای من یه سوال پیش اومده.حالا که با انواع مکانیزم های دفاعی آشنا شدیم و اونا رو تو خودمون پیدا کردیم قدم بعدی چیه.؟باید چیکار کرد تا مشکل ناشی از اون مکانیزم حل بشه؟ ممنون میشم جواب بدین

نمایش 66 نقد دیگر
4.3
(137)
گیرا 🧲 (1)
32,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مکانیزم های دفاع روانی
مکانیزم های دفاع روانی
زیگموند فروید
رادمهر
4.3
(137)
گیرا 🧲 (1)
32,500
تومان