0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
نهج البلاغه همراه موضوعی،آیین حکمروایی

معرفی، خرید و دانلود کتاب نهج البلاغه همراه موضوعی،آیین حکمروایی

کتاب یازدهم
درباره نهج البلاغه همراه موضوعی،آیین حکمروایی

‌درباره‌ی کتاب یازدهم از مجموعه‌ی نهج البلاغه موضوعی ، آیین حکمروایی اثر سید جمال‌الدین دین‌پرور

نهج‌البلاغه کتابی نیست که نیاز به معرفی داشته باشد. بدون شک تاکنون از دریای حکمت این کتاب گهربار بهره‌ای در حد خود برده‌ایم. آن‌چه سری کتاب‌های نهج‌البلاغه موضوعی را متمایز می‌کند و برای خواننده ایجاد نیاز در مطالعه‌ی مجدد کتاب متعالی نهج البلاغه را به وجود می‌آورد دسته‌بندی و طبقه‌بندی فرمایشات حضرت علی(ع) با توجه به موضوع هر کتاب است. دین پرور در این کتاب با بررسی موضوعی نهج البلاغه هر جایی که در نهج البلاغه جمله‌ای با موضوع حکمرانی وجود داشته است را جدا کرده و آورده است. به طور کلی موضوع این کتاب چنان که روی جلد آن نیز نوشته شده است شامل روابط فرادست و فرودست، حکمرانی و آیین جهاد است. انتشارات بنیاد نهج‌البلاغه کتاب یازدهم از مجموعه‌ی نهج البلاغه موضوعی ، آیین حکمروایی را در سال 1394 برای اولین بار عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است.

مروری بر فصل‌های کتاب یازدهم از مجموعه‌ی نهج البلاغه موضوعی ، آیین حکمروایی

کتاب آیین حکمروائی با مقدمه‌ای از نویسنده‌ی کتاب آغاز می‌شود. در این مقدمه با توجه به نمونه‌هایی که در محتوای کتاب از نظریات و فرمایشات حضرت علی (ع) درباره‌ی حکمرانی و روابط فرادست و فرودست آمده است مجموعه و طرز فکر کلی آن حضرت درباره‌ی حکومت شکل داده شده و در یک جا بیان شده است. مقدمه‌ی کتاب به تعریف عبارت‌هایی مانند خاستگاه حکومت، مشروعیت حکومت، هدف حکومت، شایستگی حکومت، رعایت حقوق متقابل، سیاست، ویژگی‌های مسئولین، عدل و جهاد از دیدگاه حضرت علی می‌پردازد که به خودی خود محتوایی ارزشمند برای آشنایی با نظریات حضرت درباره‌ی حکومت اسلامی است. فصل بعدی که محتوای اصلی کتاب را شامل می‌شود به ارائه‌ی گزیده‌های مرتبط با حکمرانی از نهج‌البلاغه می‌پردازد. این فصل بر اساس ترتیب خطبه‌های نهج‌البلاغه حرکت می‌کند و پیش از ذکر هر گزیده مرجع آن را معرفی می‌کند.

‌در بخشی از کتاب یازدهم از مجموعه‌ی نهج البلاغه موضوعی ، آیین حکمروایی می‌خوانیم

خطبه 3

پذیرش حکومت، عهدی الهی

...الا ای تاریخ سوگند به شکافنده بذر و آفریننده جان، اگر نبود حضور فشرده مردم برای بیعت و عهدی که خدای از عالمان گرفته است که بر شکمبارگی ستمگر و محرومیت ستمدیده «صحه» نگذارند. حتما افسار خلافت را رها می کردم و هرگز زیر بار مسوولیت نمی‌رفتم و همان‌گونه که در آغاز خلافت را وانهادم درپایان نیزمی هشتم.و می‌دیدید این دنیایی که بدان می‌نازید و دین بدان می‌بازید در دیدگاه من از آب بینی ماده بزی بی‌ارزش تراست.

خطبه ۶

بیگیری طریق حق در هر شرایطی

آنگاه که بعضی از مصلحت اندیشان به امام گفتند که طلحه و زبیر را به حال خود گذارد و در صدد کارزارشان نباشد به خدا سوگند، چون «کفتار» نیم که در خواب فریب روم و در دامچاله اوفتم و صید دشمن گردم. بل به پشتیبانی حق‌جویانِ فرمانبر، برحق ستیزان عصیانگر شک‌آور می تازم و هماره چنین خواهم بود تا روزم فرا رسد.

خطبه 1۵

اجرای عدالت در هر شرایطی

به خدا سوگند، اگر این املاک، کابین همسران و بهای کنیزکان هم گشته باشد، آن را به بیت المال برمی گردانم. که در عدالت گشایش است، و آن کس که«داد»بر او سخت آید، از«بیداد» به فریاد آید.

چرا باید کتاب یازدهم از مجموعه‌ی نهج البلاغه موضوعی ، آیین حکمروایی را خواند؟

اگرچه ممکن است در طول زندگی خود بارها نهج البلاغه را مطالعه کرده باشیم و از این حکمت مبسوط بهره‌مند شده باشیم اما نگاه موضوعی به این کتاب مقدس می‌تواند ما را به درک و شناخت طرز فکر حضرت علی درباره‌ی موضوع مشخص نزدیک‌تر کند. شاید اگر تمام این گزیده‌ها در انبوه جملات حکیمانه‌ی نهج‌البلاغه قرار داشتند از نگاه ما پنهان می‌ماندند. دقیقا به همین دلیل اثر و تلاشی که سید جمال‌الدین دین‌پرور در خلق و طبقه‌بندی این کتاب کشیده است ستودنی و برای پیروان حکمت امام علی (ع) جذاب و هدف‌گرا خواهد بود.

  • کتاب یازدهم از مجموعه‌ی نهج البلاغه موضوعی ، آیین حکمروایی در دسته‌ی کتاب‌های مذهبی قرار دارد.
  • کتاب یازدهم از مجموعه‌ی نهج البلاغه موضوعی ، آیین حکمروایی مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.
  • کتاب یازدهم از مجموعه‌ی نهج البلاغه موضوعی ، آیین حکمروایی حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع مذهبی را بخوانند مفید خواهد بود.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب یازدهم از مجموعه‌ی نهج البلاغه موضوعی ، آیین حکمروایی اثر سید جمال‌الدین دین‌پرور بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی مذهبی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
931.۲۸ کیلوبایت
زمان تقریبی مطالعه
۰۰:۰۰
نویسنده جمال الدین دین پرور
ناشرانتشارات بنیاد نهج‌البلاغه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۱۱/۲۵
قیمت ارزی
2 دلار
قیمت چاپی
2,500 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۹۳۱.۲۸ کیلوبایت

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
5
ستاره
66 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
33 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

عاااااااالیییییی

3.8
(4)
1,250
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
نهج البلاغه همراه موضوعی،آیین حکمروایی
نهج البلاغه همراه موضوعی،آیین حکمروایی
کتاب یازدهم
انتشارات بنیاد نهج‌البلاغه
3.8
(4)
1,250
تومان