0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
نهج البلاغه همراه موضوعی،جامعه و فرهنگ 1

معرفی، خرید و دانلود کتاب نهج البلاغه همراه موضوعی،جامعه و فرهنگ 1

کتاب نهم
درباره نهج البلاغه همراه موضوعی،جامعه و فرهنگ 1

‌درباره‌ی کتاب نهج البلاغه موضوعی، کتاب نهم، جامعه و فرهنگ 1 اثر سید جمال الدین دین پرور

نهج البلاغه به خودی خود نیاز به هیچ معرفی و توضیحی ندارد. همه‌ی ما در خلال روزمرگی‌مان زمانی برای بهره‌مندی از این گنجینه‌ی ارزش‌مند اختصاص داده‌ایم و به قدر فهم خود استفاده برده‌ایم. کتاب پیش رو اما یکی از کتاب‌های منتشر شده تحت عنوان نهج البلاغه موضوعی است که توسط انتشارات بنیاد نهج البلاغه و به همت سید جمال الدین دین پرور آماده شده است. در این سری از کتاب‌ها فرموده‌های حضرت علی در نهج البلاغه با توجه به موضوع انتخاب شده برای کتاب گزیده شده‌ و در کنار یکدیگر گرد آوری شده‌اند. کتاب حاضر با موضوع جامعه و فرهنگ ساختار یافته است و جلد یکم از مجموعه‌ی جامعه و فرهنگ به شمار می‌رود. در این کتاب فرمایشات حضرت علی (ع) در خطبه‌های آن حضرت مورد بررسی، تفکیک و طبقه‌بندی قرار گرفته‌اند. گزیده‌های موجود در این کتاب با توجه به شماره‌ی خطبه‌ در کتاب نهج البلاغه ترتیب یافته‌اند.

این کتاب با مقدمه‌ی سید جمال الدین دین پرور آغاز می‌شود و پس از آن محتوای اصلی کتاب یعنی فرمایشات منطبق با موضوع کتاب آورده شده است. یکی از نکاتی که این کتاب را تبدیل به کتابی ارزشمند برای علاقه‌مندان می‌کند جمع آوری عقاید و نظریات حضرت علی (ع) در مقدمه‌ی کتاب است. نویسنده در این قسمت به بررسی و بیان دیدگاه حضرت درباره‌ی موضوعات جامعه، اهمیت زندگی اجتماعی، اصناف اجتماعی، برابری اجتماعی، امت اسلامی، هدایت امت، وحدت امت، صبر و استقامت امت، بصیرت، رعایت اعتدال، جهاد و تدبر می‌پردازد. این جمع‌بندی به خودی خود و به تنهایی ارزش بسیاری برای درک بینش حضرت علی (ع) در مقوله‌های مرتبط با اجتماع دارد.

‌در بخشی از کتاب نهج البلاغه موضوعی، کتاب نهم، جامعه و فرهنگ 1 می‌خوانیم

خطبه ۱۲۵

ضرورت فرصت دادن به فریب خوردگان

...و اما سخن شمایان که گفتید چرا زمانی را بدانان مهلت دادید. این مهلت بدان جهت بود تا«نادان»‌بداند و«دانا»پا برجا و استوار گردد، و شاید خداوند در اين فرصت، اختلاف و درگیری را از بین اين امت بردارد و صلح و صفا حاکم گردد و کینه توزیها زمام امور را به دست نگیرد تا دیگر مجالی برای حق شناسی و حق گرایی نباشد و امت یکسره به چاه گمراهی درافتد.

حق گرایی ملاک برتری

...قطعا برترین مردم نزد خدا کسی است که«حق گرایی» و«حق گزاری» را- گرچه موجب کاستی و اندوه او گردد- از باطل- و لو موقعیت او را بالا برد و برایش سود آورد- محبوب‌تر دارد...

 

خطبه ۱۲۶

اسراف حتی در بخشش, امر نکوهیده

آن‌گاه که او را در عدالت در بخشش از بیت المال سرزنش می کردند ضمن بیان مطلبی در ضرورت عدالت در بیت‌المال این گونه فرمود:

 

...هان قطعا بیجا بخشیدن زیاده روی و اسراف است و چنین بخشنده ای در دنیا مشهور و صاحب نام و آوازه، ولی در آخرت بدبخت و زیردست خواهد بود. مردم او را احترام کنند اما نزد خدا خوار و بی مقدار خواهد بود. آدمی اگر مال خود را بیجا مصرف کند و به نااهلان دهد. خداوند از سپاس همان‌ها هم محرومش گرداند. و آنان دوست دیگری را برگزینند. تازه اگر روزی ورق برگردد و به کمکشان روی نیاز آورد، براستی که بدترین و سرزنش کننده ترین دوست خواهند بود.

چرا باید کتاب نهج البلاغه موضوعی، کتاب نهم، جامعه و فرهنگ 1 را خواند؟

اگرچه در نهج البلاغه سطر و حدیثی وجود ندارد که در آن درسی برای مخاطب نهفته نباشد اما دقیقا به همین دلیل گستره‌ی موضوعات خواننده‌ی کم دقت نیاز به تفکیکی خواهد داشت که به وی اجازه دهد تمرکز خود را روی موضوع مشخصی حذف کند. کتاب‌های مجموعه‌ی نهج‌البلاغه‌ی موضوعی بهترین وسیله برای دستیابی به این هدف هستند. در این مجموعه از کتاب که تمامی آن‌ها در وبسایت و اپلیکیشن فیدیبو برای دانلود و مطالعه موجود هستند امکان دقت و تمرکز روی موضوع مشخص از دیدگاه و فرمایشات مولای متقین فراهم است. به همین دلیل استفاده از این کتاب و سایر مجلدات این مجموعه می‌تواند بینشی دقیق‌تر به خواننده در رابطه با موضوع مورد بحث ارائه کند.

  • کتاب نهج البلاغه موضوعی، کتاب نهم، جامعه و فرهنگ در دسته‌ی کتاب‌های مذهبی قرار دارد.
  • کتاب نهج البلاغه موضوعی، کتاب نهم، جامعه و فرهنگ مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.
  • کتاب نهج البلاغه موضوعی، کتاب نهم، جامعه و فرهنگ 1 حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع مذهبی را بخوانند مفید خواهد بود.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب نهج البلاغه موضوعی، کتاب نهم، جامعه و فرهنگ 1 اثر سید جمال الدین دین پرور بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی مذهبی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
672.۵۵ کیلوبایت
زمان تقریبی مطالعه
۰۰:۰۰
نویسنده جمال الدین دین پرور
ناشرانتشارات بنیاد نهج‌البلاغه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۱۱/۲۵
قیمت ارزی
2 دلار
قیمت چاپی
2,500 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶۷۲.۵۵ کیلوبایت

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
2 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

عاااااالی، پر از نکات درجه یک

5

عالی

5
(3)
1,250
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
نهج البلاغه همراه موضوعی،جامعه و فرهنگ 1
نهج البلاغه همراه موضوعی،جامعه و فرهنگ 1
کتاب نهم
انتشارات بنیاد نهج‌البلاغه
5
(3)
1,250
تومان