0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
آشنایی با ابوریحان بیرونی

معرفی، خرید و دانلود کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی

نویسنده:
مهروش طهوری
درباره آشنایی با ابوریحان بیرونی

ابوریحان بیرونی از نوابغ ایران و جهان و یکی از 4 دانشمندی است که تندیس او در مقابل سازمان ملل در شهر وین در کشور اتریش طراحی و ساخته شده است. این دانشمند شگفت انگیز بر تمامی دانش‌های امروزی تسلط داشته است و روش‌‌های تجربی او پایه و اساس روش‌های علمی عصر حاضر به شمار می‌آید. کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی به قلم مهروش طهموری اثری است که سرگذشت زندگی این دانشمند برجسته را به زبانی شیرین و جذاب برای مخاطب بیان کرده است.

‌درباره‌ی کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی اثر  مهروش طهوری

کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی برای اولین بار در سال 1391 منتشر شد. این کتاب با روایتی جذاب و خواندنی داستان زندگی و فعالیت‌های متعدد و مختلف ابوریحان بیرونی را روایت کرده است. این کتاب پر از نکات جذاب و خواندنی درباره‌ی فعالیت‌های علمی این دانشمند برجسته است که سهمی قابل توجهی در پیشرفت علوم مختلف داشته است.

کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی با مقدمه و توضیحی مختصر از شرایط اجتماعی و سیاسی قرن‌های اول و دوم آغاز می‌شود و از جریان‌های علمی شتاب گرفته در قرن‌های سوم و چهارم می‌گوید. سال‌های طلایی تمدن اسلامی را می‌توان قرن چهارم و ابتدای قرن پنجم دانست که دانشمندان مختلفی در عرصه‌های گوناگون ظهور کردند و به علوم مختلف، ادبیات و فلسفه رونق بخشیدند. ابوریحان بیرونی نیز در این عصر طلایی و در شرایط سیاسی نابسامانی به دنیا آمد. نویسنده در بخش دوم کتاب به سرگذشت ابوریحان بیرونی از دوران کودکی تا زمان مرگ او پرداخته از شخصیت منحصر به فرد و استعداد بی‌نظیر او در تحصیل و تحلیل علوم مختلف گفته است. بخش سوم کتاب به آثار مختلف رسمی و تایید شده این نابغه‌ی ایرانی اشاره دارد.  

بخش آخر کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی «تاریخچه‌ی علم» است که تحولات علمی تاریخ را از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا سال 1996 میلادی آورده است. این مطالب کوتاه اطلاعات مختلفی را در اختیار مخاطب می‌گذارد  است و به خواننده کمک می‌کند تا با تاریخ علم آشنا شود.

کارشناسان دبیرخانه‌ی سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر تکنولوژی و کمک‌آموزشی آموزش و پرورش این کتاب را برای دانش‌آموزان متوسطه مقدماتی کلیه پایه‌ها مناسب دانسته است.

مروری بر فصل‌های کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی

علم و حکمت در ایران از ورود اسلام تا تولد بیرونی

زندگی­نامه ابوریحان بیرونی

میراث علمی و فرهنگی ابوریحان بیرونی

تاریخچه­ی علم

‌درباره‌ی  مهروش طهوری نویسنده‌ی کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی

مهرنوش طهوری نویسنده و مترجم آثار کودک و نوجوان در سال 1350 متولد شد. او مترجمی فعال و پرکار است و آثار پرشماری را برای کودکان و نوجوانان ترجمه و مقالات متعددی را در این حوزه منتشر کرده است. او هم­چنین نگارش آثارداستانی و غیرداستانی با موضوعات مختلف را نیز بر عهده داشته است. از آثار ترجمه شده و تالیفی مهروش طهموری می­توان به کتاب­های «آشنایی با ابن سینا»، «آشنایی با زکریا رازی»، «چراهای شگفت انگیز»، «زبان امیدواری» و «زبان شادی» اشاره کرد. انتشارات ذکر کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی را عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است.

چرا باید کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی را خواند؟

کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی در دسته‌ی کتاب‌های سرگذشتنامه قرار دارد. کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی مناسب برای گروه سنی نوجوان است. تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 48 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 2 روز بخوانید. کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع سرگذشتنامه را بخوانند مفید خواهد بود.

‌در بخشی از کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی می‌خوانیم

در سال ۴۲۷ هجری قمری، ابوریحان بنا بر خواهش شخصی، فهرستی از آثار محمدبن زکریای رازی، پزشک، شیمی­دان و فیلسوف والامقام سده­های سوم و چهارم هجری قمری فراهم کرد و به دنبال آن فهرست عناوین ۱۱۳ جلد از کتاب و رسالاتی که خود تا به آن هنگام نوشته بود و هم چنین اسامی ۲۵ جلد کتاب یا رساله­ای که دیگران به نام وی نوشته بودند، آورد.

بنابراین، مشخص است که 113 اثر یاد شده، شامل همه­ی آثار این محقق بزرگ نیست؛ زیرا وی سال­ها بعد از این تاریخ زنده بود و تا آخرین روزهای زندگی می­نوشت. بر اساس تحقیقات گسترده پژوهشگرانی که در صد ساله­ی اخیر آثار بیرونی را گردآوری، ترجمه و بررسی کرده­اند (درباره ی این دانشمند نیز مانند دیگر دانشمندان ما تقریبا دقیق­ترین و اصولی­ترین پژوهش­ها از آن غربی­هاست) نوشته­های وی را می­توان در حدود ۱۴۸ تا ۱۵۲ عنوان تخمین زد و ظاهرا تنها ۳۵ جلد از این آثار از دستبرد حوادث محفوظ مانده است.

تنوع موضوعی این کتب و رسالات از وسعت معلومات ابوریحان حکایت می‌کند. این آثار در زمینه ی حساب، هندسه، مثلثات، ستاره شناسی، نقشه کشی، فیزیک، مکانیک، جغرافیا، تاریخ، گاه‌شمار، دین­شناسی، اسطوره شناسی،­ پزشکی،کانی­شناسی، زبان شناسی، ادبیات، فلسفه و... تالیف و ترجمه شده­اند.

به جز «التفهیم» تمام آثار بیرونی که به دست ما رسیده به زبان عربی است؛ زیرا زبان عربی در آن زمان، امکانات بیشتری برای توضیح مسائل علمی داشت و دانشمندان برای تشریح مسائل به زبان فارسی با دشواری‌های بزرگی روبه رو بودند. التفهیم شامل پنج باب است و باب­ها به ترتیب، موضوعات زیر را دربرمی­گیرند: هندسه، حساب، جبر و مقابله، هیئت و جغرافیا و بوم­شناسی، اسطرلاب، احکام نجوم.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب آشنایی با ابوریحان بیرونی اثر مهروش طهوری بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی سرگذشت­نامه می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
370.۱۷ کیلوبایت
تعداد صفحات
47 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۱:۳۴:۰۰
نویسندهمهروش طهوری
ناشرنشر و تحقیقات ذکر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۰۸/۱۷
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
1,900 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳۷۰.۱۷ کیلوبایت
۴۷ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
5
ستاره
50 ٪
4
ستاره
50 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
2 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

کتابی خوب و خلاصه برای آشنایی ابتدایی با ابوریحان بیرونی، آثار و زندگینامه او.

5

اطلاعات خوب در مورد ابوریحان

4.5
(2)
10,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
آشنایی با ابوریحان بیرونی
آشنایی با ابوریحان بیرونی
مهروش طهوری
نشر و تحقیقات ذکر
4.5
(2)
10,000
تومان