0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
آشنایی با پاستور
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب آشنایی با پاستور

درباره آشنایی با پاستور

کلمه پاستوریزه، واژه‌ای آشنا و ملموس است که آن را در زندگی روزمره زیاد شنیده‌ایم. اما کمتر کسی با ماجراها و داستان‌های پشت پرده‌ای این فرایند مهم آشنایی دارد. لویی پاستور بیولوژیست، میکروبیولوژیست و شیمی‌دان مشهور فرانسوی بود که با سال‌ها تلاش و پژوهش توانست انقلابی بزرگ در علم به پا کند و جان‌های زیادی را از مرگ حتمی نجات دهد. پریسا همایون روز در کتاب آشنایی با پاستور سرگذشت خواندنی و آزمایش‌های جالب و اکتشافات او را روایت کرده است. با مطالعه این اثر می‌آموزید نظریه «پيدايش خود به خودي حيات» چگونه از بین رفت.

‌درباره‌ی کتاب آشنایی با پاستور اثر پریسا همایون روز

کتاب آشنایی با پاستور، کتابی کوتاه و مختصر درباره‌ی زیست‌شناس و طبیعی دان بزرگ فرانسوی، لویی پاستور است. لویی پاستور تحصیلات خود را در رشته‌ی شیمی ادامه و قصد داشت به عنوان معلم مشغول به کار گردد. او در دانشرا پذیرفته شد و در کلاس درس شیمیدانان بزرگی حضور یافت. پاستور تحصیلات خود را تا مقطع دکترا ادامه داد و پس از کسب کرسی استادی و کار در آزمایشگاه‌ مجهز خود، توانست تحقیقات مهمی را به سرانجام برساند که انقلابی در تاریخ علم به شمار می‌آید. واکسیناسیون، تخمیر و فرآیند پاستوریزه کردن از مهم‌ترین اکتشافات لویی پاستور است که زندگی بسیاری از مردم دنیا را نجات داد و میزان مرگ و میر بر اثر بیماری‌هایی نظیر تب خونی، هاری و سیاه زخم را به شدت کاهش داد. لویی پاستور به دلیل اکتشافات خود جوایز مهم و ارزشمندی را از آن خود کرد. از جمله  نشان مونتیون از آکادمی علوم فرانسه که به خاطر تحقیقات تجربی پاستور در علم پزشکی به او اهدا شد.

کتاب آشنایی با پاستور با مقدمه‌ای کوتاه درباره‌ی پژوهش‌ها و دستاوردهای پاستور آغاز شده است. در این مقدمه‌ نویسنده به تاریخچه‌ای کوتاه و جالب از روند تحقیقات دانشمندان مختلف برای جلوگیری از فساد مواد غذایی و فرایند پاستوریزاسیون می‌پردازد. در ادامه روایت زندگی و کار او و چگونگی پیشرفتش آمده است که بخش اصلی کتاب را دربرمی‌گیرد و با مرگ لویی پاستور به پایان می‌رسد.

در پایان کتاب آشنایی با پاستور مانند سایر کتاب‌های مجموعه‌ی مشاهیر علم، بخش آخر با عنوان تاریخچه‌ی علم آورده شده است. این بخش نگاهی مختصر و جامع به تاریخ علم داشته و آن را از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تا سال 1996 روایت می‌کند. این تاریخچه به مخاطب کمک می‌کند تصویر بهتری از تغییرات قلمرو دانش در طول زمان داشته باشد.

مروری بر فصل‌های کتاب آشنایی با پاستور

مقدمه

زندکی و کار پاستور

تاریخچه علم

‌درباره‌ی پریسا همایون روز نویسنده‌ی کتاب آشنایی با پاستور

پریسا همایون روز نویسنده و مترجم ادبیات کودک و نوجوان است. او متولد سال ۱۳۴۸ است و تجربه‌ی طولانی در ترجمه آثار این حوزه دارد. او ترجمه‌ی چندین کتاب از مجموعه‌ی «مشاهیر علم» نظیر «آشنایی با ماری کوری»، «آشنایی با گالیله»، «آشنایی با نیوتن» از نشر و تحقیقات ذکر را بر عهده داشته است. از دیگر آثار او می‌توان به کتاب‌های «عملیات پرخطر»، «۱۰۰ حقیقت شگفت‌انگیز درباره‌ی اقیانوس‌ها» و «زوزه‌ی گرگینه‌ها» اشاره کرد. «آشنایی با پاستور» از جمله آثار تالیفی همایون به شمار می‌آید که نشر ذکر انتشار آن را برغهده داشته است.

چرا باید کتاب آشنایی با پاستور را خواند؟

کتاب آشنایی با پاستور در دسته‌ی کتاب‌های سرگذشت‌نامه قرار دارد. این کتاب برای گروه سنی نوجوانان مناسب است. تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 64 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 3 روز بخوانید. کتاب آشنایی با پاستور حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع سرگذشت‌نامه را بخوانند مفید خواهد بود.

‌در بخشی از کتاب آشنایی با پاستور می‌خوانیم

لویی پاستور در ۲۷ دسامبر سال ۱۸۲۲ میلادی در شهر «دل» واقع در شرق فرانسه متولد شد. پدر پاستور «ژان ژوزف» نام داشت و دباغ بود. دباغی و چرمسازی در خانوادهی پاستور حرفه‌ای خانوادگی بود: به طوری که جد، پدر بزرگ و پدر پاستور هریک برای خود کارگاه دباغی داشتند.

ژان ژوزف پاستور در سال ۱۸۱۲ میلادی به خدمت ارتش فرانسه درآمد. او عضو هنگ سوم ارتش ناپلئون بود و در سال های ۱۸۱۳ و ۱۸۱۴ میلادی در جنگ شبه جزیره خدمات درخشانی انجام داد. وی در سال ۱۸۱۵ میلادی از خدمت مرخص شد. در این زمان، درجه‌ی گروهبان یکمی داشت و نشان «لژیون دو نور» ‌به او اعطا شده بود. او پس از بازگشت به زندگی غیر نظامی، همچون پدرش شغل دباغی را پيشه کرد. ژان ژوزف در سال ۱۸۱۶ میلادی با «ژان اتینت رکی» ازدواج کرد. لویی فرزند سوم خانواده بود.دو دختر نیز بعد از لویی به دنیا آمدند.

لویی دانش آموز برجسته و ممتازی به شمار نمی رفت و آثار نبوغ و استعداد خاص و فوق العاده‌ای دراو دیده نمی شد. او دانش آموزی متوسط بود و علاقه‌ی زیادی به نقاشی داشت. لویی آرزو داشت روزی استاد هنرهای زیبا شود. چند طرح و نقاشی که از چهره‌ی پدر، مادر، دوستان و آشنایانش باقی مانده است نشان می‌دهد که وی استعداد قابل توجهی در نقاشی داشته است. ولی به نظر می رسد که پدرش او را از ادامه ی فعالیت‌های هنری منصرف کرده باشد. ژان ژوزف تحصیلات چندانی نداشت؛ با این حال فردی منضبط، مصمم، خردمند، هوشیار و تا حدی اهل مطالعه بود. او آرزو داشت پسرش معلم شود. به اين ترتیب ژان ژوزف؛ پسر ۱۶ ساله‌اش را برای ادامه ی تحصیل به مدرسه ی شبانه روزی «باربت» در پاریس فرستاد. ولی لویی در پاریس دچار غربت زدگی شد. او سخت برای خانواده اش دلتنگی می کرد. یک ماه بعد. لویی سخت بیمار شد؛ ولی به دوستانش می‌گفت: «اگر فقط یک بار بوی دباغخانه را استشمام می کردم، خوب می‌شدم.» ژان ژوزف پس از اطلاع از بیماری پسرش، بدون هیچ ملامتی او را از مدرسه بیرون آورد و به مدرسه قبلیش بازگشت.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب آشنایی با پاستور اثر پریسا همایون روز بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی سرگذشت‌نامه می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۵۰ مگابایت
تعداد صفحات
64 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۲:۰۸:۰۰
نویسنده پریسا همایون روز
ناشرنشر و تحقیقات ذکر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۰۸/۱۷
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
2,200 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۵۰ مگابایت
۶۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.8
از 5
براساس رأی 5 مخاطب
5
ستاره
60 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
20 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
20 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

چی میشه همه را دانلود کنیم اگه می خواهیم پول بدهیم میریم از بیرون می خریم

3.8
(5)
10,000
٪50
5,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
آشنایی با پاستور
٪50
آشنایی با پاستور
پریسا همایون روز
نشر و تحقیقات ذکر
3.8
(5)
10,000
٪50
5,000
تومان