0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
آشنایی با ابن سینا
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب آشنایی با ابن سینا

نویسنده:
مهروش طهوری
درباره آشنایی با ابن سینا

تاریخ دانشمندان بزرگی را به خود دیده است که بسیاری از آن‌ّها نقشی ماندگار از خود به‌جای گذاشته‌اند. در قرن چهارم قمری که تمدن اسلامی در اوج شکوفایی بود و ایران نیز مهد دانش و حکمت به‌حساب می‌آمد دانشمندانی ظهور کردند که دانش و نبوغشان بسیار گسترده بود و بعدها پایه‌ی دانش در اروپا و سرزمین‌های مسیحی شد. یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان تاریخ ایران که نامش در مغرب‌زمین حتی از ایران نیز پرآوازه‌تر است ابن‌سینا پزشک و دانشمند بزرگ ایرانی است. او نابغه‌ای بود که تقریباً بر تمام علوم زمان خود مسلط بود و ازجمله کسانی بود که نه‌تنها در دانش که در سیاست نیز دستی داشته است. او هم طبیب بود و هم وزیر. مردی که کوتاه زیست اما ثمرات عمرش هنوز هم باقی است. کتاب آشنایی با ابن‌سینا داستان خواندنی سال‌های زندگی اوست. کتابی که باید خواند و این دانشمند بزرگ را بیشتر شناخت.

‌درباره‌ی کتاب آشنایی با ابن‌سینا اثر مهروش طهوری

کتاب آشنایی با ابن‌سینا سرگذشت نامه‌ای است که مهروش طهوری در مجموعه‌ی مشاهیر علم درباره‌ی این دانشمند بزرگ کشورمان نوشته است. ویرایش قبلی این کتاب سال ۷۸ و با عنوان «ابن‌سینا در نود دقیقه» منتشرشده بود. کتاب آشنایی با ابن‌سینا کتابی است که داستان زندگی پرفرازونشیب ابن‌سینا از کودکی‌اش در بخارا تا ترک این شهر در ۲۲ سالگی و مرگش در ۵۸ سالگی را روایت کرده است. سفری عجیب و جذاب که ابن‌سینا در آن در شهرهای زیادی زندگی کرد، بیماران مختلفی را شفا داد، مسئولیت‌های مختلفی را به عهده گرفت و درگیر بازی‌های عجیب زمانه‌ی خود شد. کتاب آشنایی با ابن‌سینا تلاش کرده است تصویری روشن و به‌دوراز افسانه‌سرایی از این دانشمند بزرگ کشورمان ارائه کند.

کتاب آشنایی با ابن‌سینا ازجمله کتاب‌هایی است که کارشناسان برای دانش‌‌آموزان مدارس مفید تشخیص داده‌اند و معلمان می‌توانند از آن برای انگیزه‌بخشی به دانش‌آموزان استفاده کنند.

مروری بر فصل‌های کتاب آشنایی با ابن‌سینا

کتاب با پیشگفتاری دربار‌ه‌ی سرگذشت ابن‌سینا و منابعی که برای روایت زندگی این دانشمند بزرگ وجود دارد آغازشده است. در ادامه محتوای اصلی کتاب در سه بخش آمده است که عنوان این بخش‌ها به شرح زیر است:

زندگی ابن‌سینا

چشم‌اندازی از تفکرات و تحقیقات ابن‌سینا

آیا ابن‌سینا به فارسی شعر می‌سرود؟

در پایان نیز بخشی به نام «تاریخچه‌ی علم» آمده است که در آن روند تحول دانش در سراسر شرق و غرب جهان از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تا زمان چاپ مجموعه‌ی مشاهیر علم آمده است.

‌‌چرا باید کتاب آشنایی با ابن‌سینا را خواند؟

ابن‌سینا یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان تاریخ است. این پزشک فرزانه‌ی ایرانی کارهای مهم زیادی انجام داده است که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. سال‌ها پیش از آنکه غرب مرکز تولید دانش شود مردم شرق بودند که دانش دسته اول تولید می‌کردند و به‌خصوص در پزشکی بسیار پیشرفته بودند. ابن‌سینا یکی از پزشکان همان دوران است که آموزه‌هایش پایه و اساس دانش طب است. هرکسی باید کتاب ابن‌سینا را بخواند و با ین سرمایه‌ی تاریخی ارزشمند آشنا شوند. همچنین خواندن کتاب آشنایی با ابن‌سینا برای تمام نوجوانان واجب است و باعث افزایش اطلاعات عمومی آن‌ها خواهد شد. کتاب آشنایی با ابن‌سینا کتاب خوبی برای هدیه‌دادن به افراد اهل مطالعه است.

انتشارات ذکر کتاب آشنایی با ابن‌سینا را عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

کتاب آشنایی با ابن‌سینا در دسته‌ی کتاب‌های سرگذشت نامه‌ی علمی قرار دارد.

کتاب آشنایی با ابن‌سینا مناسب برای گروه سنی نوجوانان و تمام افرادی است که به تاریخ دانش علاقه دارند.

تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب ۵۶ صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 4 روز بخوانید.

کتاب آشنایی با ابن‌سینا حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع علمی را بخوانند مفید خواهد بود.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب آشنایی با ابن‌سینا اثر مهروش طهوری بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی سرگذشت‌نامه‌ی علمی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

در بخشی از کتاب آشنایی با ابن‌سینا می‌خوانیم

شیخ‌الرئیس در «قانون» نظریات و روش‌های مشخص دو شخصیت بزرگ علمی و فلسفی باستانی، یعنی ارسطو و جالینوس را در هم می‌آمیزد و گاه در برابر یکدیگر قرار می‌دهد. سلطه‌ی ارسطو بر ابن‌سینا نه‌تنها در زمینه‌های فلسفه که در زمینه‌ی تشریح نیز آشکار است. در موارد اختلاف بین دیدگاه‌های ارسطو و جالینوس، وی معمولاً حق را با ارسطو می‌داند.

«قانون» بزرگ‌ترین سند پزشکی جالینوسی است ولی در مهم‌ترین مسائل نظری، دیدگاه‌های ارسطویی در آن تسلط دارد. هم‌چنین در این کتاب، مطالب بسیاری از کتاب «الحاوی» محمدبن زکریای رازی به چشم می‌خورد.

بوعلی سینا در «قانون» تقریباً همه‌ی اطلاعات و شناخت‌هایی پزشکی یونانی و عربی را تا دوران خویش، یکجا گردآورده است. او در این کتاب، مباحث تشریح و فیزیولوژی را عمدتاً بر اساس نظریات جالینوس و بخش داروشناسی را بر پایه‌ی نوشته‌ی دیوسکوریدس، داروشناس مشهور یونانی، استوار ساخته است. بوعلی در «قانون» بر تجربه و کاربرد آن درباره‌ی داروها تکیه می‌کند. وی در آغاز بخش مربوط به داروها هفت قاعده را برمی‌شمرد که طبق آن‌ها باید روش تجربی برای تعیین خواص و تأثیر داروها و تجویز آن‌ها در بیماری‌ها، به‌کاربرده شود.

یکی از ویژگی‌های طبابت ابن‌سینا، دقت مشاهدات بالینی او درباره‌ی بیماری‌های مختلف- از امراض پوستی و بیماری‌های ریوی گرفته تا اختلالات سلسله‌ی اعصاب و انواع جنون- است.

کتاب «قانون» در قرون‌وسطی معتبرترین متن آموزش پزشکی در بسیاری از دانشگاه‌ها بود و تا سال ۱۶۵۰ میلادی نیز همچنان تدریس می‌شد.

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
371.۶۵ کیلوبایت
تعداد صفحات
48 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۱:۳۶:۰۰
نویسندهمهروش طهوری
ناشرنشر و تحقیقات ذکر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۰۸/۱۷
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
3,500 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳۷۱.۶۵ کیلوبایت
۴۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 24 مخاطب
5
ستاره
75 ٪
4
ستاره
8 ٪
3
ستاره
8 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
8 ٪
15 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

این کتاب شرح کلی حوزه فکری و زندگی نامه ابن سینا بود. تقریبا هیچ چیزی در کتاب در مورد هیچ یک از آراء وی نیست. نگویید که ابن سینا و حکمت مشاء پیچیده س و نمیشه ساده توضیح داد برای نوجوانان. در مورد تبحر ابن سینا در طب و تاثیرش درپزشکی هم اغراق شده، ابن سینا در طب مدرن، فقط چند پاراگراف از تاریخ پزشکی است. در کل کتاب را توصیه نمیکنم. بهتره ترجمه و تفسیرهای بسیار خوب از ارسطو و افلاطون و فیلسوفان یونان بخوانید و بعد هم کتاب های جدی تر در مورد ابن سینا و فلسفه اسلامی را

5

بسیارررر بسیار عالی است که جامعه ما به این چیز ها اهمیت می دهد و وقت می گزارد. ۵ ستاره براش کمه به خاطر همین ??????????????????????????????????????????????????????????? النا خدابنده

3

واقعا جای تأسف داره که حتی در کتب های آموزشی پرورشی هم اینگونه از مذاهب یاد میشه که سنی بودن رو یه صفّت منفی میدونن.

5

,من عاشق ابن سینا هستم و همیشه ایشان را سر مشق زندگی خودم قرار گذاشتم وخواهم گذاشت ممنون از برنامه بسیار خوب فیدیبو

5

وای! من همه جا دنبال این کتاب گشتم! اما جایی نبود و اینجا پیدا کردم! عالیه این برنامه «فیدیبو» الان هزارتا چیز یاد گرفتم😃😃😃

5

ابن سینا اسطوره ی ایرانی واقعا بی نظیره

5

عاااااااااااااااااااااااااااااااااالی من خیلی چیز ها رو فهمیدم ?????????

5

اسطوره های زندگی من ملاصدرا،ابن سینا،سهروردی

5

ممنون ازفیدیبو که کتاب به این زیبایی را گذاشتند

5

خیلی خوبه

نمایش 5 نقد دیگر
4.4
(24)
10,000
٪50
5,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
آشنایی با ابن سینا
٪50
آشنایی با ابن سینا
مهروش طهوری
نشر و تحقیقات ذکر
4.4
(24)
10,000
٪50
5,000
تومان