0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
یادداشت های علم جلد 6

معرفی، خرید و دانلود کتاب یادداشت های علم جلد 6

درباره یادداشت های علم جلد 6

«پس چنان واجب کند که چون پادشاه کاری خواهد کرد و یا او را مهمی پیش آید، با پیران و خواهان و اولیا دولت خویش مشاورت کند، تار هرکسی را در آن معنی هرچه قرار آید بگویند و آنچه رأی پادشاه دیده باشد با گفتار هریکی مقابله کنند و هریکی چون گفتار و رأی دیگران بشنوند و براندازند، رأی صواب از آن میان پدید آید؛ و رأی و تدبیر صواب آن باشد که عقل‌های همگنان بر آن متفق شود که چنین می‌باید کرد و مشورت ناکردن در کارها از ضعیف رأیی باشد و چنین کس را خودکامه خوانند» این جملات از کتاب سیاست‌نامه است که به خواجه نظام‌الملک منتسب شده است. جلد ششم کتاب یادداشت‌های علم که به لحاظ توالی تاریخی آخرین آن‌هاست درباره‌ی آخرین سال‌های وزارت دربار او و افول جدی حکومت محمدرضا پهلوی است. چیزی که علم به او هشدار داد و او ناشنیده گرفت.

‌درباره‌ی کتاب یادداشت‌های علم- جلد ششم اثر علینقی عالیخانی

مجموعه کتاب‌های یادداشت‌های علم خاطرات ده‌ساله‌ی اسدالله علم است که دوران وزارت دربار او در دستگاه محمدرضا پهلوی را به‌صورت روزنگار روایت کرده است. اسدالله علم این یادداشت‌ها را محرمانه نگه می‌داشت و وصیت کرده بود که پس از فروپاشی حکومت پهلوی منتشر شود.

جلد ششم این مجموعه به سال‌های 55 و 56 اختصاص دارد و از یک فروردین 55 آغازشده و در 7 مهرماه 56 پایان‌یافته است. در پایان این جلد چندین عکس از دست‌نوشته‌های اصلی علم قرارگرفته است که در حقیقت ارزش تاریخی دارند. ویراستار کتاب علینقی عالیخانی در پایان کتاب فهرستی از منابع و مستنداتی آورده است که می‌توانند مطالب کتاب را تائید کنند. همچنین افرادی که نامشان در کتاب آمده است به‌اختصار معرفی‌شده‌اند. این به مخاطب کمک می‌کند به منابع بیشتری درباره‌ی تاریخ ایران در آن دوره‌ی زمانی دست یابد.

انتشارات کتابسرا که اجازه‌ی انتشار مجموعه یادداشت‌های علم را از خانواده‌ی او دریافت کرده است، کتاب یادداشت‌های علم- جلد ششم را عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. این کتاب اولین بار سال 86 در ایران منتشر شد.

 

‌نقد‌ها و نظرات درباره‌ی کتاب یادداشت‌های علم- جلد ششم

کتاب یادداشت‌های علم نقدها و نظرات زیادی را به خود جلب کرده و افراد مختلف نسبت به آن واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند؛ اما بسیاری معتقدند این خاطرات از جهت روزانه بودن بسیار ارزشمندند، چراکه باعث دخل و تصرف کمتر به دلیل گذر زمان می‌شود. کاوه بیات پژوهشگر تاریخ درباره‌ی این کتاب گفته است: «یادداشت‌های علم موردتوجه اهالی فن و تحقیق قرارگرفته است. اهمیت تاریخی این خاطرات کاملاً روشن است. آنچه از خواندن این خاطرات باعث تأسف می‌شود، بی‌اطلاعی رأس کشور از اتفاقات جاری در کشور است؛ علم به قربان شاه می‌رود و شاه هم قربان علم می‌رود... شناسایی دقیق نظام حاکم از ویژگی‌های مهم این کتاب است. این خاطرات به قلم کسی نوشته‌شده است که به‌نظام حاکم کشور (شاهنشاهی) اعتقادی ندارد. شاه او را انگلیسی می‌داند و این انزوای نظام حاکم و بی‌اطلاعی آن از اتفاق‌های جاری کشور را نشان می‌دهد. در کشوری که دوران التهاب را سپری می‌کند، نخست‌وزیر و شاه مدام به تمجید از یکدیگر سخن می‌گویند!»

چرا باید کتاب یادداشت‌های علم- جلد ششم را خواند؟

یادداشت‌های علم یک سند تاریخی جذاب است. اینکه اسدالله علم چقدر امانت را رعایت کرده است یا مطالب از دیدگاه او به چه صورت بیان‌شده است نکته‌ی مهمی است اما بازهم نمی‌تواند اهمیت این اثر تاریخی را کم کند چراکه مستند بسیاری از دیدارها و وقایعی است که در خاندان پهلوی رخ‌داده است. چیزهایی که برای بسیاری از تاریخدانان سؤال بوده است. در حقیقت یادداشت‌های روزنگار اسدالله علم مانند تکه‌های گمشده‌ی پازل تفکرات و تصمیمات محمدرضا پهلوی است. خواندن این کتاب جذاب مانند این است که از دیدگاه دربار به وقایع سال‌های پنجاه‌وپنج و پنجاه‌وشش که با سرعت زیادی به‌سوی انقلاب می‌رفت نگاه کنید. خواندن این کتاب سفری جذاب به‌روزهای پرالتهاب ایران از دیدگاه دربار است و ازاین‌جهت بسیار با روایت مبارزان متفاوت است.

کتاب یادداشت‌های علم- جلد ششم در دسته‌ی کتاب‌های خاطرات سیاستمداران قرار دارد.

کتاب یادداشت‌های علم- جلد ششم مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.

تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 577 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 28 روز بخوانید.

کتاب یادداشت‌های علم- جلد ششم جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع خاطرات سیاستمداران است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی خاطرات سیاستمداران زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب یادداشت‌های علم- جلد ششم اثر علینقی عالیخانی بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی خاطرات سیاستمداران می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

‌در بخشی از کتاب یادداشت‌های علم- جلد ششم می‌خوانیم

17 فروردین 1356

پیشوای بزرگ من

همواره به وجود مبارک شاهنشاه محبوب معظم خود دعا می‌کنم که از کمال عافیت و سلامتی و عظمت و سعادت روزافزون برخوردار باشد. نامه‌ای از هلمز رسیده که عیناً به خاکپای مبارک تقدیم می‌دارد. چنان‌که ازنظر مبارک خواهد گذشت باکمال سادگی استدعای خودش را عرض کرده است و غلام از سادگی و به‌خصوص اطمینانی که به خرج داده است، هم تعجب کرد و هم خوشش آمد. اگر به هر صورت به او کمک بشود به نظر غلام ارزش دارد، دیگر بسته به امر مطاع مبارک است. جواب او را دادم که مطلب به عرض خاکپای مبارک رسید و اطمینان دارم با مرحمتی که نسبت به شما دارند، اگر امکان قانونی و مالی بادش، از صدور اوامر مساعد مضایقه نخواهد شد (البته نامه‌های غلام از لحاظ اطمینان بیشتر با پست سیاسی وسیله اردشیر فرستاده می‌شود). ولی به هر صورت استدعای غلام آن است که نامه‌ی او پیش آقای معینیان احتیاطاً نگهداری شود. اوامر مطاع مبارک نسبت به منوچهر گودرزی اجرا شد. نسبت به آن شخص دیگر غلام اندکی تأمل کرد که چون وسیله دولت دیگری معرفی‌شده است، شاید بهتر باشد خود غلام که برگشت وسیله همان‌ها خاتمه کارش را اعلام نماید، اما به‌هرحال گودرزی لابد خبری به او می‌دهد.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
8.۰۰ مگابایت
تعداد صفحات
577 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۹:۱۴:۰۰
نویسندهعلینقی عالیخانی
ناشرانتشارات کتاب‌سرا
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۳/۱۲/۱۳
قیمت ارزی
2.۵ دلار
قیمت چاپی
15,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۸.۰۰ مگابایت
۵۷۷ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 19 مخاطب
5
ستاره
63 ٪
4
ستاره
26 ٪
3
ستاره
5 ٪
2
ستاره
5 ٪
1
ستاره
0 ٪
9 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

بهترین کتاب برای شناخت دوران پهلوی که بخوبی مناسبات قبل از انقلاب رو به تصویر میکشه مثل یه رمان جذاب ادم درگیر غصه ای میکنه که حداقلش اینه که زمینه ساز شرایط امروز کشور شد

5

کتابی بسیار عالی. واقعا با خواندن این کتاب می توان به شخصیت عجیب شاه پی برد. شخصیتی مغرور اما به شدت ترسو

5

کتاب خوبیه روز به روز نوشته شده نویسنده نتونسته وارد ابعاد محرمانه و جزییات بشه اما یه دیدگاه میده به آدم در خصوص اون دوران

4

کتاب خوبیه یه نمای کلی از دوران پهلوی دوم به ادم میده خصوصا مقدمه ویراستار که بسیار نغز وکامل و در عین حال کوتاه نوشته شده

5

آیا اینها خاطرات واقعی کسیست که یک عمر دوست و همراه شاه بوده ؟

4

کسانیکه علاقمندتاریخ پهلوی هستندحتمااین کتاب رامطالعه کنند

5

منبع موثق در تاریخ معاصر ایران

5

این جلد از کتاب بسیار جذابه

3

خوب

4.5
(25)
8,200
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه‌ الکترونیک یادداشت‌ها علم
شامل 7 عنوان کتاب
یادداشت های علم جلد 6
یادداشت های علم جلد 6
علینقی عالیخانی
انتشارات کتاب‌سرا
4.5
(25)
8,200
تومان