0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
یادداشت های علم جلد 5

معرفی، خرید و دانلود کتاب یادداشت های علم جلد 5

درباره یادداشت های علم جلد 5

تاریخ هر سرزمین بخشی از هویت آن سرزمین است. ثبت درست تاریخ دغدغه‌ای است که مورخان و پژوهشگران با آن مواجه‌اند. برای تکمیل تاریخ یک دوره زمان لازم است تا اسناد بیشتری به دست آیند و با کنار هم قرار گرفتن همه‌چیز پازل آن دوره کامل شود. یکی از بهترین مستنداتی که می‌توان درباره‌ی حوادث به دست آورد وجود دست‌نوشته و خاطرات افرادی است که در بطن آن حوادث بوده‌اند. صرف‌نظر از آن‌که نویسنده امین بوده یا نه خود این ثبت کردن باعث می‌شود جزئیات زیادی محفوظ بمانند. یادداشت‌های علم یکی از همین مستندات است. یادداشت‌های محرمانه‌ای که او در دوره‌ی ده‌ساله‌ی وزارت دربار ثبت کرد و خواست که ده سال پس از کنار رفتن پهلوی از قدرت منتشر شود. یادداشت‌هایی که بسیاری از منتقدان معتقدند حفره‌های اطلاعاتی زیادی را درباره‌ی دربار محمدرضا پهلوی پر می‌کند.

‌درباره‌ی کتاب یادداشت‌های علم - جلد پنجم اثر علینقی عالیخانی

یادداشت‌های علم مجموعه کتابی است که از روی دست‌نوشته‌های محرمانه‌ی امیر اسدالله علم منتشرشده است. او در طی ده سال خدمت خود به‌عنوان وزیر دربار محمدرضا پهلوی خاطرات خود را به‌صورت روزانه ثبت می‌کرد. جزئیات بسیاری از ملاقات‌ها با رهبران خارجی و تصمیم‌گیری‌های آخرین پادشاه ایران در این یادداشت‌ها موجود است. اسدالله علم این یادداشت‌ها را سال‌ها در صندوق اماناتی نگه‌داری کرده بود و مایل بود در زمانی که پهلوی‌ها دیگر در ایران حکومت نمی‌کردند منتشر شود. بر اساس آشنایی‌ای میان علینقی عالیخانی که معتمد علم و خانواده‌اش بود و صادق سمیعی مدیر انتشارات کتابسرا قراردادی به وجود آمد که طی آن کتابسرا اجازه‌ی انتشار این اثر را پیدا کرد. شرط خانواده‌ی علم برای این کار این بود که این خاطرات در خارج از ایران فروخته نشود.

یادداشت‌های علم به‌تدریج از سال 71 در ایران منتشر شد. جلد پنجم این خاطرات که به سال 54 تعلق دارد اولین بار سال 1382 در بازار کتاب ایران عرضه شد. یادداشت‌های جلد پنجم از اول فروردین 54 آغازشده است و در آخرین روز سال 54 به پایان رسیده است. این جلد از کتاب مطالب زیادی درباره‌ی تأسیس حزب رستاخیز در خود دارد و به‌خوبی آثار خودکامگی‌های محمدرضا پهلوی را منعکس کرده است. چیزی که علم به‌خوبی می‌دید و متوجه بود که سلطنت محمدرضا را به‌شدت تهدید می‌کند.

‌نقد‌ها و نظرات درباره‌ی کتاب یادداشت‌های علم - جلد پنجم

یادداشت‌های علم یک کتاب معمولی نیست. سندی تاریخی از یک دوره‌ی ده‌ساله در حکومت پهلوی است. آن‌هم ده سالی که درنهایت به فروپاشی حکومت این خاندان انجامید و ازاین‌جهت پر از نکات مهم و درخور توجه برای مورخان است. برای مثال علم حتی به‌احتمال وقوع انقلاب در ایران اشاره‌کرده است. دریکی از جلسات نقد کتاب محمود فاضلی بیرجندی دراین‌باره گفت: «این‌که او در سال 1347 از احتمال سرنگونی رژیم سخن گفته است و اینکه او در یادداشتی در تاریخ سوم بهمن 1354 از احتمال بروز انقلاب سخن گفته است، برایم سؤال‌برانگیز بود. چرا باید احتمال فروپاشی نظام در ذهن اسدالله علم می‌چرخید؟» وجود چنین نکاتی نشان می‌دهد خاطرات علم یک روزنگار ساده نیست و حرف‌های مهمی در اختیار مخاطب می‌گذارد.

چرا باید کتاب یادداشت‌های علم - جلد پنجم را خواند؟

تاریخ پر از درس‌های مهم و حیرت‌آور است. دانستن تاریخ به فرد کمک می‌کند نگاه بهتر و عمیق‌تری به آنچه در اطرافش می‌گذرد داشته باشد و موقعیت‌ها را بیشتر و بهتر بفهمد. تاریخ معاصر سرزمین ما دستخوش تغییرات بسیاری شده است که دانستن علل آن از دغدغه‌های مهم تاریخدانان است. یادداشت‌های امیر اسدالله علم بخشی از این تاریخ است، بخشی که مردی که خود در دل تب‌وتاب دوران قرار داشته و نزدیک‌ترین شخص به پادشاه دوم پهلوی، محمدرضا شاه بوده است ثبت کرده است. خاطرات علم پر از نکات جالب و خواندنی درباره‌ی مسائل خصوصی و همچنینی افکار محمدرضا پهلوی و درباریان اوست. این کتاب می‌تواند سرنخ بسیاری از وقایع برای پژوهشگران و دانش آموزان باشد و همچنین برای افراد کنجکاو علاقه‌مند به تاریخ منبع بسیار مناسبی است.

کتاب یادداشت‌های علم - جلد پنجم در دسته‌ی کتاب‌های خاطرات سیاستمداران قرار دارد.

کتاب یادداشت‌های علم - جلد پنجم مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.

تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 538 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 26 روز بخوانید.

کتاب یادداشت‌های علم - جلد پنجم جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع خاطرات سیاستمداران است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی خاطرات سیاستمداران زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب یادداشت‌های علم - جلد پنجم اثر علینقی عالیخانی بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی خاطرات سیاستمداران می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

‌در بخشی از کتاب یادداشت‌های علم - جلد پنجم می‌خوانیم

پنجشنبه 9 بهمن 1354

صبح که شرفیاب شدم به خیال این‌که خبر خوبی عرض کرده باشم به عرض رساندم در شیراز بارندگی خوبی شده. فرمودند: خبردارم (7/7 میلیمتر است). ماشاءالله به این سرعت کار. عرض کردم: در کیش هم یک ساعت بارندگی شدیدی شده. خوشبختانه از این خبر نداشتند و این دومی یک تازگی داشت. علت هم آن است که در کیش هنوز استاسیون هواسنجی به راه نیفتاده وگرنه بلاشک صبح زود عرض شده بود.

فرمودند: شنیدی که ملامصطفی بارزانی به کیسینجر تعارف می‌دارد؟ عرض کردم: خیر، صبح ممکن نشد خبر گوش کنم، هوا بد بود، بی‌بی‌سی را گوش نکردم. صدای آمریکا را گوش کردم. تمام صحبت اختلاف کنگره و پرزیدنت بود. باز مدتی صحبت ازهم‌گسیختگی کار آمریکا پیش آمد. عرض کردم: وزیر دربار مغرب که باعجله می‌خواست شرفیاب شود حالا تلگراف می‌کند که تأخیر خواهد داشت. فرمودند: جنگ در صحرا با الجزیره شروع‌شده لابد گرفتاری پیداکرده است. راجع به وضع آمریکا فرمودند: ببین کارشان چقدر خراب است که شوروی گرسنه و محتاج که آن‌همه احتیاج به گندم آمریکا دارد هیچ اعتنایی به آنها نمی‌کند. عرض کردم: وقتی رئیس کشوری محض انتخاب شدن و رای کشاورزان، خود آن کشاورزان و تمام آمریکا و دنیای آزاد را به لجن بکشد و این‌قدر کوچک فکر کند، شوروی حق دارد به این صورت عمل کند.

باز فرمودند: مسافرت پاکستان برای چه برویم؟ عرض کردم: برای آنها حیاتی است. ولی چیزی که هست اگر رسمی تشریف‌فرما شوید از لحاظ امنیتی من نگران هستم. فرمودند: فوری به بوتو بگو بهتر این است غیررسمی برویم. این‌همه به آنجا رسمی سفرکرده‌ایم دیگر چه معنی دارد؟

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
9.۳۱ مگابایت
تعداد صفحات
538 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۷:۵۶:۰۰
نویسندهعلینقی عالیخانی
ناشرانتشارات کتاب‌سرا
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۳/۱۲/۰۹
قیمت ارزی
2.۵ دلار
قیمت چاپی
15,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۹.۳۱ مگابایت
۵۳۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.8
از 5
براساس رأی 6 مخاطب
خوش‌خوان 🪶 (1)
آموزنده 🦉 (1)
5
ستاره
83 ٪
4
ستاره
16 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
4 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

به نظرمن علم باشرایطی که درمسندوزارت دربارداشته وبامشغله بسیارزیادبه واقع خاطرات بسیارارزشمندی به جاگذاشته وتامیتوانسته حقایق رابی پرده به رشته تحریردرآورده علم بیشترازهررجل سیاسی دیگری اشراف برهمه جوانب آن زمان داشته درخانواده بزرگی زاده شده پدرش وزیررضاشاه بوده باصلاحدیدرضاشاه ازدواج کرده وازفرمانداری وزارت نخست وزیری وریس دانشگاه پهلوی ونهایتاوزارت درباردرتمام مشاغل بوده بادرباروشخص محمدرضاشاه تماس روزانه داشته درزمانی آجودان شاه بوده روحیات شاه راکاملامیشناخته پس بیشترازهرسیاست مداری درحکومت شاه به همه جوانب آشنابوده پس خاطرات اوتک است باثبت خاطرات خودباعث شده تانسلهای بعدی باروش حکومت داری محمدرضاشاه ورجل سیاسی سیاستهای کشورآشنابشوندخاطراتی که هرشب درهرشرایطی مینوشته زحمت زیادی برای آن کشیده

5

کتاب خوبیه روز به روز نوشته شده نویسنده نتونسته وارد ابعاد محرمانه و جزییات بشه اما یه دیدگاه میده به آدم در خصوص اون دوران

4

من فکر کنم نویسنده این مقاله خواب بوده تازه بیدار شده اگه به لازار بزنه بهتر میتواند خیال پردازی کند. جالب بود

5

منبع موثق در تاریخ معاصر ایران

4.7
(9)
خوش‌خوان 🪶 (1)
8,200
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه‌ الکترونیک یادداشت‌ها علم
شامل 7 عنوان کتاب
یادداشت های علم جلد 5
یادداشت های علم جلد 5
علینقی عالیخانی
انتشارات کتاب‌سرا
4.7
(9)
خوش‌خوان 🪶 (1)
8,200
تومان