0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
یادداشت های علم جلد 4

معرفی، خرید و دانلود کتاب یادداشت های علم جلد 4

درباره یادداشت های علم جلد 4

 

تاریخ ایران نیز مانند بسیاری از سرزمین‌های جهان فراز و شیب‌های زیادی را طی کرده تا به دوران امروز رسیده است. حکومت‌های زیادی آمده و رفته‌اند و میراث مختلفی از خود به‌جای گذاشته‌اند. میراثی که تاریخ آن را قضاوت خواهد کرد. آخرین پادشاهی در ایران پادشاهی پهلوی بود که با حکومت رضاشاه آغاز شد و با حکومت پسرش محمدرضا به پایان رسید. دوران حکومت پهلوی دوم با اتفاقات مختلفی همراه بود که درنهایت به انقلاب و تغییر حکومت انجامید؛ اما در تمام سال‌های پایانی حکومت در دربار چه می‌گذشت؟ درزمانی که نارضایتی توده‌ی مردم در حال افزایش بود و جرقه‌های انقلاب شکل می‌گرفتند تا آتشی عظیم ایجاد کنند در ذهن پادشاه ایران و اطرافیانش چه می‌گذشت؟ یادداشت‌های علم مجموعه‌ی خاطرات روزانه‌ی اسدالله علم است که ده سال وزارت دربار را در ایران بر عهده داشت. در کتاب یادداشت‌های او می‌توان پاسخ بسیاری از سؤال‌ها درباره‌ی حکومت پهلوی را یافت.

درباره اسدالله علم، وزیر دربار پهلوی دوم

اسدالله علم سال 1298 هجری در خانواده‌ای سرشناس و قدرتمند به دنیا آمد. خاندان علم از گذشته‌های دور و چندین قرن قبل نفوذ زیای در جنوب شرق ایران داشتند و پدران او در دربارهای مختلف مسئولیت‌های متفاوتی بر عهده داشتند. اسدالله علم در دانشکده‌ی کشاورزی درس خواند و به دستور رضاشاه دختر قوام‌الملک را به همسری گرفت. برادر همسر او همسر اشرف پهلوی بود و در نتیجه علم به دربار راه یافت و با محمدرضا که آن زمان ولیعهد بود دوست شدند. بعدها با طلاق اشرف از همسرش پای علم نیز از دربار بریده شد و او به املاک پدری‌اش بازگشت. در همین دوران بود که او مدتی فرمانداری سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفت.

پس از به قدرت رسیدن محمدرضاشاه اسدالله علم به کابینه‌ی او راه یافت و چند سالی در سمت‌های مختلف خدمت کرد تا آنکه سال 1341 با استعفای علی امینی نخست‌وزیر شد تا خواسته‌های پادشاه را اجرا کند. نخست‌وزیری او مدت زیادی طول نکشید و در نهایت جای خود را به حسنعلی منصور داد. علم پس از برکناری از نخست‌وزیری از جانب شاه مأمور شد به شیراز برود و کار دانشگاه شیراز را که شاه به آن علاقه‌ی زیادی داشت تمام کند. او مأموریتش را به‌خوبی انجام داد و در مقام ریاست دانشگاه آن را به قطب علمی کشور تبدیل کرد. سال 45 به سمت وزیر دربار برگزیده شد و به تهران بازگشت. او تقریباً ده سال این مقام را بر عهده داشت و تغییرات زیادی در دربار ایران ایجاد کرد. به‌طوری‌که نقش دربار در سیاست داخلی و خارجی به‌شدت افزایش یافت. علم دو سال بعد به سرطان خون مبتلا شد و مدت‌ها تحت نظر پزشکان خارجی بود. سال 56 دریکی از همین سفرهای درمانی بود که محمدرضاشاه استعفای او را خواستار شد تا هویدا را به‌جای او بنشاند. علم استعفا کرد و 25 فروردین 57 درگذشت. او محمدرضا پهلوی را بسیار دوست داشت و بارها وخامت اوضاع را به او گوشزد کرد اما پادشاه وقت ایران او را جدی نگرفت و درنهایت چند ماه پس از درگذشت علم حکومتش را از دست داد.

‌درباره‌ی کتاب یادداشت‌های علم - جلد چهارم اثر علینقی عالیخانی

کتاب یادداشت‌های علم- جلد چهارم یکی از کتاب‌های مجموعه‌ی یادداشت‌های علم است که به سال 53 اختصاص دارد. سالی که چندان از انقلاب ایران دور نیست اما محمدرضا پهلوی همچنان احساس قدرت می‌کرد. سال 53 سالی بود که بهای نفت در بازارهای جهانی به‌اندازه‌ی بسیار زیادی رشد کرد و پول کلانی به اقتصاد ایران تزریق شد. اتفاقی که باعث شد محمدرضا پهلوی رؤیاهای زیادی را در سر بپروراند. او تصمیم داشت ایران را از تنها کشور اول خاورمیانه بودن به کشوری در رده‌ی کشورهای پیشرفته‌ی دنیا تغییر دهد. در جلد چهارم کتاب یادداشت‌های علم، مطالب زیادی دراین‌باره آمده است. این مجموعه از 2 فروردین 53 و سفر علم و پادشاه به کیش آغازشده و در 29 اسفند 53 پایان‌یافته است. اثر سیاست خارجی در این جلد از کتاب بسیار مشهود است. انتشارات کتابسرا که اجازه‌ی انتشار یادداشت‌های علم را از خانواده‌ی او گرفته است، کتاب یادداشت‌های علم - جلد چهارم را عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

چرا باید کتاب یادداشت‌های علم - جلد چهارم را خواند؟

یادداشت‌های علم مستندی تاریخی است که روزمره‌های دربار پهلوی را در سال‌های پیش از افول ثبت کرده است. جلد چهارم یادداشت‌های علم به سال 53 اختصاص دارد. سالی که درآمدهای نفتی ایران به‌شدت زیاد شد و همه به آینده بسیار خوش‌بین بودند. پادشاه تلاش می‌کرد با پول‌های واردشده ایران را به سطح کشورهای درجه‌ی اول دنیا برساند و بسیاری فکر می‌کردند رویاهای پادشاه محقق خواهد شد؛ اما چه اتفاقاتی افتاد که این اقدامات رضایت عمومی را در پی نداشت و محمدرضا پهلوی 4 سال بعد مجبور شد کشور را بگذارد و فرار کند؟ کتاب یادداشت‌های علم پر از جزئیاتی است که به کامل شدن پازل اتفاقات پیش از انقلاب ایران کمک زیادی خواهد کرد. این کتاب نه‌تنها برای علاقه‌مندان به تاریخ که برای پژوهشگران و مورخان بسیار مفید است.

کتاب یادداشت‌های علم - جلد چهارم در دسته‌ی کتاب‌های خاطرات سیاستمداران قرار دارد.

کتاب یادداشت‌های علم - جلد چهارم مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.

تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 450 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 22 روز بخوانید.

کتاب یادداشت‌های علم - جلد چهارم جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع خاطرات سیاستمداران است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی خاطرات سیاستمداران زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب یادداشت‌های علم - جلد چهارم اثر علینقی عالیخانی بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی خاطرات سیاستمداران می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

‌در بخشی از کتاب یادداشت‌های علم - جلد چهارم می‌خوانیم

باآنکه تقریباً همه‌جا تعطیل است، من کارکردم و زیاد کارکردم، به‌طوری‌که یک ثانیه از هفت صبح تا 2 بعدازظهر آرام نگرفتم. باری صبح شرفیاب بودم. کارهای جاری را عرض کردم، من‌جمله این‌که عراقیها ازیک‌طرف با ما مذاکره می‌کنند و از طرف دیگر به ما فحش می‌دهند. شاهنشاه فرمودند: معلوم نیست سر آن‌ها برچه بالینی است. ولی ماشاءالله خیلی خونسردی به خرج می‌دهند. مرخصی رئیس سازمان امنیت را گرفتم که برای تماس با هندی‌ها (سازمان اینتلیجنس آنها) به پاریس برود.

سکندر که با شرقیان حرب داشت

در خیمه گویند که در غرب داشت

بعد که مرخص شدم، گزارشی داشتم که به کنفرانس سازمان خواربار جهانی در رم، گرومیکو و کیسینجر و خود دبیرکل سازمان ملل، همه می‌روند و می‌خواهند کاسه کوزه‌های گرانی قیمت مواد غذایی را به گردن گرانی قیمت نفت بیندازند. عریضه عرض کردم، جواب فرمودند که میسیون مهم‌تری برود و ریاست آن را آموزگار وزیر کشور که عهده‌دار کار اوپک است داشته باشد که بتواند از عهده این حرفها برآید.

عصری سفیر شوروی را پذیرفتم. برنامه تشریف‌فرمایی شاهنشاه را به مسکو و تاریخ اعلان آن را تصمیم گرفتم. قدری هم ‌صحبت‌های مختلف کردیم که مهم نبود.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
7.۸۵ مگابایت
تعداد صفحات
438 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۴:۳۶:۰۰
نویسندهعلینقی عالیخانی
ناشرانتشارات کتاب‌سرا
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۳/۱۲/۰۳
قیمت ارزی
2.۵ دلار
قیمت چاپی
15,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۷.۸۵ مگابایت
۴۳۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 13 مخاطب
5
ستاره
61 ٪
4
ستاره
15 ٪
3
ستاره
23 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

کتاب خوبیه روز به روز نوشته شده نویسنده نتونسته وارد ابعاد محرمانه و جزییات بشه اما یه دیدگاه میده به آدم در خصوص اون دوران

5

منبع موثق در تاریخ معاصر ایران

3

کتاب خوبیه

4

همه باید بخوانند.

5

عالیه

4.5
(15)
8,200
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه‌ الکترونیک یادداشت‌ها علم
شامل 7 عنوان کتاب
یادداشت های علم جلد 4
یادداشت های علم جلد 4
علینقی عالیخانی
انتشارات کتاب‌سرا
4.5
(15)
8,200
تومان