0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
یادداشت های علم جلد 2

معرفی، خرید و دانلود کتاب یادداشت های علم جلد 2

درباره یادداشت های علم جلد 2

 

سیاست و سیاستمداران همواره بخشی از جامعه بوده‌اند که تصویر شفافی از آن‌ها وجود ندارد. آن‌ها در رأس امور تصمیم گرفته‌اند و سرنوشت ملت‌ها را رقم‌زده‌اند درحالی‌که بسیاری از اوقات هیچ‌کس نتوانسته است انگیزه‌های اصلی آن‌ها را درک کند و توضیحی برای بسیاری از تصمیماتشان بیابد. اغلب خاطرات سیاستمداران است که بعدها پرده از بسیاری از حقایق برمی‌دارد. از همین جهت است که خاطرات مستند سیاسیون معمولاً برای تاریخدانان از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه با قرار دادن شواهد کنار هم می‌توانند جواب سؤالات خود را پیداکرده و پازلشان را کامل کنند. یادداشت‌های علم یکی از این کتاب‌های خاطرات است که ارزش زیادی دارد و اطلاعات بسیاری درباره‌ی حکومت پهلوی دوم به دست می‌دهد.

‌درباره‌ی کتاب یادداشت‌های علم- جلد دوم اثر علینقی عالیخانی

یادداشت‌های علم- جلد دوم بخشی از خاطرات روزمره‌ی اسدالله علم است که به سال‌های 49 و 51 برمی‌گردد. سال‌‌هایی در ایران که در اطرافش اتفاقات مهمی افتاد. برای مثال تجزیه‌ی هند و پاکستان و استقلال کشور بنگلادش مربوط به همین دوران است که در یادداشت‌های توضیحی‌ای که علینقی علیخانی به آغاز خاطرات سال 51 نوشته، به آن اشاره‌شده است.

جلد دوم یادداشت‌های علم در بخش اول از اول فروردین سال 49 آغازشده و تا اوایل اسفند این سال ادامه دارد. کتاب پس از یک یادداشت توضیحی با خاطرات سال 51 که از دوم فروردین شروع‌شده است و نوزدهم اسفند آخرین روزی است که علم خاطراتش را در سال 51 ثبت کرده است.

در پایان کتاب بخش توضیحاتی آمده است که به کتاب‌ها و افراد مختلفی اشاره دارد که با آن‌ها می‌توان صحت مطالب کتاب را تائید کرد یا به مطالب بیشتری درباره‌ی موضوع خاص بحث شده دست پیدا کرد. این بخش از کتاب می‌تواند برای پژوهشگران و دانشجویان تاریخ بسیار مناسب باشد.

انتشارات کتاب‌سرا کتاب یادداشت‌های علم- جلد دوم را عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

نقد‌ها و نظرات درباره‌ی کتاب یادداشت‌های علم- جلد دوم

یادداشت‌های علم از زمان انتشار واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. پیدا شدن این مجموعه و انتشار آن باعث شد بسیاری از سؤالات تاریخدانان درباره‌ی عصر پهلوی پاسخ داده شود. وجود مستندات و دیالوگ‌های بی‌پرده در این کتاب تصویر جالبی از شخصیت افراد دربار در آن زمان نیز ارائه می‌کند که تحلیل‌های جالبی درباره‌ی آن‌ها ارائه‌شده است. بر اساس گفته‌های مورخان به نظر می‌رسد ازآنجاکه این یادداشت‌ها روزانه ثبت‌شده‌اند تا حد زیادی قابل‌اعتمادند و با توجه به شخصی بودن آن‌ها و وصیت علم مبنی بر انتشار آن پس از پایان یافتن حکومت پهلوی در ایران دلیل مشخصی برای وجود دروغ در این نوشته‌ها وجود ندارد. هرچند که وجود ابهامات مختلف و اینکه در یک سری جاها علم در مستندسازی گفته‌هایش دقیق عمل‌نکرده و مثلاً ضمن آوردن گفت‌وگویی مهم نام طرف گفت‌وگو را نیاورده باعث شده است کارایی کتاب کاهش پیدا کند.

چرا باید کتاب یادداشت‌های علم- جلد دوم را خواند؟

یادداشت‌های اسدالله علم روزانه نوشته‌شده‌و پر از جزئیات‌اند. این مجموعه کتاب تغییرات و تحولات روزبه‌روزی که در دل حکومت و به‌خصوص پادشاه رخ‌داده است را از زبان نزدیک‌ترین فرد به او بیان کرده است. جلد دوم خاطرات علم مربوط به سال‌های 49 و 51 است که دوران اوج قدرت و فعالیت علم بود واو و پادشاه تقریباً هرروز باهم دیدار داشتند و او در بیشتر مناسبات شخص و خانوادگی شاه هم حضور داشت. خواندن این کتاب شبیه این است که آن روزها در دربار پهلوی حضورداشته‌اید. این کتاب خواندنی علاوه بر آن‌که برای علاقه‌مندان به تاریخ ایران مناسب است منبع خوبی برای پژوهشگران و تاریخدانان است تا جواب بسیاری از سؤالات خود را در آن پیدا کنند. مسائلی که هرگز در اسناد دولتی ثبت‌نشده و حتی جایی به آن اشاره نشده است.

کتاب یادداشت‌های علم- جلد دوم در دسته‌ی کتاب‌های خاطرات سیاستمداران قرار دارد.

کتاب یادداشت‌های علم- جلد دوم مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.

تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 460 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 23 روز بخوانید.

کتاب یادداشت‌های علم- جلد دوم جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع خاطرات سیاستمداران است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی خاطرات سیاستمداران زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب یادداشت‌های علم- جلد دوم اثر علینقی عالیخانی بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی خاطرات سیاستمداران می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

‌در بخشی از کتاب یادداشت‌های علم- جلد دوم می‌خوانیم

امروز ساعت 8 شاهنشاه به‌اتفاق شهبانو به مسکو تشریف بردند. مسافرت ده‌روزه خواهد بود. حدسیات مختلف از مذاکرات مسکو در جراید دنیا نوشته می‌شود. ولی من می‌دانم که مذاکره‌ی مهم بر سر عراق و روابط هندو پاکستان و مذاکره در خصوص امور تجارتی و تخصیص معامله گاز بیشتری خواهد بود. آن‌هم به‌صورت رشوه که قدری در مورد عراق شوروی کوتاه بیاید. بعد چه پیش بیاید، لابد شاهنشاه به من خواهند فرمود. در فرودگاه به علیاحضرت شهبانو عرض کردم: برای افتتاح فیلم جشن‌ها، به نام فروغ جاویدان، والاحضرت همایونی را به تالار رودکی ببرم؟ اعلیحضرت همایونی اجازه دادند، علیاحضرت چه می‌فرمایند؟ فرمودند: ولم کن، دیگر نمی‌خواهم در کار این جشن‌ها اسمی از ما برده شود. با خودم گفتم: یعنی چه؟ شترسواری دولا دولا؟ اما دیگر فرصت مباحثه نبود؛ اما یک‌دفعه علیاحضرت فرمودند- خیلی صریح- که آخر نظرات من تماماً در همه‌چیز با اعلیحضرت فرق دارد. هرگز به‌روشنی چنین مطلبی نشنیده بودم. خیلی از فرمایش علیا حضورت تعجب کردم و همچنینی از جرئت اظهار آن. باآنکه البته خیلی به من اطمینان دارند که ممکن نیست از زبانم حتی در حضور همایونی تراوش کند. این نخست‌وزیر گوژپشت نتردام، نمی‌دانم در این سفر چین چه به پوش شهبانو خوانده است. خدا به خیر بگذراند. باری به‌سلامت تشریف بردند.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
4.۵۱ مگابایت
زمان تقریبی مطالعه
۰۰:۰۰
نویسندهعلینقی عالیخانی
ناشرانتشارات کتاب‌سرا
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۳/۱۱/۲۹
قیمت ارزی
2.۵ دلار
قیمت چاپی
15,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴.۵۱ مگابایت

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 17 مخاطب
5
ستاره
70 ٪
4
ستاره
11 ٪
3
ستاره
5 ٪
2
ستاره
11 ٪
1
ستاره
0 ٪
4 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

این جلد الکترونیک کتاب ناقصه، یادداشت های توضیحی سال ۴۹ از اولش حذف شده، همچنین بخشی از یادداشت روز ۲ بهمن ۵۱ که مربوط به واقعه ۱۵ خرداد هست، اشتباها به آخرین صفحه کتاب در پایان پانویس ها منتقل شده. عدم ترتیب صحیح تصاویر نامه ها که در موارد متعددی ذکر شده در پایان یادداشت فلان روز آمده است، ولی چندین روز بعد آمده در همه نسخ الکترونیک این کتاب مشترک هست. لطفا اصلاح بفرمایید

5

کتاب خوبیه روز به روز نوشته شده نویسنده نتونسته وارد ابعاد محرمانه و جزییات بشه اما یه دیدگاه میده به آدم در خصوص اون دوران

5

منبع موثق در تاریخ معاصر ایران

5

ممنون از فیدیبو

4.4
(17)
8,200
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه‌ الکترونیک یادداشت‌ها علم
شامل 7 عنوان کتاب
یادداشت های علم جلد 2
یادداشت های علم جلد 2
علینقی عالیخانی
انتشارات کتاب‌سرا
4.4
(17)
8,200
تومان