0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
ابر طبقه

معرفی، خرید و دانلود کتاب ابر طبقه

نخبگان قدرت جهانی و جهانی که می سازند
درباره ابر طبقه

«تقریبا همه انسان‌ها تاب تحمل فلاکت و شوربختی را دارند، اما چنانچه می‌خواهید شخصیت فردی را بیازمایید به او قدرت بدهید.» این سخن را ابراهام لینکن شانزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا گفته است. قدرت مسئله‌ای است که تمام تاریخ چالش برانگیز بوده و همواره ارتباط تنگاتنگی نیز با ثروت داشته‌است. مبارزاتی که برای دست‌یابی به این دو خواسته‌ی بزرگ انسان‌ها در طول زمان اتفاق افتاده تاریخ بشر را رقم زده است. تاریخی که در آن همواره طبقه‌ای کوچک بالای دست بقیه‌ی مردم زندکی کرده‌اند و سرنوشت بشر را رقم زده‌اند. دیوید راتکاف در کتابش این افراد را ابرطبقه نامیده است و به بررسی این طبقه، چگونگی به وجود آمدن آن و تفاوت‌های این افراد با مردم عادی پرداخته است.

درباره کتاب ابر طبقه، نخبگان قدرت جهانی و جهانی که می‌سازند

ابر طبقه کتابی نوشته‌ی دیوید راتکاف، نویسنده‌ی امریکایی است که درباره‌ی حکومت جهانی صحبت می‌کند. راتکاف در این کتاب مدعی شده است، جمعیت شش میلیاردی کره زمین تحت نفوذ بسیار شدید شش هزار نخبه زندگی می‌کنند. در واقع او معتقد است به ازای هر یک میلیون نفر تنها یکی از این دست افراد وجود دارد. او در بخشی از کتاب درباره‌ی این افراد گفته است:‌ «بیشترشان زبان مشترک دارند، روزنامه‌های مشترک می‌خوانند و به استراحتگاه‌های مشترک سفر می‌کنند. قدرت نه تنها در دستان شمار معدودی متراکم است، بلکه همین شمار معدود نیز تنها در چند نقطه از جهان متمرکزند. غالبا سفیدپوستند و مرد. تنها چندهزار انسان با مشابهت‌های فراوان، دستی بر مهمترین اهرم‌های قدرت و نفوذ و در پیوندی تنگاتنگ علایقی مشترک دارند- از تنظیم بازار تا فراگردهای اخذ مالیات، از آزادی جابه‌جایی تا دسترسی آسان به نیروی کار، از کسانی که باید سلاح‌های انهدام جمعی داشته باشند و کسانی که نباید داشته باشند! با این همه چه نیازی به توطئه وجود دارد؟«

راتکاف برای نوشتن این کتاب با بیش از صد رهبر جهانی مصاحبه کرده است و درباره‌ی پیشینه و فعالیت صدها نفر دیگر،  به کمک همکارانش تحقیق کرده است. او معتقد است همه‌ی افراد باید این کتاب را بخوانند تا با نگاه ابر طبقه به زندگی آشنا شوند و برای چند لحظه هم که شده دنیا را از چشم‌انداز آن‌‌ها ببینند. این کتاب سال  ۲۰۰۸ در آمریکا منتشر شده است.

مروری بر فصل های کتاب ابر طبقه 

کتاب ابرطبقه با پیشگفتاری آغاز شده است که در آن نویسنده به مفهوم ابرطبقه اشاره کرده و دغدغه‌ی خود از نوشتن این کتاب را شرح داده است.

بعد از آن نیز مقدمه‌ی کتاب است که در آن هم نویسنده به اهمیت ابرطبقه اشاره کرده است.  این مقدمه از نشست سالانه‌ی اقتصاد جهانی در «داووس» صحبت می‌کند. در این نوشته که کمی هم شبیه سفرنامه است  به ریشه‌ی این اجلاس و افرادی که در آن هرساله جمع می‌شوند نیز می‎‌پردازد.

پس از مقدمه نویسنده وارد بحث اصلی کتابش شده است که آن را در ۹ فصل نوشته و جزئیات زیادی را در آن بازگو کرده است. عناوین  وخلاصه‌ی فصل‌های کتاب ابرطبقه به شرح زیر است:

۱ – یک نفر در هر یک میلیون ‌نفر: ابر طبقه را بشناسیم

این فصل نیز مانند مقدمه به شکل روایی آغاز می‌شود. راتکاف در این فصل ابرطبقه را معرفی می‌کند و سعی می‌کند با نقد و تحلیل افراد این طبقه ویژگی‌های بارز آن‌ها را معرفی کند. همیچنین راتکاف در این فصل درباره‌ی علت موفقیت این طبقه و تمایز آن‌ها با دیگران نیز صحبت می‌کند.

۲- همه چیزهای دیگر برابر نیستند: نابرابری‌ها، واکنش‌ها و نظم جدید

در فصل دوم نویسنده شیلی را به عنوان نمونه درنظر گرفته و با استفاده از روایت‌هایی از این کشور تلاش کرده است منظورش را بیان کند، او در این فصل شیلی را پیشاهنگ دوران نوینی که می‌رود بازارجهانی را متحول کند نامیده است.

۳- آموزه‌های تاریخ: فراز و فرود نخبگان

در این فصل نویسنده به مسائلی مانند قدرت نهادها، پول، سیاست و شبکه‌ها پرداخته است و  درباره‌ی شباهت‌های نخبگان در تاریخ و تفات‌هایی که نخبگان عصر ما را از آن‌ها متمایز می‌کند نیز صحبت کرده است.

۴- دوران چندملیتی‌ها: زمانی که پول و تجارت محور همه چیز شدند

این فصل با سخنی از ادگار برانفمن آغاز می‌شود: «تبدیل ۱۰۰ دلار به ۱۱۰ دلار کار است؛ تبدیل ۱۰۰ میلیون دلار به ۱۱۰ میلیون دلار، اما، گریزناپذیر است.»

در این فصل نویسنده بر گفت‌و گوهایی که در روسیه انجام داده مروری کرده است و از این مطلب که امروزه بیشتر مدیران شرکت‌های بسیار بزرگ آمریکایی هستند صحبت می‌کند. راتکاف معتقد است این شرکت‌ها بر ابر طبقه مسلطند.

۵- جهان‌گرایان رو در روی ملی‌گرایان:‌گسل سیاسی در قرنی جدید

ابرطبقه‌ی سیاسی مطلبی است که در این فصل بر آن تمرکز شده است. در این فصل از کشورها و سیاست‌مدارانی صحبت شده است که جهانی‌سازی را نپذیرفته‌اند و مسیر مخالفی را برگزیده‌اند.

۶- عصر نامتقارن: سقوط غول‌ها و ظهور جنگ‌سالاران سایه

در این به فصل نهادهای نظامی جهان توجه شده است و این مسئله که زور و خشونت سلاح بخشی از اعضای ابرطبقه است بررسی شده است. همچنین نویسنده به این نکته که آمریکا سلطات مطلق بازار اسلحه جهان است، اشاره می‌کند.

۷- ابرطبقه اطلاعات: توان افکار

ظهور اینترنت و تبعات ناشی از آن مسئله‌ای است که در این فصل کتاب به آن  توجه شده است. راتکاف اینترنت را انقلابی‌ترین حرکت در فرهنگ انسان‌ها در طول تاریخ نامیده و معتقد است این پدیده بسیاری از معادلات جهانی را عوض کرده و البته باید مراقب تبعات آن بود.

۸- چگونه می‌توان ابر طبقه شد، افسانه، واقعیت و آسیب‌شناسی روانی

نکته قابل توجه این فصل یک فهرست است. فهرستی از ده قاعده که کمک می‌کند هرکسی به عضویت ابرطبقه در بیاید. اگر این فهرست را بخوانید به شدت تبعیض آمیز به نظر می‌رسد اما بر اساس واقعیتاتی نوشته شده است که راتکاف زمان نوشتن کتاب به آن‌ها دست یافته است.

۹- آینده ابر طبقه و معنای آن برای ما

فصل آخر جمع‌بندی تمام مطالبی است  که دیوید راتکاف در طول کتاب تلاش کرده است آن را به خواننده منتقل کند.

درباره دیوید راتکاف نویسنده کتاب ابر طبقه

دیوید راتکاف، نویسنده، روزنامه نگار و استاد دانشگاه آمریکایی، سال ۱۹۵۵ در اوربانا، ایالت ایلینوی آمریکا به دنیا آمده است. او از خانواده‌ای یهودی است و پدرش از بازماندگان هولوکاست به شمار می‌رود.

دیوید راتکاف از مدرسه‌ی روزنامه نگاری دانشگاه کلمبیا فارغ التحصیل شده است. او فعالیت شغلی‌اش را به عنوان ویراستار و مدیر اجرایی در مجلاتی مانند «اینستیتیوشنال اینوستر » و مجله‌ی «فایننسیال ورلد»، قدیمی‌ترین مجله‌ی آمریکا در زمینه‌ی تجارت آغاز کرد و سپس مدت‌ها به عنوان رئیس و مدیر اجرایی در موسسات بین‌المللی مختلفی فعالیت کرد. او مدتی نیز در دولت آمریکا خدمت می‌کرد که پس از زمان کوتاهی آن را ترک کرد.

دیوید راتکاف در حال حاضر به عنوان استاد روبط بین الملل در دانشگاه «جان هاپکینز» فعالیت می‌کند. او دو دختر دارد و  همراه خانواده‌اش در واشنگتن، پایتخت ایالات متحده آمریکا ساکن است.

آثار دیوید راتکاف؛ درباره‌ی قدرت و ثروت

دیوید راتکاف اولین کتابش به نام «اداره‌ی جهان؛ داستان مجلس امنیت ملی و معماران قدرت آمریکا» را سال ۲۰۰۶ منتشر کرد. کتاب بعدی او ابر طبقه بود. دیوید راتکاف پس از ابرطبقه  کتاب «قدرت:‌ رقابت سخت میان مشاغل بزرگ و دولت، بازپرداخت حساب شده‌ای که پیش می‌رود» را سال ۲۰۱۲ نوشت. او کتاب‌های «نا‌امنی ملی» و «سوال‌های بزرگ فردا» را نیز سال‌های ۲۰۱۴ و۲۰۱۷ منتشر کرد.

همچنین دیوید راتکاف در تالیف و وبرایش کتاب‌های زیادی از جمله «قرن جهانی: جهانی سازی و امنیت ملی»، «کوبا: محورهای تغییر»، «بهای صلح: مداخله‌ی اضطراری اقتصادی و سیاست خارجی آمریکا »، «بازار مشترک : اتحاد جامعه‌ی اروپا »و «بازارهای بزرگ در حال ظهور» مشارکت داشته است.

ترجمه فارسی ابر طبقه  و انتشار در ایران

از میان آثار دیوید راتکاف تنها کتاب ابرطبقه در ایران منتشر شده است. این کتاب را «احمد عزیزی» به فارسی برگردانده و انتشارات کویر آن را سال ۹۲ روانه‌ی بازار کتاب ایران کرده است. خرید و دانلود کتاب الکترونیکی (pdf ) کتاب ابر طبقه در همین صفحه ممکن است.

در بخشی از کتاب ابر طبقه می‌خوانیم

در سال‌های آغازین جنگ سرد، فکر تازه‌ای در ضمیر آمریکاییان و برنامه‌های دولت این کشور ریشه دواند.: جنگ دایمی! این تفکر همزمان از سوی چندین نفر ارائه شد. شاخص ترین آنان مردی بود که می‌توان وی را از پایه‌گذاران انگاره مدرن نظامی- صنعتی در آمریکا به حساب آورد. چارلز ویسلون، مشهور به «موتور چارلی»، که در اوایل جنگ جهانی دوم در راس جنرال موتورز بود و به عنوان مدیر هیات تولیدات جنگی، در طول این درگیری، با بسیج منابع عظیم شرکتش، اولویت‌هایی را پیش روی اقتصاد آمریکا قرار داد. وی در سال ۱۹۴۴، که پیروزی متفقین قطعیبه نظر می‌رسید، با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده، ضرورت ساماندهی اقتصادی بر محور «جنگ دایمی» را با هدف گریز از رکود پیامد جنگ مطرح ساخت. ویلسون، به عنوان وزیر دفاع آمریکا، با گذشت کمتر از یک دهه دست به اصلاحاتی در پنتاگون زد که، به منزله سرآغازی بر این تحول، «سیمای نوین» خوانده شد. وی دوشادوش رییس جمهور آیزنهاور هزینه ها را ، در راستای انگاره دفاعی آمریکا، بهینه‌سازی کرد و سلسله مراتب اداری را کارآمدتر ساخت.

ویلسون نفر نخست در صف روسای شرکت‌هایی بود که در جایگاه مسئولیت وزارت دفاع قرار گرفتند. نفر بعدی نیل مک الروی رئيس سابق شرکت غول آسای تولیدی پراکتر اند گمبل بود که در سال ۱۹۵۷ عهده‌دار این پست شد.

مک‌الروی کار خود را تنها چند روز پس از پرتاب ماهواره روسی اسپوتنیک که سرآغاز مقطعی تازه در جنگ سرد بود، شروع کرد.

برنامه «جنگ دائمی» ویلسون به تدریج در دوران تصدی او شکل گرفت. مک‌الروی دست به بازسازی عمده و پرهزینه‌ای زد که از الزامات قانون تجدید سازمان دفاعی، مصوب ۱۹۵۸ به حساب می‌آمد. در سال‌های تصدی او، بودجه سالانه وزارت دفاع، فراتر از ۴۰ میلیارد دلار، بالغ بر ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی و بیش از  نصف بودجه ۷۰ میلیارد دلاری دولت فدرال بود.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۶۸ مگابایت
تعداد صفحات
374 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۲:۲۸:۰۰
نویسندهدیوید راتکاف
مترجماحمد عزیزی
ناشرانتشارات کویر
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
the global power elite and the world they are making
تاریخ انتشار
۱۳۹۳/۰۴/۲۹
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
69,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۶۸ مگابایت
۳۷۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 19 مخاطب
5
ستاره
52 ٪
4
ستاره
31 ٪
3
ستاره
5 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
10 ٪
7 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

این کتاب کتابیست فوق تصور... و از چیزی پرده برمیداره که باورش هم سخته

4

از جمله کتاب های پیشنهادی استاد عباسی این کتابه!

4

خیلی کتاب جالبیه که میتونه جهان بینی ما رو تغییر بده...

5

کتابی جدی، بی نقص با ترجمه ای روان. حتمن بخونید.

4

کتاب خوبیه، به دشمن شناسی ادم هم کمک میکنه

4

من از نیمه کتاب نتونستم بخونمش

4

خوبه حالا؟؟؟

4.2
(19)
33,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
ابر طبقه
ابر طبقه
نخبگان قدرت جهانی و جهانی که می سازند
انتشارات کویر
4.2
(19)
33,000
تومان