0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مدرنیسم

معرفی، خرید و دانلود کتاب مدرنیسم

نویسنده:
پیتر چایلدز
درباره مدرنیسم

در تاریخ جهان و به‌ویژه تاریخ ادبیات، مجموعه‌ای از داستان‌ها، کتاب‌ها و نویسنده‌ها در مکاتب ادبی خاصی قرار می‌گیرند. باروک، کلاسیک، رمانتیسم، مدرنیسم و پست‌مدرنیسم تعدادی از این مکاتب و برهه‌ها هستند. عناصری زیادی هستند که این مکاتب را از هم جدا می‌کنند، عناصری مانند سبک نگارش، نماد‌های مورداستفاده، پیشرفت‌های تکنولوژی و...

پیتر چایلدز استاد دانشگاه، در این کتاب درباره‌ی جنبش مدرنیسم و چگونگی تشکیل این جنبش توضیح می‌دهد و تعدادی از آثار نوشته‌شده در این مکتب را بررسی می‌کند. خواندن این کتاب می‌تواند برای همه‌ی علاقه‌مندان ادبیات مفید باشد.

درباره‌ی کتاب مدرنیسم اثر پیتر چایلدز

کتاب مدرنیسم نوشته‌ی پیتر چایلدز است. چایلدز این کتاب را در سال 2008 منتشر کرد. این کتاب درباره‌ی جنبش مدرنیسم که اواخر قرن نوزدهم شکل گرفت و تا اوایل قرن بیستم هم ادامه داشت است‌. رضا رضایی مترجم این کتاب در مقدمه‌ی کتاب می‌نویسد: «هنر مدرنیستی،به معنای فنی‌تر کلمه، هنری است که هارولد روزنبرگ آن را هنر «راه و رسم نو» می‌خواند. این هنر آزمایشگر است، از لحاظ فرم بغرنج است، فشرده و موجز است، علاوه‌ بر عناصر آفرینش عناصر ضد آفرینش نیز دارد، و معمولاً تصوراتی در باب رهایی هنرمند از رئالیسم، ماتریالیسم، ژانر و فرم مرسوم، و نیز تصوراتی در باب فاجعه‌ و بلایای فرهنگی در آن دیده می‌شود...می‌توانیم مدرنیسم را مفهومی مقید به زمان(مثلاً 1890 تا 1930) در‏ نظر بگیریم، يا مفهومی رها از زمان(که شامل لارنس استرن، جان دان، فرانسوا وبون و پیر دو رونسار نیز بشود). اما تأکید عمده بر عده‌ای از نویسندگان است(هنری جیمز، جوزف کانراد، مارسل پروست، توماس مان، آندره ژید، فرانتس کافکا، ایتالو اسووو، جیمز جویس، روبرت موزیل و ویلیام فاکنر در داستان؛ اوگوست استریندبرگ، لوئیجی پیراندلو، فرانک ودِکیند و برتولت برشت در درام؛ استفان مالارمه، دابلیو. بی. ییتس، تی. اس. الیوت، ازرا پاوند، راینر ماریا ریلکه، گیوم آپولینر و والیس استیونس در شعر) که آثارشان از لحاظ زیبایی شناسانه رادیکال است، نوآوری‌های فنی خیره‌کننده دارد. برخلاف فرم تقویمی بر جنبه‌ی مکانی یا «محصور» ‌تأکید می‌کند، به شیوه‌های کنایی گرایش دارد، و با نوعی «انسانیت زدایی از هنر» همراه است.

مروری بر فصل‌های کتاب مدرنیسم

پیتر چارلز کتاب مدرنیسم را در سه فصل اصلی نوشته است.

فصل اول: تفسیر و تغییر

نویسنده در این فصل‌ها به معرفی فیلسوفان مشهور دوران مدرن می‌پردازد. کارل مارکس، چارلز داروین، فردریش نیچه، فردینان سوسور، آلبرت اینشتن و زیگموند فروید تعدادی از این فیلسوفان هستند.

فصل دوم: ژانرها، هنر و فیلم

پیتر چایلدز در فصل دوم تأثیر مدرنیسم را بر روی ژانرهای هنری مانند رمان، داستان کوتاه، شعر، درام، فیلم و هنر بررسی می‌کند.

فصل سوم: متن، زمینه، فحوا

نویسنده در آخرین فصل این کتاب درباره‌ی چهار نظریه‌ی مهم در دوره‌ی مدرنیسم توضیح می‌دهد. این نظریات عبارت‌اند از:

«کشاکش شدن»: آزادی و جنسیت

«به نظرم دارم سعی می‌کنم یک رؤیا را برای شما بگویم»: معرفت و روایت

«این تکه‌پاره‌ها که بر ویرانه‌هایش انباشته‌ام»: هویت و جنگ

«تاریخ یک کابوس است»: سمبولیسم و زبان

در بخشی از کتاب مدرنیسم می‌خوانیم

فردینان دو سوسور در ژنو به دنیا آمد. ابتدا استاد زبان‌های هندواروپایی و سپس استاد زبان‌شناسی عمومی دانشگاه ژنو شد. او به‌حق اولین نفری

بود که در مبانی نظری پذیرفته‌شده‌ی زبان‌شناسی تشکیک کرد و سپس موضوع تحلیل این علم را تغییر داد و حتی دوباره فرموله کرد. کتاب دوره‌ی زبان‌شناسی عمومی (۱۹۱۶) بر اساس جزوه‌های درسی دانشجویانش پس از مرگ او ویرایش و تکمیل شد. فردینان دو سوسور سمت‌وسوی مطالعات را در زبان شناسی تغییر داد و آن را از حالت شجره‌نامه‌ی تغییرات کاربرد واژه ها و دستور زبان در طی زمان، به حالتی درآورد که دیگر از خود زبان به مثابه ی یک پدیده‌ی اجتماعی بحث می‌شود.

فردینان دو سوسور می‌خواست سیستم ها را شناسایی کند؛ و این جست‌وجو منجر شد به ایجاد تمایز میان جنبه‌های هم‌زمانی (توصیفی و تحلیلی) و درزمانی (تاریخی) و همچنین تفکیک زبان (به‌منزله‌ی سیستم دارای ساختار) از کلام (به‌منزله‌ی پاره‌گفتار یا تکلم)؛ و این فرمول به دست آمد که «زبان سیستمی است بدون نشانه‌های مثبت» که این اصل در تکامل تئوریک ساختارگرایی و پساساختارگرایی جنبه‌ی تعیین‌کننده یافت.

چه چیزی را سوسور به‌طور اخص به ما یادآور شد؟ این‌که «زبان (که فقط از تفاوت‌ها تشکیل می‌شود) تابع فاعل متکلم نیست». یعنی فاعل [متکلم]... محاط در زبان است، تابع زبان است.

زبان در تصور مدرنیستی همان‌قدر اهمیت دارد که در تصور پست‌مدرنیستی، اما تأکیدها تفاوت دارند. برای نویسندگان رئالیست، زبان ابزاری بود برای توصیف جهان، تا آنجا که حتی به‌صورت پنجره‌ای به‌سوی واقعیت مطرح می‌شد. برای نویسندگان پست‌مدرنیستی، زبان تشکیل‌دهنده‌ی واقعیت است، جهان را توصیف نمی‌کند بلکه برمی سازد. چنان‌که قبلاً در مورد مارتین هایدگر دیدیم، افراد دسترسی به «واقعیت» ندارند مگر از طریق زبان، همان‌طور که ذهن آن‌ها هیچ شناختی از جهان ندارد جز از طریق حواس. برای مدرنیست‌ها، که از لحاظ ترتب زمانی و سلسله‌مراتب نظری در میانه‌ی این دو دیدگاه جای داشتند، زبان هنوز وسیله‌ای برای افاده‌ی جهان به حساب می‌آمد، اما هرچه می‌گذشت انتقال یک واقعیت مشترک از طریق واژه‌ها دشوارتر و دشوارتر می‌شد، زیرا به نظر می‌رسید که واژه‌ها با چیزهایی که قرار بود واژه‌ها توصیف کنند مطابقت ندارند. بلکه به قول تی. اس. الیوت شروع به «سریدن» و «لغزیدن» کرده‌اند.پست مدرنیست ها می‌گویند که «واقعیت» را فقط در زبان و از طریق زبان می‌توان به چنگ گرفت، اما مدرنیست‌ها معتقد بودند که چنین جهان مشترکی البته وجود دارد ولی زبان در حین مبارزه و تلاش برای احاطه بر این واقعیت دارد متلاشی می‌شود.

درباره نویسنده

پیتر چایلدز نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه نیومن در برمینگام انگلستان است. او تحصیلات خود را در رشته‌ی ادبیات انگلیسی در دانشگاه لیدز تکمیل کرده است. او کارنامه‌ی ادبی و پژوهشی کاملی در حوزه‌ی ادبیات دارد و تاکنون بالغ بر بیست کتاب را به رشته‌ی تحریر درآورده است. نخستین تحقیقات پیتر چارلز در حوزه‌ی پسا استعمارگری تحقیقات زیادی را انجام داده است. اما شهرتش بیشتر برای زمانی است که روی تحقیق درباره‌ی شعر در قرن بیستم بریتانیا و مدرنیسم گذاشته است. این نویسنده علاوه بر کتاب‌های زیادی که دارد، مقالات معتبری را هم منتشر کرده است که سالانه هزاران ارجاع علمی به آن‌ها می‌شود.

ترجمه کتاب مدرنیسم به فارسی

رضا رضایی مترجم پرکار ایرانی است. او شهرتش را با ترجمه‌ی کتاب‌های کلاسیک انگلستان به دست آورد. رضا رضایی مترجم کتاب مدرنیسم درباره‌ی ترجمه‌ی این کتاب می‌گوید:« معتقدم که ملاک کار ما به‌عنوان مترجم، زبان فارسی امروز است؛ چون کار مترجم انتقال به زبان مقصد است. در متن‌های فلسفی، بعضی زندگینامه‌ها، مباحث حوزه‌ نقد ادبی و متن‌هایی ازاین‌دست دانستن موضوع بسیار مهم‌تر می‌شود و وزن بیشتری نسبت به دانستن زبان مبدأ و مقصد پیدا می‌کند. هر جمله‌ای که می‌نویسید، باید فهمیده باشید. تنها در آن صورت است که می‌توانید به خواننده هم بفهمانید. البته در این نوع از ترجمه‌ها یک جعبه‌آچار هم لازم است، اصطلاحات و واژه‌های تخصصی آن حوزه. مترجمی که صرفاً با مراجعه به واژه‌نامه‌ تخصصی دست به ترجمه می‌زند، متنی گنگ تحویل مخاطب می‌دهد که شما هرچقدر آن را می‌خوانید باز حرف‌های نویسنده را نمی‌فهمید.»

این کتاب مناسب چه کسانی است؟

کتاب مدرنیسم کتابی کم‌حجم و مناسب است. این کتاب را به همه‌ی علاقه‌مندان ادبیات انگلیسی پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب اطلاعات مفیدی درباره‌ی جنبش هنری مدرنیسم در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. این کتاب همچنین می‌تواند هدیه‌ی مناسبی به دانشجویان ادبیات و زبان‌های خارجی باشد.

آنچه در بالا خواندید نقد و بررسی کتاب مدرنیسم از پیتر چایلدز با ترجمه‌ی رضا رضایی بود.خرید و دانلود کتاب الکترونیکی این اثر در همین صفحه‌ی فیدیبو امکان‌پذیر است.

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
400.۰۰ بایت
تعداد صفحات
268 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۸:۵۶:۰۰
نویسندهپیتر چایلدز
مترجمرضا رضایی
ناشرنشر ماهی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۳/۰۳/۲۹
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
30,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴۰۰.۰۰ بایت
۲۶۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.9
از 5
براساس رأی 17 مخاطب
5
ستاره
35 ٪
4
ستاره
41 ٪
3
ستاره
11 ٪
2
ستاره
5 ٪
1
ستاره
5 ٪
9 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

شاید یکی از بدترین کتاب ها در زمینه مدرنیسم همین باشه. البته این احتمال رو هم میدم که نویسنده، فرض رو بر این گذاشته که اسامی نویسندگان و آثارشون رو که میاره، مخاطب باهاشون آشنا هست و مطالعه کرده. واسه همین شاید باید چندین بار به این کتاب رجوع کرد.

2

کتابى پیچیده و آشفته که نویسنده بدون ترتیب خاصى، مطالب رو در هم و بر هم نوشته. اگر با مباحث مدرنیته آشنایى کافى نداشته باشید، کتاب به نظرتون بسیار گیج کننده خواهد بود.

4

کتاب خوبیه به شرطى که آشنایى قبلى با مدرنیته و ادبیات مدرن داشته باشین وگرنه گیج کننده س. تأکیدش هم بیشتر روى ادبیات مدرنه که البته طبیعیه.

4

نسخه نمونه اصلا براي خريد يا عدم خريد كتاب كمك نميكنه چون صرفا شامل پيشگفتاره! فهرست مطالب هم نداره

5

این کتاب خیلی عالیه فقط برای فهم بهتر اون باید چند بار خونده بشه

5

کتابی ست باید چند بارخواند منبع معتبر در موضوع خودش است

4

توی کتابخانه هست ولی دانلود نمیشه

5

وااقعا کتاب پربار و آموزنده ای هست

4

عالی

3.8
(19)
70,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مدرنیسم
مدرنیسم
پیتر چایلدز
نشر ماهی
3.8
(19)
70,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر