0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
بوی‌ درخت‌ گویاو
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب بوی‌ درخت‌ گویاو

گفت و گو با گابریل گارسیا مارکز
درباره بوی‌ درخت‌ گویاو

بوی درخت گویاو


کتاب بوی درخت گویاو، نوشتهٔ پلینیو مندوزا، مجموعهٔ گفت‌وگوهای مفصل نویسنده کتاب با گابریل گارسیا مارکز، نویسندهٔ بزرگ کلمبیایی است. این کتاب در سال ۱۹۸۲، یعنی همان سالی که مارکز جایزهٔ نوبل را دریافت کرد، منتشر شد.

مندوزا در این کتاب از مارکز پرسش‌هایی دربارهٔ زندگی شخصی او، آثارش، نگاهش به دنیا، حضور آدم‌های مهم زندگی‌اش در داستان‌هایش و... می‌پرسد. مارکز به تمامی این سؤالات با دقت و کامل توضیح می‌دهد و از شرح حتی کوچک‌ترین جزئیات هم فروگذار نمی‌کند. کتاب بوی درخت گویاو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار غیرداستانی مارکز شناخته می‌شود. این کتاب به خواننده کمک می‌کند تا با زندگی و اندیشه‌های این نویسندهٔ بزرگ آشنا شود.

کتاب بوی درخت گویاو برای علاقه‌مندان به ادبیات، به‌ویژه آثار گابریل گارسیا مارکز، خواندنی و آموزنده است. این کتاب به خواننده کمک می‌کند تا با یکی از مهم‌ترین نویسندگان جهان و آثار او آشنا شود.

برای خواندن کتاب‌های نظریه نقد ادبی به فیدیبو سر بزنید.


آشنایی با پلینیو مندوزا نویسنده کتاب

پلینیو مندوزا، نویسندهٔ کتاب بوی درخت گویاو، روزنامه‌نگار و نویسندهٔ برجستهٔ اهل کلمبیا است. او در سال ۱۹۴۰ در شهر بوکارامانگا به دنیا آمد و از سال ۱۹۶۰ به‌عنوان خبرنگار فعالیت می‌کند. مندوزا در طول فعالیت حرفه‌ای خود با بسیاری از چهره‌های سرشناس سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جهان مصاحبه کرده است.

مندوزا در سال ۱۹۷۰، پس از انتشار کتاب سفر به جهنم و بهشت، به شهرت رسید. این کتاب مجموعهٔ مصاحبه‌های او با ماریو بارگاس یوسا، نویسندهٔ پرآوازهٔ پرو است. مندوزا در سال ۱۹۸۲ نیز با انتشار کتاب بوی درخت گویاو، مصاحبه‌های خود با گابریل گارسیا مارکز، برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات، به موفقیت بیشتری دست یافت.

مندوزا علاوه بر آثار غیرداستانی، آثار داستانی نیز نوشته است. از جمله آثار داستانی او می‌توان به رمان‌های عطر گوآبا، آواز مرد تنها و مرگ در پاریس اشاره کرد. مندوزا در سال ۲۰۱۹ جایزهٔ ملی ادبیات کلمبیا را دریافت کرد. او در حال حاضر به‌عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه ملی کلمبیا مشغول به کار است.


چرا باید کتاب بوی درخت گویاو را بخوانیم؟

این کتاب را باید خواند زیرا:

-       این کتاب یک منبع ارزشمند برای آشنایی با زندگی و آثار گابریل گارسیا مارکز است. مندوزا در این کتاب به تفصیل به دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، و بزرگسالی مارکز پرداخته است. همچنین، او به بررسی آثار مارکز، از جمله صد سال تنهایی، فصل‌های از زندگی یک ابله، و عشق در زمان وبا، پرداخته است.

-       بوی درخت گویاو یک داستان جذاب و خواندنی است که خواننده را با خود همراه می‌کند. مندوزا با مهارت و ظرافت، داستان زندگی مارکز را روایت می‌کند. او از زبانی زنده و جذاب استفاده می‌کند و خواننده را با دنیای مارکز و فرهنگ کارائیب آشنا می‌کند.

-       بوی درخت گویاو به خواننده کمک می‌کند تا با فرهنگ کارائیب آشنا شود. مندوزا به زیبایی از فرهنگ و سنت‌های مردم کارائیب در این کتاب سخن می‌گوید. او خواننده را با دنیای رنگارنگ و پرشور کارائیب آشنا می‌کند.


در بخشی از کتاب بوی درخت گویاو می‌خوانیم

در خاطرش، قطار زردرنگ و کهنه و غرق در دودی باقی‌ست که آهسته می‌گذشت، و هر روز صبح ساعت یازده، پس از گذر از کشتزارهای پهناور موز، وارد می‌شد. در تمام طول جاده، ارابه‌های پر از موزه‌های سبز را، گاوها بر جاده‌های پر گردوغبار به دنبال می‌کشیدند. هوا شرجی بود. وقتی قطار در روستا می‌ایستاد، هوا بسیار گرم بود و زن‌هایی که روی سکوی ایستگاه منتظر بودند، با چترهای رنگارنگ خودشان را از آفتاب محفوظ می‌داشتند. در کوپه‌های درجه‌ی یک، صندلی‌های حصیری و در درجه‌ی سه که محل کارگرهای روزمزد بود، نیمکت‌های چوبی قرار داشت. بعضی روزها، قطار، واگنی تهویه‌دار با پنجره‌های آبی را به دنبال می‌کشید که مخصوص کارمندان عالی‌رتبه‌ی شرکت موز بود. مردهایی که از آن پیاده می‌شدند، نه رنگ قهوه‌ای و نه حالت خواب‌آلوده‌ی مردم معمولیِ خیابان‌های روستا را داشتند. مثل خرچنگ سرخ بودند و درشت و با آن پاتاوه‌ها و کلاه‌های شکاری‌شان، شکل کاشفین را به خود گرفته بودند. بعضی‌ها با زن‌های‌شان می‌آمدند. زن‌ها در لباس‌های حریرشان لاغر و اندکی گیج به نظر می‌رسیدند.

پدربزرگ‌اش سرهنگ می‌گفت آن‌ها اهل امریکای شمالی‌اند و وقتی این حرف را می‌زد لحن‌اش کمی متفرعن می‌شد. همان تفرعنی که خانواده‌های قدیمی روستایی نسبت به هر تازه‌واردی دارند. هنگام تولد گابریل، تب موز هنوز فروننشسته بود. این تب از سال‌ها پیش ناحیه را تکان داده بود. آراکاتاکا با قطار و خانه‌های چوبی قدیمی‌اش و کوچه‌های آفتاب سوخته‌اش بیشتر شبیه یک روستای غرب دور بود و اسطوره‌ها و افسانه‌های خاص خودش را داشت. حدود سال ۱۹۱۰ وقتی شرکت «یونایتد فروت» ساختمان‌های خود را در سایه‌سار کشتزار بنا کرد. روستا با دوران عظمت و دیوانگی‌هایش آشنا شد. پول به وفور جریان پیدا کرد و زن‌های عریان، کومبیا می‌رقصیدند و پولدارها هنگام تماشای آن‌ها، سیگار برگ‌شان را با اسکناس روشن می‌کردند.

پیشنهاداتی برای خوانندگان کتاب بوی درخت گویاو

اگر از خواندن کتاب بوی درخت گویاو لذت بردید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواندن کتاب‌های زیر غافل نشوید.

۱- کتاب مزخرفات فارسی

۲- کتاب زبان و اندیشه فارسی

۳- کتاب فقط روزهایی که می‌نویسم


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۱۰ کیلوبایت
تعداد صفحات
168 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۳۶:۰۰
نویسندهپلینیو مندوزا
مترجملیلی گلستان
ناشرنشر مرکز
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۹/۰۷
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۱۰ کیلوبایت
۱۶۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
40,000
٪30
28,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
بوی‌ درخت‌ گویاو
٪30
بوی‌ درخت‌ گویاو
گفت و گو با گابریل گارسیا مارکز
نشر مرکز
0
(بدون نظر)
40,000
٪30
28,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر