0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
معرفی، خرید و دانلود کتاب اجتناب عالیجناب

معرفی، خرید و دانلود کتاب اجتناب عالیجناب

کتاب متنی
فیدی‌پلاس
نویسنده:
درباره اجتناب عالیجناب

ادبیات در طول تاریخ شکل‌های مختلفی به خود گرفته است و نویسندگان به اقتضای زمان و مکانی که در آن زیسته‌اند آثار خود را به شکل و زبان‌های مختلف درآورده‌اند. یکی از راه‌هایی که هرگاه نویسندگان قصد نقد اجتماعی داشته‌اند به سراغش رفته‌اند زبان طنز است. طنازی باعث می‌شود تلخی ماجرا از سطح به عمق داستان می‌رود و اثرگذاری آن افزایش پیدا می‌کند. یکی از نویسندگان معاصر که تلاش کرده است این هنر را به کار بگیرد سید مهدی شجاعی است. اجتناب عالیجناب یکی از شناخته‌شده‌ترین مجموعه داستان‌های اوست.

اجتناب عالیجناب، روایتی به زبان طنز

اجتناب عالیجناب اولین‌بار در سال ۱۴۰۰ در تهران منتشر شد و خیلی زود توانست جایگاه خوبی در بازار کتاب ایران پیدا کند. این کتاب به زبانی بسیار ساده و روان نوشته است و در آن به بسیاری از مسائل اجتماعی و حتی سیاسی پرداخته شده است. شجاعی نگاه نقادانه‌ی منحصربه‌فردی دارد که به‌کارگیری‌اش ظاهر متفاوتی به آثارش بخشیده و به‌خوبی توانسته‌ است بسیاری از مبانی فکری و رفتاری جامعه را به چالش بکشد، در داستانی آگهی فروش خودروی یک نماینده مجلس را که غلط املایی دارد به چالش کشیده است و در جایی دیگر تنها در چند دقیقه و در محیط یک فرودگاه نابسامانی و فساد را به تصویر کشیده است. دیالوگ‌های این کتاب دیالوگ‌های ساده‌ای هستند که میان افراد شکل می‌گیرند و فضای داستان بیشتر در آن‌ها شکل می‌گیرد تا با توصیف مکان و موقعیت. همین باعث شده است گاهی خواننده درمانده می‌شود که باید بخندد یا غمگین شود.

این کتاب از داستان‌های آگهی فروش خودرو، اجتناب عالیجناب، آرامش در حضور دیگران، خاطرنشان، یک بازی دو بازیگر سه بازنده، لباس عاریتی و کجا باید بخوابم تشکیل شده است و بیشتر محتوای آن طنز تلخی است که حکم سوزن زدن به خود را دارد.

خواندن کتاب اجتناب عالیجناب چقدر زمان می‌برد؟

اجتناب عالیجناب یک کتاب حدوداً ۲۵۰ صفحه‌ای است که از هفت داستان تشکیل شده است. شما می‌توانید هر شب با اختصاص دادن زمانی حدود نیم ساعت تا چهل دقیقه  هر داستان را بخوانید و در زمان یک هفته کتاب را تمام کنید. برای خواندن تمام محتوای کتاب هم زمانی حدود ۴ تا ۵ ساعت لازم است.

سید مهدی شجاعی کیست؟

سید مهدی شجاعی نویسنده و فیلمنامه‌نویس مشهور معاصر است. او متولد سال ۱۳۳۹ در تهران است و در دانشگاه در رشته‌ی هنرهای دراماتیک درس‌خوانده است. او از پیش از بیست‌سالگی شروع به نوشتن کرد و در سال ۱۳۸۷ در فهرست چهره‌های ماندگار ایرانی قرار گرفت. او مشاغل و مسئولیت‌های زیادی را در ایران برعهده داشته است و سال‌ها در روزنامه جمهوری اسلامی مسئول صفحه فرهنگ بوده است. او در انتشارات برگ هم فعالیت کرده و داوری چندین دور جشنواره‌های مختلف را هم برعهده داشته است. سید مهدی شجاعی را پدر ادبیات آیینی ایران هم نامیده‌اند.

  • از این نویسنده کتاب‌هایی چون دموکراسی یا دمو قراضه و کشتی پهلوگرفته باقی‌مانده است و چندین و چند داستان برای کودکان و کتاب ترجمه شده هم از این نویسنده موجود است.  او انتشارات نیستان را راه‌اندازی کرده است و بسیاری از آثار خودش در این انتشارات چاپ می‌شوند. در ادامه به تعدادی از آثار این نویسنده اشاره می‌کنیم:
  • از کرامات شیخ ما
  • بر محمل بال ملائک
  • پدر، عشق و پسر
  • آفتاب در حجاب
  • سانتا ماریا

او چندین فیلمنامه‌ی مهم هم نوشته است که از میانشان می‌توانیم به پدر، بدوک، کمین و تیر چراغ برق اشاره کنیم.

انتشار کتاب اجتناب عالیجناب

اجتناب عالیجناب را انتشارات نیستان در سال ۱۴۰۰ و در قطع وزیری منتشر کرده است. ازآنجایی‌که در طی سال‌های گذشته و با گسترش استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی شخصی اقبال به کتاب الکترونیک هم زیاد شده است، نشر نیستان با همکاری فیدیبو نسخه الکترونیک کتاب اجتناب عالیجناب را هم منتشر کرده است. این نسخه در همین صفحه در دسترس است و می‌توانید آن را روی اپلیکیشن موبایل یا دسکتاپ فیدیبو دانلود کرده و بخوانید. این نرم‌افزار هم برای اندروید و هم برای ios در دسترس است.

خواندن کتاب اجتناب عالیجناب برای چه کسانی مناسب است؟

اجتناب عالیجناب از آن دسته کتاب‌هایی است که برای پرکردن یک عصر تابستانی بسیار کاربردی‌اند. محتوای کتاب ساده و گیراست و خواننده را به خود جلب می‌کند. این کتاب برای تمام گروه‌های سنی از نوجوانان تا بزرگسالان مناسب است و می‌تواند دقایق جذابی را برای خواننده رقم بزند. کمی فکرکردن به این داستان‌ها می‌تواند ما را نسبت به رفتارهایی که در اطرافمان می‌بینیم دقیق کند و شاید برای بعضی افراد هم باعث تجدیدنظر در بعضی مسائل شود.

پس از کتاب اجتناب عالیحناب چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

کتاب‌های طنز در طول تاریخ طرفداران بسیار زیادی داشته‌اند و هنوز هم کتاب‌های جالبی با این مضامین نوشته می‌شود. اگر از کتاب اجتناب عالیجناب می‌توانید به سراغ چندین کتاب مختلف بروید که هرکدام از زاویه‌ای جامعه را موشکافی کرده‌اند. در ادامه به تعدادی از این کتاب‌ها اشاره می‌کنیم:

در بخشی از کتاب اجتناب عالیجناب می‌خوانیم

من ابتدا یک قدمی عقب کشیدم تا او با تسلط و اطمینان به کارش برسد و احساس تشویش و نگرانی در مود من پیدا نکند، اما بلافاصله با تداعی زمان پرواز و وقت محدود، پیش رفتم و دست بردم و کیف پیپ را از جای خودش برداشتم و زیپ آن را باز کردم و پیش رویش گذاشتم:

- این احتمالاً همان چیزی است که مشکوک واقع شده.

و در جهت تفهیم بیشت مسئله توضیح دادم:

  • فندک فلزی را معمولاً داخل بار می‌گذارم که در بازرسی بعدی باعث معطلی نشود.
  • در مقابل این توضیح، نیم‌نگاهی از موضع بالا و منظر عاقل اندر سفیه به من انداخت که دقیقاً معنی همان جمله «خیلی حرف می‌زنی» را القا می‌کرد و باعث شد که من علاوه بر سکوت، خودم را به‌خاطر بیان توضیحات شماتت کنم.

برخلاف تصورم، هیچ حساسیتی نسبت به کیف پیپ و وسایل آن نشان نداد. آن را پس از یک نگاه سرسری، کنار گذاشت و زیپ چمدان را تا نیمه کشید و به زیر دستش گفت:

- دوباره بگذارید توی دستگاه.

اما پیش از آنکه معاونش پا پیش بگذارد، چمدان را بلند کرد و گفت:

- خودم می‌گذارم.

و با چمدان رفت به سمت ورودی دستگاه که ارتفاع آن تا نزدیکی قد یک آدم می‌رسید و حداکثر، سروگردن طرف، از این سمت قابل رویت می‌شد.

حدود یک دقیقه‌ای طول کشید تا دستگاه مجدداً روشن شد و چمدان در ورودی آن قرار گرفت و از این سمت سر درآورد.

اگرچه زمان به‌کندی می‌گذشت، اما گذشت این مقدار زمان یعنی یک دقیقه برای طی شدن پروسه به نظرم غیرطبیعی نیامد.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
684.۷۳ کیلوبایت
زمان تقریبی مطالعه
۰۰:۰۰
نویسندهمهدی شجاعی
ناشرانتشارات کتاب نیستان
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۱/۲۰
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
29,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶۸۴.۷۳ کیلوبایت

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
5
50 ٪
4
50 ٪
3
0 ٪
2
0 ٪
1
0 ٪
4.5
(2)
23,040
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
اجتناب عالیجناب
مهدی شجاعی
انتشارات کتاب نیستان
4.5
(2)
23,040
تومان