0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مردی هست که عادت دارد با چتر بکوبد تو سرم

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی مردی هست که عادت دارد با چتر بکوبد تو سرم

درباره مردی هست که عادت دارد با چتر بکوبد تو سرم

کتاب‌های زیادی در دنیا هستند که قصدشان درگیر کردن مخاطب در جریان داستان و غافل‌گیر کردن ‌او در پایان داستان است. اما چند درصد از این کتاب‌ها واقعا توانسته‌اند به قول خود پایبند بمانند و کاری کنند که مخاطب در پایان بگوید: عجب داستانی بود! حسابِ کتاب مردی هست که عادت دارد با چتر بکوبد تو سرم از تمام کتاب‌ها جداست و نویسنده ماهر این کتاب، فرناندو سورنتینو، با ایجاد فضایی رازآلود و شخصیت‌پردازی‌ای قوی، مخاطبان را پای ۱۱ داستان کوتاه کتابش میخکوب می‌کند. شما در این کتاب قرار است در پایان هر داستان انگشت به دهان بمانید و چند دقیقه به این فکر کنید که چه شد؟! چگونه داستانی به این سادگی، پایانی این‌ چنین عجیب داشت؟! آماده باشید که قرار است شما را به دل داستانی مهیج ببریم و شما را بیشتر با این کتاب شگفت‌انگیز آشنا کنیم.

درباره کتاب صوتی مردی هست که عادت دارد با چتر بکوبد تو سرم

وقتی نویسنده قهاری مثل سورنتینو دست به قلم می‌‌شود تا کتابی سراسر آموزنده در قالبی طنزآمیز بنویسد، نتیجه‌اش شاهکار پیش رو می‌شود. این کتاب که برگردان نسخه انگلیسی How to Defend Yourself Against Scorpions است، برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ در ژانر داستانی و در قالب داستان کوتاه منتشر شد. کتاب از زبان اول شخص روایت می‌شود و خود سورنتینو درباره علت انتخاب صیغه اول شخص برای داستان‌هایش گفته است: «به صیغه اول شخص می‌نویسم تا مسئول کلماتم باشم.»

کتاب صوتی مردی هست که عادت دارد با چتر بکوبد تو سرم با چتر بکوبد تو سرم فرم ساده‌ اما محتوای عمیقی دارد. کلماتی که با آن‌ها سر و کار دارید به معنای واقعی کلمه ساده هستند و شاید در نگاه اول فکر کنید با یک کتاب سراسر طنز طرف هستید، اما به مرور با شنیدن بخش‌های بیشتر کتاب متوجه می‌شوید که این سادگی ظاهری است.

سورنتینو اغلب تلاش می‌کند پیام داستان‌هایش را در زیر لایه کلماتی که برای مخاطب ساده‌فهم باشند پنهان کند و در عین بازگو کردن مضامین آسان، آن‌ها را با مسائل بسیار مهم فرهنگی و اجتماعی در می‌آمیزد. اغلب منتقدان معتقد هستند که قلم سورنتینو در این اثر و دیگر آثارش سهل و ممتنع است.

لحن کتاب پیش رو صمیمی و طنزآمیز است و شما با روایتی واقع‌گرایانه و در عین حال فانتزی روبه‌رو هستید. البته منظور از فانتزی، فانتزی‌های کتاب‌هایی مثل ارباب حلقه‌ها و هابیت نیست؛ فانتزی داستان‌های سورنتینو خاص خودش بوده و در هاله‌ای از واقع‌گرایی پنهان شده‌ است.

شاید تنها این نویسنده ایتالیایی-آرژانتینی بتواند با هنر ظریف داستان‌سرایی و سبک خاص نویسندگی‌اش، روح مخاطب را مدام در دوگانگی غافل‌گیری و آرامش جابه‌جا کند و بعد در پایان، با چند خط ساده او را مات و مبهوت رها کند.

شخصیت‌های داستان کتاب حاضر، آدم‌های بسیار معمولی با زندگی‌های معمولی هستند، آن‌ها حتی از هوش بهره زیادی نبرده‌اند و در نگاه اول شاید نقطه عطفی در سرگذشت آن‌ها پیدا نکنید. اما همین شخصیت‌های معمولی، مسئول اتفاقات مهمی هستند و می‌توان رد پای نگاه روان‌شناختی به انسان‌ها در بستر جامعه را در آن‌ها مشاهده کرد. شخصیت‌ها معمولا طی سلسه اتفاقات بی‌ربط و به نظر مضحک، خودشان و اطرافیان‌شان را به دردسر می‌اندازند.

نگاهی به ترجمه فارسی و نشر کتاب صوتی مردی هست که عادت دارد با چتر بکوبد تو سرم

نشر چشمه اولین ناشر کتاب حاضر بوده که آن را با ترجمه محمدرضا فرزاد در سال ۱۳۹۸ منتشر کرده است. از این مترجم کتاب صوتی عطر خوش مرگ نیز در فیدیبو منتشر شده است که می‌توانید آن را دانلود کرده و گوش کنید. از آنجایی که استقبال از کتاب‌های صوتی در بین کتاب‌خوان‌ها در حال گسترش است، فیدیبو نسخه صوتی کتاب را با صدای رضا بهبودی و تهیه شده توسط رادیو گوشه، برای علاقه‌مندان به کتاب صوتی منتشر کرده‌است.

درباره نویسنده آرژانتینی، فرناندو سورنتینو

سورنتینو یکی از نویسندگان به‌نام ادبیات آمریکای لاتین است که در سال ۱۹۴۲ در بوینس آیرس به دنیا آمد. علاقه او به ادبیات و دنیای داستان کاری کرد که از همان ابتدا به دنیای نویسندگی پا بگذارد. در سال‌های اولیه جوانی با مدرک دبیری ادبیات اسپانیایی و لاتین وارد دنیای تدریس شد، اما این کار راضی‌اش نکرد و در نهایت تصمیم گرفت اولین کتابش را تحت عنوان بازگشت به توحش منتشر کند.

هرچند بعد از انتشار این کتاب و بعد از گذشت سال‌ها اعتراف کرد که اثرش به حد کافی خوب نبوده و حاضر نیست دوباره چاپش کند، اما می‌توان این کتاب را سکوی پرتاب سورنتینو به دنیای ادبیات و آشنا شدنش با نویسندگان بزرگ دنیا دانست.

از سورنتینو تا به حال کتاب‌های زیادی در زمینه ادبیات داستانی منتشر شده‌است. عمده فعالیت او در زمینه انتشار داستان‌های کوتاه است. البته در رزومه این نویسنده می‌توانیم شاهد فعالیت‌های دیگرش در زمینه ترجمه، انتشار کتاب‌های مخصوص کودکان و نوجوانان و ... باشیم. آثار سورنتینو به زبان‌های زیادی از جمله زبان انگلیسی، زبان ایتالیایی، زبان آلمانی، زبان فرانسوی، زبان چینی و زبان ایرانی ترجمه شده‌اند. کتاب گفت‌وگو با بورخس یکی دیگر از آثار این نویسنده بوده که در فیدیبو می‌توانید آن را تهیه کنید.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم

آنتولین ایستاده بود وسط حیاط و تنها مانده بود. تنها، سراپا تنها! سردرگم به نظر می‌رسید. انگاری جای اتاقش را کلا از یاد برده بود. همان‌طور سکندری‌خوران زیر چراغ حیاط ایستاده بود. چه‌قدر راحت می‌شد از پنجره‌ی تاریک اتاقم یک گلوله بچپانم توی مُخش! اما به هرحال عقل و درایت و نداشتن سلاح، من را از اين کار منصرف کرد.

بالاخره انگار جای اتاق یادش آمد و راه افتاد سمت اتاق؛ و خب این‌طوری باید ازمیدان دید من می‌گذشت. تنها کاری که می‌توانستم بکنم این بود که خوب گوش کنم. مدتی طولانی درگیر چپاندن کلید توی قفل بود. بعد رفت توی اتاق و در را هم پشت سرش به هم کوبید. اما نشنیدم که در را از تو قفل کند. فهمیدم که نباید این لحظه را از دست داد. با عرق‌گیر و پای لخت از اتاقم بیرون دویدم. یواشکی راه افتادم به سمت اتاق آنتولین و فهمیدم که حتی کلید را از قفل بیرون نکشیده. تخت خواب غژغژی کرد و بلافاصله خروپف عمیق و کرگدن وارش به گوش رسید. قلبم داشت ازجا کنده می‌شد. بی‌تاب و دلواپس سرجایم ایستاده و ده دقيقه ای بی آن که صدای دیگری شنیده شود. مراقب اوضاع ماندم.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
538.۱۶ مگابایت
مدت زمان
۰۶:۳۱:۵۲
نویسندهفرناندو سورنتینو
مترجم محمد رضا فرزاد
مترجم دوممحمدرضا فرزاد
راویرضا بهبودی
ناشررادیو گوشه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۱/۰۲
قیمت ارزی
6 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۵۳۸.۱۶ مگابایت
۰۶:۳۱:۵۲

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 158 مخاطب
سرگرم‌کننده 🧩 (6)
اجرای روان 🎙️ (4)
5
ستاره
57 ٪
4
ستاره
17 ٪
3
ستاره
5 ٪
2
ستاره
8 ٪
1
ستاره
12 ٪
102 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

تمام کسانی که نظر مثبت راجع به کتاب دادند، در واقع نظر مثبت به گوینده کتاب دادند که احتمالا از شاگردانشون هستند. واقعا این کتاب چیزی برای گفتن نداشت. گوینده هر چقدر هم که خوب باشه، محتویات مزخرف کتاب رو اصلاح نمیکنه. متاسفم که بخشی ازین کتاب رو گوش دادم‌ برای نشر چشمه هم متاسفم. حیف وقت. حیف پول و حیف از انرژی که برای این کتاب گذاشتم. به هیچ وجه پیشنهاد نمیدم‌. البته اگر غذای سنگین و مسموم خوردید و دوست دارید بیارید بالا سر دلتون سبک بشه، بخونید. فقط به درد همین میخوره. 👎

4

مجموعه داستان کمدی و گاهی بنظر بظر غیر واقعی اما اشتباهات و حماقت های انسان های واقعی غرور و اعتماد بنفس کاذب داستان فن شعرش فوق العاده بود بازی های جامعه روشن فکران ریاکار بخوبی نشان داده بود و بخش فوق العاده اش خوانش فوق العاده رضابهبودی باعث می‌شد که علاقمند به شنیدن تمام داستان باشی خود کتاب خوب بود ولی نه آنقدر فوق العاده بیشتر گوینده داستان جذاب کرده بود

4

کتاب خوبیه. در اغلب داستانها نوعی نقد اجتماعی رو معمولا در قالب طنز ارائه میده و طنزش هم با اینکه دلنشینه گاهی رنگ اغراق‌آمیزی پیدا می‌کنه که باعث میشه از تاثیرش کاسته بشه و گاهی هم به سبک نویسندگان امریکای لاتین وارد حوزه رئالیسم جادویی میشه. در مجموع ارزش شنیدن داره. بنظرم داستان فن شعر جالب‌ترین داستانش بود. داستان چتر هم البته خیلی خوب بود

3
اجرای روان 🎙️
سرگرم‌کننده 🧩

چند داستان جالب داشت، بقیه مسخره بودند. داستان های جالب(که احتمالا ارزش یک‌بار شنیدن را دارند!) به نظر من این‌ها هستند: وسط تار عنکبوت/ به دلایلی صرفاً ادبی/ دفترچه‌‌ی مهندس سیسموندی/ فن شعر. خصوصا سفارش می‌کنم که حداقل، از داستان اول (سرگذشت بدبوی آنتولین) صرف نظر کنید. ضمنا راوی، بسیار مسلط بودند. شادکام باشید 🌷

2

کتاب ماجراهای متنوعی داره،بعضی جمله هاش بامزه است ولی در همشون یک جور اغراق غیر قابل باوری هست، در مجموع داستان های خنک و بی فایده که یک‌جا جمع شدن،اگر دنبال یک کتاب مسخره هستید،انتخاب خوبی ه،میتونید بهش گوش بدید،راوی بد نبود ولی موضوعات کتاب چیزی بهتون اضافه نمیکنه و اگر نخونیدش هیچ چیز مهمی رو از دست ندادید

5

تنوع ماجراهای کتاب من رو به حیرت وا داشت؛ یکجا نویسنده ماجرایی کمدی و بسیار «سخیف» رو شرح میده و در داستانی دیگه کاملا جدی میشه و اثری ادبی یا معمایی به تحریر در میاره. کتاب بسیار زیباست و روایت اون هم بی بدیله، تاجایی که چندین‌بار عقب زدم و بارها قسمت‌هایی رو گوش دادم... حتما گوش کنید.

5

یکی از بهترین مجموعه داستان هایی که شنیدم و خوندم. بسیار جالب و به ظاهر ساده. از داستان تلقین محض بیشتر از بقیه خوشم اومد. گویندگی رضا بهبودی عالی بود و شخصیت های بسیاری رو خلق کردند، امیدوارم کتاب های بیشتری روایت کنند. انتخاب موسیقی هم خیلی خوب بود. ممنون

5

واقعا لذت بردم. اگرنگویم بینظیرولی کم‌نظیر کتابی صوتی اینچنین باروایتی حرفه‌ای شنیده باشم. باسبک سورنتینو آشنایی ندارم ولی ازرئالیته آن همراه با طنزبه شدت ملموس لذت برده وخندیدم. آقای بهبودی موفقیت روزافزون شما راخواستارم. جای امثال شما درروایتگویی وداستانخوانی بسیارخالیست.

2

اگه خوانش بسیار جذاب آقای بهبودی و ترجمه بی نظیر آقای فرزادی نبود قطعا تا به انتهای کتاب ادامه نمیدادم. اونقدر آقای بهبودی خوب و بامزه اجرا میکنن که دلم نمیومد نصفه ولش کنم. کتاب شامل چند داستان کوتاه طنزه که چندتاشون خوب بودند و چندتا هم از نظر من خوب نبودند.

1

با سلام. متاسفانه بسیار افسوس خوردم چگونه این کتاب با الفاظ زشت درفصلهای اولیه اینقدر میتونه گوش دادن بهش آزاردهنده باشه. من تا بخش ۲بیشتر نتونستم تحملش کنم.

نمایش 92 نقد دیگر
4
(158)
سرگرم‌کننده 🧩 (6)
78,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
مردی هست که عادت دارد با چتر بکوبد توی سرم
مردی هست که عادت دارد با چتر بکوبد توی سرم
فرناندو سورنتینو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مردی هست که عادت دارد با چتر بکوبد تو سرم
مردی هست که عادت دارد با چتر بکوبد تو سرم
فرناندو سورنتینو
رادیو گوشه
4
(158)
سرگرم‌کننده 🧩 (6)
78,000
تومان