0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
دوست باهوش من

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی دوست باهوش من

درباره دوست باهوش من

ناپل از  دسته‌ی شهرهای خاطره‌انگیز اروپاست. از آن شهرهایی که کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که نامش را نشنیده باشد. ناپل با کارخانه‌ی فیات در ذهن‌هاست، با مافیا و با منظره‌های زیبا. النا فرانته هم ناپل را در قصه‌هایش به تصویر کشیده و چهارگانه‌ای نوشته است که اولین داستان آن دوست باهوش من است. این داستان به‌عنوان بهترین داستان یک دهه‌ی گذشته شناخته‌شده است.

درباره کتاب صوتی دوست باهوش من اثر النا فرانته

کتاب دوست باهوش من که در زبان انگلیسی با نام «my brilliant friend» شناخته می‌شود، اولین بار سال ۲۰۱۲ منتشر شد. این کتاب بود که نام این نویسنده بیش از پیش سر زبان‌ها انداخت و همه را وادار کرد بپذیرند فرانته یکی از بهترین قصه‌گو‌های دنیای معاصر است.

داستان کتاب در دهه‌ی پنجاه قرن بیستم و دوران پس از جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. داستان دو دختر به نام‌های لی‌لا و النا که صمیمی‌ترین دوستان هم هستند. داستان در بسیاری از قسمت‌ها از زبان النا روایت‌شده است و پر از جزئیات و شخصیت‌پردازی‌های دقیق است. فرانته آنقدر به جزئیات توجه کرده که اگر چشم‌هایتان را ببندید می‌توانید دخترهای قصه‌اش را ببینید و در ناپل قدم بزنید. این کتاب درباره‌ی روابط پیچیده‌ی انسانی و احساساتی است که در انسان‌ها شکل می‌گیرد. لی‌لا و النا در بازه‌ی زمانی عجیبی به دنیا آمده‌اند و غم‌زدگی دنیای اطرافشان روی آن‌ها هم اثرگذار بوده است. داستان دخترهای فرانته تا میان‌سالی آن‌ها ادامه دارد و در این میان روزهایی هست که آن‌ها کنار هم نیستند و روزهایی هم هست که بدون هم کاری انجام نمی‌دهند.

فرانته در آغاز کتاب دوست باهوش من تمام شخصیت‌های کتاب را معرفی کرده و می‌توانید از این قسمت به‌عنوان راهنما استفاده کنید. در ادامه هم داستان به دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و میان‌سالی دخترها تقسیم‌شده است. کتاب النا فرانته به ده‌ها زبان مختلف برگردانده شده است. سال ۲۰۱۸ از روی این کتاب دو فصل سریال درام ساخته شد که النا فرانته نویسنده‌ی اصلی فیلنامه‌ی آن بود.

نقد کتاب دوست باهوش من

دوست باهوش من از آن دسته داستان‌هایی است که حرف‌های زیادی درباره‌ی آن زده شده است. نگاه فرانته به زنان در این کتاب موردتوجه است و او توانسته است با طراحی دو شخصیت که درعین‌حال که تفاوت زیادی دارند، مشترکات خاصی هم دارند، حرف‌هایش را بزند. دو دوست که یکی فرصت ادامه تحصیل پیدا می‌کند اما دیگری باید در کفاشی خانوادگی مشغول به کار شود اما هر دو تراژدی‌های عجیبی را تجربه می‌کنند. داستان فرانته یک داستان کامل است، داستانی که در آن عناصر مثبت و منفی روابط انسانی در بستر یک جغرافیای خاص به تصویر کشیده‌ شده و یک شاهکار خلق کرده‌اند.

درباره النا فرانته، نویسنده کتاب صوتی دوست باهوش من

النا فرانته، زنی ناپلی است که با نام مستعار می‌نویسد و علاقه‌ای به آشکار شدن هویت اصلی‌اش ندارد هرچند خبرنگاران زیادی کاوش کرده‌اند تا این نویسنده را بشناسند و چند گزینه هم وجود دارد، اما بسیاری از خوانندگان ترجیح می‌دهند به حریم شخصی او احترام بگذارند و تنها از قلم این نویسنده‌ی متولد سال ۱۹۴۳ لذت ببرند.

اولین داستان این نویسنده در سال ۱۹۹۲ منتشر شد. این کتاب «عشق آزاردهنده» نام داشت و پس از استقبال فراوان از سوی خوانندگان، در سینمای ایتالیا هم موردتوجه قرار گرفت و از روی آن فیلمی ساخته شد. پس از آن او کتاب‌های روزهای رها شده و دختر گمشده را منتشر کرد  و سپس به سراغ چهارگانه‌ی ناپلی رفت. دوست باهوش من اولین کتاب این سری بود و پس از آن فرانته کتاب‌های «داستان نام خانوادگی جدید»، «داستان کسی که فرار می‌کند و کسی که باقی می‌ماند» و «داستان دختربچه‌ای از دست رفته» را نوشت که همگی با استقبال جدی مخاطبان مواجه شد. کتاب داستان دختربچه‌ی از دست رفته فرانته را کاندید جایزه‌ی من بوکر سال ۲۰۱۶ کرد.

ترجمه فارسی و انتشار کتاب صوتی دوست باهوش من در ایران

انتخاب بهترین ترجمه کتاب دوست نابغه‌ی من کار سختی است، زیرا چندین ترجمه‌ی باکیفیت از این کتاب در ایران منتشر شده است. ترجمه‌ی فریده گوینده از این کتاب دوست اعجوبه‌ی من نامیده شده و ترجمه‌ی سارا عصاره که نشر نفیر چاپ کرده به نام «دوست نابغه من شناخته» می‌شود. اگر اهل خواندن کتاب به زبان انگلیسی تا ایتالیایی هستید دانلود رایگان کتاب دوست نابغه من از چندین سایت ممکن است. همچنین ترجمه‌ی فارسی سارا عصاره را می‌توانید از فیدیبو تهیه کنید.

سودابه قیصری هم کتاب فرانته را با نام «دوست باهوش من» ترجمه کرده و رادیو گوشه کتاب صوتی آن را با صدای شبنم فرشاد جو، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون منتشر کرده است. کتاب صوتی دوست باهوش من را می‌توانید از همین صفحه دانلود کنید.

چرا باید کتاب صوتی دوست باهوش من را شنید؟

دوست باهوش من پر از حرف است، پر از ظرافت‌های خاص که خواننده یا شنونده را وادار می‌کند با دقت بیشتری این رمان را بخواند و با النا و لی‌لا همراه شود. او سعی کرده است در پس تلاش‌های دختران قصه‌اش برای بقا و بهتر زندگی کردن به حقوق زنان بپردازد. شاهکار فرانته کتابی پر از حرف است، دو دختر داستان او می‌توانند نماد دختران جهان باشند.

در بخشی از کتاب صوتی دوست باهوش من می‌شنویم

پس حالا او هم خونریزی داشت، جنبش‌های مخفی بدن که اول من تجربه‌شان کرده بودم مثل پس‌لرزه‌هایی در بدن او هم روی می‌داد و او هم تغییر می‌کرد. از قبل تغییرات شروع‌ شده بود، فکر می‌کردم که پاسکوئله زودتر از من متوجه این موضوع شده بود، او و احتمالاً پسرهای دیگر. این حقیقت که من به دبیرستان می‌رفتم به‌سرعت رنگ و بوی خود را از دست داد. روزها همه‌ی چیزی که می‌توانستم به آن فکر کنم ناشناخته بودن تغییراتی بود که در لی‌لا رخ خواهد داد. آیا او هم مثل پینوچیا کراچی یا جیلیو لا یا کارملا زیبا خواهد شد؟ یا مثل من زشت می‌شود. به خانه رفتم و به‌دقت خود را در آینه بررسی کردم. واقعاً چه شکلی بود؟ دیر یا زود او چه شکلی می‌شود؟ از آن به بعد توجه بیشتری به خود می‌کردم. غروب یکشنبه‌ای، در پیاده‌روی همیشگی از استرادونه به پارک بهترین لباسم را که آبی بود با یقه‌ی خشتی پوشیدم و دستبند نقره‌ای مادرم را هم به دست کردم. وقتی لی‌لا را دیدم، نهانی از دیدن او آنطوری که هر روز بود با لباس کهنه‌ی رنگ و رو رفته و موهای مشکی شلخته لذت بردم. هیچ‌چیز متفاوتی از لی‌لای معمول که بی‌قرار و لاغر مردنی بود نداشت، فقط قدش بلندتر به نظر می‌رسید. رشد کرده بود و از دختری کوچک به دختری تقریباً همقد من، شاید یک و نیم سانتی‌متر کوتاه‌تر تبدیل شده بود، اما آن تغییر چه بود؟ من اندامی زنانه داشتم. به پارک رسیدیم و دور زدیم و برگشتیم و دوباره در طول خیابان به سمت پارک رفتیم. زود بود و هنوز سر و صدای یکشنبه شروع نشده بود. صدای فروشنده‌هایی که فندق و بادام بوداده و لوبیا می‌فروختند. لی‌لا دوباره و با تردید از من درباره‌ی دبیرستان پرسید. آنچه را می‌دانستم تا آنجا که امکان‌پذیر بود با اغراق به او گفتم.

 

 

 

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
1.۰۴ گیگابایت
مدت زمان
۱۲:۵۳:۰۳
نویسندهنا فِرانته
نویسنده دومالنا فرانته
مترجمسودابه قیصری
راویشبنم فرشادجو
ناشررادیو گوشه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۹/۱۲/۱۱
قیمت ارزی
6 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱.۰۴ گیگابایت
۱۲:۵۳:۰۳

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.5
از 5
براساس رأی 73 مخاطب
اجرای روان 🎙️ (1)
5
ستاره
43 ٪
4
ستاره
12 ٪
3
ستاره
10 ٪
2
ستاره
15 ٪
1
ستاره
17 ٪
46 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

كتاب بسيار عالي و جذاب و من نميدونستم ٤ رمان به هم پيوسته ست وقتي اين رو خوندم سرچ كردم و فهميدم سه كتاب ديگه هم هست و ادامه دارد به نظرم لازم بود گفته بشه اين كتاب يكي از مجموعه ٤ عددي ست و فقط دوران كودكي و نوجواني دو دوست رو روايت ميكنه و بقيه دوران زندگي در ٣ كتاب بعديست كاش اون سه تاي ديگه هم به صورت صوتي بود اما انقدر جذاب بود و من رو غرق در داستان كرد كه بقيه رو هم تهيه كردم و در حال خوندن هستم صداي خانم فرشاد جو داستان اين كتاب رو جذاب تر هم كرد

1

با تمام احترامی که برای خانم فرشاد جو و بازی خوبشون توی سینما و تلوزیون قائل هستم، باید بگم اصلا خوانششون خوب نیس! بر عکس خیلی از بازیگرایی که صرفا برای جنبه تبلیغاتیش کتاب میخونن، ایشون صدای به شدت خوبی دارن، ای کاش از این صدا تو موسسه هایی مثل آوانامه و ... استفاده میشد که محصول نهایی بهتری رو شاهد بودیم.

5

شخصیت و بازیگری یشان را دوست دارم و الان هم گویندگی یشان را اما اول که شروع به گوش دادن کردم گفتم خوب نیست ولی کمتر از یک دقیقه در داستان فرو رفتم و واقعا صدای جاذبی دارن با اینکه این سبک کتاب‌ها را نمی‌خوانم اما این کتاب را در برنامه خواندنم قرار میدم آفرین خانم گوینده و تولید کنندگان

5

من کلا النا فرانته رو دوستش دارم. این کتاب اولین جلد از چهارگانه ناپل هستش. اگر دوست دارید ادامه داستان رو بخونین بقیه جلدها رو باید بخونین. ۱. دوست نابغه من ۲. داستان یک نام جدید ۳. آن ها که می روند و آن ها که می آیند ۴. داستان کودک گمشده شبنم عزیزم هم خیلی خوب خونده. دوستش داشتم❤❤❤

1

واقعا متاسفم. ۲۳ تفر نظر دادن و حتی یک نفر نگفت کتاب نصفس؟؟؟

5

صدا و سرعت خوانش راوي خيلي خوب بود و خيلي خوب اينكه موسيقي پس ضمينه نداشت سريالش روديده بودم اما كتاب باعث شد درك بهتري از رابطه واحساس رقابت بين النا و ليلا داشته باشم سوژه داستان باشنيدن كتاب بسياربرام جذاب ترشد بي صبرانه منتظرم سه جلد ديگر اين مجموعه روباصداي خانم فرشادجو بشنوم چون متاسفانه فرصت خواندن ندارم

1

به قول آقای سلطان زاده عزیز اونهایی که خوب نیستن تو اجرای کتاب صوتی به مرور زمان الک میشن!

5

من کتاب صوتی زیاد گوش میدم و همیشه صدای گوینده برام مهمه که بشه باهاش ارتباط صوتی ایجاد کرد ممنون از خانم فرشاد جو برای ارمش صدا و تسلط در خواندن

5

داستانی بی‌تکلف و گیرا، با خوانشی زیبا. کتاب نصفه نیست، اگر جذابیت آن درگیرتان کرده، ادامه آنرا می‌توانید در جلد بعدی آن «داستان بک نام جدید» دنبال کنید.

2

خواندن بی احساس توسط گوینده از یک طرف و مرتب نبودن فهرست از طرف دیگه شنیدن یک کتاب نسبتا خوب رو به یک چالش تبدیل می کنه. این مسئله در مورد این کتاب واقعا عذاب آوره

نمایش 36 نقد دیگر
3.5
(74)
اجرای روان 🎙️ (1)
87,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
دوست باهوش من
دوست باهوش من
نا فِرانته

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
دوست باهوش من
دوست باهوش من
نا فِرانته
رادیو گوشه
3.5
(74)
اجرای روان 🎙️ (1)
87,000
تومان