0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تاریخ سخت کُشی

معرفی، خرید و دانلود کتاب تاریخ سخت کُشی

درباره تاریخ سخت کُشی

کتاب «تاریخ سخت کشی» کتابی است که خواندن آن شاید به مذاق همگان خوش نیاید اما برای کسانی که جربزه‌ی روبه‌رو شدن با قساوت‌های حکام و والیان ایرانی در طول تاریخ را داشته باشند درس‌های بسیاری با خود به همراه خواهد داشت. بدون شک در تمام ادوار تاریخ و در تمام جغرافیای جهانی تفکر و اعمالی که از دید تفکر حاکم نابهنجار به شمار روند وجود داشته است. «عباسقلی غفاری فرد» در این کتاب به واکنش و برخورد حکمرانان و صاحب قدرتان ایرانی در طول تاریخ با این نابهنجاری پرداخته و دیدگاه ایرانیان در مجازات و عقوبت اعمال از گذشته تا امروز را مورد بررسی قرار داده است.

درباره‌ی کتاب تاریخ سخت کشی اثر عباسقلی غفاری فرد

«عباسقلی غفاری فرد» چنان‌که خود در مقدمه آورده است در این کتاب تلاش دارد تا گزارش‌های حقیقی از روایت‌های تاریخی ایران برای اثبات نظریه‌ی تاریخی – جامعه‌شناختی خود که در مقدمه به آن اشاره کرده است را بیان کند. «غفاری فرد می‌گوید»: «سختی‌کشی بخشی از تاریخ است و باگذشت زمان از سختی آن تااندازه‌ای کاسته شده اما کنار گذاشته نشده است.» نویسنده با نگاهی بی‌طرف سعی دارد در این کتاب به خواننده نشان دهد که اگرچه شکل و شمایل شکنجه و کشتن همراه با رنج در طول زمان تغییر یافته و منسوخ شده است اما شکل‌های دیگری از خشونت که ناشی از ذات بی‌رحم و جنایت‌کار بشری است کماکان در جوامع وجود دارد. این خشونت ذاتی تنها در انتظار دستیابی به قدرتی است که خود را به منصه‌ی ظهور برساند و این تنها اصول اخلاقی فرد و گروه قدرتمند است که می‌تواند مانع از شکل‌گیری این خشونت‌های دلهره‌انگیز شود.

یکی دیگر از جذابیت‌های موجود در این کتاب که نویسنده در مقدمه نیز به آن اشاره کرده است ارائه‌ی نمونه‌هایی از شکنجه‌ها و کشتن‌های ثبت شده در تاریخ است که به‌وسیله‌ی حکمرانانی صورت گرفته است که ما امروزه آنان را به عدالت و دادآوری می‌شناسیم. به‌علاوه «غفاری فرد» تأکید و تذکر بسیاری بر این مورد دارد که این تنها چنگیز مغول و... نیستند که باید در جنایت‌های تاریخی به‌عنوان قسی‌القلب شناخته شوند و با نگاه به خوی وحشی و طبیعت زندگی‌شان از این جنایات صرف‌نظر کرد بلکه پادشاهان و حکمرانان دیگری که تاریخ آن‌ها را به فرهیختگی و دانش می‌شناسد نیز باهدف نمایش عقوبت دگراندیشی و ناهنجاری دست به جنایات رقت‌باری زده‌اند.

مروری بر فصل‌های کتاب تاریخ سخت کشی

عنوان فصل‌های این کتاب خود به‌تنهایی دلهره‌آور و در عین حال جذاب است. هر فصل از این کتاب نمونه‌های تاریخی از انواع متنوع شکنجه‌ها و کشتن‌های زجرآور را طبقه‌بندی و در خود جای داده است. پس از پیشگفتار کتاب که به‌طور‌کلی نشان‌دهنده‌ی خط ذهنی نویسنده‌ است فصل‌های زیر محتوای کتاب «تاریخ سختی‌کشی» را تشکیل داده‌اند:

  • بریدن اندام‌ها
  • زنده‌به‌گور کردن
  • زیر تازیانه و چوب کشتن و خرد کردن سر با گرز
  • خفه کردن
  • بستن به دم‌اسب و بستن به درخت
  • در دیگ جوش انداختن و در نمد پیچیدن
  • جوالدوز بر زبان زدن
  • در پوست خام گذاشتن و زیر پای پیل انداختن
  • برخی دیگر از روش‌های سخت کشی

‌در بخشی از کتاب تاریخ سخت کشی می‌خوانیم

چون انوشیروان بر تخت نشست جوان بود و گماشتگان و فرماندارانش او را به چشم یک کودک می‌نگریستند و درازدستی و بیداد در پیش گرفته بودند و هر گردنکشی می‌پنداشت که انوشیروان به کمک او بر تخت نشسته است و هرگاه بخواهد می‌تواند او را از پادشاهی بردارد. انوشیروان خاموش بود و با آن‌ها می‌ساخت تا این‌که پنج سال سپری شد. انوشیروان سپهسالاری داشت که از همه توانگرتر و داراتر بود و به فرمانداری آذربایجان گماشته شده بود. این سپه‌سالار درصدد برآمد باغ و نشستنگاهی در آن شهر بسازد و در زمینی که برای این کار در نظر گرفته بود. پاره زمینی هم از آن پیرزنی بود که آن را به برزگری می‌داد تا به کشت و کار پردازد و بهره خود بردارد و سپس حصه پادشاه را کنار می‌گذاشت و اندکی از آن درآمد باقی می‌ماند و پیرزن با همان درآمد اندک به‌سختی روزگار می‌گذراند و هرگز از خانه بیرون نمی‌آمد.

سپه‌سالار که برای ساختن باغ و کاخ به این زمین نیاز داشت کسی را به نزد پیرزن فرستاد و از او خواست که زمینش را به او بفروشد. پیرزن از فروش زمین خودداری کرد و گفت این زمین از پدرم و مادرم به من رسیده و آبخورش نزدیک است و همسایگان خوبی دارم مرا آزرم دارند و بهتر است دست از زمین من برداری. سپه‌سالار سخن پیرزن نشنید و به‌زور و ستم زمین او را بگرفت و دیوار کشید. پیرزن درمانده شد و از او خواست که بهای زمین را بدهد و یا زمین دیگری به او واگذار کند. سپه‌سالار به سخن او گوش نداد. پیرزن دو سال تلاش کرد و سرانجام ناامید شد. در پایان کار درصدد برآمد به پیشگاه انوشیروان بار یابد و دادخواهی کند. با دشواری زیاد از آذربایجان به مداین رفت. از سوی دیگر آن سپه‌سالار هم به‌به درگاه انوشیروان به مداین آمده بود. روزی انوشیروان می‌خواست به شکار برود و سپه‌سالار نیز با او همراه بود. پیرزن با دشواری بیش‌ازاندازه خود را به شکارگاه رسانید و شب را در آنجا خوابید. روز دیگر انوشیروان به آنجا رسید و بزرگان و لشکر او پراکنده شدند و پی شکار رفتند. پیرزن چون انوشیروان را تنها یافت از پشت خاربن برخاست و پیش پادشاه آمد و سرگذشت خود را بازگفت. انوشیروان او را به مهتر خود سپرد و گفت این پیرزن را نگهدار تا روزی که او را از تو بخواهم.

انوشیروان از شکار برگشت و غلامی را به آذربایجان فرستاد تا پنهانی بررسی کند تا ببیند سخنان پیرزن تا چه اندازه راست است. غلام برفت و پس از بازگشت به انوشیروان گفت که همه سخنان پیرزن راست است. روز دیگر انوشیروان بار داد. همه بزرگان و موبدان گرد آمدند. انوشیروان به‌سوی موبدان و بزرگان روی کرد و گفت از شما آذربایجان است. چقدر دارایی دارد. گفتند از همه توانگرتر هست و چنان داراست که نمی‌توان آن را به شماره درآورد. انوشیروان گفت. اگر سپهسالاری بااین‌همه توانگری و دارایی به پاره زمین پیرزنی ناتوان که همه درآمد او از آنجاست. چشم بدوزد با او چه باید کرد؟ همه گفتند چنین کس شایسته هرگونه مجازاتی است. انوشیروان گفت چنین خواهم کرد و دستور داد پوست از تنش جدا کنند و گوشتش به سگان دهند و پوستش پر از کاه کنند و بر در سرای بیاویزند.

‌چرا باید کتاب تاریخ سخت کشی را خواند؟

کتاب تاریخ سختی‌کشی نمایشی است از پیشینه‌ی تاریخی و اجتماعی ایرانیان و حکمرانان آن در مواجهه با قانون‌گریزی‌ها و مخالفت‌های فکری رعایا در طول تاریخ. این کتاب به همان اندازه که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی طرز فکر حکمرانان در موضوع عقوبت باشد نشان‌دهنده‌ی باور جامعه‌ی ایرانی در طول تاریخ به خشونت‌های سخت و غیرانسانی در مواجهه با مخالفان و خرابکاران است. کتاب «تاریخ سخت کشی» درواقع برجسته کننده‌ی ذات خشونت و خشونت پذیری در جامعه‌ی ایرانی طی تاریخ بلند آن است.  «عباسقلی غفاری فرد» روی مبحثی دست گذاشته است که شاید به دلیل شرمندگی‌ها و رودربایستی‌های امروزی‌مان بیشتر سعی در کتمان و پنهان آن داشته باشیم و به همین دلیل مطالعه‌ی این کتاب برای علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی و تاریخ ایران بسیار لذت‌بخش و روشنگر خواهد بود.

  • کتاب تاریخ سخت کشی در دسته‌ی کتاب‌های تاریخ قرار دارد.
  • کتاب تاریخ سخت کشی مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.
  • تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 344 صفحه است که بامطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 17 روز بخوانید.
  • کتاب تاریخ سخت کشی جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع تاریخ و جامعه‌شناسی است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند درزمینه‌ی  تاریخ زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دادند انتخاب مناسبی است.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب «تاریخ سخت کشی» اثر «عباسقلی غفاری فرد» بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها درزمینه‌ی تاریخ می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۹۷ مگابایت
تعداد صفحات
344 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۱:۲۸:۰۰
نویسنده عباسقلی غفاری فرد
ناشرانتشارات نگاه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۲/۰۸/۱۳
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
50,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۹۷ مگابایت
۳۴۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 14 مخاطب
5
ستاره
78 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
7 ٪
2
ستاره
7 ٪
1
ستاره
7 ٪
6 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
2

من انتظار داشتم که درباره خود شیوه های شکنجه بیشتر توضیح بده اینکه چجور انجام میشدن و بیشتر مجازات چه اعمالی بودند و.... ولی کتاب فقط اسم یه نوع شکنجه رو اورده بود و بعد روایت های تاریخی رو نقل کرده بود که در اون از اون نوع شکنجه استفاده شده بود. اگه کسی به تاریخ علاقه داره و یا تحقیق میکنه درباره شکنجه ی زمامداران کتاب خوبی میتونه براش باشه. ضمن اینکه کلن دیدتونو نسبت به حکام و پادشاهان تاریخ ایران عوض میکنه حتی اونایی که در تاریخ به نیکی ازشون یاد میکنیم مثل شاه عباس صفوی یا انوشیروان.بهمون یاد میده در هرحال اونها هم از قدرتشون سو استفاده میکردند

5

متاسفانه آنچه به عنوان نمونه قابل رویت است فقط بخشی از مقدمه است و با آن نمی توان قضاوت خوبی درباره کتاب داشت. مشکل اکثر کتابهای فیدیبو همینه.

3

نثر کتاب خوب نیست. یه دستی توی نوشته وجود نداره. جملات کتب تاریخی رو عینا نقل کرده و مشخص نکرده کجاش نقل قوله. اصلا روان نیست و حوصله سر بره. تا صفحه ۱۰۳ خوندم و دیگه بستمش. رفرنس هم نداره

5

سلام کتاب را در کتاب خانه دانلود کردم اما باز نشد روی خواندن هم کلیک کردم باز نمشه راهنمایی بفرمایید .

5

ممنون جالب بود.

5

جالبه

4.4
(16)
155,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
تاریخ سخت کُشی
تاریخ سخت کُشی
عباسقلی غفاری فرد
انتشارات نگاه
4.4
(16)
155,000
تومان