0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
روایت

معرفی، خرید و دانلود کتاب روایت

نویسنده:
بزرگ علوی
درباره روایت

ادبیات فارسی یکی از غنی‌ترین انواع ادبیات در جهان است. اما ادبیات داستانی نوین ایران از آغاز قرن معاصر شکل گرفت. آشنایی نویسندگان ایرانی با ادبیات اروپا و گسترش روابط با سایر کشورها فصل جدیدی در ادبیات فارسی را به وجود آورد.  استفاده از تصویرسازی‌ها و پرداختن به جزئیات نوشته‌ها و استفاده از ادبیات عامیانه از جمله تغییراتی بود که به دنبال ادبیات معاصر، وارد داستان فارسی شد. یکی از پیشگامان داستان‌نویسی مدرن در ایران که نویسندگان بسیاری را در ادامه تحت تاثیر خود قرار داد بزرگ علوی است. نام بزرگ علوی برای اکثر خوانندگان یادآور کتاب چشم‌هایش و گیله مرد است. روایت نام آخرین اثر بزرگ علوی است که دو سال پیش از درگذشت او، منتشر شد.

‌درباره‌ی کتاب روایت اثر بزرگ علوی

کتاب «روایت» یک داستان تاریخی است. در این رمان مانند دیگر آثار ادبی و تاریخی مرز تخیل و واقعیت چندان قابل تفکیک نیست. به گفته‌ی کاتب، داستان کتاب «روایت» از یک نوار ضبط شده الهام گرفته شده است و بیانگر رنج و رویدادهای زندگی بخشی از افراد در یک برهه‌ی تاریخی است. این کتاب اشارات تاریخی زیادی دارد نویسنده با گشاده دستی از وقایع تاریخی برای روایتِ داستان خود بهره گرفته است. این مسئله می‌تواند ذهن خواننده را به سمت و سویی خاص ببرد و به او در نتیجه‌گیری نهایی جهت دهد. اما آنچه که نباید فراموش شود، عنصر تخیل و احساس نویسنده در نگارش این کتاب است.  بزرگ علوی کتاب «روایت» را در 19 فصل به نگارش درآورده است.

خلاصه‌ی کتاب روایت اثر بزرگ علوی

کتاب «روایت» داستان دو دوست نزدیک است که تمام سال‌های تحصیل را با یکدیگر گذرانده‌اند. با یک دیگر سفر رفته‌اند و باهم یک شهر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند هر دو ازدواج کرده‌اند و زن‌هایشان با هم روابط صمیمانه‌ای داشته‌اند. دو شخصیت اصلی «روایت» را فرود و نرگس تشکیل می‌دهد. آن دو فرزندان این دو دوست صمیمی‌اند و از دوران کودکی با هم بزرگ شده‌اند. داستان «روایت» حول محور شخصیت فرود می‌گذرد و بخش قابل توجهی از ماجراهای داستان متعلق به اوست. فرود شخصیتی خاکستری دارد. او هم دلسوز است هم سنگدل، هم حیله‌گر، هم صادق، هم آرام و هم آشوبگر. صفات متضاد فرود به اقتضای شرایط سرنوشت متفاوت برای او رقم می‌زند.

‌درباره‌ی بزرگ علوی نویسنده‌ی کتاب روایت

«سید مجتبی آقابزرگ علوی» نویسنده‌ی سرشناس در 13 بهمن سال 1282 در تهران متولد شد. او در خانواده‌ای سطح بالا و روشن‌فکر بزرگ شد. بزرگ علوی برای ادامه‌ی تحصیل به کشور آلمان رفت و رشته‌ی علوم تربیتی و روانشناسی را دنبال کرد. او از دانشگاه «مونیخ» آلمان فارغ‌التحصیل شد و نوشتن داستان را به‌طورجدی از همان دوران آغاز کرد. او با انتشار آثارش فضای داستان‌های فارسی را متحول کرد و در کنار افرادی همچون «صادق هدایت» و «صادق چوبک» به‌عنوان پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی قرار گرفت. . «بزرگ علوی» همواره در سراسر زندگی‌اش با نوشتن آثارش وضعیت اجتماعی و سیاسی جامعه را به تصویر می‌کشید و ازجمله نویسندگانی بود که بارها برای شرکت در جریانات سیاسی به زندان افتاد.

آثار بزرگ علوی، نویسنده‌ی ماندگار ادبیات فارسی معاصر

«بزرگ علوی» نویسنده‌ی واقع‌گرا با خلق داستان‌های ویژه جایگاه ویژه و ارزشمندی در میان نویسندگان معاصر دارد. او از مشهورترین نویسندگان چپ‌گرای آن زمان است که وقایع سیاسی و اجتماعی را در میان داستان‌های شیوا و جاودان روایت می‌کند. او مضامینی همچون عشق را در کنار اتفاق‌های سیاه و خاکستری دوران زندگی‌اش قرار می‌داد و داستان‌سرایی می‌کرد. او نخستین مجموعه داستان کوتاهش با عنوان «چمدان» را در سال ۱۳۱۳ منتشر کرد که با الهام از آثار «زیگموند فروید» نگاشته شده است.

«بزرگ علوی» پس از انتشار کتاب «گیله مرد» به‌عنوان یک نویسنده‌ی برجسته شناخته شد. «چشمهایش» یکی دیگر از آثار معروف و مشهور این نویسنده‌ی بزرگ است که در سال 1331 نوشته شده است. این اثر متفاوت از سایر آثار آن دوران است؛ زیرا نویسنده در میان داستانی پرکشش و جذاب عواطف و احساسات یک زن را به تصویر می‌کشد. «بزرگ علوی» در این اثر وضعیت نابسامان حکومت آن زمان را حول محور داستان یک زن روایت می‌کند و زوایای روانی و ذهنی شخصیت زن داستان را نشان می‌دهد. «میرزا» مجموعه‌ داستان دیگری از بزرگ علوی است که شامل شش داستان کوتاه است. رمان‌های «روایت» و «سالاری‌‌ها» نیز از دیگر آثار این نویسنده هستند. انتشارات نگاه کتاب روایت را در سال 1377عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است.

چرا باید کتاب روایت را خواند؟

کتاب روایت در دسته‌ی کتاب‌های رمان و داستان‌های فارسی قرار دارد و برای گروه سنی بزرگ‌سال مناسب است. تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 446 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 22 روز بخوانید.

کتاب روایت جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع رمان و داستان‌های فارسی است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی رمان و داستان‌های فارسی زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

‌در بخشی از کتاب روایت می‌خوانیم

اسم نویسی در دانشگاه وسیله‌ای بود برای ارضای پدر و مادرش. ابتدا خواست در رشته روزنامه نویسی اسم بنویسد. تحقیق کرد، استادان حسابی ندارد. در رشته حقوق اسم نوشت.

ماه‌های اول مانند یک شاگرد مدرسه سر درس حاضر می‌شد. با دانشجویان دختر و پسر می‌جوشید. از آن‌ها کمک می‌گرفت. با آن‌ها همراه بود. در تظاهرات دانشجوئی شرکت می‌کرد. باکی نداشت از اینکه همراه دیگران به استادان نیز بتازد. کم‌کم داشت یک پای غریو و غوغا می‌شد. این را یاران هم احساس کردند که بی‌باک است و ترس سرش نمی‌شود. چه برخی از آن‌ها می‌کوشیدند او را جلو بیندازند و دنبالش هورا بکشند. منتها فرود عاقل‌تر از آن بود که بگذارد دستش بیندازند. او میل داشت دیگران از او تبعیت کنند نه برعکس. در این چند ماهه احساس کرد که یکی از هزاران است. دیگران به او تنه می‌زنند و می‌رانندش. خودی وجود نداشت. او می‌خواست گل کند. نمی‌خواست آلت فعل باشد می‌خواست منشا و مبدا حرکتی باشد. این لغت را از چند کلمه گفت وگو با سربلند یاد گرفته بود. جمعیت مبدا هر پیشرفتی است. مزاجش نمی‌پذیرفت که در جمعیت گم شود. او آرزو می‌کرد سردسته و راهبر و مشوق و محرک جمعیت باشد. حرکتی باید به وجود آورد. یک کلمه دیگر هم به یادش آمد. نهضتی، جنبشی باید تا مقصودی برآورده شود.

می‌رفت و می‌نشست و فکر می‌کرد و پندارهای خود را روی کاغذ می‌آورد. شعر می‌گفت و برای دیگران می‌خواند و از تشویق آن‌ها لذت می‌برد. همین شد که وسوسه روزنامه نویسی که چند ماهی در او خفته مانده بود بار دیگر بیدار شد. تمام وجودش می‌طلبید که خود را بنمایاند. استعدادی در درونش می‌لولید که بایست پرورش یابد. به خیالش روزنامه برای او همه چیز همراه داشت. شب که آن را در همان شهر کوچک در دست می‌گرفتی و می‌خواندی و تراوش‌های فکری خودت را مرور می‌کردی حظی بهت دست می‌داد که در هیچ مورد دیگر نظیرش را احساس نمی‌کردی. نوشته باهات گفتگو می‌کرد. می خنداندت، به گریه‌ات می‌انداخت به شگفتی وا می‌داشت، مغرورت می‌ساخت و می‌کوفتت. خط‌ها زنده می‌شدند. جان می‌گرفتند. در مقابل چشمانت می‌رقصیدند و ادا درمی‌آوردند و چشمک می‌زدند.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب روایت اثر بزرگ علوی بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی رمان و داستان‌های فارسی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۱۳ مگابایت
تعداد صفحات
446 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۴:۵۲:۰۰
نویسندهبزرگ علوی
ناشرانتشارات نگاه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۲/۰۸/۱۳
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
40,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۱۳ مگابایت
۴۴۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.7
از 5
براساس رأی 6 مخاطب
5
ستاره
83 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
16 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
3 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

با مقدمه ای که براش نوشتن، موافق نیستم چون هر قدرم که بگیم این کتاب صرفا یه رمانه، بالاخره با تأثیر پذیری از زمانه ی حومت پهلوی و ما فیها من الاتفاقات نوشته شده. موقعی که به وقایع سیاسی می رسه، یکم کند می شه اما توصیه می کنم حتما خونده بشه. بی نقص نیست اما در کل عالیه

5

واقعیت تاریک تاریخ .. و آدمهایی که در جریانِ امواج سیاست غرق میشن و از بین میرن. روایتِ تلخی بود. بخشی از ماجرا کُند پیش رفت و یکمقدار در تاریخ جزئی شد. بطور کلی فرود شخصیت جذابی داشت و فکر میکنم اکثرا بتونن باهاش ارتباط خوبی برقرار کنند.

5

من این کتاب رو به صورت کاغذی دارمش و چندین بار اونو خوندم . خیلی کتاب محشریه . واقعا لنگه نداره . داستانش فوق العاده جذابه و هرکی بخوندش فوری با «فرود» (شخصیت اول داستان) همزاد پنداری میکنه . پایانش هم خیلی جذابه

4.7
(6)
163,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
روایت
روایت
بزرگ علوی
انتشارات نگاه
4.7
(6)
163,000
تومان