گزارش سالانه فیدیبو

داستان فیدیبو در سال ۱۴۰۰؛ گزارش سالانه به روایت اعداد

سال ۱۴۰۰ سالی به‌یادماندنی برای فیدیبو و همراهانش بود، سالی که در آن مسیرهای تازه‌ای برای کشف جهانِ‌ کتاب‌ها ساختیم و کنار هم در تلاطم روزها و اتفاقات، خواندن و بیش‌تر خواندن را تمرین کردیم. سال ۱۴۰۰ برای فیدیبو سالی پرفراز ونشیب، پرتلاش و پر از تجربه‌هایی نو بود که همراهی  شما چون همیشه دلگرممان می‌کرد و مصصم‌تر می‌ساخت برای ادامه دادن. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از عملکرد فیدیبو در سال ۱۴۰۰ است که سعی کرده‌ایم آن را به زبان اعداد و ارقام بازگو کنیم.

گزارش سالانه فیدیبو ۱۴۰۰

این گزارش در ۳ بخش و ۳۴ صفحه منتشر شده است، بخش‌های اصلی این گزارش شامل این موارد است:

  • نگاهی به آمار و ارقام
  • رکوردها
  • رویدادها و مسئولیت‌های اجتماعی

در بخش نگاهی به آمار و ارقام داده‌های منتشر شده با تمرکز بر پرفروش‌ترین کتاب‌های سال صوتی و متنی، پرفروش‌ترین کتاب‌های متنی و صوتی به صورت تفکیک شده در هر فصل، محبوب‌ترین نویسندگان و مترجمان، پرفروش‌ترین مجلات و پرشنونده‌ترین پادکست‌ها تهیه و منتشر شده است.

پرفروش‌ترین کتاب‌های سال

۵ کتاب متنی و صوتی عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۱۴۰۰ را به دست آورده‌اند که در این میان کتاب ِ صوتی هنر شفاف اندیشیدن نوشته رولف دوبلی با ترجمه و اجرای عادل فردوسی‌پور در صدر رتبه‌های فروش ایستاده است.

پرفروش‌ترین کتابهای سال

پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های هر فصل

برای آشنایی بیش‌تر با سلیقه مخاطبان فیدیبو و با توجه به اینکه هر فصل کتاب‌های جدیدی در دسته‌بندی‌های مختلف منتشر شده‌اند، پرفروش‌ترین کتاب‌های متنی و صوتی بر اساس هر فصل به تفکیک زیر آمده است:

پرفروش‌های بهار

فصل بهار

پرفروش‌های تابستان

پرفروش‌های تابستان

پرفروش‌‌های پاییز

پرفروش‌ترین‌های پاییز

پرفروش‌های زمستان

پرفروش‌های زمستان

محبوب‌ترین نویسندگان

فهرست متنوع و پر و پیمان نویسندگانی که در سال گذشته بیش‌ترین مطالعه از سوی کاربران را داشته‌اند گویای پویایی و تنوع سلیقه بین کاربران فیدیبوست و پیش فرض‌هایی چون محبوبیت‌ بیش‌تر نویسندگان کتاب‌های روانشناسی تغییر می‌دهد. این فهرست نشان می‌دهد دایره علاقه‌مندی‌ها و سلیقه مخاطبان بزرگ‌تر و رنگارنگ‌تر از تصورات عمومی است.

نویسندگان محبوب

محبوب‌ترین مترجمان

تنوع سلیقه و گستردگی انتخاب مخاطبان در بین مترجمان نیز مانند نویسندگان دیده می‌شود. با توجه به وجود ترجمه‌های مختلف از یک کتاب انتخاب بهترین ترجمه از یک کتاب گاه انتخابی سخت است. نگاهی به این فهرست کمک می‌کند علاقه‌مندان به کتاب‌های ترجمه بتوانند بیش‌تر با سلیقه دیگر مخاطبان آشنا شده و انتخاب‌های بهتری داشته باشند.

 

مترجمان محبوب

پرشنونده‌ترین پادکست‌ها

زمان زیادی از انتشار اولین پادکست‌های فارسی نگذشته است اما در همین زمان ِ کوتاه، پادکست تبدیل به یکی از پرطرفدارترین انواع محتوای صوتی شده و هر روزه بر علاقه‌مندان و مخاطبان آن افزوده می‌شود. طی سال‌های گذشته فیدیبو سعی داشته تا محبوب‌ترین پادکست‌ها را در اپلیکیشن فیدیبو منتشر کند.

پادکستها

 

پرفروش‌ترین مجلات

علی‌رغم کاهش فروش مجلات چاپی در سال‌های اخیر، آمارها نشان می‌دهد نسخه‌های الکترونیک برخی از نشریات همچنان قابلیت فروش بالایی دارند و در صورت ارائه در بسترهای آنلاین می‌توان بازارهای جدیدی برای مطبوعات در نظر گرفت.

پرفروش‌ترین نسخه‌های مجلات فیدیبو در سال ۱۴۰۰ را در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

پرفروش‌ترین مجلات

در ادامه سر فصل «نگاهی به آمار و ارقام» دو موضوع دسته‌بندی‌های پرطرفدار و پربحث‌ترین کتاب‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته و جزئیات آن در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

میزان مطالعه کاربران فیدیبو در سال ۱۴۰۰ یکی دیگر از موضوعات مهم پرداخته شده در این گزارش است. طبق اطلاعات ارائه شده به طور میانگین هر کاربر فیدیبو ۳۶۳ دقیقه در سال ۱۴۰۰ مطالعه – کتاب متنی – داشته که برابر است با حدود ۶ ساعت مطالعه در سال، البته به این عدد میانگین گوش دادن به کتاب‌های صوتی و پادکست را نیز می‌توان اضافه کرد.

میزان مطالعه کاربران

مطالعه کاربران

 

بخش نگاهی به آمار و ارقام با نگاهی به توزیع سنی و توزیع جغرافیایی کاربران فیدیبو تمام شده است. در ادامه این گزارش وارد سرفصل رکوردها می‌شویم.

در این سرفصل همانطور که از نام آن مشخص است رکوردهایی که توسط کاربران ثبت شده به نمایش گذاشته شده است.

از جذاب‌ترین رکوردهای این بخش می‌توان به؛ «بزرگترین کتابخانه»‌، «هدیه دهنده‌ترین»، «فیدیبویی‌ترین روز سال» و «رکورد مطالعه در یک روز» اشاره کرد.

رکوردها

فیدیبو در سال ۱۴۰۰ برنامه‌های متعددی را در قالب رویدادهای فرهنگی و ساخت ویدیوهای گفت‌وگو محور برگزار و منتشر کرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مراسم بزرگداشت محمود دولت‌آبادی همزمان با سالروز تولد او، مراسم نکوداشت شمس لنگرودی، برنامه ویدیویی فیدی‌گپ با اجرای امیرحسین صدیق و «گرامافون» – قصه‌های صوتی عامیانه – با اجرای بهرام شاه‌محمدلو اشاره کرد.

نسخه کامل گزارش سال ۱۴۰۰ فیدیبو را از  اینجا دانلود کنید.

17 Responses

  1. به امید روزی که ما ایرانی ها هم جزو کشورهایی قرار بگیریم که مردمش به شکل جدی مطالعه میکنند.
    متأسفانه بیشتر کتابهای محبوب بیشترش عام پسنده. وضعیت نویسنده ها کمی بهتره، هرچند که نویسنده در قید حیات محبوب ایرانی و خارجی خودم ، جعفر مدرس صادقی و هاروکی موراکامی بینشون نیست.
    (البته در مورد آقای مدرس صادقی باید گفت که کتابهای ایشون به علت همکاری نکردن نشر مرکز با فیدیبو و باقی اپلیکیشن های کتاب های الکترونیک موجود نیست)

  2. من از فیدیبو خیلی راضی ام. انقدر راضی که بیشتر از یک سال اکانت فیدی پلاس خریدم. فقط امیدوارم آپشن های پروفایل کاربری رو بیشتر کنین. مثلاً اضافه کردن کارنامه مطالعه خیلی خوبه.

  3. آمار خیلی جالبی بود
    ممنون از فیدیبو که با عنوان های خوب داره سعی می‌کنه میزان ساعت مطالعه رو توی جامعه افزایش بده
    هر ایرانی یک کتاب
    به امید آن روز

  4. ممنونم از فیدیبو که امار های جالبی رو منتشر کرده
    بهتر میشد این گزارش اگر فیدیبو به جای در نظر گرفتن مخاطب های شنونده روی گذارش رو به سمت افرادی میگرفت که تمایل دارند در این زمینه ها فعالیت بیشتری داشته باشند .
    که احتمالا این رو داره اما خب عمومی نشر نداده .

    مثلا امار رشد هر بخش و موضوع به نویسنده یا گوینده ها کمک میکرد بتونن کتاب بازار پسند تری ارایه بدهند .
    به جز پر فروش ترین ها محبوب ترین ها و پر بحث ترین ها هم می تونستند جالب باشند .
    اینکه کتاب اول چقدر بیشتر از کتاب سوم فروخته همچنین .

    اینکه سلیقه کتابخوانی استان های مختلف چطور هست هم یک بحث دیگه
    اینکه کاربران چه زمانی کتاب میخوانند ذکر شده اما اینکه اخر شب بیشتر رمان میخوانند یا انگیزشی قضیه رو جالب تر میکرد.

    اینکه چقدر از اعضا اشتراک میگیرند و چقدر هزینه میکنند و کدام ناشر درامد بهتری داشته احتمالا محرمانه است .
    به هر حال کنجکاوی قشنگی میشد اگر بخشی از اطلاعات ارایه میشد که بقیه بتونند تحلیل شخصی داشته باشند .

  5. سلام. با تشکر از ارایه ی این گزارش ارزشمند.
    نظر من این هست که در بخش محبوب ترین ها و پرمخاطب ترین ها باید تفاوت قایل شد. به این دلیل که وجود تعداد محدودی از کتاب ها در فیدی پلاس در انتخاب من برای مطالعه تاثیر گذار بوده..برای سایر مخاطبان هم قطعا همینطور بوده است.

  6. من چندین برنامه کتابخوان رو امتحان کردم اما هیچ کدوم به پای فیدیبو نمیرسه و از همه مهمتر اینکه فیدیبو این قابلیت رو برای من ایجاد کرد که چندین کار رو همزمان انجام بدم مثلا کتاب گوش کنم و رانندگی کنم کتاب گوش کنم و به کارهای خونه برسم و خیای کارهای دیگه مثل این. امیدوارم روز بروز پربارتر بشید. و در آخر اینکه وقتی کارنامه ام رو دیدم باورم نمیشد که تو ۱۸۰ روز اول سال تونستم نزدیک ۳۴ روز کامل کتاب گوش کنم. ممنون

  7. گزارش جالبی بود ، اون کاربری که نه ساعت تو یک روز مطالعه کرده فکر کنم من بودم 👏👏👏😅😅

  8. برای بیشترین میزان مطالعه، مطمئنا رکوردهای بالاتر از ده ساعت در روز هم وجود دارند. بشخصه هنگام مطالعه کتاب ابله بیش از دوازده ساعت در روز به خواندن مشغول بودم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری