0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
هاگاکوره

معرفی، خرید و دانلود کتاب هاگاکوره

کتاب سامورایی
درباره هاگاکوره
هاگاکوره، فلسفه‌ای کامل، چه به‌معنای کتابی مشتمل بر براهین عقلانی یا منطقی، و چه از منظر موضوع و محتوا، نیست. برعکس، هاگاکوره سرشار از گرایش‌های ضدعقلانی است؛ و کتاب که در واقع چکیده‌ی گفت‌وگوهای چونه‌تومو و راهبی جوان در طول هفت سال است، موضوعات بسیار متنوعی دارد؛ از احساسات عمیق مؤلف نسبت به طریقت سامورایی گرفته تا بحث در خصوص معانی مراسم چای و یا توضیح این‌که مثلاً قصری خاص نام خود را چگونه حاصل کرده است. به‌علاوه، به‌نظر نمی‌رسد که کتاب به قصد انتشار در محافل عمومی نگاشته شده باشد. در یکی از مقدمات، مؤلف می‌گوید که در انتها تمامی یازده فصل به آتش افکنده شوند و سپس گفته‌ی پدر خویش را نقل می‌کند که می‌گوید: «پس از خواندن کتاب و امثال آن، بهتر است آن را در آتش افکنی یا به دور اندازی. گفته شده است کتاب خواندن کار دربار سلطنتی است اما خاندان ناکانو با شهامت رزمی، و به‌دست گرفتن گرزی از جنس چوب بلوط سروکار دارد.» در هر حال، این مبحث به‌جای خود باقی می‌ماند، که آیا به‌راستی چونه‌تومو قصد داشت که ثمره‌ی هفت سال تلاش وی نادیده گرفته شود، یا این فقط یک نوع اعتراض و فاشگویی است که در ادبیات شرقی غیرمعمول نیست، اما این نکته مسلم است که چونه‌تومو هیچ‌گاه حتا فکرش را هم نمی‌کرد که کتابش عاقبت این‌چنین با حجم انبوه مخاطبان مشتاق روبه‌رو شود. چونه‌تومو یک سامورایی به‌معنای مطلق بود. تفکر و فلسفه‌ی وی عمدتاً در قلمرو امارت نابشیما باقی ماند، و سالیان سال این کتاب جزء گنجینه‌ی پنهان خاندان نابشیما بود. هاگاکوره را می‌توان تبلور خلوص فکر چونه‌تومو دانست. او هیچ‌گاه بدان نیندیشید که افراط‌گرایی و شگرفی وی و فلسفه‌اش از منظر نگاه بیرونی با چه قضاوتی روبه‌رو خواهد شد و احتمالاً هیچ‌گاه به این امر به‌مثابه‌ی مانعی بر سر گسترش اندیشه‌اش نمی‌نگریست. فلسفه هاگاکوره بیانگر دیدگاهی بسیار دور از اصالت عمل و ماده‌باوری مدرن ماست. جاذبه این فلسفه شهودی است نه عقلانی و یکی از مفروضات اصلی این فلسفه آن است که انسان تنها به مدد تأمل ساده به هر کجا که بخواهد می‌تواند برسد. شهود مبتنی بر خلوص دل و هدایت اخلاقی انسان را به اصول هدایت می‌کند.این کتاب از سیصد گزین گویه‌ تشکیل شده که در یازده فصل به چاپ رسیده است.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۴۸ مگابایت
تعداد صفحات
176 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۵۲:۰۰
نویسنده یاماموتو چونه تومو
مترجمرضا حسینی
ناشرنشر چشمه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۲/۲۵
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
35,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۴۸ مگابایت
۱۷۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.8
از 5
براساس رأی 14 مخاطب
5
ستاره
42 ٪
4
ستاره
21 ٪
3
ستاره
14 ٪
2
ستاره
14 ٪
1
ستاره
7 ٪
8 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

این کتاب جملات و نصیحت‌های یه سامورایی هست. برخی از این نصیحت‌ها، به طور عجیبی عمیق و دلنشین هستند و برخی از آن‌ها، نچسب! به نظرم ارزش یک بار خوانده شدن را دارد ولی در اواسط کتاب خسته شدم. خواندن این حجم از اندرز و نصیحت پشت سر هم واقعاً ملال‌آور هست. دست کم اگر کسی دنبال جملات نغز برای کپشن عکس‌هایش هست، این کتاب کمک خواهد کرد! نتیجه این کتاب برای من این بود که ریشه و بن تمام اندیشه‌ها یکی هست. فرقی ندارد که آن اندیشه توی خاور دور باشد یا توی خاور میانه؛ انگار تمام خردمندان، شاگرد یک استاد بودند؛ فقط هر کدوم از این شاگردها، یک حرف از استاد را اصل قرار داده‌اند. انگار سامورایی‌ها پذیرش مرگ را اصل قرار داده‌اند. وقتی مرگ رو پذیرفتند، آنگاه زندگی رو بر پایه آن تعریف می‌کنند. چون مرگ قطعی هست پس باید با هدف و شرافتمندانه مرد؛ باید با شجاعت زندگی کرد.

3

من این کتاب رو خیلی وقت پیش خوندم بعضی نصیحت هاش هنوز تو ذهنمه کتاب رو به خاطر فیلم گوست داگ خریدم و علاقه ای که به فرهنگ ژاپن داشتم ارزشش رو داره بخونیش ولی به قول گوست داگ تیکه تیکه بخونی بهتره تا همشو یه جا بخونی

5

من این کتاب رو با مشورت یه فرد صاحب نظر در این حوزه خوندم .و از خوندش لذت بردم .بعضی از نصیحتاش فوق العاده بود.

4

کتابی که خیلی جاها یه نصفه خط خوندم و ساعت ها روش فکر کردم. عالیه. فلسفه شهودی و نه عقلانی.

5

کتاب خوبیه و اطلاعات خوبی درباره منش و راه و روش سامورایی میده. کمی فلسفیه اما خوبه

2

این کتاب رو خوندم قبلا،البته بهم‌معرفی شد.اصلا چنگی به دل نزد از نظر من

1

مطلب خاصی برای گفتن نداشت و من لذتی از کتاب نبردم

2

خوبه ارزش خوندنو داره

3.9
(15)
46,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
هاگاکوره
هاگاکوره
یاماموتو چونه

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
هاگاکوره
هاگاکوره
کتاب سامورایی
نشر چشمه
3.9
(15)
46,500
تومان